Permalänk
Medlem

Hur väljer man moderkort?

Ska köpa nya grejer och mycket löser sig ju.
Har köpt ett ASUS 1070 Turbo.
Hittade en 525 Gb SSD på rea.
Har ett oanvänt Fractal Design R3 och 600W platinumagg jag kan använda.

Då kommer det kluriga...moderkort.
Tänkte en i7a 7700K så det bestämmer ju Socket 1151.

Hur kommer jag fram till moderkort???
Finns ju hur mycket som helst!
* Är det bara välja prisklass och ta ett?
* Är det ett speciellt chips jag borde ha för jag har ingen aning om skillnader, Z170 eller Z270?
* Något annat jag borde tänka på?
* Ska jag gå på extra lullull? som med frontpanel eller spel.

Kanske bara ta ett ASUS som finns i stan?

Vad tappar jag på tex ett billigt mot ett dyrt?

På nått sätt får man ju se till totalen av kostnaden för moderkort, processor och RAM.

Vore väldigt tacksam för svar och framförallt hjälp i djungeln.
Tipps vore ju det bästa på lämpliga kort!
Blink, RGB belysning lockar inte och inget jag vill betala för.

Datorn ska användas till BF1...sen till nästa BF och efter det till nästa BF

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Om du väljer ASUS moderkort, så minskar ju antalet.
Dessutom om du har fullstor låda, så ta ett moderkort för ATX.
Sen bestämmer du dig för hur mycket du vill lägga i pengar.
Inte dom billigaste och inte dom dyra.

Runt 1.300-1.700 är en rimlig prisklass.

Vad har du för chassi, låda?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Mitt sållande:
Storlek
Märke (jag vill ha Asus eller EVGA)
Intel NIC
Jämföra ljudkretsar
Väljer bort WiFi och Bluetooth

Sedan är det inte lika många att välja på...

Permalänk
Medlem

Ska du enbart köra ett grafikkort, har bara några få USB-enheter att koppla in och inte tänker överklocka så spelar det inte särskilt stor roll och du kommer inte se någon prestandaskillnad oavsett chipset.

Däremot om du vill ha fler portar baktill, du vill kunna köra 2- eller 3 grafikkort samtidigt eller du har tänkt att överklocka din processor så börjar moderkortet spela lite mer roll, mer högkvalitativa komponenter och mer funktioner i BIOS. Vill du kunna installera en M.2-disk på moderkortet så stödjs det inte heller alltid av budgetkort. Det brukar i regel vara lite mer högkvalitativa komponenter i ett dyrare moderkort.

Tumregel som jag brukar gå på är att man kanske inte behöver köpa det absolut billigaste, men som vanlig användare har man också sällan nytta av all funktionalitet i dyrare moderkorten.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Du vill ha z270 till i7 7700k, z170 funkar native med vissa modeller och bios flash behövs för andra, men för samma peng är det onödigt jobb. Kortet du länkar till "i stan" är ett fullt dugligt moderkort med allt du kan tänkas behöva i en gaming rigg och har ett grymt pris! SLI stöd mm så du kan lätt trycka in ännu ett 1070 i framtiden och kötta på många år till! (Kommer nog bli varmt om du skaffar ännu ett blowerkort men det funkar)

Matcha med en lite värre cpukylare (se till att plats finns) så kan du också överklocka din cpu en hel del.

EDIT, Asus bios är enligt mig den bästa, extremt lätt att hitta runt.

Permalänk
Skrivet av TheGiant:

Tänkte en i7a 7700K så det bestämmer ju Socket 1151.

Hur kommer jag fram till moderkort???
Finns ju hur mycket som helst!
1. Är det bara välja prisklass och ta ett?
2. Är det ett speciellt chips jag borde ha för jag har ingen aning om skillnader, Z170 eller Z270?
3. Något annat jag borde tänka på?

1. Generellt om du inte ska göra SLI (flera grafikkort) eller överklocka till det yttersta så behöver du inte lägga mer än 1300-1600kr på ett moderkort.

