Bredbandsuttag- 1 uttag fungerar men har två boxar

Permalänk
Inaktiv

Bredbandsuttag- 1 uttag fungerar men har två boxar

Halloj!

Hoppas jag har lagt denna fråga i rätt kategori..!

Försöker hjälpa mina päron att få igång deras boxar.
Hyresvärden avslutade avtalet med comhem och kolla på tv genom antenn/kabel.

Nu går det bara att titta via bredbandsuttaget-fiber.

I bredbandsuttaget finns ju två hål (1 & 2). Men bara nr 1 fungerar. Mina föräldrar har syskonabonnemang då det vill ha en tv/Box i sovrummet också men det går ju inte att titta på den längre nu eftersom då behöver nr 2 fungerar.

Är det någon som har förslag på hur man kan fixa detta?
Jag har inte så stor koll på detta :/

Har tittat på kabeldelare, kan det funka?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Kan tillägga att de är över 70 år och har inte bredband eller dator och ska inte skaffa det heller.

Permalänk
Medlem

Troligen finns det ett kopplingsskåp (som ser ut typ såhär http://www.trollkarlen2.se/wp-content/uploads/2015/08/EHL250-... ) i hallen där du måste installera en switch (t.ex. denna https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/106808....

Nu vet inte jag hur kopplingsskåpet ser ut, men av de jag sett lär det också behövas två ytterligare korta nätverkskablar i skåpet (förslagsvis dessa https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252347-....

Jag tror inte en kabeldelare är det du är ute efter i det här fallet, de används för att skicka 2 signaler genom samma kabel, men de måste köpas och installeras i par, i vardera ända av kabeln.

Om du har möjlighet, öppna gärna kopplingsskåpet och fota så blir det lättare att hjälpa dig.

Permalänk
Inaktiv

Jag har fotat skåpet nu men vet inte hur jag ska kunna lägga i bilden här..?

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver en switch. Du kopplar en kort sladd från bredbandsuttaget till switchen och sedan en kabel därifrån till varje TV.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216558:

Jag har fotat skåpet nu men vet inte hur jag ska kunna lägga i bilden här..?

Ladda upp bilden på http://imgur.com/ (tryck på New post, eller dra och släpp bilden på sidan) och kopiera länken du får när bilden är uppladdad. Sen trycker du på "Länka bild"-knappen (den med två blåa bergstoppar och en sol) när du skriver ditt inlägg här så ombes du klistra in länken.

För övrigt märkte jag att bilden på skåpet jag länkade tidigare fick ett problem, jag har rättat till det nu om du ville kika på den.

Permalänk
Inaktiv

@s0sdaf:

Tack för ditt svar och hjälp!

Dom har ju varit här och "pillat" i våra kopplingsskåp. Och dom har ju bara satt i en kabel för uttag 1 (fast dom skulle ha satt i 2 kablar men dom är för korkade för sånt). Men vågade inte riktigt upp och pilla i skåpet.
Jag har hela tiden tänkt att man behöver en sladd till i skåpet så det andra hålet i bredbandsuttaget funkar, men har som sagt inte vetat hur man ska koppla

Såhär ser mitt skåp ut :

http://imgur.com/a/szKvx

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216558:

@s0sdaf:

Tack för ditt svar och hjälp!

Dom har ju varit här och "pillat" i våra kopplingsskåp. Och dom har ju bara satt i en kabel för uttag 1 (fast dom skulle ha satt i 2 kablar men dom är för korkade för sånt). Men vågade inte riktigt upp och pilla i skåpet.
Jag har hela tiden tänkt att man behöver en sladd till i skåpet så det andra hålet i bredbandsuttaget funkar, men har som sagt inte vetat hur man ska koppla

Såhär ser mitt skåp ut :

http://imgur.com/a/szKvx

http://imgur.com/a/szKvx

Sorry, glömde nämna ett steg i min beskrivning hur du länkar bilden. När du laddat upp den måste du kopiera direktlänken till bilden (du kan högerklicka på bilden å trycka på Visa Bild) för att länka den med knappen jag pratade om. Jag ser bilden iallafall så det är inga problem.

