Konfigurering av Nanostation radiolänk.

Permalänk

Konfigurering av Nanostation radiolänk.

Jag har följande situation:

Tillgång till internet på kabel, IP via DHCP i första delen av byggnaden (RÖD SIDA).

Två stycken Nanostation M2 som skall bygga en länk till "andra delen av byggnaen" (GRÖN SIDA).

En router med RJ45 / Ethernet och WiFi som skall bygga ett eget nätverk med egen DHCP i "andra delen av byggnaden".

Alla enheter i "andra delen av byggnaden" får sin IP via DHCP från en router som står lokalt placerad där.

Jag önskar alltså att överföra RJ45/Ethernet kabeln trådlöst till WAN porten till min lokalt placerade router.

Följande förutsättningar är önskvärda:
- Internettillgången skall ej / kan ej konfigureras. Den distruberar IP med DHCP och kommer att ge en IP till min nanostation AP.
- Man bör kunna ha tillgång att konfigurera båda Nanostations från "andra delen av bygganden", eftersom jag saknar fysisk tillgång till Nanostatoin AP i den första delen av byggnaden. (RÖD SIDA)
- Nanostations skall konfigureras först, och sedan bara placeras ut och fungera oavsett vad som händer på internetsidan. Så länge det finns DHCP och internet så skall länken ge internet.

Jag har läst flera olika guider, och kollat genom alla inställningar på mina Nanostations. Men det verkar som att de flesta guider förutsätter att man konfigurerar Nanostations med fast IP och att internetuppkopplingen därför måste vara konfigurerad så, och inte så att de hämtar IP med DHCP från internetuppkopplingen.

Och om man konfigurerar om Nanostation så att den hämtar IP med DHCP så blir det svårt (jag förstår inte hur) att komma åt den för att eventuellt konfigurera om den från "den andra delen av byggnaden".

Jag har förstått att en nanostation skall vara AP, och den andra skall liksom vara klient. Men längre än så kommer jag inte. Har jag missat något? Hur gör jag detta smartast och bäst?

//GF

EDIT: Såg nu att det fanns en app (unifi), klarar denna av att konfigurera alla nanostations i nätverket även om de inte har en fast IP som jag alltid kan komma tillbaka till?

Permalänk
Medlem

En AP är som en switch med trådlöst nätverk. Så egentligen behöver den inte konfigureras mera när du ställt in allting. Men den har ju ändå ett webbinterface så att man kan ändra trådlösa inställningar så därför behöver du veta vilken IP-adress den har om du skulle behöva ändra wifi-inställningarna. Om denna AP också är en DHCP-klient för sitt webbinterface så blir det svårt för dig att surfa in på den eftersom du inte har någon aning om vilken adress den har. Så det bästa är ändå om denna AP har en fast ip för webbinterfacet så att du kan komma åt det.

Din egna nanostation kan du konfigurera som en router om du vill att den ska ha DHCP mot grannens nätverk och ge en fast ip på LAN-sidan i ditt nätverk så kan du surfa in på den med ditt egna fasta ip.

Men vill du använda en egen router så får du konfigurera nanostation som om det bara vore en trådlös klient. Då kommer du också behöva ha ett fast ip för webbgränssnittet på din grannes nätverk för att kunna konfigurera den, men å andra sidan har du tillgång till den fysiskt så du kan alltid återställa den till fabriksinställningarna om det börjar krångla. Då kan du köra DHCP-klient på WAN-sidan i din router.

Finns även ett färdigt bryggläge i de där nanostation man kan använda just så de agerar som en trådlös förlängning av en nätverkskabel. Har detta uppe hos mina föräldrar som länk mellan hus och gäststuga men tyckte det kändes förvirrande att förstå hur det funkade egentligen även om det funkade väldigt bra när man väl fick igång det. Idag hade jag nog kört AP och klient istället och konfigurerat manuellt för att förstå vad som händer om jag hade gjort om det.

EDIT: Har inte testat deras app.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

En AP är som en switch med trådlöst nätverk. Så egentligen behöver den inte konfigureras mera när du ställt in allting. Men den har ju ändå ett webbinterface så att man kan ändra trådlösa inställningar så därför behöver du veta vilken IP-adress den har om du skulle behöva ändra wifi-inställningarna. Om denna AP också är en DHCP-klient för sitt webbinterface så blir det svårt för dig att surfa in på den eftersom du inte har någon aning om vilken adress den har. Så det bästa är ändå om denna AP har en fast ip för webbinterfacet så att du kan komma åt det.

Din egna nanostation kan du konfigurera som en router om du vill att den ska ha DHCP mot grannens nätverk och ge en fast ip på LAN-sidan i ditt nätverk så kan du surfa in på den med ditt egna fasta ip.

Men vill du använda en egen router så får du konfigurera nanostation som om det bara vore en trådlös klient. Då kommer du också behöva ha ett fast ip för webbgränssnittet på din grannes nätverk för att kunna konfigurera den, men å andra sidan har du tillgång till den fysiskt så du kan alltid återställa den till fabriksinställningarna om det börjar krångla. Då kan du köra DHCP-klient på WAN-sidan i din router.

Finns även ett färdigt bryggläge i de där nanostation man kan använda just så de agerar som en trådlös förlängning av en nätverkskabel. Har detta uppe hos mina föräldrar som länk mellan hus och gäststuga men tyckte det kändes förvirrande att förstå hur det funkade egentligen även om det funkade väldigt bra när man väl fick igång det. Idag hade jag nog kört AP och klient istället och konfigurerat manuellt för att förstå vad som händer om jag hade gjort om det.

