Farbror vill börja spela. Hjälp?

Permalänk
Medlem

Sedan kommer ju Nvidia Gamestream. Spela tunga spel online med vilken dator du vill och då funkar din Mac. Kostnad per timme men kommer inte ihåg hur mycket och om det kommer till Svedala.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Om du åtminstone kan tänka dig att köpa grafikkort separat och montera in själv så kan du spara en femhundring.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3867514
Doom gillar Radeon-kort rätt mycket och RX 470 är nog det mest prisvärda grafikkortet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Om farbror är lite som jag som gillar spel men inte har så höga krav och kan leva med 60fps men slippa sub 45 så kanske en halv budgetdator vore något som klarar alla spel har upgraderings möjlighet vid behov och är relativt billig 1080p gamer som tar allt i dag

priser från komplett

Här kan du se varför jag valde så och 4560 är typ identisk med 6100 och 11000kr datorn tidigare är sämre i typ alla spel p.g.a sämre grafikkort så är bra bang for the buck gamer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Sedan kommer ju Nvidia Gamestream. Spela tunga spel online med vilken dator du vill och då funkar din Mac. Kostnad per timme men kommer inte ihåg hur mycket och om det kommer till Svedala.

Det lär inte komma till Sverige på ett bra tag, inget som är värt att vänta. Det har nyss visats upp (lanserats?) i USA. Kostnaden var dessutom 300 kr för 10h om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ska man ha färdig kanske den här kan vara ett alternativ Snabb speldator med Intel Core i5 och AMD Radeon RX 480 4GB men har ingen kolla på ljudnivå o.s.v men prestanda är rätt ok för pengarna ändå men kan hända nån sett nån bättre där ute med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Ska man ha färdig kanske den här kan vara ett alternativ Snabb speldator med Intel Core i5 och AMD Radeon RX 480 4GB men har ingen kolla på ljudnivå o.s.v men prestanda är rätt ok för pengarna ändå men kan hända nån sett nån bättre där ute med

Ja den där är inte dum va? Får dessutom office med på köpet och det säger jag inte nej till. Kan man spela BF1 på den? Med lite lägre inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forrison Hard:

Ja den där är inte dum va? Får dessutom office med på köpet och det säger jag inte nej till. Kan man spela BF1 på den? Med lite lägre inställningar?

Tänk på att licensen för office365 bara räcker ett år sedan måste du börja betala för det.

Permalänk
Medlem

@Forrison Hard: Ja, det ska den klara utan problem.

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Tänk på att licensen för office365 bara räcker ett år sedan måste du börja betala för det.

Good call. Vilka svin! Måste man läsa allt?

Permalänk

Velar nu. Men det är väl en process det här.

Å ena sidan: Behöver en stationär dator. Vill också börja spela igen. Och kan betala för mig. Lika bra att fläska på så den står sig ett tag.
Å andra sidan: Kanske inte kommer att sitta så jävla mycket. Och jag _bör_ väl inte sitta och spela så mycket. Det tar ju tid från annat som behöver göras. Bättre att ta en billigare, som det hjälpligt går att spela på.
Å tredje sidan: Minns det som så jävla gött att sjunka ned och rensa skallen gm att rensa skärmen från avskum. [Dvs det är egentligen bara typ en sorts yoga - dvs bra för mig] Lika bra att ta en rejäl.

Och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creutz:

Jag skulle titta närmare på denna då det sitter ett 1060 6Gb i den. https://www.inet.se/produkt/1517092/taurus-experienced-gtx-10...

Liknande specs som Kompletts Winter men sämre CPU och en SSD istället för vanlig HDD.

^^
Tror mest på den faktiskt, hyfsad CPU, hyfsad GPU.
Iofs. körde jag Doom 4 på ett R9 280X med bra resultat men lite skeptisk till ett 470 på en ny dator... om man inte tänkt byta om nåt år eller två förstås.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@Forrison Hard: om du har råd, varför snåla?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Forrison Hard:

Velar nu. Men det är väl en process det här.

Å ena sidan: Behöver en stationär dator. Vill också börja spela igen. Och kan betala för mig. Lika bra att fläska på så den står sig ett tag.
Å andra sidan: Kanske inte kommer att sitta så jävla mycket. Och jag _bör_ väl inte sitta och spela så mycket. Det tar ju tid från annat som behöver göras. Bättre att ta en billigare, som det hjälpligt går att spela på.
Å tredje sidan: Minns det som så jävla gött att sjunka ned och rensa skallen gm att rensa skärmen från avskum. [Dvs det är egentligen bara typ en sorts yoga - dvs bra för mig] Lika bra att ta en rejäl.