Som det ser ut lär det finnas fler lediga urtag på "modemet" som sitter i skåpet. Så det räcker nog med att du köper en vanlig 30cm nätverkskabel (som jag länkade tidigare, den billigaste) och ansluter mellan en ledig LAN-port och urtag 1 i skåpet så ska allt fungera.

Du får gärna ta ett foto från höger också så jag ser dom lediga urtagen i modemet så att jag kan bekräfta detta med säkerhet.

Permalänk
Medlem

Ser väl ganska basic ut; du har två uttag men bara kopplat en nätverkskabel mot lägenhetsnätet.
Vad hindrar dig att koppla in ytterligare en fast mot uttag "1"?

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att det troligtvis är en port för bredband, en för tv. Den för tv ärkopplad till ett uttag i patchpanelen. För att få tv till fler uttag efter patcpanelen måste du skaffa en switch.
Befintlig kabel från tjänstefördelaren->switch-> 2 kablar till önskade uttag på patcpanelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Ser väl ganska basic ut; du har två uttag men bara kopplat en nätverkskabel mot lägenhetsnätet.
Vad hindrar dig att koppla in ytterligare en fast mot uttag "1"?

Det är så att ur tjänstefördelaren är det tv som kommer ur port 2, endast! Alltså behövs en switch i det här fallet, för att dela signalen till de två uttagen i patchpanelen.

Räcker gott med https://www.dustin.se/product/5010824777/tl-sg105-5-port-meta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är en switch du har där , så som sagt en kabel från switchen och till "1" löser problemet.

(Ev kan denna länk ge lite mer info och vägledning, http://bredband.gardala.se/dokument/Raycore-RC-CP9-User-Guide... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Det är så att ur tjänstefördelaren är det tv som kommer ur port 2, endast! Alltså behövs en switch i det här fallet, för att dela signalen till de två uttagen i patchpanelen.

Räcker gott med https://www.dustin.se/product/5010824777/tl-sg105-5-port-meta...

Skickades från m.sweclockers.com

Den har även 8st LAN-portar (av bilden att döma), menar du att den endast har en fungerande IPTV-port?
Vilken KO är det?

TS använder port 5 i denna Raycore.

Permalänk
Inaktiv

@s0sdaf:

Nu ser det ju lite annorlunda ut i mina föräldrar skåp.. dom har sladden kopplad från WAN1 till 1. Har tyvärr ingen bild på den.

Mitt skåp:

http://imgur.com/r08FNik

Permalänk
Medlem

Så bilden du har kallat för "Mitt skåp:" i inlägget ovan och som har kabel mellan switchen LAN5 och "uttag 2" är inte skåpet du egentligen har ?
Utan du har ett skåp där endast en kabel går från WAN1 till 1 ?

(Edit....jag är långsam har ätit för mycket ägg...., du har alltså ett eget skåp du fotat , men dina föräldrar har ett eget skåp med annan kabeldragning.....)

Men dina föräldrar har även en inkommande kabel på andra sidan i RAYCORE ? De uttagen verkar heta "FIBER" och "LAN9/TM" ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrC:

Så bilden du har kallat för "Mitt skåp:" i inlägget ovan och som har kabel mellan switchen LAN5 och "uttag 2" är inte skåpet du egentligen har ?
Utan du har ett skåp där endast en kabel går från WAN1 till 1 ?

(Edit....jag är långsam har ätit för mycket ägg...., du har alltså ett eget skåp du fotat , men dina föräldrar har ett eget skåp med annan kabeldragning.....)

Men dina föräldrar har även en inkommande kabel på andra sidan i RAYCORE ? De uttagen verkar heta "FIBER" och "LAN9/TM" ?

Mitt skåp är ju det skåpet som är mitt, det jag har hemma. MEN som jag skrivit i det inledande inlägget är att det är mina föräldrar som har problem som jag försöker hjälpa.