2. Z170 är den äldre modellen av samma chipset. För att den ska funka med ett 7700k behöver den uppdateras med en äldre CPU. Satsa på på Z270 eller motsvarande av nyare årsmodell. Använd gärna prisjakts filterlista där du kan välja chipset och vilken i7:a som ska passa.

3. Vilken hastighet på Ram-minnen som moderkortet stöder är nog viktigt. T.ex. om du väljer RAM med en hastighet på 3200Mhz är det bra om moderkortet har stöd för det. Sen även stöd för m2-kort, då många kommande SSD:en verkar luta åt det hållet.

Kom ihåg att moderkort för 2-3 k är överkill om du inte är någon entusiast-överklockare som verkligen vill testa det yttersta på varje komponent till max.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

Fabrikat spelar ingen roll. Har kört med Gigabyte tidigare.
Bara tog Asus eftersom jag köpte ett Asus grafikkort:-)

Är z170 och z270 något jag måste/bör ta hänsyn till?
Vad är det på ljudkretsarna jag bör leta efter?

Halojoy det är ett gammalt men oanvänt Fractal Design R3 tror jag chassiet hette.

Edit.
Fler svar. Tack till era inlägg.
Blir klokare och klokare
Då siktar jag på z270.

Jag har aldrig klockat och har inget intresse. Men i7 2600 har levt med mig i 5½ år och otaliga BF spel sen BF2.
Vill inte uppdatera BIOS om jag inte behöver. Vill bara montera, installera och köra en timme eller två BF1 som avkoppling.

"I stan" kortet för 1500kr med en i7 blir ju helt ok pris.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Fabrikat spelar ingen roll. Har kört med Gigabyte tidigare.
Bara tog Asus eftersom jag köpte ett Asus grafikkort:-)

Är z170 och z270 något jag måste/bör ta hänsyn till?
Vad är det på ljudkretsarna jag bör leta efter?

Halojoy det är ett gammalt men oanvänt Fractal Design R3 tror jag chassiet hette.

nej, men du bör verkligen försöka få z270 eftersom 7700k är anpassad efter de. Men z170 fungerar med 6600k med bios uppgradering.
Hur isolerade dom är. Svårt för dig att se kanske, men kolla reviews. Dom nämns ofta

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Du vill helst se att kortet har en ljudkrets med namn överhuvudtaget. SupremeFX är väl ett av dom bättre det här fallet på moderkortet du länkade. Söker du grymt ljud direkt från moderkortet måste du betala en hel del men du kommer aldrig få samma tryck som från ett 1000kronors externt ljudkort.

Permalänk

Kolla lite på olika chipsets, bör finnas typ en sheet med vad dom olika chipsetsen här för egenskaper på wikipedia. Fundera ut om di vill ha bt, wifi osv inbyggt i moderkort. RGB header? Om du har ett fönster kanske du vill ha något som passar med övriga komponenter i datorn.

Skriv ner en lista på vad du vill ha för funktioner och utgå där i från

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Kolla lite på olika chipsets, bör finnas typ en sheet med vad dom olika chipsetsen här för egenskaper på wikipedia. Fundera ut om di vill ha bt, wifi osv inbyggt i moderkort. RGB header? Om du har ett fönster kanske du vill ha något som passar med övriga komponenter i datorn.

Skriv ner en lista på vad du vill ha för funktioner och utgå där i från

Listan blir kort...
Passa processor, så lite jobb som möjligt, inte vara för dyrt eller för kass

Behöver inget BT, wifi eftersom att speldatorn används just bara till spel.
Men Asus Rog kortet var ganska snyggt. Diskret och snyggt

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Skrivet av TheGiant:

Listan blir kort...
Passa processor, så lite jobb som möjligt, inte vara för dyrt eller för kass

Behöver inget BT, wifi eftersom att speldatorn används just bara till spel.
Men Asus Rog kortet var ganska snyggt. Diskret och snyggt

Om det känns bra så kör på de! Asus gör iallafall i mitt tycke bäst moderkort

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!