Permalänk
Medlem

Amd fx 8350 bottleneck

Är en amd fx 8350 en bottleneck till gtx 1060?

Permalänk
Skrivet av Eine04:

Är en amd fx 8350 en bottleneck till gtx 1060?

I många fall ja.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Eine04:

Är en amd fx 8350 en bottleneck till gtx 1060?

Ja, men det finns alltid en "bottleneck" i ALLA datorer då inga komponenter är likvärdiga i ALL mjukvara, personligen tror jag att de skulle fungera jättebra ihop (lite överklockning på processorn?). Cpu:n KOMMER "bottlenecka" grafikkortet, men det kommer funka fint. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Ja, men det finns alltid en "bottleneck" i ALLA datorer då inga komponenter är likvärdiga i ALL mjukvara, personligen tror jag att de skulle fungera jättebra ihop (lite överklockning på processorn?). Cpu:n KOMMER "bottlenecka" grafikkortet, men det kommer funka fint. Lycka till!

Lite överklockning var ordet. Den där processorn utvecklar närmare 400W värme överklockat http://www.sweclockers.com/test/15973-amd-fx-8350-vishera/17#...

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Skrivet av Xeraton:

Lite överklockning var ordet. Den där processorn utvecklar närmare 400W värme överklockat http://www.sweclockers.com/test/15973-amd-fx-8350-vishera/17#...

För hela systemet inte enbart processorn. Men ja de drar endel energi när man närmar sig 5 Ghz.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeraton:

Lite överklockning var ordet. Den där processorn utvecklar närmare 400W värme överklockat http://www.sweclockers.com/test/15973-amd-fx-8350-vishera/17#...

Är bara i extremfall dom drar så mycket och tar man 4300-4400mhz spannet kommer man undan med en 212 kylare för ett par tre hundringar och dom är rätt lätt att kyla och är ändå en cpu som presterar ok i dom flesta fall och är mest dx9 baserade äldre titlar som kan ge lite sugo fps och berror mycket på spelen man kör ...nya tripple A är dom rätt ok och jag tycker det är värt att köra 1060 till dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Lite överklockning var ordet. Den där processorn utvecklar närmare 400W värme överklockat http://www.sweclockers.com/test/15973-amd-fx-8350-vishera/17#...

I ett test från 2012?? jag körde en 8350 med överklock sen nyköp hade inga problem med värme samt att den funkade kalas ända fram till 2017 då jag köpte en ryzen 1800x , men 8350 levererade otroligt bra, kan nämna att den går ännu i sonens dator. vi har intel som blir lika varma om inte mer men dessa talar vi tyst om!

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Ja, men det finns alltid en "bottleneck" i ALLA datorer då inga komponenter är likvärdiga i ALL mjukvara, personligen tror jag att de skulle fungera jättebra ihop (lite överklockning på processorn?). Cpu:n KOMMER "bottlenecka" grafikkortet, men det kommer funka fint. Lycka till!

mitt moderkort är tyvär inte överclock bart så skulle du kunna räkomändera en processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eine04:

mitt moderkort är tyvär inte överclock bart så skulle du kunna räkomändera en processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Köp detta uppgraderingspaket så får du vettig prestanda till ett vettigt pris och så slipper du fiffla med AMD igen. I övrigt kanske du kan sätta en stockkylare på din 8350 så kan du värma huset gratis till vintern. Således får du alltså vintervärme medan du kan spara in pengar från uppgraderingen på att inte betala så mycket dyr el för värmen.
https://www.komplett.se/product/910677/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av compaqo:

Köp detta uppgraderingspaket så får du vettig prestanda till ett vettigt pris och så slipper du fiffla med AMD igen. I övrigt kanske du kan sätta en stockkylare på din 8350 så kan du värma huset gratis till vintern. Således får du alltså vintervärme medan du kan spara in pengar från uppgraderingen på att inte betala så mycket dyr el för värmen.
https://www.komplett.se/product/910677/datorutrustning/pc-kom...

Ryzen 5 är ett mycket bättre val än en låst i5:a. Liknande IPC men många fler trådar för samma pris. Går dessutom att överklocka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av compaqo:

Köp detta uppgraderingspaket så får du vettig prestanda till ett vettigt pris och så slipper du fiffla med AMD igen. I övrigt kanske du kan sätta en stockkylare på din 8350 så kan du värma huset gratis till vintern. Således får du alltså vintervärme medan du kan spara in pengar från uppgraderingen på att inte betala så mycket dyr el för värmen.
https://www.komplett.se/product/910677/datorutrustning/pc-kom...

En AMD processor ur ryzen familjen är vettigare än en i5 7500. Sedan spelar det ingen roll vilken kylare du sätter på en processor, energin som omvandlas till värme blir den samma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En AMD processor ur ryzen familjen är vettigare än en i5 7500. Sedan spelar det ingen roll vilken kylare du sätter på en processor, energin som omvandlas till värme blir den samma.

En i5 på stockkylare blir inte ett dugg varm om man jämför med AMDs gamla skitprollar.

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Skrivet av compaqo:

En i5 på stockkylare blir inte ett dugg varm om man jämför med AMDs gamla skitprollar.

Fast du förstår inte. En processor levererar samma mängd värme oavsett vilken kylare du monterat på den. Ditt rum blir alltså lika varmt. Jag säger inte att en FX 8350 inte värmer rummet mer än en modern i5 men den värmer det inte mer bara för du monterar en stockkylare som du påstår.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av compaqo:

En i5 på stockkylare blir inte ett dugg varm om man jämför med AMDs gamla skitprollar.

Även om det du säger faktiskt stämde så är det Ryzen vi rekommenderar, inte AMD's "gamla skit".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av compaqo:

En i5 på stockkylare blir inte ett dugg varm om man jämför med AMDs gamla skitprollar.

Ryzen cpu ligger på ungefär samma temp som en i5 med stockkylare 60-65c bara att man får mycket mer cpu för pengarna och en fx kan du köra på en 250-299kr kylare i 50-55c men hade valt 1400/1500/1600 som kan klockas och har billigare moderkort över Intels överprisade skitprollar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Eine04:

mitt moderkort är tyvär inte överclock bart så skulle du kunna räkomändera en processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, du kommer ändå klara dig rätt ok med den processorn. Skulle du kunna lista dina övriga specifikationer?

Permalänk
Avstängd

Mitt tips är att kör på din 8350 stock för dom presterar rätt bra ändå och är det nått som känns trött så byt då men skulle säga dom flesta spel helst större presterar skapligt på dom än idag och i dom flesta fall är det minor bottleneck så allt är spelbart

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w