Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damm:

Allt verkar ha löst sig nu när jag flyttat datorn och omninstallerat alla högtalarkablar ett par gånger. Jävlar vad dem dånar.

Hur högt kan jag spela för att inte riskera att förstöra dem? Kan jag köra full-volym med dator, utan problem? Har hittils bara kört halv-volym i litet rum som låter mycket högt.

Mvh

Utan att kunna mäta så får man spela så starkt att det precis börjar dista och sedan sänka lite för då har man nått det maximala ljudtryck som prylarna tål utan att gå sönder, skalorna på apparaterna säger inte mycket om hur starkt det är, hur hög effekten är eller om det är säkert om man inte kalibrerat in dem via mätningar men disten ökar väldigt fort när man når gränsen för vad prylarna tål, det brukar helt enkelt låta illa innan något går sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Allt verkar ha löst sig nu när jag flyttat datorn och omninstallerat alla högtalarkablar ett par gånger. Jävlar vad dem dånar.

Hur högt kan jag spela för att inte riskera att förstöra dem? Kan jag köra full-volym med dator, utan problem? Har hittils bara kört halv-volym i litet rum som låter mycket högt.

Mvh

Du behöver inte oroa dig för att förstöra grejorna. Om du höjer volymen och märker att det börjar låta dåligt, typ att basen "distar" så sänker du. Låter allt klart och bra är det bara att köra med den förstärkaren du har. I.a.f inte så länge förstärkare fortfarande levererar en kvalitativ signal ända upp till maxeffekt. (aka det distar)

Du kan t.ex. se det genom att kolla på förstärkarens maxeffekt vid högtalarens specificerade impendans. Förstärkaren levererar 44 W i 8 ohm. Klipsch säger att högtalaren klarar 100 W och har specificerat impendansen till 8 ohm, så din förstärkare är helt enkelt inte kraftfull nog att förstöra högtalarna med ren effekt. (i teorin, men som mrgaffe säger ovan så säger inte detta så mycket i verkligheten)

Men konstiga saker kan hända och dessa siffror är inget som är hugget i sten utan mer teori. Som sagt, låter det fortfarande rent och bra så kör på. Räkna dock med att förstärkaren kan överhettas och stänga av sig själv. Så kolla upp hur detta fungerar på den så du inte blir stående och tror att du förstört något. Personligen rekommenderar jag att max spela runt 3/4 av max volym under längre stunder, t.ex. under fester. Det brukar de flesta förstärkare inte klaga över.

Jag tror du ska behöva misshandla ett par Klipsch ganska rejält innan du bränner upp dom.

Edit: Roligt att se någon som faktiskt köpte bra grejor för budgeten till slut! Passa dig bara så att inte ljuddjävulen slår klorna i dig för då vill du "bara" ha en subwoofer snart... sen blir det "bara" en bättre förstärkare. Till slut står du där, 25 år senare med en anläggning för minst 80 papp och inser att den förra anläggningen för 35 papp kanske är liiite overkill för garaget.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Hej allesamans.

Vet att det gått ca 3 år sedan jag skrev denna tråd. Hade tråkigt och valde att gå igenom mina skapade trådar. Uppskattat alla svar jag fått.

Bestämde mig för ett par klipsch rp-160 och en onkyo a9010. Och herrejävlar vad jag är nöjd. Detta köp grundade sig att jag skulle ha fest för ett stort antal personer i ett stort rum. Var lite orolig att dessa inte skulle hålla måttet under förutsättningarna men herrejävlar vad både jag och mina vännder blev förvånade. Det har blivit våra go-to högtalare när någon anhörig bjuder på fest(ej-corna tider

Sedan måste jag även säga att musik intresset för mig har ökat drastiskt sedan inköpet. Använder dessa på daglig basis och är extremt jävla nöjd. Bästa köpet av teknik jag gjort, helt klart. Är helt klart ingen audiophile- men för mig är ljudet helt otroligt.

Återigen, tack för alla tips och guidad hjälp!

Mvh

Permalänk
Skrivet av Damm:

Hej allesamans.

Vet att det gått ca 3 år sedan jag skrev denna tråd. Hade tråkigt och valde att gå igenom mina skapade trådar. Uppskattat alla svar jag fått.

Bestämde mig för ett par klipsch rp-160 och en onkyo a9010. Och herrejävlar vad jag är nöjd. Detta köp grundade sig att jag skulle ha fest för ett stort antal personer i ett stort rum. Var lite orolig att dessa inte skulle hålla måttet under förutsättningarna men herrejävlar vad både jag och mina vännder blev förvånade. Det har blivit våra go-to högtalare när någon anhörig bjuder på fest(ej-corna tider

Sedan måste jag även säga att musik intresset för mig har ökat drastiskt sedan inköpet. Använder dessa på daglig basis och är extremt jävla nöjd. Bästa köpet av teknik jag gjort, helt klart. Är helt klart ingen audiophile- men för mig är ljudet helt otroligt.

Återigen, tack för alla tips och guidad hjälp!

Mvh

Kudos! Det är alltid roligt att läsa återrapporter, och dessutom underlättar det för den som ställer sig samma fråga, eller kanske letar efter dessa högtalare på begagnatmarknaden någon dag.

Ha en fin helg!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Hallå! Jag har ett par Luxor-lådor från 70talet, men måste byta elementen. Har kollat på nätet efter 4ohm,8tum bredbandselement men hittar bara woofers, har någon en idé om vart jag kan finna ett par nya fina högtalare som matchar kriteriet?

Många tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelerik:

Hallå! Jag har ett par Luxor-lådor från 70talet, men måste byta elementen. Har kollat på nätet efter 4ohm,8tum bredbandselement men hittar bara woofers, har någon en idé om vart jag kan finna ett par nya fina högtalare som matchar kriteriet?

Många tack

Måste det vara 4 ohm? En snabb googling gav många ställen som säljer bredbandselement.
T ex -> https://www.hifikit.se/komponenter/hogtalarelement/hifi.html?... eller https://www.ljudia.se/produkter/hogtalarelement/bredband

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Måste det vara 4 ohm? En snabb googling gav många ställen som säljer bredbandselement.
T ex -> https://www.hifikit.se/komponenter/hogtalarelement/hifi.html?... eller https://www.ljudia.se/produkter/hogtalarelement/bredband

Tack för svar!
Nu är jag inte superhaj, men det är till en Luxor dirigent 3000 som har inbyggd förstärkare och väldigt gärna vill ha 4ohms förstärkare