Permalänk

Macbook vs zenbook

Laptop för fotoredigering är det som gäller.

Har en imac 27" från 2009. Det jag gillar med mac är ju mest att jag vet att jag får en bra och ljusstark skärm för fotoredigering, byggkvalitet, och att de känns som att de håller längre än pc.

Jämför i samma prisklass, och man får ju såklart bättre specs med zenbooks.
Men hur stor är egentligen skillnaden praktiskt när man väl sitter där?
Är de värt att nöja sig med lite äldre i5 och mindre i ram mot att få macbook pro, eller har zenbooksen betydligt bättre prestanda?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-macbook-pro-13-gb...

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/13-14tum/as...

http://cdon.se/hemelektronik/asus-ux360uak-pure7-p39466081?gc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giovanni-kun:

Laptop för fotoredigering är det som gäller.

Har en imac 27" från 2009. Det jag gillar med mac är ju mest att jag vet att jag får en bra och ljusstark skärm för fotoredigering, byggkvalitet, och att de känns som att de håller längre än pc.

Jämför i samma prisklass, och man får ju såklart bättre specs med zenbooks.
Men hur stor är egentligen skillnaden praktiskt när man väl sitter där?
Är de värt att nöja sig med lite äldre i5 och mindre i ram mot att få macbook pro, eller har zenbooksen betydligt bättre prestanda?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-macbook-pro-13-gb...

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/13-14tum/as...

http://cdon.se/hemelektronik/asus-ux360uak-pure7-p39466081?gc...

Har du råd, gillar mac-OS och klarar dig utan touchskärm: köp macbook pro. En massa kompromisser med övriga laptops, tex ux430 har konstant fläktljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jacques:

Har du råd, gillar mac-OS och klarar dig utan touchskärm: köp macbook pro. En massa kompromisser med övriga laptops, tex ux430 har konstant fläktljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Men det jag funderar över är ju att den macbook jag har råd med har billigare componenter än pris-motsvarande zenbook.
Men jag kanske kommer vara helt fine med det, det är vad jag är osäker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giovanni-kun:

Exakt. Men det jag funderar över är ju att den macbook jag har råd med har billigare componenter än pris-motsvarande zenbook.
Men jag kanske kommer vara helt fine med det, det är vad jag är osäker på.

Jo du kommer få mindre specs för pengarna med mac, men för fotoredigering är jag säker på att den du länkar kommer duga, men går ju alltid att googla. Det är framförallt för videoredigering och gaming som det blir mer noga vad jag förstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antar att det kvittar då om det är MacOS eller Windows (utgår ifrån att du inte tänker köra något annat OS för fotoredigering)? Annar blir valet rätt enkelt

Permalänk
Skrivet av improwise:

Antar att det kvittar då om det är MacOS eller Windows (utgår ifrån att du inte tänker köra något annat OS för fotoredigering)? Annar blir valet rätt enkelt

Nej de spelar ingen roll direkt.
Är mer inne på zenbooks nu, men vill ha extern 1440p skärm och vet inte om dom kan putta ut de?

Ux430uq har mkt klagomål på coil whine och fläktarna.
Zenbook flip verkar inte ha de problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giovanni-kun:

Laptop för fotoredigering är det som gäller.

Har en imac 27" från 2009. Det jag gillar med mac är ju mest att jag vet att jag får en bra och ljusstark skärm för fotoredigering, byggkvalitet, och att de känns som att de håller längre än pc.

Jämför i samma prisklass, och man får ju såklart bättre specs med zenbooks.
Men hur stor är egentligen skillnaden praktiskt när man väl sitter där?
Är de värt att nöja sig med lite äldre i5 och mindre i ram mot att få macbook pro, eller har zenbooksen betydligt bättre prestanda?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-macbook-pro-13-gb...

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/13-14tum/as...

http://cdon.se/hemelektronik/asus-ux360uak-pure7-p39466081?gc...