Vi har dock exakt likadana skåp och utrustning men att i deras skåp är det kopplat precis som jag skrev ovan- från WAN1 till 1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Sorry, glömde nämna ett steg i min beskrivning hur du länkar bilden. När du laddat upp den måste du kopiera direktlänken till bilden (du kan högerklicka på bilden å trycka på Visa Bild) för att länka den med knappen jag pratade om. Jag ser bilden iallafall så det är inga problem.

Som det ser ut lär det finnas fler lediga urtag på "modemet" som sitter i skåpet. Så det räcker nog med att du köper en vanlig 30cm nätverkskabel (som jag länkade tidigare, den billigaste) och ansluter mellan en ledig LAN-port och urtag 1 i skåpet så ska allt fungera.

Du får gärna ta ett foto från höger också så jag ser dom lediga urtagen i modemet så att jag kan bekräfta detta med säkerhet.

@s0sdaf:

Nu ser det ju lite annorlunda ut i mina föräldrar skåp.. Vi har dock exakt likadana skåp och utrustning men att i deras skåp är det kopplat från WAN1 till 1. Har tyvärr ingen bild på den.

Mitt skåp från höger sida:

http://imgur.com/r08FNik

Permalänk
Medlem

Ring deras TV-leverantör så berättar dom med glädje hur exakt det skall kopplas där dina föräldrar bor.
Du krånglar bara till det med bilder som inte är på utrustningen som ska felsökas.

Permalänk
Medlem

Var lite snabb och kollade faktiskt inte vad det var för CPE. Verkar som att uttagen inte är konfade för specifik tjänst. Så endast ytterligare patchkabel borde lösa det.
Som länken @HerrC länkade
"Raycore CPE-switch är konfigurerad för s.k. ”free-seating” vilket innebär att ni kan ansluta er bredbandsutrustning på valfri ingång i CPE-switchen. Den känner automatiskt av om det är TV-utrustning, bredbandsutrustning eller telefoniutrustning och anpassar sig automatiskt."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ormey:

Ring deras TV-leverantör så berättar dom med glädje hur exakt det skall kopplas där dina föräldrar bor.
Du krånglar bara till det med bilder som inte är på utrustningen som ska felsökas.

Comhem ger inge svar på det, det har vi såklart redan provat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216558:

Comhem ger inge svar på det, det har vi såklart redan provat

Låter orimligt att dom inte skulle ge något svar alls.
De kommer ha klart bättre koll på de stadsnät de levererar till än vad vi har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ormey:

Låter orimligt att dom inte skulle ge något svar alls.
De kommer ha klart bättre koll på de stadsnät de levererar till än vad vi har.

Det låter kanske orimligt men så är det..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon216558:

Comhem ger inge svar på det, det har vi såklart redan provat

Kan väl anse att dom bör skicka ut en tekniker gratis om dom inte kan berätta hur deras tjänst ni betalar för - ska kopplas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cider123:

Kan väl anse att dom bör skicka ut en tekniker gratis om dom inte kan berätta hur deras tjänst ni betalar för - ska kopplas.

Dom anser att det är hyresvärdens ansvar. Hyresvärden skyller på Netel och Netel går inte att få tag på... Det har varit fullständig kaos. 14.000 hushåll skulle den 1 april byta från kabel till fiber. Comhems växel kraschade i nästan 2 dagar.. 4000 felanmälningar osv

Permalänk
Medlem

Men det är inte ComHem som dina föräldrar har som tv leverantör via bredbandet , har jag förstått rätt då ?
För då brukar man ju behöva en av deras Routers ? (Se min tidigare bifogade pdf).

Permalänk
Medlem

Koppla en kabel mellan Raycore-lådan och uttag 1 som inte är kopplad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrC:

Men det är inte ComHem som dina föräldrar har som tv leverantör via bredbandet , har jag förstått rätt då ?
För då brukar man ju behöva en av deras Routers ? (Se min tidigare bifogade pdf).

Jo, det är Comhem. Men enligt dom behöver man inte ha någon router utan bara sätter i kabeln i bredbandsuttaget..

Tack för att du bifogade pdf.filen! Har kollat igenom den och såg vad som gällde för Comhem.. :/

Permalänk
Medlem

@anon216558. : "i deras skåp är det kopplat från WAN1 till 1. ". , betyder det att ingen koppling går från någon LAN-port på switchen ?

