Permalänk
Medlem

dator för programmerare

hej allihopa
hoppas allt är väl med er
har sökt ganska mycket på nätet men hittade inget bra svar. jag vill köpa en bärbar dator me 15 tum skär så ska användas främst för att programmering o webbutveckling. eftersom jag e student så kan jag max spendera 10 000 kr och om det går med detta budget så vill jag ha Core i7. kan ni föreslå ngnting?
ha en fortsätt trevlig dag

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Habib97:

jag vill köpa en bärbar dator me 15 tum skär så ska användas främst för att programmering o webbutveckling. eftersom jag e student så kan jag max spendera 10 000 kr

Det blir mycket lättare om du kan tänka dig 13,3″. Då finns det också betydligt lättare datorer.

Citat:

om det går med detta budget så vill jag ha Core i7

Varför vill du ha Core i7?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Det blir mycket lättare om du kan tänka dig 13,3″. Då finns det också betydligt lättare datorer.

Varför vill du ha Core i7?

Schysst när man kompilerar

Permalänk
Medlem

Nästa alla moderna cpu:er kommer funka. Se till att du har 16gb och SSD i maskinen. En i5a eller i7a kommer inte göra markant skillnad i själva kodandet. Däremot kommer en SSD göra brutal skillnad, o 16gb för att du kommer köra flera program samtidigt

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Habib97:

hej allihopa
hoppas allt är väl med er
har sökt ganska mycket på nätet men hittade inget bra svar. jag vill köpa en bärbar dator me 15 tum skär så ska användas främst för att programmering o webbutveckling. eftersom jag e student så kan jag max spendera 10 000 kr och om det går med detta budget så vill jag ha Core i7. kan ni föreslå ngnting?
ha en fortsätt trevlig dag

Kika på Mecenat om de har några schyssta studentrabatter. Vet iaf att HP brukar ha
Jag hade rekommenderat att du går ut till någon affär och känner och klämmer lite. För mig är tangentbordet prio ett när det gäller att knacka kod

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

@Habib97: Här är några att välja på, gjorde bara ett urval på prisjakt.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s312996682&o=produkt_p...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hugligan:

Schysst när man kompilerar

Skillnaden mellan en i5 och en "i7" i lätta laptops upp till 10 000 kr är i praktiken försumbar.

Min bedömning är att TS enbart vill ha "en i-sjua" för att han svalt marknadsföringen med hull och hår.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det blir mycket lättare om du kan tänka dig 13,3″. Då finns det också betydligt lättare datorer.

Varför vill du ha Core i7?

med 15 tum så är det lättare att programmera eftersom man är ej tvungen stirra o sitter närmare till dator. för Core i7 tanken är att få snabbar dator, vet att vissa core i5 är även bättre än vissa i core i7 familjen men jag e öppen för alla mljliga förslag

Permalänk

Tycker du ska kolla på Microsoft Surface Pro 4. Du kan säkert få mer prestanda per krona än den men den är hemskt smidig och funkar perfekt till programmering och liknande. Går att använda som surfplatta också och eftersom tangentbordet går att vinkla hur som helst så man kan alltid hitta en bra position med den.

Tycker den är perfekt att ha med mig om jag behöver sitta på ett bibliotek eller ett tåg eller liknande. Väger väldigt lite. Den har en väldigt bra penna med vilket kan vara bra om du vill rita lite, kanske något till webbdesign eller något liknande.

Hade en macbook air innan vilken jag annars skulle kunna rekommendera men jag tycker Surface Pro här är det bästa jag haft i bärbar väg.

Med detta sagt så är det som sagt inget monster i grafikkortsväg eftersom det är integrerad grafik (finns med dedikerad men de är dyra) men det verkar ju inte som det är det du är ute efter. Klarar säkert enklare spel men jag använder den nästan enbart för programmering.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Habib97:

med 15 tum så är det lättare att programmera eftersom man är ej tvungen stirra o sitter närmare till dator. för Core i7 tanken är att få snabbar dator, vet att vissa core i5 är även bättre än vissa i core i7 familjen men jag e öppen för alla mljliga förslag

Du får inte en snabbare dator för att det står "Core i7" på den.

På desktopsidan har beteckningen Core i7 absolut bäring (om man vet vad fördelarna innebär). På lätta laptops skiljer det knappt något mellan en i3 och en i7 i praktiken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Habib97:

hej allihopa
hoppas allt är väl med er
har sökt ganska mycket på nätet men hittade inget bra svar. jag vill köpa en bärbar dator me 15 tum skär så ska användas främst för att programmering o webbutveckling. eftersom jag e student så kan jag max spendera 10 000 kr och om det går med detta budget så vill jag ha Core i7. kan ni föreslå ngnting?
ha en fortsätt trevlig dag

Kan du tänka dig köpa begagnat? En Macbook Pro Retina 15" Mid 2014 kanske är intressant! Med tanke på priset så lär den säljas väldigt snabbt så passa på

https://www.blocket.se/stockholm/Macbook_pro_15__mid_2014_722...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffelito:

Tycker du ska kolla på Microsoft Surface Pro 4. Du kan säkert få mer prestanda per krona än den men den är hemskt smidig och funkar perfekt till programmering och liknande. Går att använda som surfplatta också och eftersom tangentbordet går att vinkla hur som helst så man kan alltid hitta en bra position med den.

