Införa "körkort" för internet för dagens unga(r)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Håller med till viss del men håller INTE med att ta bort trä/sy slöjd.
Folk måste ju lära sig göra saker med händerna (mer än att knappra på ett tangentbord). Det är för lite praktiska moment i skolan, det man hör i media är att tex idrottslektionerna blir färre och färre. Alla blir mer och mer stillasittande

Inget emot slöjden, mer sättet vi hade den på(ca 10 år sedan) var helt meningslöst. Fick inte använda annat än handverktyg för att göra smörknivar i 4 år. Det hade ju varit annat om man fick lära sig använda skruvdragare, svetsa, löda, vinkelslip osv. Angående idrotten håller jag med, borde vara minst 1h om dagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Problemet är nog att det inte går lära fullt ut. Det krävs en hel del erfarenhet med.

Det är som när man diskuterar krig, 99% av de som har faktiskt upplevt det riktat mot sig och sitt samhälle är emot medan de som upplevt det i spel är för och tror att det är något trevligt och bra. Svårt att fatta sig på sådana saker innan man känner av det på sin egen back. Liknande, om mindre extremt, är det med många saker.

Indeed. Lär du dig grunderna och strävar efter förbättring, så kanske du tillslut har en god förståelse för det. Det är inget som kommer bli perfekt av att du har det som ett ämne i skolan. Sedan så är det såklart diskutabelt vad källkritik är. Vad är korrekt? Svaret är olika för alla, inom varje ämne. Och att försöka fästa sig vid en standard kommer ses som propaganda på hög nivå.

Nain! Inge "battlefield gör oss krigslystna" nu! Jag vill då inte vara i en krigszon. Även om jag gärna skulle vara i en virtuell sådan

Permalänk
Medlem

Konspirationsteorier kan endast stävjas med öppna debatter där meningsmotståndare regelbundet gaggar av sig i rikstäckande medier. Sen är det upp till åhöraren själv att avgöra "vem vann debatten". Förståsigpåare påpekade redan när TVn kom att det blir maktens förlängda arm i in människors vardagsrum. Sen om statsmedia är vänstervridet, högervridet eller uppochned får var och en avgöra själva.
Är själv glad i konspirationstugget förövrigt. Inkonsekvensen är alldeles för tydlig och utbredd inom flera områden idag. Ska inte gå in på det här.
Använder mig mest av SVT/SR och Nyheteridag. Då får jag ta del av myntets båda sidor om någon vill kalla det så. Kvällsblaskornas rubriksättare har raserat upplevelsen på deras sajter genom klickfiske. Allergisk mot sånt.

Begränsa barnens nyfikenhet tror jag inte alls på. I grund och botten handlar det om uppfostran.
Historiskt sett har skrämselpropaganda varit oerhört effektivt för hålla barn och befolkning i schack. Kyrkan är främsta exemplet på det. Förekommer mer eller mindre överallt även idag.
Styret har alltid använt Star Wars-termen - vi är goda, dom är onda - oavsett land eller religion/värdegrund för att driva sin agenda. "Kärleken kommer alltid segra". Nej, strategi i kombination med flest och störst kanoner segrar, har så alltid gjort och kommer göra.
Sunt jävla bondförnuft och "lära av historien" kommer man lägst på är min fulla övertygelse.

Effektivaste sätter att omvandla en demokrati till diktatur utan bomber och granater - riv skolan. Information och kunskap är makt.

Permalänk
Avstängd

Tror inte körkort hjälper ett skit för det handlar om erfarenhet som tidigare talats om och källkritisk ska man vara för allt kan vridas mot t.e.x personliga/religiösa/politiska/ekonomiska åsikter och mål och ett bra exempel är invandring där SCB statistik kan vridas även om det räknas som "säker" källa

Exempel om du t.e.x tar brottsstatistik för senaste åren så blir siffrorna horribelt höga om du tar första generationens invandrare men blandar man även in andra generationens invandrare som begår mindre med brott blir snittet lägre och drar man ut det på många när det var mer arbetsinvandring blir snittet mycket bättre t.e.x från 90 talet och framåt