EDIT: Har inte testat deras app.

Som jag nämnde så skall IP till länken hämtas med DHCP från sidan med internetuppkopplingen. Finns egentligen inget alternativ till detta som är långsiktigt hållbart och felsäkert.

Om den första Nanostation sedan gör nya IP adresser och har en egen DHCP server är helt Ok, men det viktiga är att det inte kommer att finnas någon möjlighet alls att konfigurera internetuppkopplingen. Den är en Ethernetkabel med DHCP och ingenting mer.

Om man kan bygga en länk som bara länkar min router direkt till ethernet kabeln vore ju bäst. Då blir det precis som att koppla en ethernet kabel direkt till min routers WAN port, och min router gör egna IP adresser med DHCP på mitt interna nätverk. Dvs. precis som alla andra liknande situationer.

Jag kommer inte att ha någon fysiskt tillgång till den ena Nanostation. Bara den stom står hos mig.

Det är detta "bryggläge" som jag tror är mest intressant. Just för att det borde finnas en möjlighet att göra exakt det jag vill. Dvs. få dessa två radiolänkar att agera som en kabel. Men jag förstår helt enkelt inte hur det fungerar. Det är minst sagt jäkligt dåligt beskrivet och manualen som följde med är ett A4 papper som är ihopvikt.

Jag förstår ditt val att konfigurera manuellt, det är det bästa och jag hade gjort det själv om jag hade haft all utrustning under min rådighet och med fri tillgång. Men nu har jag inte det, och driftstörningar på grund av att de konfigurerar om, nollställer eller byter ut utrustningen före min Nanostation är inte ett alternativ. Så DHCP från Ethernetuppkopplingen är det enda alternativet att gå på som finns tillgängligt.

Det är inte direkt lättare att konfigurera allt heller när man inter har internet att koppla mot. Konfigureringen måste göras INNAN jag placerar ut enheten för att jag inte kommer att ha tillgång till den efter att den är utplacerad.

Är det någon som har erfarenhet av detta bryggade läge?

//GF

Permalänk
Medlem

Du bör sätta fast ip på båda stationerna och sedan ha din router i DHCP. Annars kommer någon av dina stationer ta den enda IP du får från din ISP och då kommer du aldrig komma ut på nätet. Och om stationerna är på utsidan av ditt nätverk, dvs WAN-porten, så måste stationerna ha ett ip i en annan nät än vad du har på insidan för att komma åt stationerna.

Så steg 1.
Sätt fast ip på stationerna, typ 10.0.0.1 och 10.0.0.2, och skapa sedan en brygga.
Steg 2.
Koppla in sladd ifrån stationen till wan-porten på router och kör på.

Permalänk
Skrivet av tranky:

Du bör sätta fast ip på båda stationerna och sedan ha din router i DHCP. Annars kommer någon av dina stationer ta den enda IP du får från din ISP och då kommer du aldrig komma ut på nätet. Och om stationerna är på utsidan av ditt nätverk, dvs WAN-porten, så måste stationerna ha ett ip i en annan nät än vad du har på insidan för att komma åt stationerna.

Så steg 1.
Sätt fast ip på stationerna, typ 10.0.0.1 och 10.0.0.2, och skapa sedan en brygga.
Steg 2.
Koppla in sladd ifrån stationen till wan-porten på router och kör på.

Ok!

Här börjar det klarna lite.

Är det så att stationerna kan vara i en helt annan IP rymd än trafiken som skall flyta över dem?

Dvs. Jag sätter upp stationerna precis med de IP adresser som du beskrev (eller random andra adresser).

Kopplar in ethernetkabeln på ena sidan till internet, och på andra sidan till min router.

Min router kommer då att hämta IP via DHCP över länken, även fast länkarna använder en helt annan IP rymd/subnät/kalladetvadduvill (alltså, helt andra nummer än vad internetuppkopplingen gör)? Det är detta jag tycker är lite ologiskt.

Och om jag då vill gå in och konfigurera länkarna, så kan jag bara nappa ut kabeln från min router och köra den rakt i min laptop, och ställa in IP manuellt i min laptop så att jag ligger i samma ip rymd (samma subnät eller vad det nu heter) som länkarna, och då kan jag konfigurera länkarna?

Jag tänker mig att om jag försöka koppla upp mig mot länkarna genom routern så kommer jag väl att skickas till den IP adressen ute på internet liksom?

Jag tycker det är sjukt krångligt att försöka förstå exakt hur detta fungerar.

Är radiolänkarna ett helt eget nätverk? Eftersom de kan ha egna IP adresser utan att krocka med samma adress ute på internet?

Har länkarnas IP adress någon påverkan på trafiken som flyter över länken eller är de helt oberoende av varandra?

Det är lite här min förståelse för detta upphör

Är det möjligt, med din beskrivelse, att min router får IP via ISPn, men länkarna har fasta IPn, utan att jag behöver konfigurera någonting på ISP sidan annat än min egen radiolänk? Och Radiolänken kan jag sedan nå från min sida genom att manuellt konfigurera min IP och koppla upp mig direkt mot länkarna?

//GF

Permalänk
Medlem

@goodfidelity:

Du kan sätta vilken privat ip-serie som helst på stationerna, det har inte med vilken trafik som flyter över dem att göra.
Det ska vara om ubiquiti har inställningar eller begränsningar som inte jag vet om i så fall.
Se länk för att välja ip-adresser ut privat serie. Privat ip-serie
Detta jag föreslår är inte best practice på något sätt, snarare tvärt om, men det är en lösning på ditt problem utan att ändra i någonting som inte är ditt.

