Skillnad mellan KTH Och Chalmers vid Datateknik?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan KTH Och Chalmers vid Datateknik?

Hej! Jag har tänkt att plugga Datateknik (Informationsteknik på Chalmers) I kommande år.

Nu har jag hört att KTH osv är bättre men jag bor mycket närmare Göteborg, är en flytt till Stockholm värt då KTH verkar något bättre?

Sen har jag hört att KTH är bättre när det gäller utbytesstudenter, stämmer detta? Det något jag skulle sträva efter då min dröm är USA.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Helllodar:

Hej! Jag har tänkt att plugga Datateknik (Informationsteknik på Chalmers) I kommande år.

Nu har jag hört att KTH osv är bättre men jag bor mycket närmare Göteborg, är en flytt till Stockholm värt då KTH verkar något bättre?

Sen har jag hört att KTH är bättre när det gäller utbytesstudenter, stämmer detta? Det något jag skulle sträva efter då min dröm är USA.

Kolla vilken skola som har bäst samarbete med Amerikanska universitet. Vet inte alls många från KTH som åkte till USA, tror att det bara var en jag vet om. De flesta åker till Asien eller andra länder i Europa.

Permalänk
Medlem

Gäller det civilingenjör eller högskoleingenjör? Läser själv Datateknik på KTH men kan tyvärr inte svara på hur Chalmers motsvarighet står sig mot denna. Känner du dig sugen på att flytta till Stockholm i 3/5 år? (beroende på högskole-/civilingenjör) Chalmers är väl ändå bland de mer välrenommerade studiesätena i landet så jag kan tänka mig att utbildningen där håller hög kvalité. Har du jämfört utbildningarna utifrån vilka kurser man läser?

Vad gäller utbytesstudier så finns det möjligheter för detta på KTH, för studier i USA finns ett samarbete med ett universitet i Texas sist jag kollade och då krävs ett högt betygssnitt med en majoritet av A i betyg och några B:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Hej! Jag har tänkt att plugga Datateknik (Informationsteknik på Chalmers) I kommande år.

Nu har jag hört att KTH osv är bättre men jag bor mycket närmare Göteborg, är en flytt till Stockholm värt då KTH verkar något bättre?

Sen har jag hört att KTH är bättre när det gäller utbytesstudenter, stämmer detta? Det något jag skulle sträva efter då min dröm är USA.

http://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/chalmers-i-topp-hos-sifo.aspx

Visa signatur

Dator AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC, Corsair RM650x 650W, ASUS PRIME B350-PLUS, | Microsoft Surface Book | Intel Core i5 och Intel NUC Teve 49" SUHD 4K Smart TV KS7005 Konsoller Xbox one S | N64 | Snes | Nes | GBA SP-101

Permalänk
Medlem

@Mackey: Hur upplever du kvalitén på KTH är alla lärare duktiga och bra på lära ut eller mer professor liknande som bara föreläser för att de måste? Är lokalerna fräscha osv?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Gäller det civilingenjör eller högskoleingenjör? Läser själv Datateknik på KTH men kan tyvärr inte svara på hur Chalmers motsvarighet står sig mot denna. Känner du dig sugen på att flytta till Stockholm i 3/5 år? (beroende på högskole-/civilingenjör) Chalmers är väl ändå bland de mer välrenommerade studiesätena i landet så jag kan tänka mig att utbildningen där håller hög kvalité. Har du jämfört utbildningarna utifrån vilka kurser man läser?

Vad gäller utbytesstudier så finns det möjligheter för detta på KTH, för studier i USA finns ett samarbete med ett universitet i Texas sist jag kollade och då krävs ett högt betygssnitt med en majoritet av A i betyg och några B:n.

Civilingenjör.

Mhm, hört att det är riktigt svårt att få en utbytesplats i ett av USA universiteten.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk

Om USA är drömmen så kanske du ska välja elektro på KTH istället, finns utbyte med Stanford. Smäller ju hyggligt högt kan jag tänka mig, men vad vet jag... går själv elektro på KTH men har inga utbytesplaner, för full disclosure. Annars tror jag inte det spelar någon större roll, tror samtliga större tekniska universitet i Sverige håller hygglig kvalitet. Välj den stad du helst vill bo i.

Permalänk
Medlem

Här kan du själv räkna hur många platser som KTH har på andra univesitet. Du måste snitta ungefär 4 för att komma till USA. Jag hörde i veckan att KTH inte har ett officiellt sätt att göra om ABCDE till 1-5 men det blir ju ändå kring B i snitt skulle jag säga.

https://www.kth.se/student/program/utlandsstudier/utbyte/utby...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UprightCitizen:

Om USA är drömmen så kanske du ska välja elektro på KTH istället, finns utbyte med Stanford. Smäller ju hyggligt högt kan jag tänka mig, men vad vet jag... går själv elektro på KTH men har inga utbytesplaner, för full disclosure. Annars tror jag inte det spelar någon större roll, tror samtliga större tekniska universitet i Sverige håller hygglig kvalitet. Välj den stad du helst vill bo i.

har inget intresse i elektroteknik, sen är det inte säkert att jag kommer in i någon av USA utbytesuniversiteten, speciellt inte ett som Stanford :P.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk

@Helllodar: Klart du har, finns det något mer intressant?