Nu behöver det inte handla om det utan kan vara destabilisering av områden för att kunna exploitera dom för olje eller andra tillgångar där källor kan rättfärdiga det och vridas som bra/dåligt trots det är "pålitliga" källor som kräver erfarenhet och ålder för att kunna sållas ut och få en ärlig uppfattning om som kräver erfarenhet lite allmänkunskap och bedömnings förmåga

Hela ämnet blir för komplext för att ungar ska kunna förstå det och beror vilka källor man ska tro på för även föräldrar och lärare kan ha fel och även vart man växer upp kan spela roll som i Turkiet där har man nu stoppat evolutions lära i skolan och det finns alltid krafter som vill vrida ämnen och det farliga med nätet är inte informationen utan oförmågan att kunna tänka logiskt och göra en bedömning vilket unga är för oerfarna och vuxna ofta är för fet i huvudet för

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

...*edi2*
Ett exempel på dumheter som jag minns jag trodde på 80talet. Några personer skulle gräva täckdikning på en åkermark och hade med sig 2st koppartrådar som var vikta som ett L. Dessa snurrade man runt sedan skulle man gå och när de gick ihop så fanns det ett vattendrag under. http://www.currylinjer.com/test.htm
När man var en liten valp så frågade man de äldre visa på byn och alla så självklart fungerade dem, det är dock inte alla som har tekniken för att använda dem och man skulle öva.

Det dröjde tills man fick internet så man kunde utvidga sina källor från de "äldre visa i byn" till internet innan man insåg vilken trams det var...

Haha, kunde inte låta bli att tänka på en gubbe jag mötte för några månader sedan, han använder samma teknik för att dräktighetsundersöka sina kor. Han var tvärsäker på att det fungerade, så jag tjafsade inte emot utan fick hålla masken...

@Ozzed
Visst är det surt att stå uppbunden nästan hela livet, från 6-20 månaders ålder för att vara exakt, men det är knappast som att tjurar/stutar i lösdrift får springa på ängar och sitta under korkekar hela livet. Det är minst lika tufft då de slåss om hierarkin konstant, där alltid nån blir lägst i rang och får svårare att äta och vila ifred.

Det som upprör med beslutet är att det nästan uteslutande påverkar småbönder som inte har särskilt många djur eller stora arealer, som står i valet mellan att skuldsätta sig långt mer än vad de omsätter på ett år för att bygga en ny stall som följer alla regler vi har i Sverige eller att lägga ner.
De flesta väljer troligtvis det senare, vilket leder till minskad köttproduktion och mer import. Köttet som importeras följer helt andra regler än våra och jag garanterar att de djuren levt ett mycket sämre liv än de hade gjort hos en småbrukare i Sverige under våra djurskyddsregler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Haha, kunde inte låta bli att tänka på en gubbe jag mötte för några månader sedan, han använder samma teknik för att dräktighetsundersöka sina kor. Han var tvärsäker på att det fungerade, så jag tjafsade inte emot utan fick hålla masken...

@Ozzed
Visst är det surt att stå uppbunden nästan hela livet, från 6-20 månaders ålder för att vara exakt, men det är knappast som att tjurar/stutar i lösdrift får springa på ängar och sitta under korkekar hela livet. Det är minst lika tufft då de slåss om hierarkin konstant, där alltid nån blir lägst i rang och får svårare att äta och vila ifred.

Det som upprör med beslutet är att det nästan uteslutande påverkar småbönder som inte har särskilt många djur eller stora arealer, som står i valet mellan att skuldsätta sig långt mer än vad de omsätter på ett år för att bygga en ny stall som följer alla regler vi har i Sverige eller att lägga ner.
De flesta väljer troligtvis det senare, vilket leder till minskad köttproduktion och mer import. Köttet som importeras följer helt andra regler än våra och jag garanterar att de djuren levt ett mycket sämre liv än de hade gjort hos en småbrukare i Sverige under våra djurskyddsregler.

Skickades från m.sweclockers.com

Så, så är det helt säkert. På pappret har vi väl regler om att kött som importeras också skall komma från bra djurhållning, men så är det ju inte alltid.