Beroende på din router så behöver du inte ens sätta ip manuellt på din dator utan kan komma åt accesspunkterna ändå, men troligtvis inte.
Sen kan de vara så att din ISP söker efter enheter på "sin sida" och hittar dessa men jag tror inte det.

Rent tekniskt ska detta fungera, vet dock inte om din ISP kan ha något som sätter käppar i hjulet men det är värt ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

Du bör sätta fast ip på båda stationerna och sedan ha din router i DHCP. Annars kommer någon av dina stationer ta den enda IP du får från din ISP och då kommer du aldrig komma ut på nätet. Och om stationerna är på utsidan av ditt nätverk, dvs WAN-porten, så måste stationerna ha ett ip i en annan nät än vad du har på insidan för att komma åt stationerna.

Så steg 1.
Sätt fast ip på stationerna, typ 10.0.0.1 och 10.0.0.2, och skapa sedan en brygga.
Steg 2.
Koppla in sladd ifrån stationen till wan-porten på router och kör på.

Fast han får inte IP-adresserna från sin ISP, han får dem från ett annat lokalt nätverk (han ska dela internet med grannen, se hans andra tråd). Så det finns troligen tillräckligt med ip-adresser i grannens LAN.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: ok, då är de ju inga problem. Förutom avtalsmässiga.

Permalänk
Skrivet av tranky:

@ronnylov: ok, då är de ju inga problem. Förutom avtalsmässiga.

Avtalsmässiga problem blir nog svårt för jag tänker att ISPn inte kan veta vem som är uppkopplad i nätet. Detta kan liks gärna vara en radiolänk till garaget som står ett par hundra meter bort osv..

Men med ovan nämnda metod så kommer det heller inte krocka med något?

Är det några IP adresser som kan bli farliga att välja? Som kraschar i trafiken liksom?

Jag har så sjukt svårt att förstå hur det funkar när enheterna kan ha samma IP som något ute på internet, utan att det blir fel?

Är det så att subnätmasken och IPt på min router gör att jag inte kan kommunicera på det nätet som bryggorna har sina IPn?

Skickar min router all trafik direkt till routern på ISP sidan utan att snacka med bryggan? (Bryggan ligger bara som en transparent länk?)?

Jag saknar så mycket grundläggande nätverkskunskap, men om jag kunde förstå detta så vore det väldigt bra för framtida problemlösning

Jag måste dessutom konfigurera allt i en annan miljö, och sedan flytta det till miljön det skall stå i.

Jag har lite tid, eller ingen alls typ, att tricksa/fixa och felsöka när det väl är på plats eftersom jag inte har tillgång till platsen rent fysiskt mer än några minuter när jag riggar upp den.

//GF

Permalänk
Medlem

Nu har jag M5 och airOS 5 men tror att de funkar likadant.

Jag förutsätter att det du kallar den Röda sidan är ett vanligt natat nät med en router som fungerar som DHCP server. T.ex. 192.168.1.X
På den gröna Nanostation vill du ha en ipadress i samma range som på den röda sidan.

Då behöver inte blanda in något annat nät.
Kör dem i Bridge mode och slå på DHCP.
Då skall bägge få ipadresser från DHCP servern på den röda sidan.
Din router slår du på DHCP på WAN så kommer den också att få ipaddress från röda sidan.
Sen sätter du en annan iprange på din LAN sida t.ex. 192.168.2.X
Fallback adressen kan du ju sätta till nåt helt annat nät så kan du ju alltid komma åt att konfa om dem om nåt händer på den röda sidan så att de inte får någon ipadress.

Detta är en väg att göra det hela.
Sedan kan ju Nanostationen mycket mer.
Du kan sätta upp dem som router och låta dem sköta routing och nat istället för din router.
Din router sätter du i så fall som AP.

Har bara kört mina i Bridge mode, eftersom jag ville att allt skulle hänga ihop i samma nät.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Avtalsmässiga problem blir nog svårt för jag tänker att ISPn inte kan veta vem som är uppkopplad i nätet. Detta kan liks gärna vara en radiolänk till garaget som står ett par hundra meter bort osv..

Men med ovan nämnda metod så kommer det heller inte krocka med något?

Är det några IP adresser som kan bli farliga att välja? Som kraschar i trafiken liksom?

Jag har så sjukt svårt att förstå hur det funkar när enheterna kan ha samma IP som något ute på internet, utan att det blir fel?

Är det så att subnätmasken och IPt på min router gör att jag inte kan kommunicera på det nätet som bryggorna har sina IPn?

Skickar min router all trafik direkt till routern på ISP sidan utan att snacka med bryggan? (Bryggan ligger bara som en transparent länk?)?

Jag saknar så mycket grundläggande nätverkskunskap, men om jag kunde förstå detta så vore det väldigt bra för framtida problemlösning

Jag måste dessutom konfigurera allt i en annan miljö, och sedan flytta det till miljön det skall stå i.

Jag har lite tid, eller ingen alls typ, att tricksa/fixa och felsöka när det väl är på plats eftersom jag inte har tillgång till platsen rent fysiskt mer än några minuter när jag riggar upp den.

