Fråga ang ram och hur man ställer in dom

Permalänk
Medlem

Fråga ang ram och hur man ställer in dom

Hej köpte mej nytt uppgraderingspaket och tror inte mina minnen kör så högt som dom bör.
Har ett ASUS PRIME B350-PLUS moderkort med AMD Ryzen 5 1600X 3.7 GHz 19MB processor samt Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, kollade på CPU-Z och där står det dram frequenzy är 1064 mhz bör det inte vara 1500 mhz ?
Och om det ska vara 1500 mhz kan nån tipsa om en bra länk eller beskriva hur man ändrar dom korrekt.

Tack på förhand!

Mvh

Permalänk
Medlem

Ja, det ska vara 1500Mhz. Gå in i BIOS, där har du något som heter D.O.C.P. på första sidan där du kan välja att använda minnenas inbyggda profil, så borde de ställas in automagiskt.

Permalänk
Medlem

Gjorde som du sa, tog en stund sen fick jag upp "overclocking failed" och att jag var tvungen o ändra inställningarna igen. =/

Permalänk
Medlem

spelar det någon roll i vilken plats man satt minnerna ?

Permalänk
Medlem

@brodan85: Vi har samma setup, moderkort och minnen. Jag fick mina till 2800 med senaste bios (0805). Sätt DOCP profilen men sänk hastigheten efter du valt den till 2800mhz, förhoppningsvis funkar det för dig då.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

har visst en gammal bios. laddar hem ny o testar igen
Tack för snabba svar !

Permalänk
Medlem

ladda hem nya vers men hur öppnar jag den filen ?
Mvh

Permalänk
Medlem

Tusen tack fick det att funka !