Men jo, det krävs ju att man betygshetsar rätt friskt om man vill åka iväg till något attraktivt universitet på utbyte.

Permalänk
Medlem

Bryr sig arbetsgivare(I Sverige) verkligen vilket universitet man gått på? Känns lite som amerikansk film där statusen på universiteten verkar spela enorm roll.
De nyexade jag jobbat med har iaf varit lika odugliga första tiden oavsett om de är från KTH/Chalmers/mindre skola/KY
Kanske spelar större roll om man väljer att doktorera etc.. iof men på en "grundutbildning" på 3/5 år lär det knappast spela någon roll. Ingen arbetsgivare jag jobbat för hittills har ens nämnt något om min utbildning, speciellt inte nu när man jobbat ett par år.

Är du intresserad av ett utbytesprogram däremot så får man ju givetvis välja en skola där detta erbjuds.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Hej! Jag har tänkt att plugga Datateknik (Informationsteknik på Chalmers) I kommande år.

Nu har jag hört att KTH osv är bättre men jag bor mycket närmare Göteborg, är en flytt till Stockholm värt då KTH verkar något bättre?

Sen har jag hört att KTH är bättre när det gäller utbytesstudenter, stämmer detta? Det något jag skulle sträva efter då min dröm är USA.

Systersonen pratade med amerikanska ambassaden om något program. För en summa så fick han göra ett test, som han klarade. Genom att klara testet gav det honom tillträdde till några förvalda universitet i USA. När han läst ett år kunde han söka sig vidare vilket universitet som helst.

Med tanke på vad han har berättat, så är han säkrad jobb i USA och kommer stanna tills vidare.
Mkt handlar om kontakter, eller lyckas visa upp vad du kan och har presterat. Han lyckades med det sista och fick en professorn på universitetet som referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Hej! Jag har tänkt att plugga Datateknik (Informationsteknik på Chalmers) I kommande år.

Nu har jag hört att KTH osv är bättre men jag bor mycket närmare Göteborg, är en flytt till Stockholm värt då KTH verkar något bättre?

Sen har jag hört att KTH är bättre när det gäller utbytesstudenter, stämmer detta? Det något jag skulle sträva efter då min dröm är USA.

Vad jag kan se finns det ~2 platser i USA om en läser IT på Chalmers, ~4 om en läser D.
Se: https://cth.moveon4.com/publisher/1/eng

När du skriver att din dröm är USA, är det rent studiemässigt då eller vill du jobba där? Om det är det sistnämnda finns det möjlighet att göra praktik (trainee) i USA genom bl.a. CETAC. Du kan ju läsa deras reserapporter och se om det är något som kan vara intressant. Jag vet inte riktigt hur det är nu men för några år sedan var det till viss del "först till kvarn" som gällde för platserna i kommittén. Några gamla kompisar (dock andra program än IT/D) lyckades komma med och vill minnas att de var borta 6-12 månader. Minst en av dem blev erbjuden jobb (i USA) efteråt.

Vidare föreslår jag att du kontaktar Chalmers och KTH direkt angående möjligheterna till utbyte då det kan skilja mycket beroende på vilket program man läser (t.ex. D eller IT på Chalmers). Dessutom har jag, om det inte framgått redan, mycket begränsad inblick i motsvarande möjligheter på KTH

https://student.portal.chalmers.se/sv/chalmersstudier/Studera...

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Vad jag kan se finns det ~2 platser i USA om en läser IT på Chalmers, ~4 om en läser D.
Se: https://cth.moveon4.com/publisher/1/eng

När du skriver att din dröm är USA, är det rent studiemässigt då eller vill du jobba där? Om det är det sistnämnda finns det möjlighet att göra praktik (trainee) i USA genom bl.a. CETAC. Du kan ju läsa deras reserapporter och se om det är något som kan vara intressant. Jag vet inte riktigt hur det är nu men för några år sedan var det till viss del "först till kvarn" som gällde för platserna i kommittén. Några gamla kompisar (dock andra program än IT/D) lyckades komma med och vill minnas att de var borta 6-12 månader. Minst en av dem blev erbjuden jobb (i USA) efteråt.

