Vad bör man kunna som nyexad?

Permalänk
Skrivet av MrDoggo:

Vad anser ni andra om satsningar där man intensivutbildar folk för att det är en sån brist? Tycker själv det är lite märkligt, varför inte hellre anställa nyexade studenter? Ett exempel är ju Academic Work som har någon 12-veckors utbildning, men såg även denna nyss:
https://infotechumea.se/nyheter/satsar-pa-intensivutbildning-...
Tydligen garanterade jobb efteråt också. Intensivutbildning i all ära, men 12 veckor känns lite underkant.

Att lära folk att programmera tar nog längre tid än tolv veckor om de inte gjort storverk inom pedagogiken sedan jag gick i skolan.

Skrivet av MrDoggo:

Jag skulle inte säga att 3000 rader kod är lite på ett hobbyprojekt. Det ger nog lite missvisande bild den där sidan med hur många rader kod olika projekt har, för det står bland annat att en "simple Iphone app" har hundratusentals rader kod. Räknar de all bakomliggande kod då också? Nu har jag inte skapat en app till Iphone men en simpel app lär väl vara betydligt mindre. Har provat skapa appar till Android och då behövdes kanske 200-500 rader kod på sin höjd för att skapa en simpel app.

Fast dagens populära programmeringsspråk som Java har ju förstås väldigt mycket boilerplate-kod att det kanske räknas som små projekt när det bara är 3000+ rader kod :/

Jag skulle gissa på att sidan uppskattar alla rader kod, inklusive använda delar av OSet, som krävs för att köra appen. Annars är siffrorna väldigt höga.

När jag säger att 3000 rader kod är relativt litet är inte det baserat på den sidan, men jag har nog mätt med samma linjal som jag har på jobbet och det är kanske lite orättvist att jämföra hobbyprojekt med det man gör på arbetstid. Sedan är min linjal inställd på C++. Använder man exempelvis Python skulle man väl få dubbelt så mycket funktionalitet på 3000 rader. Men om man skall ha lite användargränssnitt, en databas-koppling, lite nätverkskommunikation, osv, där det brukar vara mycket boilerplate-kod för interfacet mot biblioteket och lite tillägg för att få till det så att det blir bra för din app så brukar det bli en hel del kod och då ser jag 3000 rader som ett mindre projekt. Om det är litet för att vara ett hobbyprojekt, det får någon annan bedöma.