R9 280X döt eller inte?

Permalänk

R9 280X döt eller inte?

Tja köpte ett R9 280X Tri X här på marknaden som defekt men testat fungerande vid senare tillfälle. får ingen diplay out över huvud taget från det men det kommer up i Linux Mints driver manager som "not functional device" men inte annars i operativet, ingen stans genom de hardware scan komandona jag kört i terminalen häller... har testat med tre okika moderkort och processorer, med samma fungerande till 100% nättag(G750M) ett skräpigt LGA 1155 moderkort med en I3 2120, ett ASUS Sabertooth P67 med en I7 2600 och ett ASUS P5N-E SLI med en Q6600(allt inköpt här på marknaden förutom 775 ASUS moderkortet och Q6600an ). det enda jag fick någon bild ur var att stoppa ett 8800GT i 775 moderkortet i PCI-e 8x slot numer 1 och R9 280Xet i den andra, då kunde jag komma in i BIOS osv... så det jag har nu är detta:

CPU: C2Q Q6600
GPUs: Geforce 8800GT + R9 280x
Moderkort: ASUS P5N-E SLI
RAM: 2x2GB Corsair DDR2 800MHz CL9
PSU: Cooler Master G750M(750W)

och jag får ingen bild ut från 280X, har testat båda BIOS i alla situationer jag testat. har testat både montarat i ett chassie och liggandes på en låda. kom hit för någon kanske har någon bra ide på vad felet kan vara och hur man kan fixa det, har fått ett förslag att ta isär det helt(ett jäkla arbete för allt är monterat till allt...) och spreja med kontakt renjöring eller broms rengöring eller linkande och sedan torka av allt med isopropynol alkohol, jag måste då inföskaffa båda de ochså så alla förslag på saker som kan fixa det(inte bakeing dock) är välkomna här, har ochså ett R9 270X som har något liknande, ingen display ut men alla fläkrar och lampor lyser som de ska :/

Permalänk
Hjälpsam

@bananasplit_00: Låter onekligen dött.
Hur ansluter du till skärmen? har du testat med andra anslutningar och kablar?
Du säger att du får bild när du kör via 8800GT, får du även det när du kopplar in skärmen på ditt 280x.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

DVI är det jag använt för allt, testat genom både dual link och single link porten på båda korten och får bara bild från 8800GT

Permalänk
Hjälpsam

@bananasplit_00:Kan inte se att ytterligare åtgärder kan hjälpa, det verkar som sagt dött.

Kan du inte låta köpet återgå. kan detta vara värt att testa.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/889688-guide-ateruppliv...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@Ratatosk tror inte jag kommer baka det, har ingen ungn jag inte behöver men jag hittade like kontakt rengöring så jag ska testa det, ska ochså ta tiden att testa HDMI porten för kanske är bara DVI paj tack för din tid dock

Permalänk
Medlem

Att testa med olika kablar och portar är väl det första man gör när man har ett grafikkort som är eventuellt dött? Du har inte testat hdmi-uttaget nu alltså?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@bananasplit_00:Kan inte se att ytterligare åtgärder kan hjälpa, det verkar som sagt dött.

Kan du inte låta köpet återgå. kan detta vara värt att testa.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/889688-guide-ateruppliv...

Det känns alltid skumt att se folk baka nyare kort Det är ytterst få gånger man faktiskt lyckas reflow'a ett kort på något sätt med en vanlig ugn eftersom man inte riktigt följer principen av hur en reflow bör fungera. Jag antar att om det är ens sista chans, så är det väl do or die oavsett.

Anledningen jag aldrig litat på vanliga ugnar är för att med en reblow oven så har man först en period där kortet sitter inne inne i ugnen då den värms upp (en heating phase), tills den kommer till soak läge där temperaturen ligger konstant ett längre tag för att acklimatisera kortet till den nya temperaturen. Efter det kommer en temperaturspik där ugnen värmer upp kortet för reflow'en. Den reflow'as då under en fas av hög uppvärmning för att sendan kylas ned och stelna lödtennet. Efter det så kyls kortet ner stabilt till en normalteperatur.

Det kan gå, men jag har aldrig haft erfarenhet av att fixa ett Tahiti-kort på detta sättet eller hört någon göra det. Det är lite av en gamal myt sedan Nvidia hade problem med sina bumps då de krackelerade under termisk stress. Jag har fixat en hel del äldre Nvidia-kort genom reflow, men på ATI och AMD's sida är det en hel del färre.

Säg gärna till hur det går om du väljer att baka kortet @bananasplit_00!

Permalänk
Skrivet av lossah:

Att testa med olika kablar och portar är väl det första man gör när man har ett grafikkort som är eventuellt dött? Du har inte testat hdmi-uttaget nu alltså?

det är ett enormt rent av helvete att testa HDMI, jag måste gräva fram en av mina skärmar jag har till huvud datorn, sen en kabel och sen testa och sen sätta tillbaka allt, det kan lungt ta över en timma pga att jag suger på att organisera kablar och har endast en HDMI kabel, DVI använder jag till alla skärmar utom en just nu och jag har en ledig skärm och en helt ny, fungerande DVI single link kabel jag testat allt med hitills. ska ta och testa mitt R9 270X igen ochså och kanske få något liv i det men jag tvekar på att något av korten kommer fungera. ska testa kontakt rengöring ochså men det kommer ta en väldig tid att plocka isär kortet

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

Det känns alltid skumt att se folk baka nyare kort Det är ytterst få gånger man faktiskt lyckas reflow'a ett kort på något sätt med en vanlig ugn eftersom man inte riktigt följer principen av hur en reflow bör fungera. Jag antar att om det är ens sista chans, så är det väl do or die oavsett.

