Köpes! Samsung EVO 960 M.2

Permalänk
Medlem

Köpes! Samsung EVO 960 M.2

Önskar köpa en Samsung EVO 960 M.2 SSD.
250-500GB.
Gärna i närheten av Gävle.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Tjena!

Är inte här för att sälja min, men vill tipsa om att inte ta 250gb-varianten.
Den har stundvis jäkligt dåliga lästider och är inkonsekvent.

Google kan förklara det bättre för dig 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmunt:

Tjena!

Är inte här för att sälja min, men vill tipsa om att inte ta 250gb-varianten.
Den har stundvis jäkligt dåliga lästider och är inkonsekvent.

Google kan förklara det bättre för dig 😊

Jasså, jag har bara läst bra recensioner av den.
Hmm, har du nån länk där problemet diskuteras?

Permalänk
Skrivet av walste:

Jasså, jag har bara läst bra recensioner av den.
Hmm, har du nån länk där problemet diskuteras?

Verkar som att 960 evo använder SLC-cache vid skrivning, för att kunna skriva snabbare än vad det långsammare TLC-minnet klarar. 1TB-versionens cache är på 36GB jämfört med 250GB-versionenns 9GB. Detta innebär att vid skrivning av stora filer kan cache-minnet fyllas och skrivningen blir jättelångsam (300MB/s-ish). Modellerna med större minnen verkar alltid hinna tömma cachen innan den blir full, men inte 250GB-modellen.

Osannolikt att detta påverkar något mer än vissa benchmarks dock. Vid vanlig användning är det osannolikt att du någonsin kommer skriva en fil på tiotals GB i full hastighet.

http://techreport.com/review/30993/samsung-960-evo-ssd-review...

Oroas du ändå av det så är Samsung PM961 ett bra alternativ för någon hundralapp till. Samma hårdvara som 960 PRO, men menad för OEM och finns i 250GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Verkar som att 960 evo använder SLC-cache vid skrivning, för att kunna skriva snabbare än vad det långsammare TLC-minnet klarar. 1TB-versionens cache är på 36GB jämfört med 250GB-versionenns 9GB. Detta innebär att vid skrivning av stora filer kan cache-minnet fyllas och skrivningen blir jättelångsam (300MB/s-ish). Modellerna med större minnen verkar alltid hinna tömma cachen innan den blir full, men inte 250GB-modellen.

Osannolikt att detta påverkar något mer än vissa benchmarks dock. Vid vanlig användning är det osannolikt att du någonsin kommer skriva en fil på tiotals GB i full hastighet.

http://techreport.com/review/30993/samsung-960-evo-ssd-review...

Oroas du ändå av det så är Samsung PM961 ett bra alternativ för någon hundralapp till. Samma hårdvara som 960 PRO, men menad för OEM och finns i 250GB.

Tack!

Får gå på en 500GB då