Frågan är ju å vad WAN1 är för port ? Kommer den från en central switch/router tro , som således enbart ger TV till uttag 1.
Då kan man gissa att en switch skulle kunna hjälpa dig att få kabel även till 2.

Men då undrar jag ju om switchen i skåpet inte har någon funktion för tillfället....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrC:

@Snurpan83. : "i deras skåp är det kopplat från WAN1 till 1. ". , betyder det att ingen koppling går från någon LAN-port på switchen ?

Frågan är ju å vad WAN1 är för port ? Kommer den från en central switch/router tro , som således enbart ger TV till uttag 1.
Då kan man gissa att en switch skulle kunna hjälpa dig att få kabel även till 2.

Men då undrar jag ju om switchen i skåpet inte har någon funktion för tillfället....

Pappa försökte förklara för min i telefonen hur sladdarna satt.. det satt tydligen nån i switchen men han såg inte var den andra änden satt..

Jag får gå dit och fota deras skåp imorgon!

Permalänk
Medlem

Ser ut och låter som Botkyrkabyggen.

Du har 2 uttag i vardagsrum, 1 och 2.
I skåp i hallen finns en mediabox, Raycore, denna är s.k free seating på. Ovanför boxen har du en patchpanel.

Om det sitter en kabel från Raycore till uttag 2 i patchpanelen så kommer uttag 2 i vardagsrum få signal. Då kan du koppla in router eller tv-box där.
Vill du ha signal i uttag 1 med, måste du börja i skåpet och koppla en kabel från Raycore till uttag 1 i patchpanelen. Sen kan du koppla tx-box/router/dator direkt i uttag 1 i vardagsrum.

Vissa har mediaboxen bakom plåten och då går en kabel från den till "baksidan" av WAN1 i patchpanelen och sen hänger en kabel från WAN1 till uttag 1/2 i patchpanel.
Bästa är om man kan ha Raycore framför plåten och koppla direkt från den till uttag 1/2 och hoppa över WAN1 helt.

Din IPS har ansvar att se till att signal går fram till Raycore i skåpet i hallen.
Uttagen i vardagsrummet är nånting som fastighetsägaren valt att dra in, fungerar inte de uttagen felanmäler du det till din bovärd/fastighetsägare.
Om du direkt kopplat en dator till mediaboxen i skåpet och det inte fungerar, då felanmäler du till din IPS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alliz89:

Ser ut och låter som Botkyrkabyggen.

Du har 2 uttag i vardagsrum, 1 och 2.
I skåp i hallen finns en mediabox, Raycore, denna är s.k free seating på. Ovanför boxen har du en patchpanel.

Om det sitter en kabel från Raycore till uttag 2 i patchpanelen så kommer uttag 2 i vardagsrum få signal. Då kan du koppla in router eller tv-box där.
Vill du ha signal i uttag 1 med, måste du börja i skåpet och koppla en kabel från Raycore till uttag 1 i patchpanelen. Sen kan du koppla tx-box/router/dator direkt i uttag 1 i vardagsrum.

Vissa har mediaboxen bakom plåten och då går en kabel från den till "baksidan" av WAN1 i patchpanelen och sen hänger en kabel från WAN1 till uttag 1/2 i patchpanel.
Bästa är om man kan ha Raycore framför plåten och koppla direkt från den till uttag 1/2 och hoppa över WAN1 helt.

Din IPS har ansvar att se till att signal går fram till Raycore i skåpet i hallen.
Uttagen i vardagsrummet är nånting som fastighetsägaren valt att dra in, fungerar inte de uttagen felanmäler du det till din bovärd/fastighetsägare.
Om du direkt kopplat en dator till mediaboxen i skåpet och det inte fungerar, då felanmäler du till din IPS.

Yes, det är Botkyrkabyggen :/

Nu har jag varit och fotat mina föräldrars skåp (det är dom jag försöker hjälpa).
Dom har dock fått det kopplat på ett annat vis..

http://m.imgur.com/yS0nVE4

Tack för din hjälp