//GF

Det NAT som fixar att det fungerar.
Routern som har NAT får en ipadress på WAN sidan från internet leverantören.
På LAN sidan har alla enheter en adress i t.ex. 192.168.1X nätet.
NAT i routern gör att det ser ut som det bara finns en enhet när man tittar från internetsidan.

I ditt fall kommer det att bli dubbla NAT, anta att röda sidan kör med 192.168.1.X och din enheter får 10,11 och 12:
Internet->Röd router->Röd M2 (192.168.1.10)->Grön M2 (192.168.1.11)->Grön router WAN (192.168.1.12)->Grön Router LAN (192.168.2.X)

Alla enheter på den gröna sidans LAN får nu adresser i 192.168.2.X rangen
Dessa översätts till 192.168.1.12 av din router.
Sedan översätts de igen av den röda routern till den riktiga internet ipadressen.

Eftersom du har en egen router så blir det dubbla NAT men det fungerar fint.
Från den röda sidan ser det ut som om det bara finns en enhet 192.168.1.12.

Du kan sätta allt i ditt eget hemma nät först och testa ut att det fungerar.
Det som är viktigt är att ditt LAN måste ha en annan iprange än det röda LAN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Jag hade stor hjälp av den här sidan när jag gjorde något liknande https://maitechnowiki.wordpress.com/point-to-point/ Du har krav som kan vara svåra att uppfylla samtidigt. Du vill kunna nå båda nanostations samtidigt som du vill ha ditt eget nätverk. iofs så kan du koppla sladden från wan porten på din router direkt till din dator när du vill ansluta till dina nanostations webinterface. Då bör du få en ip adress av din grannes router. I mitt fall så är det samma nätverk i båda husen. Endast en router alltså. Nu fick jag lust att pröva att göra som du hade tänkt. ibland när jag använder chromecast trycker jag fel och videon spelas upp på grannens TV:). Det skulle inte kunna hända om man gör som du hade tänkt.

Permalänk

Jag har kikat lite på detta nu, och undrar om det inte är bäst att göra som det beskrevs först:

Konfigurera M2 enheterna med fasta egna IPn.

Låta min router hämta IP med DHCP från Routern på röda sidan.

Då har jag alltid möjligheten att koppla på min laptop på kabeln till
Routern (grön WAN kabel) och konfigurera IP manuellt på min laptop så att jag kan nå M2 stationerna.

Detta förutsätter att jag kan nå både AP (RÖD) M2 och station (GRÖN) M2 enheten genom att koppla mig in på kabeln som går mellan M2 station (GRÖN) och min router. Kommer det att fungera om jag försöker anropa dem direkt på deras egna IPn även om jag är ansluten till den som är M2 station (grön) med kabel?

Om M2 stationerna får IP via DHCP så kommer jag aldrig ha en aning om vilket IP de har, och då kan jag ej konfigurera dem om det inte finns något magiskt program eller någon app som gör det genom att söka upp dem själv i nätet.

Jag har fortfarande inte helt förstått hur M2 stationerna kan ha helt annorlunda IPn än resten av nätverket. Som jag förstått det tidigare så måste routern på röd sida (internet uppkopplingen) ha samma IP range, men det kan ju vara en felaktig tolkning av mig.

Ni får gärna förklara djupare om ni har lust, mest för att jag är sugen på att förstå!

//GF

Permalänk

Båda M2 stationerna kommer att vara på det röda nätverket. Gränsen går vid din routers WAN port så som prelatur beskriver det. En IPv4 adress består av fyra oktetter. 1-3 oktetter utgör nätverksadressen och de övriga själva host delen. En host är allting med ett nätverkskort som är anslutet på nätverket. Hur många hosts som får plats på nätverket avgörs av var gränsen mellan nätverksadressen och host delen sätts. En router utgör gränsen mellan olika nätverk. En router kan därför ha flera ip adresser på olika nätverk. Internet är som du kanske har läst ett network of networks:). Som privatperson får man endast en Ip adress av sin isp. Det är som du kanske hört brist på IPv4 adresser. Din router kan skapa ett nätverk av privata adresser som inte är giltiga utanför ditt nätverk. utifrån går det alltså inte, vad jag vet att, se hur många datorer du har hemma.

Jag har ett program till min iPhone som visar alla hosts på nätverket. Programmet heter fing och är gratis. Det går säkert att få reda på det via något kommando som t.ex arp. Men det har jag glömt bort hur man gör. Det är förstås svårt att koppla ethernet kabeln till en iPhone. Jag har iofs statiska adresser på min nanostations. Routern som Telia har skickat till mig delar inte ut adresser i hela adressrymden eller vad man sk kalla det. Om Routern delar ut adresser mellan t.ex 192.168.0.56 och 192.168.0.254 så kan ju ge dina nanostations statiska adresser utanför det området (192.168.0.2-55). Förutsatt att nätmasken är 255.255.255.0 förstås. Men det är klart då får du fråga grannen om du kan logga in på hens router.
Du är på rätt väg.
Det finns säkert många på det här forumet som kan förklara mer ingående. jag jobbar inte med datornätverk.

Permalänk

Tackar för svaret!

Jo, det börjar sakta skapas en liten bild. Men jag är ännu inte helt bekväm med vad som är begränsningarna i IP adress systemet när det kommer till just min situation.

Att jag får en egen uppsättning IP adresser bakom min egen router (GRÖN SIDA) har jag ganska god koll på, de delas ju ut med DHCP från min egen router.

Att ISPn (eller min grannes router) delar ut IP adresser med DHCP har jag också på det klara.

