EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX vs. idag

Permalänk

EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX vs. idag

Hej,

Köpte nyligen en dator med ovanstående kort i. Flyttade över samtliga komponenter till ett nytt chassi (Node 304) och onekligen tar kortet en hel del plats i ett redan ganska trångt utrymme. Då jag inte primärt använder datorn till spel har jag därför en fundering om att byta upp/ner till ett kortare kort, ex. Geforce 1050. Å andra sidan påverkas väl knappast temperatur och luftflöde nämnvärt?

Mina frågor är:
- Hur väl står sig mitt kort idag (även jämfört med ett 1050)?
- Vad skulle jag kunna få vid en ev. försäljning?

Permalänk

Om du har problem med temp och ljud och vill få ner temperatur och ljudnivå kan du ju börja med att klocka ner ditt gtx 780,kan bli rätt stor skillnad på bara några få % underklockning. Och det kostar ingenting att testa.

Tyvärr inte 780 eller 1050 men deras Ti versioner finns med. Och kan tänka mig prestandaskillnaden är något liknande som med 1050ti och 780ti.
http://www.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-1050...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@jOnÄTÄn: Har väl egentligen inga problem med temperaturer och så men är inte helt nöjd med att kablarna får trycka på en så liten yta bakom grafikkortet. Utifrån diagrammen du skickade tolkar jagandet som att ett 780 fortfarande är ett spelvärt kort.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:
Du får nog 1000+ kr för ett 780.

Permalänk

@Vekar1 jo men hålla på att böka med att sälja begagnat vill man ju inte göra i onödan, finns alltid en risk för bedrägeri eller man råkar ut för en "jobbig jävel"

Skrivet av vviikkttoorr:

@jOnÄTÄn: Har väl egentligen inga problem med temperaturer och så men är inte helt nöjd med att kablarna får trycka på en så liten yta bakom grafikkortet. Utifrån diagrammen du skickade tolkar jagandet som att ett 780 fortfarande är ett spelvärt kort.

GTX 1050 är långsammare men har sina fördelar. Ex fysisk storlek, lägre energiförbrukning stöd för ex HDMI 2,0 (vilket gör det möjligt att köra 60hz i 4k över HDMI) Men jag skulle behålla GTX 780 om det fungerar bra och kanske kika på byte när GTX 2050 och AMDs motsvarighet (typ RX 560) kommer om något år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@jOnÄTÄn: Glömde säga tack!