Behöver hjälp med att välja en system kamera

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att välja en system kamera

Hej ! jag behöver som rubriken lyder lite hjälp med system kamera vad ska jag välja smekmånad och bröllop stundar snart samt festivaler och tänker även ta bilder i natur och själv porträtt samtidigt vardagliga bilder.
Vad väljer jag kommer inte lägga fotograferingen som topp hobby men den kommer stå högt framöver eventuellt.
Har sneglat på en Nikon D5300 som jag sneglat på. Snälla hjälp mig och tiden börjar rinna ut har letat och läst sedan Februari månad är väldigt tacksam för svar och er dyrbara tid.

Permalänk

i husen skiljer inte så mycket mellan de olika budgetkamerorna mest upplösning och lite småfunktioner som vridbar skärm wifi osv eller ej.

ofta klarar man sig långt som nybörjare oavsett vilket hus man tar men lämpligt att lägga sig nånstans i mitten då man oftast får med funktioner från de dyrare med något lägre upplöst sensor.

det som är viktigast vid systemkamera köp är objektivet som du vill ha ett relativt ljusstarkt speciellt om det handlar om mörkare bilder som troligen festivaler efter mörkrets infall eller inne i en gammal kyrka där ljuset är pissdåligt.

visst kitobjektivet funkar troligen men men lär producera sämre än om du valt att lägga pengarna på ett lite mer ljusstarkt sådant.

och sen bilderna blir inte bättre än fotografens erfarenhet det vet du va?

tar ett tag att komma in i fotandet och de första bilderna med en systemare kommer troligen vara marginellt bättre än en kompaktkamera liknande prisklass.

så det första du kommer få göra är att öva några månader innan du ska vara allvarlig själv har jag nog tagit närmre 10000+ bilder över loppet av 4-5år och kallar mig fortfarande för nybörjare som nyss typ kommit in i ungefär vad alla inställningar gör på min kamera.

men vill du ha nikon 5300 så skulle jag nog rekommendera detta objektiv till den som är ljusstarkt och fint.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31875

men visst kitlinsen är inte blajj den heller och lite mer universal än ett fast 50mm.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det hade varit bra att veta lite vilka egeskaper du kollat på när du kommit fram till D5300.
De flesta systemkameror ger någorlunda liknande bildkvalitet om man håller sig till APS-C eller m4/3. APS-C (som D5300 har) ger, generellt, ett litet försprång i svagare ljus, men skillnaden är inte större än att olika sensorteknologier/-generationer kan jämna ut skillnaderna som blir pga storleken på sensorn.
Det som skiljer är i regel andra funktioner.

Det hade även varit bra att veta lite hur du tänker kring budget och smärtgränsen för vad du kan tänka dig att lägga.
Generellt så är det ju bättre att köpa ett billigare hus och lägga pengar på objektiv(en), så länge det inte finns specifika funktioner som an behöver på de dyrare husen.

Nu har jag inte detaljkollat priset på huset resp med ktiobjektivet. Många gånger så skiljer det väldigt lite mellan versionen med och utan objektiv när det handlar om de lite billigare kamerorna, men eventuellt kunde det vara vettigt att köpa kameran utan objektiv (eller sälja kitobjektivet) och skaffa ett sånthär:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=586341
Det du får då är ffa ett objektiv som är ljusstarkare, vilket kommer ge bättre möjligheter att både fota i svagare ljus och att få kortare skärpedjup vid porträtt.
Om det blir lite för dyrt tycker jag att det kan vara värt att överväga att köpa en D3300 eller D3400 istället och lägga pengarna på objektivet. Men det beror som sagt på varför du kollat just på D5300 från början.

Nu tänker jag även nämna en annan kamera som inte är SÅ mycket dyrare än D5300 med kitobjektiv, nämnligen denna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2660873
Den har mindre sensor än D5300, men om man jämför med D5300 med kitobjektivet så är objektivet ljusstarkare och ger tack vare det ungefär likadana möjligheter till både foto i svarare ljus och för att få kort skärpedjup.
Som fotografiskt verktyg tycker jag helt klart att D5300 är ett bättre val och med den har man ju möjlighet att byta objektiv (som ju är grejen med systemkamera) men RX100 är ju ganska mycket mindre och smidigare, vilket åxå kan vara värdefullt.
Skulle man däremot sätta på tex sigma-objektivet jag föreslog ovan eller något av de objektiv som nämns här nedan så har ju inte RX100 så mycket att hämta just sett till de fotografiska möjligheterna.

Skrivet av Rouge of Darkness:

men vill du ha nikon 5300 så skulle jag nog rekommendera detta objektiv till den som är ljusstarkt och fint.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31875

Bra att veta är att man inte får AF på en D5300 med den. Vill man ha AF så får man köpa den nyare versionen:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=879462

Den är även optiskt bättre, men dyrare.

Jag ade dock hellre köpt denna, om jag skulle köpa ett fast objektiv:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396900
Ungefär samma pris men lite mångsidigare. Vill man ha ett mer renodlat proträttobjektiv är dock 50mm ett bättre val.

Permalänk
Medlem

@RogCore:
Jag har kört Nikon APS-C med ett gäng objektiv därav bland annat AF-S 35mm 1.8 och AF 50mm 1.8.

Har även en kompetent kompakt med RAW-format (likt Sony RX100).

Skaffade nyligen en Olympus OM-D E-M10 Mk II med 14-42 EZ samt 45mm 1.8 (fantastiskt porträttobjektiv).
För mig är m43 den bästa komprimissen i kameraväg idag. Med pancake-objektiv, så kan kameran bli liten som en kompakt. Utbudet av blixtar och objektiv gör att det även kan utmana APS-C kamerorna.

Kolla gärna in Olympus PEN E-PL7 om du är ute efter en kompakt kamera. Alla Olympus har bildstabilisering i husen (likt Sony) vilket gör objektiven billigare och lättare.

Nikon 5x00 är en relativt ointressant kamera enligt mig. Ingen fjärrstyrning av blixtar, ej inbyggd fokusmotor, ingen justering av fokus via mjukvaran, liten optisk sökare etc. Då är D7x00 ett bättre val eller D3x00 om man vill komma undan billigt. Dock ser jag dessa kameror som onödigt klumpiga idag och mirrorless har kommit ikapp och sprungit om DSLR på många områden.

Dagens kameror är likvärdiga i bildkvalitet, men långt ifrån alla är trevliga/enkla att använda. Själv valde jag smidigt handhavande framför bildkvalitet på pixelnivå.

Fick precis hem en ny kompis till kameran. Världens minsta(?) vinkelbara blixt. Använder kamerans batteri, så lätt som en fjäder! Nikons SB-400 som annars var min grab-and-go blixt är extremt klumpig i jämförelse.

https://www.instagram.com/p/BUjstK3BsoY/

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att köpa ett begagnat hus, du kan få ett väldigt bra system för vettiga pengar. kolla fotosidans forum för köp/sälj.
Titta sedan på vilket/vilka objektiv som är lämpliga för det du tänker fotografera och lägg pengarna där istället.

Värt att tänka på vad gäller objektiv: De fasta objektiven är väldigt bra på ljus, och kostar inte så mycket. Ett allsidgt ljusstarkt objektiv kostar betydligt mer pengar, men är ofta värt det.