Det som är lite krånligt är vad som händer om jag väljer att sätta helt egna fasta IP adresser på bara länkarna.

Dvs. sätter typ IP adress 155.155.155.1 på M2 AP som står på RÖD sida, och sätter 155.155.155.2 på M2 station som står på grön sida. Men frågan blir då också vad jag skall fylla i som GATEWAY, och vilken subnätmask jag måste ha för att det garanterat skall fungera?

Det som händer om jag konfigurerar in min helt egna IP adress är att jag inte längre kan logga in på enheten, den slutar svara. Även fast jag satt liknande IP i nätverksinställningarna i min dator. Detta är en smula märkligt, och jag förstår inte varför.

Om då ISP (grannens router) ligger med en mer traditionell iprymd på 192.168.1.xxx, vad kommer då hända med länkarna? Kommer det fortfarande fungera?

Jag tänker att subnätsmasken 255.255.255.0 fungerar som ett filter, som gör att ISP (grannens router) bara kommer att kommunicera med de IP adresser som har IP 192.168.1.xxx.

Jag undrar också om det gör någon skillnad om jag ställer APn på min sida och station på hans sida, eller tvärt om?

//GF

Skrivet av Steamboy77:

Båda M2 stationerna kommer att vara på det röda nätverket. Gränsen går vid din routers WAN port så som prelatur beskriver det. En IPv4 adress består av fyra oktetter. 1-3 oktetter utgör nätverksadressen och de övriga själva host delen. En host är allting med ett nätverkskort som är anslutet på nätverket. Hur många hosts som får plats på nätverket avgörs av var gränsen mellan nätverksadressen och host delen sätts. En router utgör gränsen mellan olika nätverk. En router kan därför ha flera ip adresser på olika nätverk. Internet är som du kanske har läst ett network of networks:). Som privatperson får man endast en Ip adress av sin isp. Det är som du kanske hört brist på IPv4 adresser. Din router kan skapa ett nätverk av privata adresser som inte är giltiga utanför ditt nätverk. utifrån går det alltså inte, vad jag vet att, se hur många datorer du har hemma.

Jag har ett program till min iPhone som visar alla hosts på nätverket. Programmet heter fing och är gratis. Det går säkert att få reda på det via något kommando som t.ex arp. Men det har jag glömt bort hur man gör. Det är förstås svårt att koppla ethernet kabeln till en iPhone. Jag har iofs statiska adresser på min nanostations. Routern som Telia har skickat till mig delar inte ut adresser i hela adressrymden eller vad man sk kalla det. Om Routern delar ut adresser mellan t.ex 192.168.0.56 och 192.168.0.254 så kan ju ge dina nanostations statiska adresser utanför det området (192.168.0.2-55). Förutsatt att nätmasken är 255.255.255.0 förstås. Men det är klart då får du fråga grannen om du kan logga in på hens router.
Du är på rätt väg.
Det finns säkert många på det här forumet som kan förklara mer ingående. jag jobbar inte med datornätverk.

Permalänk

CHECK!

Det här börjar jag förstå nu.

Varför är det viktigt att det är olika IP range i de olika näten även om de ligger bakom varsin router, kan det krocka annars?

Det du nämner i din post är en situation där alla tre enheterna får IP via DHCP?

//GF

Skrivet av Prelatur:

Det NAT som fixar att det fungerar.
Routern som har NAT får en ipadress på WAN sidan från internet leverantören.
På LAN sidan har alla enheter en adress i t.ex. 192.168.1X nätet.
NAT i routern gör att det ser ut som det bara finns en enhet när man tittar från internetsidan.

I ditt fall kommer det att bli dubbla NAT, anta att röda sidan kör med 192.168.1.X och din enheter får 10,11 och 12:
Internet->Röd router->Röd M2 (192.168.1.10)->Grön M2 (192.168.1.11)->Grön router WAN (192.168.1.12)->Grön Router LAN (192.168.2.X)

Alla enheter på den gröna sidans LAN får nu adresser i 192.168.2.X rangen
Dessa översätts till 192.168.1.12 av din router.
Sedan översätts de igen av den röda routern till den riktiga internet ipadressen.

Eftersom du har en egen router så blir det dubbla NAT men det fungerar fint.
Från den röda sidan ser det ut som om det bara finns en enhet 192.168.1.12.

Du kan sätta allt i ditt eget hemma nät först och testa ut att det fungerar.
Det som är viktigt är att ditt LAN måste ha en annan iprange än det röda LAN.

Permalänk

"Det som är lite krånligt är vad som händer om jag väljer att sätta helt egna fasta IP adresser på bara länkarna.

Dvs. sätter typ IP adress 155.155.155.1 på M2 AP som står på RÖD sida, och sätter 155.155.155.2 på M2 station som står på grön sida.

Om då ISP (grannens router) ligger med en mer traditionell iprymd på 192.168.1.xxx, vad kommer då hända med länkarna? Kommer det fortfarande fungera? "
inte om de är konfigurerade som jag och prelatur har gjort.

"Jag tänker att subnätsmasken 255.255.255.0 fungerar som ett filter, som gör att ISP (grannens router) bara kommer att kommunicera med de IP adresser som har IP 192.168.1.xxx."
Exakt så fungerar det. Nätmasken visar att de tre första byten utgör nätverkets adress.

"Jag undrar också om det gör någon skillnad om jag ställer APn på min sida och station på hans sida, eller tvärt om?"
Det vågar jag inte svara på. Här är locom2 i huset med internetanslutningen AP.