Vad för laptop har du haft tidigare? Är du inte van vid en Macbook så vet du ju inte vad du saknar, jag själv var lyckligt ovetande tills jag "tvingades" använda en Macbook Pro i jobbet under några veckor, efter det har jag inte kunnat gå tillbaka.

Har använt en Zenbook och den var ljusår från Macbooks då, men dom kanske har blivit mycket bättre. Trackpaden var så gott som oanvändbar på den iaf.

Batteritid/Skärm/tangentbord/trackpad/Vikt/byggkvalite är det som jag värderar, och bara Macbook som uppfyller alla dom kriterierna. Microsoft kommer närmast med surfaceprodukterna.

Vilket/vilka bildredigeringsprogram är det som är aktuella? Kikat på hur de presterar på MacOS vs Windows 10 på Zenbook och Macbook?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giovanni-kun:

Nej de spelar ingen roll direkt.
Är mer inne på zenbooks nu, men vill ha extern 1440p skärm och vet inte om dom kan putta ut de?

Ux430uq har mkt klagomål på coil whine och fläktarna.
Zenbook flip verkar inte ha de problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Zenbook flip har glansigare skärm än andra touch-skärmar och jag har för mig att även screen-wobble är ett problem, men minns inte.

Permalänk

Jag lägger min röst på en dell xps. Macbook pro är solklart bäst när det gäller laptop, men var jag tvungen att köra Windows skulle det bli en xps.

Lenovo Carbon är ganska trevlig med har en i jobbet.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av Teval:

Vad för laptop har du haft tidigare? Är du inte van vid en Macbook så vet du ju inte vad du saknar, jag själv var lyckligt ovetande tills jag "tvingades" använda en Macbook Pro i jobbet under några veckor, efter det har jag inte kunnat gå tillbaka.

Har använt en Zenbook och den var ljusår från Macbooks då, men dom kanske har blivit mycket bättre. Trackpaden var så gott som oanvändbar på den iaf.

Batteritid/Skärm/tangentbord/trackpad/Vikt/byggkvalite är det som jag värderar, och bara Macbook som uppfyller alla dom kriterierna. Microsoft kommer närmast med surfaceprodukterna.

Vilket/vilka bildredigeringsprogram är det som är aktuella? Kikat på hur de presterar på MacOS vs Windows 10 på Zenbook och Macbook?

Laptop va längesen jag använde, har en gammal acer i garderoben. Kört imac 27" (2009).
Jag dras till allt du nämner som är bra med macbook, men de e ju bara priset som känns orimligt för MIG. Modellen jag länkade är nog så långt jag kan gå i pris. Måste gå upp många lappar om jag ska få något mer.

Zenbooks känns prisvärda, även om det också kommer med en del brister. Svårt med modell bara, och hur de små stöder externa skärmar.

De e adobes alla program jag använder, ps, lr, m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giovanni-kun:

Laptop va längesen jag använde, har en gammal acer i garderoben. Kört imac 27" (2009).
Jag dras till allt du nämner som är bra med macbook, men de e ju bara priset som känns orimligt för MIG. Modellen jag länkade är nog så långt jag kan gå i pris. Måste gå upp många lappar om jag ska få något mer.

Zenbooks känns prisvärda, även om det också kommer med en del brister. Svårt med modell bara, och hur de små stöder externa skärmar.

De e adobes alla program jag använder, ps, lr, m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Både macbook pro och ux430 stödjer displayport över usb-c, så kan driva 4k i 60 hz. Ux360 har bara hdmi kommer inte kunna driva 4k i 60 hz. Vad jag förstått så är det lika bra att kontakta support om man vill veta vad hdmi kontakten klarar i 1440p, går inte att utröna endast från hdmi versionen.

Sen huruvida processorn och dylikt klarar av att ge en "smooth" upplevelse, tror jag inte att det ska vara några problem. Finns flera laptops med u-processorer och övrigt liknande specs som säljs med 4k skärm.

