Permalänk
Medlem

Xbox one S Frågor

Hej jag har nu skaffat Xbox one S och funderar på hur jag ska få den att styra allt jag har vid tv.n
Såg det fanns en kabeltv adapter från microsoft, blir väl att testa den iaf.
Men Kan man köra chromecast genom Xbox?
Till sist undrar jag hur man får igång IR blastern, har en HK förstärkare och baslåda jag vill att xboxen ska starta och slå av.

Permalänk
Medlem

Den har bara en hdmi-ingång, så ska du köra fler enheter via X-lådan måste du nog skaffa en hdmi-switch.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Såg det fanns en kabeltå adapter från microsoft, blir väl att testa den iaf.

Kom ihåg att du bara kommer få in de fria kanalerna SVT1, 2, TV4, TV6 etc.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Inte om man har grundpaket för kabel-TV som ingår i huset/lägenheten. Dessa kanaler behöver inte avkodas med ett programkort. Om man däremot har något extrapaket, så behövs det och det har XbOne inte stöd för.

@Kelrazh:
Varför skulle du vilja ha ChromeCast genom Xboxet?

Permalänk
Medlem

@backfeed: njaa, har 2st hdmi

Permalänk
Medlem

@Blomman90: jag vill kunna se Svtplay och hbo.
Blir väldigt enkelt om man får in Tv och cast genom xbox. Då behöver man bara anv 1 hdmi på tv.n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

@backfeed: njaa, har 2st hdmi

Den har bara 1st INGÅNG

Permalänk
Medlem

@niclasc: Men den andra är väl passthrough? så borde väl inte vara nått problem med att ta in chromecast dära ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

@niclasc: Men den andra är väl passthrough? så borde väl inte vara nått problem med att ta in chromecast dära ?

Det finns bara en ingång och en utgång:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

@backfeed: njaa, har 2st hdmi

Ja, den ena är ingång, den andra utgång. Alltså bara en ingång, och det är där du får problemet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: Så det går inte att köra chromecasten genom Xboxen? i hdmi in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shuya:
Skrivet av backfeed:

Ja, den ena är ingång, den andra utgång. Alltså bara en ingång, och det är där du får problemet.

Å hur många ingångar menar ni behövs för en ChromeCast?

Skrivet av Kelrazh:

@backfeed: Så det går inte att köra chromecasten genom Xboxen? i hdmi in.

Jag förutsätter att du inte behöver en box för kabel-TV:n, i så fall ska det funka bra att köra ChromeCast genom Boxen:
https://www.techjunkie.com/chromecast-xbox-one/

Permalänk
Medlem

Tror att vi missuppfattade vad som frågades efter, lät som att det skulle kopplas in tv + chromecast till xboxen via hdmi. Antar istället då att kabeltv-adaptern är usb. Isåfall är det inga problem. Det går absolut att koppla in chromecast i hdmi-in, går att koppla in vad som helst där, bild från dator eller vad man kan komma på.

Något att tänka på är att det kanske blir jobbigt att behöva starta xboxen varje gång man ska casta något litet till TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

@backfeed: Så det går inte att köra chromecasten genom Xboxen? i hdmi in.

Skrivet av Blomman90:

Å hur många ingångar menar ni behövs för en ChromeCast?

Det var tal om något kabel-tv-aktigt också. "Allt" skulle gå via X-lådan. Om "allt" bara är en enda hdmi-källa så funkar det självklart.

Visa signatur

5950X, 3090