Permalänk
Medlem

Psu luktar bränt

Tjena. Min fläkt på mitt nätaggregat har de senaste 3-4 dagarna börjat gå på högvarv. jag brydde mig inte om det och körde på. idag så kände jag lukten av brandrök plötisligt o stängde av datorn o upptäckte att det var psu:n. Datorn är precis 1 år gammal och tycker det är skumt att det här händer redan. Kan det gå att fixa elr kan det bara vara damm?? dammfiltret var ej för skitigt. eller måste jag byta nätdel?
Corsair Cx750M
i5 4690k
Asus Geforce gtx 970 4gb
Msi H97 gaming 3

säg till om ni behöver fler specs eller nåt. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Inget ovanligt att billigt men dyrt (dvs corsair tjänar massor på skiten) skräp agg som CX serien säger upp sig efter 1år (kan hända tidigare med).
Och runt 2år är det rent av ganska vanligt att dom dör.

Det troliga är att en/flera konding/ar har börjat läcka/exploderat och det luktar inte gött och är det absolut vanligaste felorsaken i CX serien då dom använder billigt skit som har väldigt ojämn kvalitet dvs man kan ej vara säker på att skiten håller i 1mån heller i 8år.
OM det är detta som är felet så sluta använd det agget för risken att det dör ökar extremt mycket för varje minut som skiten är igång och varje gång ett nätagg dör heller är nära att dö kan det döda/skada andra saker som cpu/mb/minne/gpu/hd/ssd/osv (vilket inte är ovanligt när ett CX dör tyvärr finns gott om fall här på swec där CX dragit med sig annat i döden).

Så dags att handla ett nytt nätagg och hoppas att skräpet inte dödat/skadat nåt annat i burken (tyvärr så kan en skada ta lång tid innan den märks och det kan då handla om månader/år).

Köp ett BRA nätagg denna gång du kommer klara dig bra med ett mindre runt 500w är ganska lagom för den burken då har du lite till övers.
Tex nått av dessa https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3535914,3535915,1340102...
Och som du ser Corsairs billigaste som är nått att ha är ett av dom dyraste och ALLA andra är lika bra heller bättre även en del av dom billigare är bättre.

Visserligen har du troligen garanti kvar på skiten som du kan utnyttja jag hade kanske provat att skicka in skiten och sagt att jag vill ha ett annat BRA nätagg (där du säger vad du vill ha för nått INTE butiken) och betalar mellanskillnaden går dom inte med på detta vilket tex cdon troligen inte skulle göra så handla ett nytt agg istället.
Sen kommer det troligen att kräva en hel del bråkande om att du vill ha ett bättre osv så är det till en dator som behövs snabbt så skulle jag nog inte ens prova att utnyttja garantin.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Inget ovanligt att billigt men dyrt (dvs corsair tjänar massor på skiten) skräp agg som CX serien säger upp sig efter 1år (kan hända tidigare med).
Och runt 2år är det rent av ganska vanligt att dom dör.

Det troliga är att en/flera konding/ar har börjat läcka/exploderat och det luktar inte gött och är det absolut vanligaste felorsaken i CX serien då dom använder billigt skit som har väldigt ojämn kvalitet dvs man kan ej vara säker på att skiten håller i 1mån heller i 8år.
OM det är detta som är felet så sluta använd det agget för risken att det dör ökar extremt mycket för varje minut som skiten är igång och varje gång ett nätagg dör heller är nära att dö kan det döda/skada andra saker som cpu/mb/minne/gpu/hd/ssd/osv (vilket inte är ovanligt när ett CX dör tyvärr finns gott om fall här på swec där CX dragit med sig annat i döden).

Så dags att handla ett nytt nätagg och hoppas att skräpet inte dödat/skadat nåt annat i burken (tyvärr så kan en skada ta lång tid innan den märks och det kan då handla om månader/år).

