OpenBSD kan inte boota, bara stannar

Permalänk
Medlem

OpenBSD kan inte boota, bara stannar

Jag försöker installera OpenBSD 3.3(men får även problemet i 3.2), både med diskett(floppy33/32.fs) och cd(cd33.iso) så stannar installationen på:

rootdev=0x1100 rrootdev=0x2f00 rawdev=0x2f02

I vanliga fall så skriver den ut den raden, och sen frågar den om jag vill installera, uppgradera osv., men den raden kommer aldrig fram. Har testat att vänta i 10 min, men ingenting händer. Har kollat runt lite och det stod lite om att disable:a "pcibios", provade det, boot -c och disable pcibios sen quit, fortsatte boota men fastnade ändå. Hittade ett liknande problem på google, men det var på en laptop, och han fick inget riktigt svar. Sa bara att boot -c och det inte funkade för honom heller, men ingen lösning som faktiskt fungerade

Jag har testat att installera FreeBSD 5.0, men där får jag inga fel, det bootar utan problem.. jag får f.ö. inga fel under Obsd's boot heller, allting funkar fram tills dess att det bara stannar..

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Aiit, det löste sig. För er som får samma fel så löste det sig med floppyB33.fs istället för den vanliga floppy33.fs

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Hm, samma fel när jag försöker boota det installerade systemet.. blir till att pilla mera

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

om jag minns rätt så vad floppyB den mer extra scsi stöd etc?

du kan ju ange -c vid bootprompten så kastas du in i ukc där du kan manipulera med vad kärnan laddar och inte.

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem

Mjo...jag kunde boota upp installationen med floppyB, men sen när jag försöker starta datorn efter installen så stannar det igen. Har kollat runt med -c och disable:at lite saker, men samma fel ändå.

Testade att disable:a:

pcic we ec ne0 ne1 ne2 ep le och ahc

..men det funkar ändå inte :/ Vet du/någon annan något mer som kan tänkas sabba och kanske måste disable:as?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

om jag vore du skulle jag bara kolla upp skillnadena mellan kärnan i floppy33 och floppyB33, och sedan försöka efterlikna dom ändringarna när du disablar/enablar grejer i ukc

Annars finns ju en mailinglistor där du säkert kan få hjälp

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem

Mjo, ska kolla runt lite och försöka se skillnaderna.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.