Permalänk
Medlem

Som Steamboy77 skriver är det inget problem att hitta M2'orna om du kör med DHCP.
Finns scan program till PC, typ Advanced Port Scanner, som skannar igenom hela nätverket.

Gör så här:

  • Koppla in din routers WAN kabel i PC'n

  • Den får nu en IP adress från den Röda routern, t.ex. 192.168.1.13

  • Kör igång scan programmet

Nu kommer alla enheter som finns på 192.168.1.X nätet upp i en lista typ:
IP Manufactuterer MAC Address
192.168.1.11 Ubiquiti Networks 68:72:51:00:01:01
192.168.1.12 Ubiquiti Networks 68:72:51:00:01:02

Fallbacks adressen sätts bara om den inte får någon IP via DHCP.
Säg att vi sätter fallback till 192.168.3.10 resp. 11
För att komma åt dem gör du:

  • Sätt en fast IP i PC'n t.ex. 192.168.3.9

  • Koppla in din routers WAN kabel i PC'n

På detta sätt kan du komma åt dem om även om routern på röda sidan är nere.

När det gäller vilka ip adresser som kan nås från ett nät så måste man förstå lite om routing.
En enhet som bara har ett interface har ipadress, nätmask och default gateway.

Om vi har 192.168.1.10 med mask 255.255.255.0 så innebär det att alla adresser med 192.168.1.1-255 kan nås direkt av datorn allt annat skickas till default gateway som skickar det vidare.

En vanlig router är uppsatt på samma sätt + ett WAN interface.
Alla på LAN sidan (192.168.1.X) pratar man direkt med allt som skall någon annanstans skickas ut på WAN sidan efter att det har gått igenom NAT.
Så mitt paket som har 192.168.1.10 som avsändare skrivs om så att det blir routerns IP adress på WAN sidan som avsändare istället.

Om jag nu kopplar in något på LAN sidan som har har satt en fast ipadress på, t.ex. 155.155.155.1 så kan den inte prata med något eftersom ingen vet hur man skall nå 155.155.155 nätet och den vet inte hur man kommer år routern på 192.168.1.1

Så det klart lättaste är att ge dina M2'or ipadresser i röda rangen. Allt annat kräver att du måste sätta upp en massa i den röda routern.
Eftersom din gröna router gör om 192.168.2.X adresserna till 192.168.1.12 adresser så finns det från röda routerns synvinkel bara 192.168.1.X nätet, den ser inga andra adresser på LAN.

För att komplicera det ytterligare så öm man skall koppla ihop två nät via en lina så behövs tre ip ranger.
En för nät1, en för linan och en för nät2.
All dessa måste sättas upp routing tabellerna för default gateway i nät1 resp. nät2.

När man kör M2 i bridgemode så behövs inget egen iprange för linan.
Och nat i gröna routern tar behovet av att sätta upp routing för gröna nätet i röda routern.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Ok, nu förstår jag lite bättre just det där med IP adresserna.

Så det är inte så enkelt som att bara välja random IP adresser till länkarna, utan de måste ligga i samma IPrymd (spann) som IP adresserna i routern på RÖD sida. Och detta innebär vad jag förstår (tolkar själv här) att det kan krocka om någon annan användare i nätverkat har tilldelats samma IP adress av routerns DHCP som jag har konfigurerat in manuellt i mina Nanostations.

Jag tänker rent spontant att routern vill fylla på från låga tal och upp, så om jag hade satt fasta IP adresser med 192.168.1.2 och 192.168.1.3 så kan det kanske fort bli en intressekonflikt i nätverket?

Och om jag väljer 155.155.155.1 så kommer länkarna inte att fungera. Stämmer detta?

Det låter ganska fint som du säger med det programmet, och det kan ju vara en lösning. Jag kör iofs Mac och inte windows, men det finns säkert något liknande. Fing såg väldigt bra ut, man ser ju direkt vilka enheter som finns och vilket IP de har. Skall se vad som finns för iPhone. Kan jag köra Fing från min GRÖNA sida bakom min router och ändå se nanostations, eller måste jag köra Fing på en dator som är kopplad direkt till det RÖDA nätverket?

Det hade dock varit skönt att bara kunna skriva ned alla lösenord och IP adresser på ett papper, och sedan kunna följa detta varje gång man av någon random anledning vill logga in på länkarna.

Jag har nu satt upp länken på kontoret, med IP adresserna 192.168.1.2 och 192.168.1.20. Det funkar ganska fint. Det är en vanlig netgear router på ena sidan, och jag skall koppla på min hemmarouter på andra sidan för att se vad som händer.

Jag är väldigt rädd för att ställa till problem på ISP (grannens nätverk) sidan, eftersom om jag ställer till med för mycket huvudbry för min granne så kommer denna lösning att försvinna direkt. Grannen vill inte ha några problem alls, och vill inte märka att jag är på nätet. Och gör jag detta riktigt så kommer det bli väldigt transparent för grannen (ISPn ;).

För att konkretisera vidare frågor nu:

Kommer det att krocka om jag väljer fasta IP adresser i samma range som RÖD ROUTER (ISP) när denär inställd på DHCP? Vilka IP adresser är smartast att välja? Måste jag veta vilket IP range hans nätverk/router använder innan jag konfigurerar bryggan?

Gör det någon skillnad om jag ställer min AP eller station på någon av sidorna i denna länk?

Ursäkta att samma frågeställningar kommer upp igen med lite annan vinklnig, jag vill verkligen bara bygga förståelse för hela förloppet innan jag skrider till verket.

