Förarlösa lastbilar på svenska vägar inom tre år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är så härligt naivt när många tror att ni får ta del av alla tillbud från de "snälla" företagen Google och Tesla som de varit inblandade i.
Det krävs inte jättemycket fantasi över vilka olyckor som rätt snabbt kommer på löpsedlarna om vi skulle tillåta förarlösa bilar på vägarna idag. "Förskoleklass nermejad", "7-årig överkörd på väg till skolan..."
Och sedan som lök på laxen ansvarsfrågan: 18-åriga Olle som "körde" den förarlösa bilen "Bilen bara gasade själv..."

Fordon med assistans i form av nödbroms, lane assist etc, javisst, det finns ju redan och kommer såklart att utvecklas. Men inte förarlösa, det är långt dit. Mänskligt sinne är så oandligt mycket mera kapabelt än sensorer är, har fantasi, riskmedvetenhet och förmåga att se problem innan de uppstår.

Det här är som flygande bilar som man trodde på 50-talet skulle vara norm på 2000-talet. Vi har ju t.ex. inte lyckats uppfinna en AI som kan lura en människa i vanlig konversation, hur skulle vi kunna bygga en AI till en bil som ska klara alla trafiksituationer? Och som information tycker jag körande på en amerikansk expressway/highway inte är något bra test, har ni kört i dessa extremt väldefinierade och likartade trafikmiljöer så vet ni vad jag menar.

Till skillnad från en konversation där en människa förväntar sig svar som bygger på massor av olika faktorer som är svåra att beräkna är trafikregelverket ganska enkelt och enklare att räkna sig fram till.
"Håll dig på vägen och krocka inte in i andra bilar".

Det svåra i ekvationen är ju att parrerara för människans ologiska trafikbeteende. Men detta är å andra sidan inte andra människor speciellt bra på heller. Jag ser minst en "olycka "om dagen där folk kör in i varandra utan att bilarna är felaktiga.

Det finns jätte många fördelar med en dator.
För att nämna några:
Den ser överallt samtidigt till skillnad från en människa.
Den har möjlighet att "se" i mörker med hjälp av radar och andra sensorer.
Reaktion är alltid blixtsnabbt och blir inte nedsatt pga av trötthet eller rusmedel.
Samma med "omdömmet". Regelverket är skrivet i sten och blir inte förändrat pga ilska, rusmedel eller distraktioner.
Den kan multitaska i oändlighet tillskillnad från en bilförare med telefon/barn-i-bil.

Dessa datorstyrda bilar finns redan i dag, används och funkar.
Det är inte scifi eller 20år bort.
Att dom inte rullar på allmänna vägar i större utsträckning är framförallt på grund av att lagstiftningen inte hunnit med och den allmänna acceptansen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon186252: Du har helt rätt i att systemen kommer att vara dumt dyra, men någon ekonom någonstans har väl kommit fram till att det är ekonomiskt försvarbart

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boniz:

@wille93: Du har helt rätt i att systemen kommer att vara dumt dyra, men någon ekonom någonstans har väl kommit fram till att det är ekonomiskt försvarbart

Mhm.. Jag förblir nog skeptisk.. Men jag hoppas denne är bättre än våra politiker på ekonomi-tänket och att budgetera i så fall..

Min poäng är dock också lite att: mindre arbeten = färre som kan spendera, och mindre skatt.
Tror inte direkt att högsta hönsen lider brist på pengar, och kommer spendera mer bara för att de får bättre bonus. Heller inte att de inte kommer se till att betala så lite skatt som möjligt. (vi behöver inte debattera hurvida skatt är bu eller bä, tänkte bara ha med det i argumentationen)
Alltså kan hela köpmarknaden i landet missgynnas. Men det kanske är inom rimliga marginaler. Det är bara något jag tyckte kan vara tänkvärt

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vore härligt med massa A.I bilar. Bara jag själv får fortsätta köra.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

Vore härligt med massa A.I bilar. Bara jag själv får fortsätta köra.

Jag vet inte över vilken tidsram men över tiden kommer nog människokörda bilar att fasas ut för självkörande.

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara vad som kommer hända när allt mer yrken blir ersatta av AI/robotar med 1-2människor bakom istället för en arme av arbetare.

vart ska alla människor ta vägen? känns som att snart kommer vi behöva ett nytt system för vad folk får pengar ifrån när det inte finns jobb kvar.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kethsi:

Jag undrar bara vad som kommer hända när allt mer yrken blir ersatta av AI/robotar med 1-2människor bakom istället för en arme av arbetare.

vart ska alla människor ta vägen? känns som att snart kommer vi behöva ett nytt system för vad folk får pengar ifrån när det inte finns jobb kvar.