Det återstår att se vad besltet får för konsekvenser. Det kan ju också vara så att tanken är god men att det istället slår helt fel. Jag får nog revidera min ståndpunkt tills vi vet hur det blir märker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Angående bönderna och deras djurs rättigheter..
Ganska säker på att de kan få bidrag av EU. De har någon fond för just jordbruk, om jag inte minns fel. Tänker inte hoppa in i den debatten mer än så. Men det kan nog vara relevant att ha i åtanke.

@REWplayFF: Nej nyfikenhet ska vi absolut inte begränsa. Snarare uppmuntra småttingarnas irriterande idé att ifrågasätta allt. Visst är det jobbigt, men det är så vi utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Angående bönderna och deras djurs rättigheter..
Ganska säker på att de kan få bidrag av EU. De har någon fond för just jordbruk, om jag inte minns fel. Tänker inte hoppa in i den debatten mer än så. Men det kan nog vara relevant att ha i åtanke.

@REWplayFF: Nej nyfikenhet ska vi absolut inte begränsa. Snarare uppmuntra småttingarnas irriterande idé att ifrågasätta allt. Visst är det jobbigt, men det är så vi utvecklas.

Alla svenska bönder som brukar mer än 4 hektar mark har rätt till stöd från EU, i form av gårdsstöd, nötkreatursstöd etc. Det betalas ut per hektar man odlar samt hur många djur man har årligen. Det finns även mer specifika stöd kopplade till biologisk mångfald (bevara sällsynta växt- och djurarter i marker som inte odlas utan oftast betas av djur), omställning till ekologisk odling, kompensationsstöd för lägre skördar i norra delarna av landet etc.

Men mig veterligen finns inga stöd att söka på grund av ändrade regler, det är bara att gilla läget och följa lagarna eller avstå från att producera. Det är lite som att ge folk möjlighet söka bidrag för att laga bilen när den inte går genom besiktningen pga. nya lagar, man får fixa till det eller låta bli att köra med den.

PS. sry för mina OT-inlägg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

Indeed. Lär du dig grunderna och strävar efter förbättring, så kanske du tillslut har en god förståelse för det. Det är inget som kommer bli perfekt av att du har det som ett ämne i skolan. Sedan så är det såklart diskutabelt vad källkritik är. Vad är korrekt? Svaret är olika för alla, inom varje ämne. Och att försöka fästa sig vid en standard kommer ses som propaganda på hög nivå.

Nain! Inge "battlefield gör oss krigslystna" nu! Jag vill då inte vara i en krigszon. Även om jag gärna skulle vara i en virtuell sådan

Menade inte att välja ut spel som ända faktorn, de flesta får sina intryck från media och filmer och i de flesta (speciellt de som kommer från USA) glorifieras våld utav bara helvete. Om inget annat så förlorar man liv i spel så man lär sig att det finns någon sorts kostnad Mest är det nog när folk börjar tänka i termer av vi och de och vissa är bättre än andra som det blir väldigt lätt att komma på lösningen "bomba skiten ur alla"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Menade inte att välja ut spel som ända faktorn, de flesta får sina intryck från media och filmer och i de flesta (speciellt de som kommer från USA) glorifieras våld utav bara helvete. Om inget annat så förlorar man liv i spel så man lär sig att det finns någon sorts kostnad Mest är det nog när folk börjar tänka i termer av vi och de och vissa är bättre än andra som det blir väldigt lätt att komma på lösningen "bomba skiten ur alla"

Nejdå. Det vi lär oss av krigsspel är att vi återupplivas! Det skulle ju förklara harikrishnas följare i landet..
Visst, finns media som är rätt grov. Ta GoT som exempel. Våldtäckter och allt möjligt. Men om du inte fattar att det är något som står fel till när folk lipar, så är det nog inte media/spel som är felet. Köper dock argumentet i fallen där det gäller psykopater. Men igen, då är det inte media/spel som är felet
Förstår hur du menar. Men jag tror inte att det är så lätt förklarat. Det måste vara något annat som står väldigt fel till.

Jo, den typen av tankar är nog lite mer skadliga. Typ växa upp i KKK byn med syster mamma, pappa morfar..

