Permalänk

HDMI-ljud - SPDIF?

Har under ett par månader köpt två olika konverters för att konvertera HDMI till HMDI samt spdif.. på den ena konverteraren blir det vare sig bild eller ljud (den stödjer 1080p enligt manualen) på den andra blir det bra bild men något ljud från spdif'en får jag inte..

Jag vill alltså få ljud från min Nintendo Switch till min äldre förstärkare (som jag är väldigt nöjd med, förutom att den inte har HDMI)..

Någon som vet vad det kan vara för fel eller har någon vettig lösning (te.x en hdmi-spdif konverterare som fungerar med Switch)..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Avstängd

Har du inte optisk ut från din TV? Det brukar vara det enklaste sättet att koppla in saker till en förstärkare utan HDMI.

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljudingångar på förstärkaren?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Bemushroomed:

på den ena konverteraren blir det vare sig bild eller ljud (den stödjer 1080p enligt manualen) på den andra blir det bra bild men något ljud från spdif'en får jag inte..

Några länkar till respektive produkt hade underlättat.

Ett skott i mörkret: Signalen du skickar skyddas av HDCP, vilket konverterarna har problem med.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Vad har du för ljudingångar på förstärkaren?

2x SPDIF, RCA.

Skrivet av oatp1b1:

Har 2 st. olika sådana som jag provat, dom finns i lite olika varianter.. den senaste jag köpte klarar upp till 4K, den jag hade innan klarar bara 1080. Ingen kan konvertera ljudet från Switch. Eller menar du att du provat just denna med Switch och du får det att fungera?

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Några länkar till respektive produkt hade underlättat.

Ett skott i mörkret: Signalen du skickar skyddas av HDCP, vilket konverterarna har problem med.

Kan ju vara det.. men verkar korkat från Nintendo, för kommer inte förstärkare få problem med att skicka ut ljudet då också, eller bara om det ska konverteras till SPDIF?

Jag har vad som ser ut som en vanlig mini-tele stereo ut från projektorn.. i värsta fall får jag väl använda den.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att Switch (precis som Wii U) enbart skickar ut surroundljud i LPCM, dvs lossless, över HDMI. Och multikanals-LPCM kan du inte få att gå genom S/PDIF.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=500865