Permalänk
Skrivet av Jacques:

Både macbook pro och ux430 stödjer displayport över usb-c, så kan driva 4k i 60 hz. Ux360 har bara hdmi kommer inte kunna driva 4k i 60 hz. Vad jag förstått så är det lika bra att kontakta support om man vill veta vad hdmi kontakten klarar i 1440p, går inte att utröna endast från hdmi versionen.

Sen huruvida processorn och dylikt klarar av att ge en "smooth" upplevelse, tror jag inte att det ska vara några problem. Finns flera laptops med u-processorer och övrigt liknande specs som säljs med 4k skärm.

Ok men de e ju toppen. Tack för de. Svårt o hitta ett rakt svar någonstans tycker jag.

Nu står jag egentligen och väger zenbook ux430uq mot den "gamla" zenbook pro ux501vw.
Min känsla är att den sistnämnda är stabilare och lär inte ha liknande fläktljud och coil whine. Sen får man fortfarande mkt för pengarna, 4kärnig processor, lite större och kanske lite bättre skärm.
Men offrar en del portabilitet, men ska jag vara realistisk så kommer den ju säkert användas i hemmet till allra största del.

Så ja..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat exakt de Zenbook modellerna, men generellt från andra zenbook modeller skulle jag säga

+ Zenbook
Mycket bättre tangentbord
Bra linuxstöd
Finns med matt skärm
Uppgraderingsbar SSD, vissa modeller kan även hålla både en m2 + 2,5"
Fullstor HDMI port (ej länkad modell)
Fullstor USB port

Adaptrar funkar till 90, 95% men den gången du behöver en port och glömt ta med dig adaptern så är det riktigt besvärligt.

+ Macbook
Bättre skärm
Mycket bättre automatiskt hantering av ljusstyrka
Mycket bättre touchpad
Laddare över USB-C
Bättre hantering av att bara slå igen/öppna skärmen (jämfört med Linux på Zenbookarna då, Windows kanske hanterar det bra också)

Köper du Macbooken rekommenderar jag att du köper en Hyderdrive eller liknande och alltid har liggandes i väskan.

Personliga valet är en Zenbook om den används mestadels som en stationär med mus och en Macbook om den tas med mycket, används i knät i soffan eller liknande. Personligen tycker jag OSX är riktigt dåligt dock vilket är ett stort minus för Macbooken eftersom den fungerar dåligt med Linux, antagligen inte ett problem för dig dock eftersom många gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giovanni-kun:

Ok men de e ju toppen. Tack för de. Svårt o hitta ett rakt svar någonstans tycker jag.

Nu står jag egentligen och väger zenbook ux430uq mot den "gamla" zenbook pro ux501vw.
Min känsla är att den sistnämnda är stabilare och lär inte ha liknande fläktljud och coil whine. Sen får man fortfarande mkt för pengarna, 4kärnig processor, lite större och kanske lite bättre skärm.
Men offrar en del portabilitet, men ska jag vara realistisk så kommer den ju säkert användas i hemmet till allra största del.

Så ja..

Skickades från m.sweclockers.com

Var längesen jag tittade på quadcores men vad jag kommer ihåg var inte ux501 någon jättehöjdare. Om du är ute efter quadcore så verkar lenovo yoga 720 vara bra:
http://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/yoga/700-series/Yoga-720...

Tyvärr verkar den vara slut i lager just nu men borde inte dröja för länge. Den är kompakt och väger 2 kg. Ska vara tyst och kan vara användbart med touch, stödjer även aktiv penna. Har 1050 grafik så klarar av de flesta spel helt ok i full HD.

Recension av windowscentral:
https://m.windowscentral.com/lenovo-yoga-720-15

Men är skeptisk till om du behöver quadcore. Visst, vill man ha 15" är det väl lika bra, men du har ju redan en extern display så lika bra att köra på 13-14". Kan inte säga att jag har superkoll på när man behöver quadcore, men vad jag förstått är det framförallt vid gaming, videoredigering av 4k material och vid tung programmering/simuleringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacques:

Har du råd, gillar mac-OS och klarar dig utan touchskärm: köp macbook pro. En massa kompromisser med övriga laptops, tex ux430 har konstant fläktljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en UX410 och använder Fan Controller med egen fläktkurva, så nu går den lika tyst som min Macbook Pro ifrån jobbet (utom när windows installerar uppdateringar i bakgrunden).

Permalänk

Tack för all input! Nu har jag mer o fundera på;).
Tänkte mest att jag fick bra quadcore processor och bra med ram o lagring för såpass lite pengar. Behöver inte quad som de är nu, men skadar inte att ha utrymme att växa.

Lenovo går också upp lite i pris jämfört med zenbooks.
Med ux501vm får jag mer för mindre pengar, med ux430uq får jag en ganska betydligt smidigare laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@wargreymon: Jo det är en lösning. Jag själv vill dock undvika att behöva göra så, säkert inget farligt, men tycker att det är lite konstigt att asus släpper en dator med jobbiga fläktar om det skulle vara så lätt att åtgärda.

Sen har jag hört folk klaga på coilwhine hos ux430. Rekommenderar mac eftersom allt bara funkar och man slipper lägga energi på köp och ägande.

Permalänk
Medlem

Min flickvän har nyligen beställt denna, tyvärr inte fått hem den men tycker den verkar riktigt trevlig.

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2BS36EA...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

@Extrice: Är säkert en trevlig laptop, men känns lite overkill med 4k display på 13". Gör att priset drar i väg och att batteritiden försämras (men 51 wh batteri är ändå helt ok). Behöver hon verkligen diskret gpu? Visseligen verkar mx150 vara ett ganska vettigt chip för lätt gaming, men drar iväg kostnad (kanske inte fanns utan, i så fall nvm). Till sist så gillar jag inte att datorn lyfts upp av skärmen när man öppnar den. Har visserligen gummibitar som förhindrar repor på bordet, men känns som att de kan slitas ut och jag vet inte hur stabilt datorn kommer sitta då. Men svårt att veta utan att ha känt på materialet på "gummi"-bitarna.

Permalänk
Medlem

@Jacques: Hon gav 11.6k för datorn(sommar-rea 10%), diskret gpu vill hon ha för att kunna spela lite spel men samtidigt ha en lätt dator. Och 150mx har presterat riktigt bra i spel om man jämför med förra generationen.
4k är lite overkill men för det priset är det ett kap imo. Och varför inte ha 4k på 13" när man har 1440p på 5,5" i mobilen.
Deras "bättre" skärmar brukar även komma med bättre färgrymd och bättre ljusstyrka.

Hp envy 13 med 1080p skärm och utan diskret grafik kostar 11k (10k med sommarean), så tyckte uppgraderingen var väl värd priset.

Edit : Batteritiden återstår att se! förmodligen inte som andra datorer utan diskret grafik, men man får göra vissa uppoffringar i så små datorer för att få prestanda!
Hp skriver ut typ 14h på sin sida, skulle snarare gissa på 6-9h med den konfigen, blir spännande att se när den kommer hem!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacques:

@wargreymon: Jo det är en lösning. Jag själv vill dock undvika att behöva göra så, säkert inget farligt, men tycker att det är lite konstigt att asus släpper en dator med jobbiga fläktar om det skulle vara så lätt att åtgärda.

Sen har jag hört folk klaga på coilwhine hos ux430. Rekommenderar mac eftersom allt bara funkar och man slipper lägga energi på köp och ägande.

Jag tycker inte om OSX utan ville ha en Windows-laptop, har tidigare kört Asus utan problem (lite Coil Whine på en 501VW). Min nuvarande har inget coil whine och det enda jag saknar ifrån Macbooken är touchpaden som jag tycker fungerar bättre, annars är allt frid och fröjd.

Vet att många Ultrabooks lider utav för aggressiv fläktkurva jämfört med Macbook, så det kanske snarare handlar om Windows än att det är tillverkarna som sätter det?

