Upgradera från 5675C till 7600k, värt?

Permalänk
Medlem

Upgradera från 5675C till 7600k, värt?

Sitter i dagsläget på ett 5675C som jag egentligen är rätt nöjd med, även fast jag inte får upp det i högre clock än 3.9Ghz stabilt. Men till saken hör att jag har ett moderkort med en fysiskt skadad m.2 plats som jag skulle behöva nyttja. Så jag är lite i valet och kvalet här. Ska jag köpa ett nytt moderkort; Proshop har ett Sabertooth mk.2 för 1900kr ish, vilket känns lite väl saftigt för ett gammalt z97 kort. Eller är det lika bra att hoppa upp till Kaby lake (då ryzen inte riktigt blev vad jag hade hoppats på). Jag har redan DDR4 minnen liggandes så frågan är om det är värt ung en extra tusenlapp eller 1500kr att få en 7600k setup istället för bara ett nytt moderkort med fungerande m.2 slot...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Entusiast

Om begagnat är ett alternativ så slår jag ett slag för det, Z97-brädor brukar inte vara dyra.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du med Ryzen? Du är medveten om att det kommer 6- och 4-kärniga Ryzen 5 den 11 april? Hade jag varit du hade jag först väntat på dem.

Annars tycker jag inte att det är värt kostnaden att byta från 5675C till 7600K. Du säger inte vad du använder datorn till men i spel hjälper L4-cachen på Broadwell upp ganska mycket och kan nog kompensera åtminstone delvis för skillnaden i hastighet. Bara du kan ju bestämma men jag hade inte gått från en ganska ny i5:a till en ännu nyare i5:a utan då hade jag gjort steget upp till i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Om begagnat är ett alternativ så slår jag ett slag för det, Z97-brädor brukar inte vara dyra.

Har letat efter vettiga begagnade Z97 moderkort. Men det är väldigt få som säljs utan tillhörande Haswell K propp verkar det som, vilket inte direkt är så jättekonstigt med tanke på att Z97 är det sista socket 1150 chipsetet x)

Skrivet av Andreaz1:

Vad menar du med Ryzen? Du är medveten om att det kommer 6- och 4-kärniga Ryzen 5 den 11 april? Hade jag varit du hade jag först väntat på dem.

Annars tycker jag inte att det är värt kostnaden att byta från 5675C till 7600K. Du säger inte vad du använder datorn till men i spel hjälper L4-cachen på Broadwell upp ganska mycket och kan nog kompensera åtminstone delvis för skillnaden i hastighet. Bara du kan ju bestämma men jag hade inte gått från en ganska ny i5:a till en ännu nyare i5:a utan då hade jag gjort steget upp till i7.

Fullt medveten om att Ryzen 5 står för dörren, men de preliminära priserna (som Inet och Netonnet lagt upp) känns lite "sådär" om jag ska vara ärlig. Det i kombination med de tämligen tråkiga överklockningsresultaten som Ryzen 7 verkar prestera gör det hela, inte helt lockande.
Men visst hade det varit roligt att byta till 4kärnor med SMT... Dock spelar jag mest på datorn, och som det ser ut nu så är 7600K en bättre deal ur gamingperspektiv.

Om jag nu skulle uppgradera till en 7600k, så får jag nog tillbaka en slant av att kränga de gamla prylarna, tror inte att enkom mitt moderkort är värt sådär jättemycket på begagnatmarknaden, speciellt inte med en trasig m.2 port.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Dum som jag är, så missade jag att Sabertooth inte hade någon m.2 slot. Men lyckligtvis hade Proshop ett Z97-A för fantastiskt "billiga" 1608kr x) Så det fick bli ett sådant istället :3

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!