Sedan är det nog lättare att bomba än att skuta folk i huvet. Tror inte att det skulle vara lika lätt att meja ned lika många som du hade haft ihjäl ifall du sköt iväg en atombomb. Efteråt så känns det nog i vilket fall. Men att utföra handlingen i sig blir nog lite annorlunda.
Edit: Alltså syftar jag lite på att folk kan säga att de vill "bomba skiten ur folk". Men de kanske inte skulle klara att själva trycka på knappen.

Vanligen så lutar sig människor åt det extrema när de blir intryckta i ett hörn, likt alla andra djur. Det är en överlevnadsinstinkt. Det är nog delvis varför extremister får fler följare just nu. Folk känner på sig att världen är på väg åt skogen. Och då är det dags att se efter sig själv och sina kära. Detta tror jag inte det går att bli av med helt. Inte utan att ha det så bra att det inte behövs sådana tankar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Fråga dig själv om du skulle tycka det var kul att vara fastkjedjad. Ditt svar där ligger nära vad tjurarna tycker. Men du kanske gärna ställer upp och kedjar fast dig bara jordbruket blir mer lönsamt?

Samma sak gäller det att bli uppäten. Min poäng var att sverige ofta inför regler som försämrar vilkoren för företagare i landet. Att det sedan importeras varor utan detta bryr de sig ej det minsta om. Som kemikalieskatten.

Min poäng är att vad som är extremt i olika frågor snarare bör utgå ifrån vad omvärlden gör, medelvärdet av detta är sedan normen. Men inom mycket tycker jag många tycker att den övriga världen är extrema, det är en liten grupp i sverige som är det normala.
Sverige är tex extremema med hur sekulärt samhället är och vår miljötänk är extremt. Som när socialdemokraterna och Miljöpartiet ville köpa utsläppsrätter för 6 miljarder och vaska bort, ja inget annat land skulle få samma ide. (Det var vid försäljningen av kolgruvora i tyskland)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Samma sak gäller det att bli uppäten. Min poäng var att sverige ofta inför regler som försämrar vilkoren för företagare i landet. Att det sedan importeras varor utan detta bryr de sig ej det minsta om. Som kemikalieskatten.

Min poäng är att vad som är extremt i olika frågor snarare bör utgå ifrån vad omvärlden gör, medelvärdet av detta är sedan normen. Men inom mycket tycker jag många tycker att den övriga världen är extrema, det är en liten grupp i sverige som är det normala.
Sverige är tex extremema med hur sekulärt samhället är och vår miljötänk är extremt. Som när socialdemokraterna och Miljöpartiet ville köpa utsläppsrätter för 6 miljarder och vaska bort, ja inget annat land skulle få samma ide. (Det var vid försäljningen av kolgruvora i tyskland)

Skickades från m.sweclockers.com

Men behöver det vara dåligt att vara extrem i de sammanhangen? Jag ser inte varför. Att man inte är styrd utav religion brukar leda till mer rationellt tänkande och mer forskning och utbildning, så i det fallet så är väl extremism bra då.

Samma med miljön. Det finns ju länder som fullkomligt skiter i miljön så då måste vi kompensera för det, anser jag. Samma med flyktingmottagandet... Finns ju länder som inte tar emot några alls trotts att de har högre BNP än länderna folk flyr ifrån så då blir det ju att Sverige måste ligga i och kompensera om ekvationen ska gå ihiop, som jag ser det. Det är inte Sverige som är "för bra" på miljön eller flyktingmottagande egentligen utan det är andra länder som är för dåliga. Men Sverige kan ju inte gå in och tala om för andra länder att bara skärpa sig liksom.. Och vi kan inte som USA hota med militära åtgärder heller för i jämförelse så har vi knappt någon armé.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Håller med till viss del men håller INTE med att ta bort trä/sy slöjd.
Folk måste ju lära sig göra saker med händerna (mer än att knappra på ett tangentbord). Det är för lite praktiska moment i skolan, det man hör i media är att tex idrottslektionerna blir färre och färre. Alla blir mer och mer stillasittande

Detta håller jag med om, lägg även till saker som att skriva, om det så är på ett tangentbord, skrivstil med penna eller om man nu gillar att knåpa på en skrivmaskin. Jag tror man kan utvidga detta betydligt mer. Viktigt att kunna göra mer än att trycka på en touch-skärm. Samt att vi alla behöver någon form av hobby.