Och så vidare.

Köper du den länkade HP-datorn så klarar den allt du vill i flera år. Den är rejäl. Går du ner i pris så får du inget bra alls. Så kanske bättre att bara köra

Permalänk
Skrivet av Condy:

@Forrison Hard: om du har råd, varför snåla?

Förstår hur du menar. Men skulle jag inte anv den så mkt så skulle den stå där och blänka hånfullt åt mig varje gång jag gick förbi. Och det finns ju alltid alternativa saker att göra m pengarna... Men - köper man ngt halvdant kan det ju bli att man ångrar att man inte slantade in lite till och fick en ordentlig burk.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Köper du den länkade HP-datorn så klarar den allt du vill i flera år. Den är rejäl. Går du ner i pris så får du inget bra alls. Så kanske bättre att bara köra

Ja det kanske är så! Den är nog inte dum den där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forrison Hard:

Ja den där är inte dum va? Får dessutom office med på köpet och det säger jag inte nej till. Kan man spela BF1 på den? Med lite lägre inställningar?

office kanske inte är så mycket att hänga i granen men ett år free är ju nått extra i.a.f och annars kan man köra open office som är gratis som jag kör trots jag har ett år licens haha

bf1 ska den klara och skulle gissa på den ligger i regionen att kunna köra ultrasettings i 1080p runt 60fps och i värstafall kanske high eller så och är en bra dator med bra prestanda som är välbalanserad och är svårt att hitta en bättre för pengarna som är färdigbyggd och även om man bygger dom själv är priset för samma saker som lägst i samma region och kändes som bästa valet jag sett på nätet nu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Vad säger ni om denna då? En Lenovo på Elgiganten för 8990:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Jfrt då med HPn på Siba för 8990:

https://www.siba.se/spel-och-underhallning/spel-datorer/stati...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forrison Hard:

Vad säger ni om denna då? En Lenovo på Elgiganten för 8990:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Jfrt då med HPn på Siba för 8990:

https://www.siba.se/spel-och-underhallning/spel-datorer/stati...

Är ganska samshit då 1060/480 är lika prestanda mässigt men 1060 på 6gb är bra deal det med och 256 ssd istället för 128 men man tappar 1tb mekanisk drive i stället men bortser man från utrymme på disk är det som att välja pepsi eller cola

Tänkte man utrymme så är 128 lite och duger för system + ett par spel 256 till ett par spel till men då nya doom tar t.e.x 50gb själv så äts även dom upp snabbt medans mekaniska är seg som kola att ladda ett sånt spel så 1tb är inte bara fördel trots storleken det heller för doom fallout 4 är hemskt seg att ladda in från mekanisk då dom är så stora

Jag hade haft lite ångest vilken jag skulle ta men 256gb ssd är skönt att ha och klarar man sig på det är lenovon bättre val än hp´n sen 6gb 1060 mot 4gb 480 så spelar vram mindre roll men jag hade nog gått lenovo ....i övrigt så gillar jag lenovo mer än hp med som märke

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Den siba länken där var helt okej, känns som ett bra pris med

Permalänk

Hej igen,
Tack för alla tips och funderingar så långt. En annan sak - finns mus och tangentbord som går via wifi? Har datorn i ett litet rum och en TV i ett angränsande rum. Tänkte mig dra en HDMI-kabel genom väggen, från datorn till TVn. De vanliga trådlösa lär väl tappa kontakt direkt jag lämnar datorrummet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forrison Hard:

Hej igen,
Tack för alla tips och funderingar så långt. En annan sak - finns mus och tangentbord som går via wifi? Har datorn i ett litet rum och en TV i ett angränsande rum. Tänkte mig dra en HDMI-kabel genom väggen, från datorn till TVn. De vanliga trådlösa lär väl tappa kontakt direkt jag lämnar datorrummet.

nån wifi mus och tangentbord är jag osäker på men går att styra datorn med android mobil igenom wifi som kanske kan vara ett alternativ om det är för film o.s.v och funkar bra som mus men är kanske lite segt att skriva på ..funkar även med enkla spel och vi körde risk och monopol och liknande 3-4 players med mobiler som kontroll

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forrison Hard:

Vad säger ni om denna då? En Lenovo på Elgiganten för 8990:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Jfrt då med HPn på Siba för 8990:

https://www.siba.se/spel-och-underhallning/spel-datorer/stati...

