Permalänk
Medlem

MSI vs ASUS Strix

Jag letar efter en 17" gaminglaptop och har kollat in följande:
MSI GS73VR 7RF-215NE och
Asus ROG Strix GL702VM-BA230T

Jag har tidigare kört en ASUS gaming laptop och har varit väldigt nöjd med den, men jag har hört lite olika om just Strix-serien, t.ex. att man har prioriterat att göra den lättare och smidigare till bekostnad av prestanda. Vet dock inte hur exakt detta stämmer.

Jag har inga personliga erfarenheter av MSI, men känner till att de brukar göra bra maskiner. Jag såg några synpunkter på att tangentbordet har en lite annorlunda layout.

Någon som har erfarenheter av dessa två märken? Vad bör man ha i åtanke?

Permalänk
Medlem

@Overmann:

Är det helt nödvändigt att köpa en "Gaming-laptop"? För dom pengarna får du en high-end stationär dator som håller sig i flera år framöver.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk

@Overmann:
Efter ett par veckors beslutsångest beställde jag en MSI igår. Får den på måndag och kan ge dig en liten recension när jag kommit igång. Har dock begränsad koll på Strix-serien.

Beställde en sån här (grym spec för priset): MSI GE72MVR 7RG-004NE

Permalänk
Medlem
Skrivet av KamiKnazen:

@Overmann:
Efter ett par veckors beslutsångest beställde jag en MSI igår. Får den på måndag och kan ge dig en liten recension när jag kommit igång. Har dock begränsad koll på Strix-serien.

Beställde en sån här (grym spec för priset): MSI GE72MVR 7RG-004NE

Har kollat på precis samma! Skulle gärna vilja ha en recension sen när du fått den! Velar mellan den och https://www.proshop.se/Laptop/MSI-GT72VR-6RE-022NE/2563449?ut...

Känns nästan som man får ännu mer för priset för den andra? Är ju en gt. Hört dom har bättre byggkvalité men har ingen egen erfarenhet av det.

Permalänk
Medlem

GT är ju rätt rejält mycket bättre än GE men också något tjockare.

Annars var jag själv nära på att slå till på en HP Omen 17-w104no. Finns på pc-konsulten. Elgiganten brukar också ha sjukt bra månadens deals. Kolla om du hittar något där. Webhallen brukar också ha cleana Gigabyte eller Configs på rea.

Permalänk
Medlem

@langvisaren: Hur är den som jag länkade bättre då? Dom har ju samma specs. Tänker du som jag att det är byggkvalitén/kylning som skiljer? Tror dock att den jag länkade inte har 120hz skärm vilket är ett big minus för mig när det kommer till gaming. Eyetracking är jag inte intresserad av heller, vilket fanns på gtmodellen.

Du nämde omen. Har kört med en själv och den var lite plastig och halvtaskig kylning, throttlade lite i spel som diablo 3.......... Var dock 15 tummarn, 17 tummarn är säkert mycket bättre. (Kan haft ett måndagsex också)

Permalänk
Medlem

Rätt, jag missade att du letade efter 120Hz. Tror enbart Dell (Alienware) och pc-konsulten kör med 120Hz förutom de du redan nämnt.

GT har mycket bättre kylning, bättre material (mer aluminium, mindre plast), bättre ljud (framförallt högtalarna men också något bättre mjukvara) samt är tystare.

Omen är som du säger plastig. Vad gäller kylning så skiljer sig Omen 15 och 17. Det blir tydligt när man ser att 15" inte kan utrustas med samma starka komponenter som 17".

Permalänk

GE:n har en gen i7 gen 7 medan ovan GT har gen 6 vilket kan göra viss skillnad. Annars blev jag rätt sugen på GT:n nu.

Men nu kommer burken imorrn och jag kommer (nog) stå mitt kast. Återkommer med omdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Rätt, jag missade att du letade efter 120Hz. Tror enbart Dell (Alienware) och pc-konsulten kör med 120Hz förutom de du redan nämnt.

GT har mycket bättre kylning, bättre material (mer aluminium, mindre plast), bättre ljud (framförallt högtalarna men också något bättre mjukvara) samt är tystare.

Omen är som du säger plastig. Vad gäller kylning så skiljer sig Omen 15 och 17. Det blir tydligt när man ser att 15" inte kan utrustas med samma starka komponenter som 17".

Alright. Tror ändå för min del det faller på att den är för klumpig (tycker nästan GEversionen är för klumpig) Kylningen är ju dock surt att gå miste om. Jag hatar när det går för varmt Måste ha 120hz skärm dessutom, annars hade jag nog kört på något billigare med 1060.

Skrivet av KamiKnazen:

GE:n har en gen i7 gen 7 medan ovan GT har gen 6 vilket kan göra viss skillnad. Annars blev jag rätt sugen på GT:n nu.

Men nu kommer burken imorrn och jag kommer (nog) stå mitt kast. Återkommer med omdöme.

Tror du gör ett bra val. Jag kör på samma! 120hz är värt för mycket för att kasta bort för eyetracking. Tror dock inte processorn skiljer sig märkbart i prestanda, men alltid gött att ha den nyaste generationen!

Permalänk

Ha, de är roliga där med den cpu effektivitetsgrafen, som skär av den vid 70%,, och får det att se ut som att 10% mer pretanda är nästan dubbelt så mycket som 6700Hq´n.

https://www.komplett.se/mlf/produkt/bilder/907988/2.jpg

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb