Hur många konstaterade ska det ta............ felinstallerat fiber

Permalänk
Medlem

Hur många konstaterade ska det ta............ felinstallerat fiber

Måste skriva av mig lite då detta börja bli smått underhållande

Sedan jag drog in dedikerat fiber har jag tyckt hastigheten stundvis varit instabil, (Med dedikerat menar jag att jag är ensam om att ha fiber i området och har inga skarvar förutom i station och mitt uttag)

Jag tänkte under den första tiden att det är Bahnhof då dom bygger på sitt nya nät, men efter nätet var klart i mitt område och jag uppdaterade hastigheten blev problemet värre.
stundvis maxar jag ut på en upload på 100mb av 1000 samt ligger pingen högre än vad den borde.

efter att nätet slutat fungera helt gjordes ett gäng felanmälningar där standarden varit att byta port i station.
efter uppgraderingen till 1000/1000 har nätet fungerat men hastigheten har varit svajig särskilt på upload,
igen gjordes felanmälan (några månder sedan) sedan dess har jag fått sms från olika nummer att dom felsöker.
för två veckor sedan fick jag ett samtal att jag skulle göra en ny felanmälan (vet ej varför) så det gjordes och en vecka sedan kom det en äldre herre och mätte på fibret och konstaterade att det inte är min utrustningen felet ligger i men att fiber låg inom gränserna.
-14, han bad mig igen göra en ny felanmälan efter bytt port i stationen, nu kommer det en ny kille från samma företag, han upprepar samma saker som den äldre herren gjort men reagerar på att värdet är -14 då det bara är 300 meter till station och att det borde varit -6
killen mäter även i station men där visar värdet -16 vilket inte är godkänt. ok tänker jag nu kanske det blir fixat. Noop någon dag senare ringer killen igen, denna gång har han med sig en tjej. dom gör samma saker en gång till för att konstatera att det blivit fel vid installation.
svetsen i station och i mitt uttag ser ok ut, det finns inga mer skarvar på linan.
sedan lägger dom en bra stund på att leta efter skador på röret (finns inga). Svaret från dom är nu att det är dom som dragit in fiber som måste byta hela sträckan och att dom nu ska lägga en felanmälan hos dom. jag måste säga att det är väldigt skönt att det kom ut två som var lite mer noggranna men satan vilken tid detta tar.... och hur lång tid kommer det ta innan man dragit ut en ny lina samt svetsat den..... men jag ska inte gnälla för mycket, internet fungerar åtminstone fortfarande

Fortsättning följer...........

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Fick samtal idag av killen som ordnade med indragningen, dom ska försöka skicka ut någon under kommande vecka som ska mäta igen... sedan ska det förmodligen komma ett till gäng och mäta efter denna killen så som jag förstod det. Men att dom förmodligen kommer dra om fiberlinan.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hmm, hade varit billigare för dom och blåst en ny fiber direkt när dom upptäckt att den inte är ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Men att dom förmodligen kommer dra om fiberlinan.

Det löser nog inte problemet, sträckan är kort där ljusförlust inte spelar lika stor roll, bara att den orkar fram. Sedan om uppkopplingen är "svajig" som du skriver så är inte det en konstant, där problemet med fibern skulle påverka ett konstant problem.

Men det skadar givetvis inte att få ny fiber dragen om värdena inte är optimala.

Permalänk
Medlem

Det är ganska dyrt att dra nytt. Eller jag kanske ska säga att det är beroende av om det tillkommer grävning eller ej. i Detta fallet borde man ju kunna undvika detta då röret redan är lagt.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det löser nog inte problemet, sträckan är kort där ljusförlust inte spelar lika stor roll, bara att den orkar fram. Sedan om uppkopplingen är "svajig" som du skriver så är inte det en konstant, där problemet med fibern skulle påverka ett konstant problem.

Men det skadar givetvis inte att få ny fiber dragen om värdena inte är optimala.

nja det är konstaterat att det är fibern det är en skada på, det skulle troligen inte varit ett problem om jag haft 100/100 problem blir att jag har 1G/1G. ca 8 meter från mitt uttag ska skadan vara och har troligen blivit att det gått segt när dom blåste fibern och då ökat trycket för mycket. Jag få nog veta mer nästa vecka.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Om det är fel på fibern borde support-teknikern som kollade på linan från början sett det. De ska kunna utläsa värden från både cpe och switch. De ska räkna trasiga paket.

Känns dyrt med så många tekniker som har varit / ska var hemma hos dig. En hel sträcka med fiberslang borde inte vara så dyr att blåsa om. Men om den är rätt ny din installation är där säkert någon garanti inblandad parterna mellan och då vill man kontrollera att det verkligen stämmer så man inte gör det dyrare än det borde vara att lösa det

Permalänk
Medlem

Det blev en omblåsningen av fibern efter den sista killen kommit förbi och konstaterat att det var -8 när det skulle vara -1 enligt han.
Det kom sedan två killar i förgår och blåste om linan från stationen. nu är värdet -0.2
och hastigheten ligger stadigt på ca 965/965 med en ping mot Stockholm på ca 8-10.
Något annat jag märkt nu är att bredbandskollen inte är särskilt tillförlitlig vild dessa hastigheter, jag förmodar att dom är rätt belastade med alla som sitter och trycker på kör test igen

Det hände en liten "underhållande" sak när dom blåste fibern, När dom dragit fibern hela vägen från station och bara hade den lilla biten kvar från brunnen vid tomten, Dom hade lagt ut fibern på gräsmattan, kan ni gissa vad som som hände när jag står och pratar med en av killarna?, I ögon från ser jag hur linan börjar flytta sig, Just det, min automower tyckte det var ett kanon tillfälle att klippa fiber i stället för gräs denna dag, som tur var hade dom tagit till väldigt mycket fiberlina i början så dom klarade sig precis från att blåsa om, utan det räckte att åka bort och blåsa fram mer av "reserven". dock gick 150 meter åt skogen strax innan då maskinen strulade för dom. //

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Bra att det fixade sig.
Fick också blåsa om fibern en gång, det gjorde dom dock på andra besöket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc