Behöver en ersättare till min Nexus 5!

Permalänk
Medlem

Behöver en ersättare till min Nexus 5!

Hej min älskade Nexus 5 har nu gett upp och det är dags för en ny. Kan ni hjälpa mig hitta en ersättare?

Jag vill ha max 5 tum stor då jag har ganska små händer Eller vänjer man sig snabbt med 5,5?
1920*1080 räcker som upplösning.

Det viktigaste är att jag vill ha så ren Android som möjligt. Ingen bloatad historia. Plats för minneskort, internlagring på typ 32gb. Runt 3gb RAM. Hygglig batteritid såklart.

Bonus om den är någorlunda vattentålig

Budget 3-4000. Kan sträcka mig till 5 om det är någon värsting.

Permalänk
Medlem

@PeanutPowerz: Motorola har ju alltid haft skapligt "rent android". Dock har de blivit lite segare med uppdateringarna efter lenovo köpte upp dem.

Oneplus 3T är väl annars något att kolla på, vet inte om den har sd-kortplats men 64gb räcker ju skapligt om man inte har massa spel eller offlinemusik osv.

Vad är det som gett upp på din gamla telefon då? Är det batteriet tex så kostar det ju kaffepengar och man byter själv på ett par minuter. Finns väl rommar som bygger på 7.1 också har jag för mig om man vill ha det.

Permalänk
Entusiast

Gick själv från Nexus 5 till OnePlus 3 i somras, var också väldigt rädd för storleken på 5.5" men jag ångrar mig inte en sekund. 5"-skärmar känns som de är gjorda för bebisar efter att ha provat en 5.5"

Visst, man kan inte hantera en 5.5"-telefon riktigt lika smidigt som en Nexus 5 mned en hand men enligt mig så väger den större skärmen ut de få nackdelarna. Jag är helnöjd med min OnePlus 3 i alla fall, direkt vid launch fanns en del buggar men nu i efterhand så har OnePlus fixat alla som jag har upplevt och telefonen flyter på som smör med Android Nougat.
Utseendet är ju ungefär som stock-android fast jag gillar verkligen de extra funktionerna som Oxygen OS lägger till.

OnePlus 3 har ingen IP-certifiering men den verkar ju klara av en hel del H2O och själv har jag använt den i regn/spillt lite på den utan problem under mitt ägande
https://www.youtube.com/watch?v=IlkisMlH5fY

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@creativ:

Den blev fuktig och vill inte längre starta
Batteri har jag bytt ett par gånger tidigare

Har hållit en Oneplus 3 och den är så himla stor! Och finns det nån motorola på 5 tum?
Vad tror ni om Oneplus X?

Permalänk
Medlem

@Sisyfos:

Tack för input, 5,5 tum är den enda nackdelen jag kan se med OnePlus 3T

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PeanutPowerz:

Har hållit en Oneplus 3 och den är så himla stor! Och finns det nån motorola på 5 tum?
Vad tror ni om Oneplus X?

OnePlus X var väl hyfsad när den kom, men idag är den verkligen en dinosaurie sett till specifikationerna.
Endast Android 6.0, Snapdragon 801 (uppgraderingen från din nuvarande 800) och ett förhållandevis högt pris med tanke på att den kom 2015 (2200kr).

Jag skulle inte rekommendera den idag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

OnePlus X var väl hyfsad när den kom, men idag är den verkligen en dinosaurie sett till specifikationerna.
Endast Android 6.0, Snapdragon 801 (uppgraderingen från din nuvarande 800) och ett förhållandevis högt pris med tanke på att den kom 2015 (2200kr).

Jag skulle inte rekommendera den idag.

Ser att den inte går att köpa på deras hemsida längre heller.... Grejen är att jag aldrig tyckt att min Nexus har underpresterat hårdvarumässigt. Dåligt med lagring och batteri bara

Vilken Snapdragon cpu bör jag leta efter? hört att det finns ett gäng stolpskott där ute...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Ser att den inte går att köpa på deras hemsida längre heller.... Grejen är att jag aldrig tyckt att min Nexus har underpresterat hårdvarumässigt. Dåligt med lagring och batteri bara

Vilken Snapdragon cpu bör jag leta efter? hört att det finns ett gäng stolpskott där ute...

Generation med 810 gick ju väldigt varma och drog mycket batteri. Skulle satsa på någon med 820/821 om man ska köra snapdragon.

Permalänk
Medlem

@Chibariku:

Aa det var nog den jag hört talas om

Permalänk
Medlem

Jag gick från N5 till S7 och är väldigt nöjd med den om det inte vore för att den är så hal som den är. S7 kostar dock drygt 5k och jag är rätt övertygad om att det går att hitta en mobil med bättre price/value-ratio.
http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-samsun...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Jag gick från N5 till S7 och är väldigt nöjd med den om det inte vore för att den är så hal som den är. S7 kostar dock drygt 5k och jag är rätt övertygad om att det går att hitta en mobil med bättre price/value-ratio.
http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-samsun...

Den där verkar ju ha rätt storlek! Hur upplevs batteriet? Och brukar inte samsung vara bloatat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Den där verkar ju ha rätt storlek! Hur upplevs batteriet? Och brukar inte samsung vara bloatat?

Min S7 håller två dygn på en laddning, jag är inte en heavy user men batteritiden är riktigt bra. Den första mobilen jag har där jag är nöjd med batteritiden. Men N5 var ju rätt usel på den punkten så självklart upplevs skillnaden som dramatisk.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Ser att den inte går att köpa på deras hemsida längre heller.... Grejen är att jag aldrig tyckt att min Nexus har underpresterat hårdvarumässigt. Dåligt med lagring och batteri bara

Vilken Snapdragon cpu bör jag leta efter? hört att det finns ett gäng stolpskott där ute...

Du bör inte köpa någon med 800/801 och 805 tror jag då qualcomm slutat stödja dessa så android 6.0 är det senaste telefonen kommer få. Eller fått.

820 eller 821 är väl det du ska leta efter. 625 verkar rätt ok den med, skapligt snabb och energisnål.
615/617/650(?) osv verkar inte vara några höjdare iaf både i prestanda och energisnålhet.

Här har du en review på moto z play som använder sig av den: https://www.youtube.com/watch?v=7bU-QGsJUoc

Han har testat massa andra telefoner också, rätt bra info tycker jag man får jämfört med många andra som säger typ att batteritiden är ok osv. Här får man skärmtid, hur mycket 1 tim youtube drar och en hel massa annat.

Man vänjer sig rätt fort iaf med en 5.5".