Permalänk
Medlem

Kollat på hp spectre x360? Känns som att windows laptops har börjat komma ikapp macbook i batteritid (den ska ha 10h).

Permalänk

Ah de finns ju en hel del alternativ. Hade typ kunnat tänka mig spränga min budget bara för att köpa en nice macbook pro sen ibte behöva bry mig mer.

Meeen jag får tänka vidare och fortsätta jämföra.

Kul att få hjälp iaf! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@wargreymon: Nej det är tillverkarna som styr fläktkurvan. Vissa modeller, tex aero 15 tror jag, har inbyggnda inställningar för olika fläktkurvor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giovanni-kun:

Laptop va längesen jag använde, har en gammal acer i garderoben. Kört imac 27" (2009).
Jag dras till allt du nämner som är bra med macbook, men de e ju bara priset som känns orimligt för MIG. Modellen jag länkade är nog så långt jag kan gå i pris. Måste gå upp många lappar om jag ska få något mer.

Zenbooks känns prisvärda, även om det också kommer med en del brister. Svårt med modell bara, och hur de små stöder externa skärmar.

De e adobes alla program jag använder, ps, lr, m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Liten snabb koll på Passmark scores på I7-7500u som sitter i Asusarna jämfört med Macbooken du länkade: 5235 på Asus och 5038 på Macbook, mindre än 4% skillnad. Vet inte hur mycket hyperthreadingen gör på I7an i de programmen du kommer använda, men Macbooken lär ha bra mycket rappare SSD.
Du kan nog det bättre än jag hur mycket det gör prestandamässigt i Photoshop, men min röst går helt klart på Macbooken för 13k. Bättre skärm, byggkvalitet, trackpad etc väger över de 8gb extra ram och 256gb extra ssd du får i ena Asusen.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Teval:

Liten snabb koll på Passmark scores på I7-7500u som sitter i Asusarna jämfört med Macbooken du länkade: 5235 på Asus och 5038 på Macbook, mindre än 4% skillnad. Vet inte hur mycket hyperthreadingen gör på I7an i de programmen du kommer använda, men Macbooken lär ha bra mycket rappare SSD.
Du kan nog det bättre än jag hur mycket det gör prestandamässigt i Photoshop, men min röst går helt klart på Macbooken för 13k. Bättre skärm, byggkvalitet, trackpad etc väger över de 8gb extra ram och 256gb extra ssd du får i ena Asusen.

Jag kanske inte ska tänka bort macbooken ändå.
Tack för infon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GG25:

Kollat på hp spectre x360? Känns som att windows laptops har börjat komma ikapp macbook i batteritid (den ska ha 10h).

Hp spectre x360 är det rabatt på på komplett nu.
Hade typ bestämt mig för zenbook ux430uq när jag såg de.
Lite mindre skärm, inte samma grafik-kort, men känns rätt lyxig, och har touch, vilket ändå kan va nice:).

Men den kostar 2k mer än zenbooken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giovanni-kun:

Hp spectre x360 är det rabatt på på komplett nu.
Hade typ bestämt mig för zenbook ux430uq när jag såg de.
Lite mindre skärm, inte samma grafik-kort, men känns rätt lyxig, och har touch, vilket ändå kan va nice:).

Men den kostar 2k mer än zenbooken.

Skickades från m.sweclockers.com

Spectre x360 är ett bra köp, men vill bara påpeka att den bara finns med ansi tangentbordslayout så att du inte blir besviken.

Permalänk
Skrivet av Jacques:

Spectre x360 är ett bra köp, men vill bara påpeka att den bara finns med ansi tangentbordslayout så att du inte blir besviken.

Ok. Den har thunderbolt portar och snabbare ssd. Men jag kommer nog spara in 2k och ta zenbooken ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giovanni-kun:

Ok. Den har thunderbolt portar och snabbare ssd. Men jag kommer nog spara in 2k och ta zenbooken ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kostar zenbooken? Inet har en rea på en annan conf på Spectre för 13990 med oled och whqd skärm. Ingen aning om de är bra för fotoredigering.