Upplever "hitching/hiccups" i vissa spel, beror det på GPU Usage drops eller nedklockning?

Permalänk
Medlem

Upplever "hitching/hiccups" i vissa spel, beror det på GPU Usage drops eller nedklockning?

Hallå, hallå!

Jag har ett problem med min dator när jag spelar vissa spel och när jag kör Heaven Benchmark. I Heaven upplever jag något som enklast kan förklaras som "hitching", att det hackar till vid exakt samma ställen vid varje körning. I spel är det samma fenomen som uppenbarar sig, men var och när det hackar till kan variera och det är inte i alla spel som detta händer.

Jag observerade GPU Usage, Power% och Temperatur med EVGA Precision X. GPU och CPU temperaturen är normal och det gör ingen skillnad om jag ökar fläkthastigheten eller ej. Med automatisk fläkthastighet ligger GPU:n på max 66 grader.

När hacket inträffar i Heaven går GPU Usage ner från 99% till 60-80%. När jag spelade Rising Storm 2: Vietnam alt-tabbade jag omgående efter hacket inträffade och GPU Usage hade sjunkit och därmed misstänker jag att det finns ett samband mellan hacket och GPU Usage svackorna. Det spelar heller ingen roll vad jag har för grafikinställningar.

Har haft detta problem sen jag köpte datorn för 3-4 månader sedan.

Jag observerad därtill att Power% är mellan 90-100% när jag kör Heaven och när det når 100% så klockar GPU ned sig automatiskt. Detta är med stock inställningar. När jag ökade fläkthastigheten till 50% så klockade den inte ned lika mycket som tidigare och när jag ökade till 70% klockade den ned ett steg (2037 -> 2025 - Heaven läser inte av klockhastigheten korrekt) men gick tillbaka till den ursprungliga klockhastigheten efter en stund. Med fläkthastigheten på automatisk gick den från 2037 -> 2025 -> 2015 och slutligen 2000 och den gick aldrig upp igen. När jag spelade Rising Storm 2 gick ned ned till 2012 och stannade där ett tag för att sedan, om jag inte missminner mig, gå upp till 2025.

Är detta normalt och om inte vad beror det på?

Jag har Max Performance i Nvidias kontrollpanel
Senaste drivrutinen
Formaterat om datorn
Inaktiverat ljudenheter
Justerat samtliga inställningar i Nvidias kontrollpanel.

Specifikationer:

Gainward 1070 GS
i7 7700k 4.5GHz
16GB Ram
EVGA Supernova G2 750W
SSD
Gigabyte z270 Gaming K3
Windows 10

Är det GPUn eller någon annan komponent som är defekt?

Ytterst tacksam för svar och eventuell hjälp!

/Legaten.

Permalänk
Medlem

Är det FPS-drops du menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Heaven benchmark får jag aldrig 100% flyt i, särskilt mot slutet på testet när det är natt, efter att kameran åker in i slottet. Samma sak på båda mina datorer.

Har du fulla versionen av 3DMark finns det ett särskilt framerate stability test, det är egentligen utformat för att testa om systemet throttlar över tid pga höga temps, men den har en användbar graf och du behöver inte tänka på begränsningar i spelmotorn osv som ofta orsakar stuttering.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legatus:

Hallå, hallå!

Jag har ett problem med min dator när jag spelar vissa spel och när jag kör Heaven Benchmark. I Heaven upplever jag något som enklast kan förklaras som "hitching", att det hackar till vid exakt samma ställen vid varje körning. I spel är det samma fenomen som uppenbarar sig, men var och när det hackar till kan variera och det är inte i alla spel som detta händer.

Jag observerade GPU Usage, Power% och Temperatur med EVGA Precision X. GPU och CPU temperaturen är normal och det gör ingen skillnad om jag ökar fläkthastigheten eller ej. Med automatisk fläkthastighet ligger GPU:n på max 66 grader.

När hacket inträffar i Heaven går GPU Usage ner från 99% till 60-80%. När jag spelade Rising Storm 2: Vietnam alt-tabbade jag omgående efter hacket inträffade och GPU Usage hade sjunkit och därmed misstänker jag att det finns ett samband mellan hacket och GPU Usage svackorna. Det spelar heller ingen roll vad jag har för grafikinställningar.

Har haft detta problem sen jag köpte datorn för 3-4 månader sedan.

Jag observerad därtill att Power% är mellan 90-100% när jag kör Heaven och när det når 100% så klockar GPU ned sig automatiskt. Detta är med stock inställningar. När jag ökade fläkthastigheten till 50% så klockade den inte ned lika mycket som tidigare och när jag ökade till 70% klockade den ned ett steg (2037 -> 2025 - Heaven läser inte av klockhastigheten korrekt) men gick tillbaka till den ursprungliga klockhastigheten efter en stund. Med fläkthastigheten på automatisk gick den från 2037 -> 2025 -> 2015 och slutligen 2000 och den gick aldrig upp igen. När jag spelade Rising Storm 2 gick ned ned till 2012 och stannade där ett tag för att sedan, om jag inte missminner mig, gå upp till 2025.

Är detta normalt och om inte vad beror det på?

Jag har Max Performance i Nvidias kontrollpanel
Senaste drivrutinen
Formaterat om datorn
Inaktiverat ljudenheter
Justerat samtliga inställningar i Nvidias kontrollpanel.

Specifikationer:

Gainward 1070 GS
i7 7700k 4.5GHz
16GB Ram
EVGA Supernova G2 750W
SSD
Gigabyte z270 Gaming K3
Windows 10

Är det GPUn eller någon annan komponent som är defekt?

Ytterst tacksam för svar och eventuell hjälp!

/Legaten.

MSI afterburner kan visa frametimes och såklart allt annat du behöver för att hitta vad som händer när du får drops.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad jag har för FPS så upplever jag detta fenomen. Spelar ingen roll om jag har en stabil eller instabil framerate.

Jag börjar misstänka att det är internet som bär ansvaret för detta efter ett antal tester i Rising Storm 2. Det verkar som att hacket eskalerar när det är mycket som händer i omgivningen och när det är många spelare i närheten men jag är inte helt säker.

Jag begriper inte heller varför GPUn nedklockar med stock settings och relativt låg och stabil temperatur. Det är som att PSUn ger den mer ström än den behöver eller något. Jag är tämligen rudis på detta ämne, i synnerhet komponenter och hur allting fungerar så huruvida det är PSUn eller någonting annat vet jag inte, det är bara spekulation.

Permalänk
Hjälpsam

@Legatus: Testa utan MSI afterburner och liknande övervakningsprogram.
Tex Asus Ai suite är ökänt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Legatus: Testa utan MSI afterburner och liknande övervakningsprogram.
Tex Asus Ai suite är ökänt.

Har avinstallerat MSI Afterburner och har endast använt EVGA Precision X för att iaktta temperatur, Power%, GPU Usage etc för att försöka felsöka problemet. Använder det inte på en regelbunden basis när jag lirar.

EDIT: Installerade ett annat online spel och i det var det mycket, mycket mindre påtagligt än i t.ex CS:GO eller Rising Storm 2. Min misstanke att det är något fel med internet är eventuellt felaktig.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=aKB32yybRnM

Klippet visar vad jag har för problem, på ett ungefär. I Rising Storm 2 kan det vara mindre frekvent, eller mer frekvent alternativt "kännas mer" dvs vara mer påtagligt.