Skrivet av lord_vasagos:

Är ganska samshit då 1060/480 är lika prestanda mässigt men 1060 på 6gb är bra deal det med och 256 ssd istället för 128 men man tappar 1tb mekanisk drive i stället men bortser man från utrymme på disk är det som att välja pepsi eller cola

Tänkte man utrymme så är 128 lite och duger för system + ett par spel 256 till ett par spel till men då nya doom tar t.e.x 50gb själv så äts även dom upp snabbt medans mekaniska är seg som kola att ladda ett sånt spel så 1tb är inte bara fördel trots storleken det heller för doom fallout 4 är hemskt seg att ladda in från mekanisk då dom är så stora

Jag hade haft lite ångest vilken jag skulle ta men 256gb ssd är skönt att ha och klarar man sig på det är lenovon bättre val än hp´n sen 6gb 1060 mot 4gb 480 så spelar vram mindre roll men jag hade nog gått lenovo ....i övrigt så gillar jag lenovo mer än hp med som märke

Tänk dock på att Lenovon inte går att bygga ut, det finns inga PCIe-fack förutom för grafikkortet som redan sitter i.

Skrivet av Forrison Hard:

Hej igen,
Tack för alla tips och funderingar så långt. En annan sak - finns mus och tangentbord som går via wifi? Har datorn i ett litet rum och en TV i ett angränsande rum. Tänkte mig dra en HDMI-kabel genom väggen, från datorn till TVn. De vanliga trådlösa lär väl tappa kontakt direkt jag lämnar datorrummet.

Nope, det skulle inte vara så praktiskt, ethernet är inte gjort för kvalitetssäkrad överföring. Det vanliga trådlösa går på samma frekvensband som wifi, så du hade inte vunnit något ändå.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Tänk dock på att Lenovon inte går att bygga ut, det finns inga PCIe-fack förutom för grafikkortet som redan sitter i.

Nope, det skulle inte vara så praktiskt, ethernet är inte gjort för kvalitetssäkrad överföring. Det vanliga trådlösa går på samma frekvensband som wifi, så du hade inte vunnit något ändå.

Bra synpunkt om Lenovon.

OK synd! Nåja

Permalänk

Lutar åt Winter Gamern. Ämnar lägga till en SSD i enlighet med era råd. Hur använder man den? Kommer Windows ligga på den? Man lägger alla spel man spelar på den antar jag. Kommer ju inte ha så många spel samtidigt, räcker en 250 GB då?

Permalänk
Medlem

Köp en PS4 istället. Betydligt enklare och mindre strul. Där kan du börja med nått spel som Last of Us eller motsvarande. Var beredd på mindblown.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av nidnus:

Köp en PS4 istället. Betydligt enklare och mindre strul. Där kan du börja med nått spel som Last of Us eller motsvarande. Var beredd på mindblown.

Nja. Vill ha en dator, den saken är klar. Ska inte bara spela pån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forrison Hard:

Nja. Vill ha en dator, den saken är klar. Ska inte bara spela pån.

Nu får farbror veljöns ta o agera tycker jag! Nu har du velat i två veckor sedan tråden skapades
Nu plockar du ihop en dator på Inet med montering, så att du lätt kan uppdatera komponenter i framtiden. Ingen köpeburk klar för spel med nått uffigt chassi som inte går att bygga om i.

FYI. Om Inet monterar så får du ett års extra garanti. Läs oxå så du håller dom krav på komponenter som Inet kan montera för att leverera. Ingen kylare över 750gram samt max 2400Mhz på 1151 generation 7 processorer.

https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...

Seså shoppa loss nu!!

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Skrivet av Kleppan:

Nu får farbror veljöns ta o agera tycker jag! Nu har du velat i två veckor sedan tråden skapades
Nu plockar du ihop en dator på Inet med montering, så att du lätt kan uppdatera komponenter i framtiden. Ingen köpeburk klar för spel med nått uffigt chassi som inte går att bygga om i.

FYI. Om Inet monterar så får du ett års extra garanti. Läs oxå så du håller dom krav på komponenter som Inet kan montera för att leverera. Ingen kylare över 750gram samt max 2400Mhz på 1151 generation 7 processorer.

https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...

Seså shoppa loss nu!!

Haha! Ja - förstår verkligen att jag verkar velig. Men det har varit nyttigt att bolla, jag slår oftast till för snabbt annars.

Permalänk

Farbror har just köttat Doom på sin nya Taurus Experienced. Gött!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forrison Hard:

Farbror har just köttat Doom på sin nya Taurus Experienced. Gött!

Skickades från m.sweclockers.com

Bra där

Se upp för uppgraderingsjävulen bara!

Visa signatur

Gammal gubbe