//GF

Skrivet av Prelatur:

Som Steamboy77 skriver är det inget problem att hitta M2'orna om du kör med DHCP.
Finns scan program till PC, typ Advanced Port Scanner, som skannar igenom hela nätverket.

Gör så här:

  • Koppla in din routers WAN kabel i PC'n

  • Den får nu en IP adress från den Röda routern, t.ex. 192.168.1.13

  • Kör igång scan programmet

Nu kommer alla enheter som finns på 192.168.1.X nätet upp i en lista typ:
IP Manufactuterer MAC Address
192.168.1.11 Ubiquiti Networks 68:72:51:00:01:01
192.168.1.12 Ubiquiti Networks 68:72:51:00:01:02

Fallbacks adressen sätts bara om den inte får någon IP via DHCP.
Säg att vi sätter fallback till 192.168.3.10 resp. 11
För att komma åt dem gör du:

  • Sätt en fast IP i PC'n t.ex. 192.168.3.9

  • Koppla in din routers WAN kabel i PC'n

På detta sätt kan du komma åt dem om även om routern på röda sidan är nere.

När det gäller vilka ip adresser som kan nås från ett nät så måste man förstå lite om routing.
En enhet som bara har ett interface har ipadress, nätmask och default gateway.

Om vi har 192.168.1.10 med mask 255.255.255.0 så innebär det att alla adresser med 192.168.1.1-255 kan nås direkt av datorn allt annat skickas till default gateway som skickar det vidare.

En vanlig router är uppsatt på samma sätt + ett WAN interface.
Alla på LAN sidan (192.168.1.X) pratar man direkt med allt som skall någon annanstans skickas ut på WAN sidan efter att det har gått igenom NAT.
Så mitt paket som har 192.168.1.10 som avsändare skrivs om så att det blir routerns IP adress på WAN sidan som avsändare istället.

Om jag nu kopplar in något på LAN sidan som har har satt en fast ipadress på, t.ex. 155.155.155.1 så kan den inte prata med något eftersom ingen vet hur man skall nå 155.155.155 nätet och den vet inte hur man kommer år routern på 192.168.1.1

Så det klart lättaste är att ge dina M2'or ipadresser i röda rangen. Allt annat kräver att du måste sätta upp en massa i den röda routern.
Eftersom din gröna router gör om 192.168.2.X adresserna till 192.168.1.12 adresser så finns det från röda routerns synvinkel bara 192.168.1.X nätet, den ser inga andra adresser på LAN.

För att komplicera det ytterligare så öm man skall koppla ihop två nät via en lina så behövs tre ip ranger.
En för nät1, en för linan och en för nät2.
All dessa måste sättas upp routing tabellerna för default gateway i nät1 resp. nät2.

När man kör M2 i bridgemode så behövs inget egen iprange för linan.
Och nat i gröna routern tar behovet av att sätta upp routing för gröna nätet i röda routern.

Permalänk
Medlem

Vilka adresser som ingår i DHCP beror på hur routern är uppsatt.
Så det går inte att säga vilka du fasta du kan välja.
De flesta DHCP tenderar att ge samma ip till enheten varje gång så koppla in dem, skanna och skriv ned.

Med DHCP igång så kommer du inte att orsaka nåt konstigt på din grannes nät.
Du tar 3 ipadresser och bandbredd förstås.

Kan ju bli lite jobbigt att koppla upp en trådlös, som sitter på gröna nätet, som skanna röda nätet.
Finns i alla fall "Scan external network i Fling".
Du får testa om det fungerar annars får du koppla i macen och skanna från den, finns säkert något bra program till den också.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

@Prelatur: Jag letade på App store och det finns ett program som heter Who's on my wifi. Det programmet visar även enheterna som har fast förbindelse till routern/switchen.

Nu har jag lärt mig hur man kan göra samma sak via bash.
Öppna ett terminalfönster
Pinga nätverkets broadcastadress ex. ping 192.168.1.255. Det fortsätter tills man trycker ctrl-z. Broadcast adressen är den "sista" adressen i rangen.
skriv arp -a
Leta efter MAC adressen på den enhet du letar efter. Ip adressen står på samma rad. Man måste alltså skriva upp MAC adressen när man konfigurerar enheten.

Permalänk

Har labbat lite med detta nu, får länken att fungera men får den inte alls att prata med min router (WNDR4700) som helt säkert kan vara defekt även om det fungerat tidigare. Skall köpa en ny router och pröva med den för att dubbelkolla.

Den lösning som nu verkar vara den enklaste:

DHCP på båda nanostations.

Använda någon form av sökar program för att hitta mina nanostations när jag vill konfigurera.

Jag har laddat ned LanScan från appstore för MacOSX. Det fungerar som appen som är omnämnd tidigare i tråden.

Jag har nu kört radiolänkarna i ett nätverk mellan min laptop, och jobbets router.

Jobbets nätverk ligger i 192.168.60.x men länkarna är konfigurerade på 192.168.1.x. Det fungerar fint till min laptop.

Programmet LanScan hittar inte den trådlösa bryggan, antagligen eftersom den ligger utanför IP rymden hos nätverket (range).

För att testa DHCP varianten där bryggorna ställs i DHCP (viktigtigt att välja rätt ordning när man konfigurerar här, annars kommer man inte åt den andra så ställde jag om bryggorna till DHCP.