Anledningen jag aldrig litat på vanliga ugnar är för att med en reblow oven så har man först en period där kortet sitter inne inne i ugnen då den värms upp (en heating phase), tills den kommer till soak läge där temperaturen ligger konstant ett längre tag för att acklimatisera kortet till den nya temperaturen. Efter det kommer en temperaturspik där ugnen värmer upp kortet för reflow'en. Den reflow'as då under en fas av hög uppvärmning för att sendan kylas ned och stelna lödtennet. Efter det så kyls kortet ner stabilt till en normalteperatur.

Det kan gå, men jag har aldrig haft erfarenhet av att fixa ett Tahiti-kort på detta sättet eller hört någon göra det. Det är lite av en gamal myt sedan Nvidia hade problem med sina bumps då de krackelerade under termisk stress. Jag har fixat en hel del äldre Nvidia-kort genom reflow, men på ATI och AMD's sida är det en hel del färre.

Säg gärna till hur det går om du väljer att baka kortet @bananasplit_00!

kommer inte göra det, har som jag sa tidigare, ingen ungn som jag inte vill använda igen, de ska användas för mat endast visste inte att det var så lön löst att göra på nyare kort dock men kanske om mitt 8800GT hinner dö innan jag säljer det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananasplit_00:

kommer inte göra det, har som jag sa tidigare, ingen ungn som jag inte vill använda igen, de ska användas för mat endast visste inte att det var så lön löst att göra på nyare kort dock men kanske om mitt 8800GT hinner dö innan jag säljer det så

Eftersom du inte bor i närheten av Luleå, så blir det lite svårt för mig. Om du vill skicka iväg kortet så kan jag se vad jag kan göra i form av en professionell reflow med riktigt fin utrustning (har en kollega med access till sådant). Bättre än att låta kortet skräpa/kasta det i alla fall.

Då får jag också ett svar om man kan reflow'a RX 280 (HD7970) och om inte, en utmaning att hitta felet!

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

Eftersom du inte bor i närheten av Luleå, så blir det lite svårt för mig. Om du vill skicka iväg kortet så kan jag se vad jag kan göra i form av en professionell reflow med riktigt fin utrustning (har en kollega med access till sådant). Bättre än att låta kortet skräpa/kasta det i alla fall.

Då får jag också ett svar om man kan reflow'a RX 280 (HD7970) och om inte, en utmaning att hitta felet!

jo kanske kan skicka det och mitt R9 270X ochså när jag får in pengar, är sten pank efter att jag köpte in 280Xet och ett chassie som jag just såg inte kom med allt jag vart lovad... fasen vilken otur man har med marknaden i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananasplit_00:

jo kanske kan skicka det och mitt R9 270X ochså när jag får in pengar, är sten pank efter att jag köpte in 280Xet och ett chassie som jag just såg inte kom med allt jag vart lovad... fasen vilken otur man har med marknaden i år

Om de lurat dig, se till att skriva i tråden för marknadsreferenser, så att andra inte råkar ut för samma sak

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Skrivet av Ludzee:

Om de lurat dig, se till att skriva i tråden för marknadsreferenser, så att andra inte råkar ut för samma sak

jo jag vet om den tråden men jag ska smsa cassie säljaren och kolla om jag kan få det som saknas eller pengana tillbaka innan jag skriver där och grafikkorten har mest varit otur, jag köpte de som defekt men det stod att de hade testats och fungerade båda men det är risken man tar för att köpa defekt antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananasplit_00:

jo kanske kan skicka det och mitt R9 270X ochså när jag får in pengar, är sten pank efter att jag köpte in 280Xet och ett chassie som jag just såg inte kom med allt jag vart lovad... fasen vilken otur man har med marknaden i år

Skicka det du vill jag ska ta en titt på! Snart den 25'e i alla fall Du kan nog skicka det billigt med bussgods. Ett 270X också? Vad är det för fel med det? Otur minst sagt Får hoppas vi lyckas återuppliva något!

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

Skicka det du vill jag ska ta en titt på! Snart den 25'e i alla fall Du kan nog skicka det billigt med bussgods. Ett 270X också? Vad är det för fel med det? Otur minst sagt Får hoppas vi lyckas återuppliva något!

Värkar vara samma fel med båda korten, fick lämna tillbaka ett chassie som inte hade vad jag vart lovad häller så jag skickar iväg när de pengarna kommer in, så får man hoppas att det lyckas, kommer kanske försöka med kontakt rengöring först för jag hittade en burk. Medelar hur jag gör med det när jag kommer hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananasplit_00:

Värkar vara samma fel med båda korten, fick lämna tillbaka ett chassie som inte hade vad jag vart lovad häller så jag skickar iväg när de pengarna kommer in, så får man hoppas att det lyckas, kommer kanske försöka med kontakt rengöring först för jag hittade en burk. Medelar hur jag gör med det när jag kommer hem

Gör så! Vi hörs senare

Permalänk
Hjälpsam

Kan du inte ändra döt till dött, i rubriken?
Om det inte går att redigera kan du be een moderator att göra det åt dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |