vega 64 är det bättre än gtx 1080?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solifer68:

Kör du dx11 eller 12 , jag upplevde dx11 som bättre?
Men jag kan fixa en video snutt på marken ev idag.
Skiljer sig klart från mark vs luft även stor skillnad på banor , men upp till 85-144 fps är rätt vanligt men +100fps överlag.
Som du ser håller sig tempen ok på mitt runt 70 grader o fläkt på max 49.
Helt klart viktigt med freesync tyckte inte det var så illa innan freesync men nu vill man inte gå tillbaka, t o m sonen tyckte min rig var bra mot tidigare r9 390 o utan freesync som han ansåg ospelbart på trots fps runt 60

Kör på dx11! Är inte spelbart på dx12. Ja gör de. Har du 49% fläktspeed och ligger bara på 70 grader? Kör du power save i crimson Då? Mitt har som högst vart uppe på 86 grader! Kan du ställa in din fläkt hastighet på msi afterburner? Det kan inte jag 😐 försöker jag göra det så går stapeln ner igen, styrs från crimson kontroll panel. Man måste väl kunna styra fläkt hastigheten på msi afterburner? Det har jag kunnat på alla tidigare kort.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Vega 64 är bättre än ett 1080 och ett 1080 är bättre än ett Vega 64.

Haha hur ska du ha det nu? 😁 vega 64 bättre eller inte haha.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Haha hur ska du ha det nu? 😁 vega 64 bättre eller inte haha.

Han ville nog få fram att båda korten har sina starka sidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Kör på dx11! Är inte spelbart på dx12. Ja gör de. Har du 49% fläktspeed och ligger bara på 70 grader? Kör du power save i crimson Då? Mitt har som högst vart uppe på 86 grader! Kan du ställa in din fläkt hastighet på msi afterburner? Det kan inte jag 😐 försöker jag göra det så går stapeln ner igen, styrs från crimson kontroll panel. Man måste väl kunna styra fläkt hastigheten på msi afterburner? Det har jag kunnat på alla tidigare kort.

Kan inte styra via afterburner, men ska göra om lite då jag slitit mitt hår en timme då jag inte fått kortet att jobba , men kom till slut på att windows har sänkt engergialternativ, ska installera ryzen power plan o se ev bara installera om chipset för att få till det , kunde inte få kortet snabbare än 100fps oavsett vad man gjorde, men höjde till hög prestanda och det vart uppåt 140 igen, ÅTERKOMMER

Edit:

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solifer68:

Kan inte styra via afterburner, men ska göra om lite då jag slitit mitt hår en timme då jag inte fått kortet att jobba , men kom till slut på att windows har sänkt engergialternativ, ska installera ryzen power plan o se ev bara installera om chipset för att få till det , kunde inte få kortet snabbare än 100fps oavsett vad man gjorde, men höjde till hög prestanda och det vart uppåt 140 igen, ÅTERKOMMER

Edit:

https://youtu.be/34jjiiZ5Vuk

Kortet blir för varmt om man kör på turbo mode! 80+ är ju rätt mycket och det är vad jag får när jag kör på turbo mode! och på Power save mode ligger jag på 73-74. mitt ligger uppåt över 100+ fps vid turbo mode men vet inte om man vågar spela när kortet ligger på 80+ om jag ska köra turbo mode? :/

Föresten vet du vad HBCC memory segment är till för? dvs vad händer om jag ändrar det och ökar den?
och vad gör dom olika två bios som finns i kortet? det finns ju en sån där bios switch på kortet?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Vega är nog ett sjunkande skepp tyvärr,

inte ens computepower leverar det med enligt Jay i rendering

Jay må vara TV-skön, jag måste medge lite motvilligt att jag gillar att kolla på honom då och då, men han är faktiskt inte så kunnig. Att använda Adobe-produkter för att testa hårdvara i syfte att se vad hårdvaran kan ge som mest är ungefär lika meningsfullt som att använda Quake III för att testa en ny CPU. Även om man lägger på ett program på vardera tråd till CPU:n samtidigt och drar upp upplösningen till 4K blir det ändå inget vettigt test då många nya hårdvarufunktioner inte används i Quake III.

Adobe-program mår vara najs att använda, men koden är numera hopplöst förlegad i alla deras program. Hårdvaran är såpass bra ändå för den typen av arbete, så det gör inget i de flesta fall för Adobes kundgrupp, men det är absolut ingen måttstock för något.

Skrivet av Dockland:

Jag läste för något halvår sedan ungefär att AMD hade ett kommande grafikkort som förväntades spöa Nvidia by far.
Är det detta, eller kommer det något annat strax? Detta var inte mycket att hänga i granen.

Kan mycket väl vara detta. Förväntningarna var baserad på en gravt sned- och övertolkad hausevideo med ett dolt budskap i ett kort klipp som egentligen inte var mer än en kul vink från PR-folket men togs som bevis av tokiga entusiaster.

Skrivet av yrfhar:

En dum fråga kanske men frågar ändå:

Vega 64 har ju bättre floating-point performance. 12,665 GFLOPS för Vega 64 mot 11,340 GFLOPS hos GTX 1080Ti. Dvs 11% bättre. Kan framtida uppdateringar gör detta kort till en 1080Ti-smiskare?

Tveksamt. Kanske något enstaka AMD-sponsrat spel. Det som är och alltid varit akilleshälen med GCN är dess stora antal beräkningsenheter (compute units, CU) i förhållande till nästan allt annat, framför allt de för Fiji (Fury) och Vega blott 4 shader engines med endast en geometrimotor i varje. Detta gör det i stort sett omöjligt att fylla alla CU med arbete då allt måste fördelas av shadermotorerna och gå igenom geometrimotorerna. Detta har varit en så uppenbar nackdel att alla var övertygade om att det skulle fixas, speciellt som det har hävdats bättre geometriprestanda på förhand. När Imac Pro visades upp och det visades en översiktsbild på Vega-chippet trodde alla saken var klar, men så var det inte.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Kortet blir för varmt om man kör på turbo mode! 80+ är ju rätt mycket och det är vad jag får när jag kör på turbo mode! och på Power save mode ligger jag på 73-74. mitt ligger uppåt över 100+ fps vid turbo mode men vet inte om man vågar spela när kortet ligger på 80+ om jag ska köra turbo mode? :/

Föresten vet du vad HBCC memory segment är till för? dvs vad händer om jag ändrar det och ökar den?
och vad gör dom olika två bios som finns i kortet? det finns ju en sån där bios switch på kortet?

85 grader sen sänker väl kortet sig själv mitt kort går i turbo upp till dessa grader med men stannar aldrig vid 85 utan kan blinka till på 85grader för att gå ner igen bör inte vara nån fara för kortet helst när default inställningarna håller fläkten kvar på ca 49% skulle det vara farligt borde väl amd satt en tuffare fläktkurva, men ligger mest vid 81-83grader och neråt?
Jag testade igår med att köra anpassat och höjde fläkten samt lät resten stå som det var och då få graderna att ligga vid max 70grader , HBCC låter kortet nyttja system minnet du har i datorn, inte för att 8gb tar slut lätt men det finns där, jag såg ett test om just det och vissa spel kan få en boost på ett par fps medans andra får nån lägre, en bra funktion iaf då man inte vet vad framtiden utvisar.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GilbertG:

Jay må vara TV-skön, jag måste medge lite motvilligt att jag gillar att kolla på honom då och då, men han är faktiskt inte så kunnig. Att använda Adobe-produkter för att testa hårdvara i syfte att se vad hårdvaran kan ge som mest är ungefär lika meningsfullt som att använda Quake III för att testa en ny CPU. Även om man lägger på ett program på vardera tråd till CPU:n samtidigt och drar upp upplösningen till 4K blir det ändå inget vettigt test då många nya hårdvarufunktioner inte används i Quake III.

Adobe-program mår vara najs att använda, men koden är numera hopplöst förlegad i alla deras program. Hårdvaran är såpass bra ändå för den typen av arbete, så det gör inget i de flesta fall för Adobes kundgrupp, men det är absolut ingen måttstock för något.

Tycker du jämförelsen du gör ovan med Quake III på något sätt alls är relevant?

Faktum är att Adobe har gjort en rätt stor förändring av sina programvaror i den generation som släppts de senaste åren, saker och ting är långt mer optimerade för GPGPU jämfört med tidigare.

Jämför man CPU-rendering mot GPU-rendering i Premier Pro så är den senare nästa 2,5 gånger snabbare än en överklockad i9-7900X. Inte riktigt vad jag skulle kalla "hopplöst förlegad", det är t.ex. rätt mycket samma boost som Blenders CUDA-renderer ser över motsvarande CPU.

Även en väldigt enkel GPU har långt mer bandbredd mot VRAM och långt mer kapacitet för vissa saker jämfört med CPUer. Men GPGPU är just general purpose GPU, många algoritmer som ändå kan köras snabbare på GPU än på CPU är ändå så behäftade att de inte skalar i oändlighet med trådar.

Gissar att det är precis vad som händer här. Det man gör i rendering har ett P värde i Ahmdals lag väldigt nära 1,0. Men om något inte är helt oberoende kommer det alltid finnas en punkt där skalningen totalt dör med ökande antal trådar, ju närmare P är 1,0 ju fler trådar kan man använda. Även enkla GPUer har ju hundratals trådar!

Puget systems är ett företag som säljer arbetsstationer. De skriver detta om Adobe After Effects

"After Effects is always an interesting application for us to test since it used to scale extremely well with a higher number of CPU cores. However, in After Effects 2015 Adobe began adding GPU acceleration and as a result multi core performance dropped heavily, throwing much of the "common wisdom" for choosing a CPU completely out the window."

Så i Jays fall hade det faktiskt varit mer intressant att se skalning med enkeltrådprestanda hos CPU än skalningen med GPU. I GPGPU optimerad programvara får ju CPUn ta hand om de saker som inte lämpar sig för GPGPU + CPUn tar också rollen som "spindeln i nätet" för att lägga ut GPU-jobb. Båda dessa uppgifter beror nästan bara på hur hög enkeltrådprestanda man har.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Kortet blir för varmt om man kör på turbo mode! 80+ är ju rätt mycket och det är vad jag får när jag kör på turbo mode! och på Power save mode ligger jag på 73-74. mitt ligger uppåt över 100+ fps vid turbo mode men vet inte om man vågar spela när kortet ligger på 80+ om jag ska köra turbo mode? :/

Föresten vet du vad HBCC memory segment är till för? dvs vad händer om jag ändrar det och ökar den?
och vad gör dom olika två bios som finns i kortet? det finns ju en sån där bios switch på kortet?

HBCC = du kan använda datorns RAM som minne till grafikkortet. Antagligen mest en gimmick idag, men vet vet hur mycket minne spelen kräver i morgon.

Bios 1, det som kortet levereras satt i som standard är för högsta prestanda (eller mest värme, som onda tungor säger ). Bios 2 är mer åt powersave, men kortet går inte i sirap för det, blir bara lite tystare. Jag har kört på bios 2 hela tiden sen jag fick kortet. Om du vill testa, tänk på att datorn måste vara avstängd när du slår över brytaren.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv

Jag slog till på ett Evga GTX1080 SuperClocked Gaming ACX 3.0 för 5300kr istället för ett vega 64.

Jag gjorde inte bort mig va, tänkte mest på värme och ljudnivån: https://www.youtube.com/watch?v=_kLllmReBYQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Haha hur ska du ha det nu? 😁 vega 64 bättre eller inte haha.

Haha, men det gjorde jag. Svaret är både ja och nej. Nästan som Schrödingers grafikkort. Men skämt och sido, för mig är ett 1080 bättre, men det är för att jag gör cudaberäkningar och spelar nästan bara pubg just nu. 64 är lite sämre prestanda i spel just nu, men det kan komma att ändras. Men bara kanske. Inget som någon vet definitivt. Det har en jävla massa kraft i sig. Om man hade varit ute efter ett kort som man använder till tex videoredigering eller liknande (där grafikkortets beräkningskraft används) så är vega definitivt bäst. Spel just nu: imo nej. Ska du ha gsynk/freesync ska du nog gå vega rent ekonomiskt sätt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag slog till på ett Evga GTX1080 SuperClocked Gaming ACX 3.0 för 5300kr istället för ett vega 64.

Jag gjorde inte bort mig va, tänkte mest på värme och ljudnivån: https://www.youtube.com/watch?v=_kLllmReBYQ

Nä, det tycker jag inte. Jag skulle tippa att du blir supernöjd oavsett. 1080 är.ett bra kort. Precis som vega 64.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag slog till på ett Evga GTX1080 SuperClocked Gaming ACX 3.0 för 5300kr istället för ett vega 64.

Jag gjorde inte bort mig va, tänkte mest på värme och ljudnivån: https://www.youtube.com/watch?v=_kLllmReBYQ

Du gjorde rätt val, 1080oc är bättre än Vega 64oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag slog till på ett Evga GTX1080 SuperClocked Gaming ACX 3.0 för 5300kr istället för ett vega 64.

Jag gjorde inte bort mig va, tänkte mest på värme och ljudnivån: https://www.youtube.com/watch?v=_kLllmReBYQ

Kollade länge på Vega 64 för 5090kr, till slut beställde jag ett Gigabyte 1080 i veckan. Orkar inte alla problem med undermålig kylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solifer68:

85 grader sen sänker väl kortet sig själv mitt kort går i turbo upp till dessa grader med men stannar aldrig vid 85 utan kan blinka till på 85grader för att gå ner igen bör inte vara nån fara för kortet helst när default inställningarna håller fläkten kvar på ca 49% skulle det vara farligt borde väl amd satt en tuffare fläktkurva, men ligger mest vid 81-83grader och neråt?
Jag testade igår med att köra anpassat och höjde fläkten samt lät resten stå som det var och då få graderna att ligga vid max 70grader , HBCC låter kortet nyttja system minnet du har i datorn, inte för att 8gb tar slut lätt men det finns där, jag såg ett test om just det och vissa spel kan få en boost på ett par fps medans andra får nån lägre, en bra funktion iaf då man inte vet vad framtiden utvisar.

jag kör också på anpassad och ställer in fläkten lite högre samt det körs på turbo mode genom med att frekvenserna för turbo läger är kvar och ligger på 70-75 grader i BF1

Vad ska du köpa för kylare till ditt kort? antar att du ska byta kylare på ditt kort haha?
jag ska ha denna https://www.inet.se/produkt/5320336/alphacool-eiswolf-120-gpx... vatten kylning från OCOOL, tycker den ser tuff ut vad ska du ha för nåt på ditt kort?

Okej inget jag behöver använda då med HBCC då jag har 16GB ramminnen.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

jag kör också på anpassad och ställer in fläkten lite högre samt det körs på turbo mode genom med att frekvenserna för turbo läger är kvar och ligger på 70-75 grader i BF1

Vad ska du köpa för kylare till ditt kort? antar att du ska byta kylare på ditt kort haha?
jag ska ha denna https://www.inet.se/produkt/5320336/alphacool-eiswolf-120-gpx... vatten kylning från OCOOL, tycker den ser tuff ut vad ska du ha för nåt på ditt kort?

Okej inget jag behöver använda då med HBCC då jag har 16GB ramminnen.

Jag tycker ljudvolym på grafik kortet är ok än sålänge, men blir väl antagligen annat längre fram?
Är du nöjd med kortet då?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker du jämförelsen du gör ovan med Quake III på något sätt alls är relevant?

Faktum är att Adobe har gjort en rätt stor förändring av sina programvaror i den generation som släppts de senaste åren, saker och ting är långt mer optimerade för GPGPU jämfört med tidigare.

Jämför man CPU-rendering mot GPU-rendering i Premier Pro så är den senare nästa 2,5 gånger snabbare än en överklockad i9-7900X. Inte riktigt vad jag skulle kalla "hopplöst förlegad", det är t.ex. rätt mycket samma boost som Blenders CUDA-renderer ser över motsvarande CPU.

Även en väldigt enkel GPU har långt mer bandbredd mot VRAM och långt mer kapacitet för vissa saker jämfört med CPUer. Men GPGPU är just general purpose GPU, många algoritmer som ändå kan köras snabbare på GPU än på CPU är ändå så behäftade att de inte skalar i oändlighet med trådar.

Gissar att det är precis vad som händer här. Det man gör i rendering har ett P värde i Ahmdals lag väldigt nära 1,0. Men om något inte är helt oberoende kommer det alltid finnas en punkt där skalningen totalt dör med ökande antal trådar, ju närmare P är 1,0 ju fler trådar kan man använda. Även enkla GPUer har ju hundratals trådar!

Puget systems är ett företag som säljer arbetsstationer. De skriver detta om Adobe After Effects

"After Effects is always an interesting application for us to test since it used to scale extremely well with a higher number of CPU cores. However, in After Effects 2015 Adobe began adding GPU acceleration and as a result multi core performance dropped heavily, throwing much of the "common wisdom" for choosing a CPU completely out the window."

Så i Jays fall hade det faktiskt varit mer intressant att se skalning med enkeltrådprestanda hos CPU än skalningen med GPU. I GPGPU optimerad programvara får ju CPUn ta hand om de saker som inte lämpar sig för GPGPU + CPUn tar också rollen som "spindeln i nätet" för att lägga ut GPU-jobb. Båda dessa uppgifter beror nästan bara på hur hög enkeltrådprestanda man har.

Vad försöker du säga egentligen? Att GPGPU test i slutändan ändå är värdelösa för att de är alla CPU-bundna? Känns som du drar upp flera olika saker och får det att låta som ett.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Historien upprepar sig. Pascal och Maxwell är fullt optimerad och Vega har i princip precis lanserats och utnyttjas inte ännu alls till fullo. ID tech6 och Farcry 5 är spel som kommer ha stöd för FP16 shaders, SIF och mer async compute. Vi kommer även få se fler och fler titlar rulla med DBSR som inte verkar vara aktiv hos Vega än, åtminstone i majoritet.

I nuläget så fixar bägge kortet alla spel galant. Inom kort släpps stortitlar som Wolfenstein 2 och Farcry 5. Vi får se hur 1080 står sig där mot Vega. Det kan tom bli svettigt för 1080TI misstänker jag när man kan anropa allt krut som Vega kan ge och det för ett kort som kostar 5000kr. FP16 implementeras redan för fullt i konsolmarknaden som AMD äger. 1+1=2. Drivrutiner kommer definitivt att fixa kortet till det bättre också då AMD inte har lika mycket resurser här som nvidia har att optimera ALLT från start. Det hjälper knappast konkurrensen att såga en produkt från start på grund av brist på kompetens. Låt skiten få landa lite.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enigma:

Historien upprepar sig. Pascal och Maxwell är fullt optimerad och Vega har i princip precis lanserats och utnyttjas inte ännu alls till fullo. ID tech6 och Farcry 5 är spel som kommer ha stöd för FP16 shaders, SIF och mer async compute. Vi kommer även få se fler och fler titlar rulla med DBSR som inte verkar vara aktiv hos Vega än, åtminstone i majoritet.

I nuläget så fixar bägge kortet alla spel galant. Inom kort släpps stortitlar som Wolfenstein 2 och Farcry 5. Vi får se hur 1080 står sig där mot Vega. Det kan tom bli svettigt för 1080TI misstänker jag när man kan anropa allt krut som Vega kan ge och det för ett kort som kostar 5000kr. FP16 implementeras redan för fullt i konsolmarknaden som AMD äger. 1+1=2. Drivrutiner kommer definitivt att fixa kortet till det bättre också då AMD inte har lika mycket resurser här som nvidia har. Det hjälper knappast konkurrensen att såga en produkt från start på grund av brist på kompetens. Låt skiten få landa lite.

idagsläget är vega ett överklockat fury.
vi vet faktiskt inte hur bra vega är än när flera funktioner fortfarande inte är påslagna.
i Bf1 går Vega jämnt med 1080ti

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

idagsläget är vega ett överklockat fury.
vi vet faktiskt inte hur bra vega är än när flera funktioner fortfarande inte är påslagna.
i Bf1 går Vega jämnt med 1080ti

Inte i Sweclockers test åtminstone.

Dold text

Lust å länka vad du hittat för test?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Inte i Sweclockers test åtminstone.

Lust å länka vad du hittat för test?

Är ju möjligt att han råkade skriva TI där.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Är ju möjligt att han råkade skriva TI där.

Fast 1080 icke-Ti går jämt med Vega i flera spel så jag tror att han faktiskt menade Ti eftersom att han specifikt drog upp BF1.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enigma:

Historien upprepar sig. Pascal och Maxwell är fullt optimerad och Vega har i princip precis lanserats och utnyttjas inte ännu alls till fullo. ID tech6 och Farcry 5 är spel som kommer ha stöd för FP16 shaders, SIF och mer async compute. Vi kommer även få se fler och fler titlar rulla med DBSR som inte verkar vara aktiv hos Vega än, åtminstone i majoritet.

I nuläget så fixar bägge kortet alla spel galant. Inom kort släpps stortitlar som Wolfenstein 2 och Farcry 5. Vi får se hur 1080 står sig där mot Vega. Det kan tom bli svettigt för 1080TI misstänker jag när man kan anropa allt krut som Vega kan ge och det för ett kort som kostar 5000kr. FP16 implementeras redan för fullt i konsolmarknaden som AMD äger. 1+1=2. Drivrutiner kommer definitivt att fixa kortet till det bättre också då AMD inte har lika mycket resurser här som nvidia har. Det hjälper knappast konkurrensen att såga en produkt från start på grund av brist på kompetens. Låt skiten få landa lite.

Köper man vega 64 för 5000kr så måste man ju köpa en ny kylare för x antal kronor för att det ska bli helt bra.
Bättre att vänta på vega 64 med eftermarknadskylare men då blir det ju säkert betydligt dyrare ochså.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GilbertG:

Vad försöker du säga egentligen? Att GPGPU test i slutändan ändå är värdelösa för att de är alla CPU-bundna? Känns som du drar upp flera olika saker och får det att låta som ett.

Skulle säga tvärt om, det test Jay gjorde var i högsta grad intressant då det mäter prestanda i något som dels faktiskt har nytta av GPGPU (nästa 2,5 gånger snabbare med GPGPU än med överklockad i9-7900X). Dels, till skillnad från många andra benchmarks mätte han också något som faktiskt används i aktuella program (nämn ett enda verkligen program som är relevant 2017 där kapacitet för skalära flyttal är flaskhals, vilket är precis vad Cinebench mäter, så där kan man tala om en förlegad benchmark).

Vad vi däremot såg var att vilken GPU man har kvittar rätt mycket, så som måttstock för rå GPGPU kapacitet är Adobe Premier Pro värdelöst (det belyser dock väldigt väl att det finns verkliga fall där rå kapacitet blir irrelevant förbi en rätt lågt satt punkt).

Min invändning var främst mot att du sågade Jays kompetens. Ingen person jag själv följer, men såg inte att han gjorde något fel i sin mätning (andra får motsvarande resultat). Du sågade också Adobe Premier Pro som "hopplöst förlegad", när sanningen är att hela Adobes produktportfölj har gått från att vara multicore CPU optimerad (det är ju så 2007 ) till att rätt nyligen bli rätt ordentligt GPGPU-accelererat.

En bra benchmarks är inte nödvändigtvis någon bra indikator på generell prestanda. En bra benchmark ska definiera väldigt väl exakt vad som testas samt resultatet ska vara reproducerbart av andra.

Tyvärr krävs allt mer från oss som ska försöka tolka benchmarks ju mer diversifierad maskinvaran blir. Ett lysande exempel är Blender-benchmarks. Final-render benchmarks i Blender är exempel på en bra benchmark, det är väldigt reproducerbart och har man lite koll på algoritmerna är det glasklart vad som testas.

Det lite ironiska är att den benchmarken är totalt värdelös måttstock på hur olika system faktiskt passar till någon som jobbar med Blender... Det av två huvudskäl. Dels mäter den prestanda i någon som står för <1 % av tiden man spenderar i programmet. Dels är har Blender också blivit GPGPU optimerat och Pascal samt Vega har finesser som löser VRAM-begränsningen, d.v.s. även stora jobb kan köras på GPU. En GTX 1060 är runt dubbelt så snabb som HEDT CPUerna... För de saker som faktiskt är CPU-krävande på Blender är det lite andra saker som räknas (de som faktiskt använder Blender inser att detta är långt viktigare då "preview" är något man spenderar rätt mycket av sin tid i, här blir en <$400 CPU toppvalet i absoluta tal).

Edit: även om det är viss skalning med starkare GPU i Blender är den allt annat än linjär. GTX 1080 är inte i närheten dubbel så snabb som GTX 1060 de resultat jag sett, 10-30 % snabbare ligger närmare verkligheten.

För grafikkort ser det ändå generellt sett bättre ut på benchmark-fronten. Folk verkar tack och lov bry sig allt mindre om syntetiska benchmarks som 3DMark (som inte alls är ett dålig benchmark, men relativa resultatet där stämmer inte helt överens med hur det ser ut i spel). Spelbenchmarks är lite lättare att tolka, de kör trots allt precis det folk faktiskt är intresserade av.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Köper man vega 64 för 5000kr så måste man ju köpa en ny kylare för x antal kronor för att det ska bli helt bra.
Bättre att vänta på vega 64 med eftermarknadskylare men då blir det ju säkert betydligt dyrare ochså.

Måste? Ja folk får väl vänta om dom vill. Kortet finns nu för 5000kr. Det är samma sak med referenskorten från nvidia där eftermarknadskorten har bättre kylare och gör att korten kan boosta högre. Allt upp till var och en. Finns som sagt energischeman där balanced och power save fungerar väldigt bra beroende på hur känslig man är för ljudnivån. Mitt 1080TI lät i nivå med Vega64 på balanced som sagt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solifer68:

Jag tycker ljudvolym på grafik kortet är ok än sålänge, men blir väl antagligen annat längre fram?
Är du nöjd med kortet då?

jag är nöjd men blir nog nöjdare om jag byter till bättre kylare
sen stör jag mig på att man inte kan ställa in fläkt hastighet på msi ab :/ någon som vet varför det inte går?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Inte i Sweclockers test åtminstone.

Lust å länka vad du hittat för test?

just därför jag köpte ett vega 64! för det är bättre än 1080 i BF1 och det är det ända spelet jag spelar, det mest intressanta spelet om ni frågar mig så jag tycker inte att jag har gjort ett dåligt byte från mitt tidigare asus strix 1080 dciii samt så sitter jag med en acer predator 144hz skärm som jag nu kör med freesync med mitt nya kort.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5