Tycker den är perfekt att ha med mig om jag behöver sitta på ett bibliotek eller ett tåg eller liknande. Väger väldigt lite. Den har en väldigt bra penna med vilket kan vara bra om du vill rita lite, kanske något till webbdesign eller något liknande.

Hade en macbook air innan vilken jag annars skulle kunna rekommendera men jag tycker Surface Pro här är det bästa jag haft i bärbar väg.

Med detta sagt så är det som sagt inget monster i grafikkortsväg eftersom det är integrerad grafik (finns med dedikerad men de är dyra) men det verkar ju inte som det är det du är ute efter. Klarar säkert enklare spel men jag använder den nästan enbart för programmering.

har aldrig hört ngn rekommenderar detta, det e kanske för att ingen hade testat. Tack för tipset, själv är lite tggad testa den. men vilken model skulle du rekommendera inom suface familjen?

Permalänk
Medlem

Jag skulle prioritera ett bra tangentbord och en bra skärm framför snabb CPU eftersom största tiden går åt till att skriva text vilket inte är så krävande. Kompilera kräver visserligen CPU-kraft men väntar hellre lite längre på det än offrar bra skärm och bra tangentbord. Bra batteritid och lätt att bära med sig är trevligt också.

Kanske denna begagnade Lenovo Thinkpad T450s?
https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/barbart/Lenovo_Thinkp...
Jag skulle nog trycka i lite mera RAM-minne då 4GB är lite snålt. Men det borde väl gå att fixa själv.
Osäkert vilken skärm det är för på huvudsidan säger de högupplöst IPS men går man in på den datorn står det 1600x900 upplösning. Skärmen med 1920x1080 IPS bör vara ett bättre val.
Recension: http://www.anandtech.com/show/9623/the-lenovo-thinkpad-t450s-...

Permalänk

Leta efter en begagnad zbook eller thinkpad, funkar bra med de lite bättre processorerna (i5+)

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Min bedömning är att TS enbart vill ha "en i-sjua" för att han svalt marknadsföringen med hull och hår.

För att inte tala om alla som köper en i7:a av äldre generation till överpris av samma anledning. Har själv räddat mina föräldrar flertalet gånger från säljare som försöker med i7-snacket. Sedan missar många att i7:an ibland är dual core, vilket kan vara förödande om man just tänk köra mycket virtuellt.

Permalänk
Skrivet av Habib97:

har aldrig hört ngn rekommenderar detta, det e kanske för att ingen hade testat. Tack för tipset, själv är lite tggad testa den. men vilken model skulle du rekommendera inom suface familjen?

Jag har i5an med 8GB ram och 256GB SSD och den duger bra till allt jag gör. Min kosta cirka 13000 inkl tangenbord. Brukar komma upp erbjudanden ibland.

Samma fast med 4GB ram och 128 GB SSD finns för 9000 som student (du får byta alternativ på sidan) och sedan ett typecover (tangentbord) borde gå att hitta för en tusing. Men jag skulle nog minst välja 8GB ram men det är ju upp till dig.

Kan nog vara värt att kolla begagnat också.

Annars får du ju väldigt mycket för pengarna om man köper en macbook begagnat och de håller ofta ett bra andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem

@Habib97
Om du inte redan visste det kommer microsoft surface pro 5 med stor sannolikhet släppas inom kort. Så vill du ha den senaste versionen är det värt att vänta lite, annars är det värt att hålla koll på eventuella reor som kan dyka upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är tangentborden till de nyare Surface? Jag har en Surface Pro 1 och jag skulle absolut inte vilja använda den till något seriöst arbetande. (alltså pga tangentbordet) Å andra sidan skulle jag inte vilja använda en laptop för det överhuvudtaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Jag tycker tangentbordet på surface pro 4 är väldigt bra att jobba på. Dock gillar jag överlag laptop tangentbord med lite lägre tangenter.

Som @Jacques säger så kan det nog vara värt att vänta på 5:an om den kommer snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Hur är tangentborden till de nyare Surface? Jag har en Surface Pro 1 och jag skulle absolut inte vilja använda den till något seriöst arbetande. (alltså pga tangentbordet) Å andra sidan skulle jag inte vilja använda en laptop för det överhuvudtaget.

Samma erfarenhet när jag testade själv, inget jag skulle vilja använda för några längre skrivstunder. Sen är det väl klart knepiga att ha i typ knät också med en kontruktion som Surface Pro men bara man är medveten om det innan man köper så behöver det inte vara dåligt, finns ju viss uppsida också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du får inte en snabbare dator för att det står "Core i7" på den.

På desktopsidan har beteckningen Core i7 absolut bäring (om man vet vad fördelarna innebär). På lätta laptops skiljer det knappt något mellan en i3 och en i7 i praktiken.

Det är c:a 20% mellan i3 till i5 och ytterligare 20% mellan i5 till i7 på 7xxxU serien och det är bara klockfrekvensen som skiljer sig, vilket också påverkar batteritiden.