Formulär genom HTML? Kunna bifoga bilder

Permalänk

Formulär genom HTML? Kunna bifoga bilder

Hej!

Är relativt ny inom programmering så har en fråga till er som är duktiga på det (speciellt inom HTML, tror jag!).

Just nu driver jag en sida som heter Fototävla (www.fototavla.org) vilket är en hemsida med kontinuerliga fototävlingar. Sidan drivs genom wordpress och jag har köpt paketet "personligt", alltså det billigaste. Sidan ligger även på Wordpress serverar. För att skicka in sina/sitt bidrag till tävlingarna ska den tävlande maila sina bilder till en e-postadress och uppge namn samt ort. Sedan för jag manuellt över bilderna till ett OneDrive-konto och skriver upp kontaktuppgifter, namn, ort, mm. i ett Google Excel. Detta fungerar relativt bra! Förutom att det börjar ta ganska lång tid att föra över alla bilder samt skriva upp allt i Google Excel.

Nu till min fråga! Finns det någon smart lösning så den tävlande fotografer endast fyller i sina uppgifter och bifogar sina bilder i ett formlär. Formuläret ska helst kunnas bäddas in på hemsidan och det enklaste sättet att göra det misstänker jag är HTML. Det absolut bästa vore sedan ifall uppgifterna kunde komma in i ett excel-dokument och bilderna på OneDrive. Ifall det är svårt att få in uppgifterna samt bilderna på Google Excel och OneDrive så är jag ändå glad om ni kommer på en annan lösning som kan funka!

Tack på förhand!

Är det något ni behöver veta så svarar jag gärna på det!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej, tyvärr har jag ingen snygg lösning på problemet, då ditt abonnemang på Wordpress.com inte stödjer tillägg.

Du kan använda dig utav Google Forms istället för att be dem mejla in bilderna, då hamnar svaren direkt i ett Excel-ark med länkar till bilden. Dock så måste de som laddar upp ha ett Gmail konto och så hamnar bilderna rätt in i din Google Drive.
https://sites.google.com/site/scriptsexamples/home/announceme...