Idrotten kan ju förbättras mycket om man fokuserar mindre på en massa ointressanta sporter och mer på att folk faktiskt rör på sig. Schemalagd motion, låt de som vill fokusera på någon sport göra det istället.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Borde garanterat tas upp i större utsträckning, egentligen borde det vara en del av allmänbildningskurser, alltså samhällskunskap. Finns så mycket man borde ta upp egentligen, vett och etikett, nätmobbning, datasäkerhet, källkritik osv.

Tror hela samhället skulle ha stor nytta av detta, har märkt stor skillnad från den tiden då man själv växte upp då Internet började växa fram när man var liten grabb men först där kring senare delen av 90-talet som det började användas i större utsträckning.

Den största skillnaden jag har märkt är hur aggressivt man beter sig på nätet då man hålls "anonym", språket som används är oftast ganska oacceptabelt tycker jag. Den är det största oron jag har, hur det översätts till hur folk tänker sen i riktiga livet osv. Även ogillar jag nätmobbningen starkt i skolor, psykisk mobbning dvs där det kan skrivas riktigt styggt då man inte är face to face.

Datasäkerheten är allmänt bristfällig i ungdomars användande, det ska va smidigt och så att använda, man bryr sig inte i datasäkerheten tillräckligt som kan ha stora följder för även andra folk senare i livet osv.

Nä det borde verkligen satsas ordentligt på detta tycker jag. Känns som sociala median har fördummats ungdomen till viss del, man tänker sig inte för tillräckligt.

Även detta forum skulle lugna sig rätt mycket om det var tydligare vilka som skriver här och att de också får ta ansvar för vad de skriver och hur de uttrycker sig. Jag håller helt med dig här och upplever en klar försämring på senare år. Bubbling av informationsintag vilket gör att vissa inte kommer i kontakt med personer av annan åsikt och när de väl gör det inte kan sköta sig.

Och helt klart så har så kallad social media förändrat många, ofta till det sämre. Egentligen en fantastisk utveckling, aldrig varit lättare att hålla kontakt med nära och kära men det blir ofta för mycket, fel och i mitt tycke för känsligt för trender.
Sedan Google och dess bubbling, som gjort att många blivit mindre kritiska till informationsintaget då de automatiskt bygger på sin bias.

Jättestort ämne detta egentligen, och kommer bli intressant att speciellt se hur de som är född i den era där social media dominerar och var människa har en dator och/eller en smartphone. Jag hör nog till de som är tveksamma över hur dessa kommer klara sig när de blir vuxna, finns ett ganska stort kunskapstapp för att inte tala om brist på kompetens. Jag tvivlar på att man kommer kunna komma någon vart med att peta på en touchskärm resten av sitt liv.
Nu är inte alla så men lite så jag undrar. Blickar man lite bakåt åt exempelvis min generation så finns det även där människor som det helt enkelt inte blir något med. Vi har väl alla känt någon tung WOW'are som levt i spelet i flera år och blivit ganska svår att ha kontakt med?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Idrotten kan ju förbättras mycket om man fokuserar mindre på en massa ointressanta sporter och mer på att folk faktiskt rör på sig. Schemalagd motion, låt de som vill fokusera på någon sport göra det istället.

Skulle absolut diggat att få betyg genom att lyfta skrot eller nått. Vilket var vad jag gjorde från 9an, och fortsatte med genom plugget. Var på gymmet när de öppnade varje vardag (kl 5). Men nog tusan var det viktigt att jag lirade fotboll en gång i veckan.. Även när jag gick som elektrikerpraktikant 3dagar i veckan. Vilket går ut på att göra allt slit och skitjobb de andra inte känner för (i min erfarenhet)
Grejen är lite den att även annat bedömms, inte endast att du rör på fläsket. Men sure, lite grundläggande näringslära, något bevis på att du rör på dig, samt lite samarbetsrelaterade aktiviteter ibland. Skulle nog gå att ordna. Men det lär inte bli hur det görs. Tveksam på att det ens övervägs.