Då dyker de upp i LanScan programmet, men utan namn. Har inte listat ut hur jag kan ge dem namn som dyker upp i LanScan programmet så att jag kan skilja dem åt. Men jag ser ju på MAC adressen om jag kommer ihåg den..

Någon som vet hur man editerar hostname på nanostation får gärna berätta!

Verkar som att det går lika bra att köra dem med manuell konfigurering av IP som med DHCP. Och man kan lägga sig i en annan del av IP rymden som jag gjort, och det fungerar ändå. Subnätmasken är 255.255.255.0 på datorn.

//GF

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte riktigt med.
Om jobbets nätverk skall vara det röda nätverket så borde M2 få en ipadress i den rangen dvs. 192.168.60.X.
Vilken nätmask har de?

Du kan ändra Device Name under system fliken men om det påverkar nåt är inte säkert.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Har testat lite på kontoret med olika konfigurationer. Skriver ned resultatet för att andra som läser skall kunna få en referens.

Det är två st. 2.4Ghz nanostation bryggor M2 som använts. De står på ca 20 meters avstånd i kontorsmiljö med ungefär 10st andra nätverk. Det är mest gipsväggar glas och stål mellan länkarna. Bryggorna är nedstyrpta till 3dBi och körs i 20Mhz bandet. Jag har inte gjort några försök att optimera vilken frekvens de ligger i förhållande till andra nätverk. Tänker att det går att justera detta lite till. De ligger ganska bra riktade mot varandra.

Två olika datorer är använda, en gammal Core2Duo Mac och en Ny i7 HP Spectre.

PC - WiFi -Radiolänk - kabel till internet 8ms/42Mbps/19Mbps
PC - Wifi - kabel till internet (utan länk) 4ms/42Mbps/14Mbps
Mac - WiFi - Radiolänk - Kabel till internet 7ms/28Mbps/20Mbps
Mac - WiFi - Kabel till internet (utan länk) 4ms/41Mbps/19Mbps

Kabel rakt in i Mac (PCn har ingen Ethernet port) 3ms/41Mbps/21Mbps

Vid upprepade tester på Macen så gör det liten skillnad om jag ligger på WiFi eller Ethernet mot min router. Men av någon anledning så kommer den då inte upp i över 28Mbps när länken är involverad. Pingen sjök till 5ms som lägst.

Det är en klar skillnad mellan radiolänk och utan. Den dubblar pingen. Men 8ms är ändå kanske inte helt fruktansvärt?

Sidan som är använd för att testa är beta.speedtest.net.

Hur det senare kommer fungera i riktiga verkligheten där det skall stå får bli ett senare projekt.

Vid användning av programmet LanScan för mac så dyker som regel båda Nanostations upp. Men av någon märklig anledning så försvann den ena i en lång period. Försökte boota om, starta om programmet osv. men endast AP station visade sig när man scannade efter hosts på nätverket. Detta kan vara/bli ett problem vid framtida konfiguration.

Efter att jag dragit ur kabeln (ström) och satt tillbaka den i Nanostation så fungerade det igen, och den dök upp med helt nytt IP i lanScan.

Jag upptäckte också att man kan lägga till egna Hostname i LanScan så att det i framtiden blir lättare att identifiera vilken enhet som är

//GF

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Nu hänger jag inte riktigt med.
Om jobbets nätverk skall vara det röda nätverket så borde M2 få en ipadress i den rangen dvs. 192.168.60.X.
Vilken nätmask har de?

Du kan ändra Device Name under system fliken men om det påverkar nåt är inte säkert.

Jag gjorde en fuling, och konfigurerade en gång manuellt, och en gång med DHCP.

Båda fungerade faktiskt.

När jag körde manuellt så blev det 192.168.1.X, när DHCP konfigurerade så blev det 192.168.60.X

Allt detta teoriserande till trots så har jag fortfarande svårt att förstå hur det faktiskt kunde fungera även fast jag gav dem fasta IP som var utanför subnätmasken. (255.255.255.0) Säkert någon som har en rimligt fin förklaring på det!

Device name under den ena fliken är något annat, riktigt vad vet jag inte. Men det som står där dyker inte upp som hostname iallafall. Kanske är någon mer inställning man kan göra?

//GF

Permalänk

Vidare test i huset ger följande resultat:

3dBm signalstyrka med 10Mhz bredd ger 12Mbit upp/ned med 9ms ping
4dBm signalstyrka med 20Mhz bredd ger 15Mbit upp/ned med 8ms ping
7dBm signalstyrka med 40Mhz bredd ger 81Mbit ned 83Mbit upp med 8ms ping

Radiolänken passerar totalt 9 väggar, varav 2 är brandväggar mot garage.

Radiolänkarna är placerade högt upp mot tak, riktade mot varandra, och skär genom väggarna med en vinkel på ca 5gr då de inte gick att få dem precis vinkelrät mot väggarna.

Riktningen på radiolänken är inte helt 100% perfekt.

Detta konkluderar nog att det är fullt möjligt att använda en radiolänk inomhus utan fri sikt, och uppnå gott resultat.

Jag har inte utfört något "störningstest" på hur det påverkar grannes WiFi, de har en modern router så jag antar att det kommer att göra liten skillnad eftersom jag ligger på 2.4Ghz och de verkar ligga på 5GHz.

Jag ligger på kanal 38, alla andra enheter ligger på kanal 1 / 6 och 11.

Jag antar att jag därmed har placerat mig bra i förhållande till andra kanaler, och om någon här har en bra synpunkt på detta så mottages den varmt.

//GF