Köp ett BRA nätagg denna gång du kommer klara dig bra med ett mindre runt 500w är ganska lagom för den burken då har du lite till övers.
Tex nått av dessa https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3535914,3535915,1340102...
Och som du ser Corsairs billigaste som är nått att ha är ett av dom dyraste och ALLA andra är lika bra heller bättre även en del av dom billigare är bättre.

Visserligen har du troligen garanti kvar på skiten som du kan utnyttja jag hade kanske provat att skicka in skiten och sagt att jag vill ha ett annat BRA nätagg (där du säger vad du vill ha för nått INTE butiken) och betalar mellanskillnaden går dom inte med på detta vilket tex cdon troligen inte skulle göra så handla ett nytt agg istället.
Sen kommer det troligen att kräva en hel del bråkande om att du vill ha ett bättre osv så är det till en dator som behövs snabbt så skulle jag nog inte ens prova att utnyttja garantin.

Aa tack för all hjälp! jävligt jobbigt o inte kunna använda datorn på hela helgen men de e ju som de e.. Kan du ge några tips på ett riktigt bra märke?? jag hade tänkt att byta dator nästa jul, är det idé att köpa ett riktigt kanon nätagg redan nu så har man det gjort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emil.100:

Aa tack för all hjälp! jävligt jobbigt o inte kunna använda datorn på hela helgen men de e ju som de e.. Kan du ge några tips på ett riktigt bra märke?? jag hade tänkt att byta dator nästa jul, är det idé att köpa ett riktigt kanon nätagg redan nu så har man det gjort?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr kan man inte säga att ett visst märke alltid är bra. Corsair har riktigt bra nätagg i sortimentet men också riktigt dåliga. Samma med EVGA (EVGA White ren skit, G2/G3 kanonbra) och BeQuiet t ex.

Enda säkra märket jag kommer på är SeaSonics nätagg sålda under eget namn, de är alltid bra (men SeaSonic tillverkar vissa nätagg åt många andra också som de märkena jag nämnde).

Populära och bra val för närvarande utan att tömma plånboken helt är Corsair RMx (ljusår från ditt CX) eller EVGA G2 eller G3. Båda dessa har mycket långa garantier och brukar gå att hitta för bra priser.

Edit: Tänk på att de modulära/lösa kablarna inte har någon standard, så byter du nätagg ska du alltid byta kablarna också även om det känns jobbigt. Det skiljer både i hur de är kopplade (även inom samma märke) och om de har extra kondensatorer för att förbättra prestandan).

CX-serien har 3 års garanti, så glöm inte att få det utbytt (om det är yngre än 3 år såklart), det kan du sedan sälja eller kanske komma överens med butiken att betala mellanskillnaden till ett bättre nätagg när du reklamerar det trasiga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du läser Sweclockers tester av nätaggregat och satsar på ett av dem som fått toppklass-utmärkelse: http://www.sweclockers.com/arkiv/sok?searchid=7c97f37c-1888-4...

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

jag uttnyttjade garantin och får samma nätdel tillbaka. Jag hade inte tänkt att ha kvar datorn mer än till nästa Jul iaf så det får gå så länge. Tack för all hjälp! ska köpa ett riktigt nätagg nästa gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla hur många års garanti nätagget har. Speciellt nätagg är en sådan vara du ska satsa på, det är ändå den del som skyddar resten av din dator, går den så är det risk att alla andra saker följer med om det inte är bra nog. Kolla på ett nätaggregat som har 10+ års garanti.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kolla hur många års garanti nätagget har. Speciellt nätagg är en sådan vara du ska satsa på, det är ändå den del som skyddar resten av din dator, går den så är det risk att alla andra saker följer med om det inte är bra nog. Kolla på ett nätaggregat som har 10+ års garanti.

ahaa den jag har just nu har bara 5 års garanti. det kanske säger en del hur proukten är genom att bara titta på garantin?

Skickades från m.sweclockers.com