Det är inte första gången ett yrke dör ut och nya yrken dyker upp hela tiden. Sen kan det kanske vara så att det är mer yrken som börjar försvinna än som skapas och då kanske man behöver komma på nya system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kethsi:

Jag undrar bara vad som kommer hända när allt mer yrken blir ersatta av AI/robotar med 1-2människor bakom istället för en arme av arbetare.

vart ska alla människor ta vägen? känns som att snart kommer vi behöva ett nytt system för vad folk får pengar ifrån när det inte finns jobb kvar.

(Det jag skriver lär inte stilla sinnet om du redan var orolig)
Skulle gissa på att detta är en av orsakerna till ökande lusten för medborgarlöner. Jag är väl inte förtjust i den lösningen, men det skulle inte förvåna mig om det blev den "tillfälliga" lösningen. Då förlorar dock alla, utom de med tekniken, pengar på framstegen. Om nu inte resterande är bra mycket bättre på att använda den.. Själv hoppas jag att länderna bannar användandet utav sådan teknik för saker människan är fullt kapabel till, som typ baristarobotarna..
Men ja du.. Jag är också helt ställd när det kommer till denna frågan. Det är inte direkt bara AI/robot för transportindustrin som det är stora framsteg inom. Och det enda ett AI inte kan göra är väl innovera, som jag förstått det. Så.. Ja.. Där får man klura lite.. Edit: Kanske blir nått likt "Made in ...", fast istället "Made by humans". Det låter dock långsökt då människorna gör allt sämre..
Ska dock nämnas att det nog är några många år till dagen det är så pass utvecklat att det kan ersätta de flesta. Fast fortfarande tidigare än folk tror, skulle jag tro.
(Vidare är väl lite foliehatt, och gör dig verkligen inte lugnare om du redan var orolig. Om du förstår mitt resonemang)
Och med USA och Kina som ledare på den utvecklingen/implementationen kan man ju inte annat än undra hur i hela helv.. världen kommer se ut framöver.
Mina tankar är att det tillslut blir "lika för alla", antingen med riktig sådan, eller kommunism. Där det senare inte direkt låter super, men mer troligt. Och om inte detta skapar ett världskrig så ser jag det aldrig hända.
Man ser ju hur bra det är i Kina i dagsläget. Och då har de bara börjat pilla in robotar lite smått. Blir nog finfint när det är i lite större skala och AI är med i bilden.

Var la jag hatten nu igen?.. Ahh, den satt redan på plats

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kethsi:

Jag undrar bara vad som kommer hända när allt mer yrken blir ersatta av AI/robotar med 1-2människor bakom istället för en arme av arbetare.

vart ska alla människor ta vägen? känns som att snart kommer vi behöva ett nytt system för vad folk får pengar ifrån när det inte finns jobb kvar.

De får väl antagligen leva på bidrag man bara höjer skatten ännu mer för de som är lyckliga nog att ha jobb.

Vi behöver fler poliser t.ex där kanske de kan hitta jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Jag undrar bara vad som kommer hända när allt mer yrken blir ersatta av AI/robotar med 1-2människor bakom istället för en arme av arbetare.

vart ska alla människor ta vägen? känns som att snart kommer vi behöva ett nytt system för vad folk får pengar ifrån när det inte finns jobb kvar.

De får väl bli tv-kändisar och gästbartendrar
Håller på med att konstruera en maskin just nu inom livsmedelindustrin som kommer att göra att 5 personer blir av med jobbet.
Man är ju lagomt populär när man är där och mäter/fotar etc...

Överlag är ju detta en svår fråga om man ser på ett längre perspektiv. Kanske kommer det inte behövas yrken i framtiden och vi människor kan bara vara och bli servade av robotar

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bardbard:

Håller på med att konstruera en maskin just nu inom livsmedelindustrin som kommer att göra att 5 personer blir av med jobbet.
Man är ju lagomt populär när man är där och mäter/fotar etc...

Överlag är ju detta en svår fråga om man ser på ett längre perspektiv. Kanske kommer det inte behövas yrken i framtiden och vi människor kan bara vara och bli servade av robotar

Får man fråga om en hint till vad det kan tänkas handla om? Jag må tycka illa om utvecklingen, men den är klart häftig

Får hoppas att det blir så fint. Har bara svårt att se detta som utfallet av att giganterna övertar hela marknaden. Kolla bara på amazons patent om leverans via luftskepp och drönare. Inte en männsika som kommer jobba öht, ifall det funkar. Dvs, ingen ÅF kommer kunna konkurrera med deras marginaler. Har svårt att se dessa jättar investera sådana summor för att förbättra för världens befolkning.. Nja, jag är nog skeptisk. Men blir överlycklig ifall du har rätt. Skulle dock finna det rätt trist att inte ha något att kämpa för alls, men det går nog att vänja sig vid