Vidare föreslår jag att du kontaktar Chalmers och KTH direkt angående möjligheterna till utbyte då det kan skilja mycket beroende på vilket program man läser (t.ex. D eller IT på Chalmers). Dessutom har jag, om det inte framgått redan, mycket begränsad inblick i motsvarande möjligheter på KTH

https://student.portal.chalmers.se/sv/chalmersstudier/Studera...

Vill jobba, men har hört att studera i USA ger en kickstart inför IT branschen i USA, siktar mig mot Valley i långsikt om jag nu har kapaciteten till att nå så högt vet jag inte, får väl se nästa år :P.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

@Mackey: Hur upplever du kvalitén på KTH är alla lärare duktiga och bra på lära ut eller mer professor liknande som bara föreläser för att de måste? Är lokalerna fräscha osv?

Jag tror att det gäller samtliga universitet i Sverige, att man alltid har en eller flera professorer som kan absolut 0 om pedagogik och didaktik.

Har själv pluggat datateknik på både LTH och KTH, och upplevde båda delarna i båda skolorna.

Däremot är jag fast övertygad om att KTH är den sämsta tekniska högskolan i Sverige gällande just pedagogik och didaktik just för att de har sitt namn och rykte att leva på. Där andra skolor måste kämpa för att få upp kvalitén på sin utbildning för att kunna behålla sitt rykte, så kan KTH sätta in cruise control för att de har sitt namn och sin placering.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

har inget intresse i elektroteknik, sen är det inte säkert att jag kommer in i någon av USA utbytesuniversiteten, speciellt inte ett som Stanford :P.

Chalmers har två utbytesplatser på Stanford men de är bara öppna för I-studenter att söka. För IT-studenter är det bara Minnesota Twin Cities som gäller, två platser som är öppna för alla utom A, TD och I att söka (dvs vansinnig konkurrens).

https://cth.moveon4.com/publisher/1/eng

Skrivet av bardbard:

Bryr sig arbetsgivare(I Sverige) verkligen vilket universitet man gått på? Känns lite som amerikansk film där statusen på universiteten verkar spela enorm roll.
De nyexade jag jobbat med har iaf varit lika odugliga första tiden oavsett om de är från KTH/Chalmers/mindre skola/KY
Kanske spelar större roll om man väljer att doktorera etc.. iof men på en "grundutbildning" på 3/5 år lär det knappast spela någon roll. Ingen arbetsgivare jag jobbat för hittills har ens nämnt något om min utbildning, speciellt inte nu när man jobbat ett par år.

Är du intresserad av ett utbytesprogram däremot så får man ju givetvis välja en skola där detta erbjuds.

Nej, efter ett par år spelar det ingen större roll vilken skola man gått på, inte heller om man tagit examen. Det är första jobbet som är svårast att få, när man väl samlat på sig lite erfarenhet brukar det vara lättare att byta (iaf så länge det inte blivit djup lågkonjunktur under tiden). Det sitter dock många gamla uvar på chefspositioner som inte har koll på annat än de klassiska tekniska högskolorna, ofta för att de gått där själva. Om de då får välja folk som skall kallas på intervju så kommer de med examen från Chalmers, KTH eller Lund förmodligen att ha ett försprång jämfört med de som läst i Karlskrona eller Karlstad.

Jag hade ett par kursare på Chalmers som var på utbytesår i USA, den ene på Georgia Tech och den andra i Seattle. Bägge två var riktigt klyftiga och hade snittbetyg på 4,5-4,7 av 5 (genomsnittet för alla som tog examen var då ungefär 3,7). Generellt sett var det betydligt svårare att komma iväg till engelskspråkiga länder än t.ex. spanskspråkiga och det skulle inte förvåna mig om det är så fortfarande.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Bryr sig arbetsgivare(I Sverige) verkligen vilket universitet man gått på? Känns lite som amerikansk film där statusen på universiteten verkar spela enorm roll.
De nyexade jag jobbat med har iaf varit lika odugliga första tiden oavsett om de är från KTH/Chalmers/mindre skola/KY

Nej, det spelar inte så stor roll. Personer med examen från någon av de äldre och mer etablerade universiteten/högskolorna har kanske en liten fördel jämfört med dem som studerat vid någon av de nyare och mindre högskolorna men det är bara för första anställningen - därefter är din arbetslivserfarenhet betydligt viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag tror att det gäller samtliga universitet i Sverige, att man alltid har en eller flera professorer som kan absolut 0 om pedagogik och didaktik.

Har själv pluggat datateknik på både LTH och KTH, och upplevde båda delarna i båda skolorna.

Däremot är jag fast övertygad om att KTH är den sämsta tekniska högskolan i Sverige gällande just pedagogik och didaktik just för att de har sitt namn och rykte att leva på. Där andra skolor måste kämpa för att få upp kvalitén på sin utbildning för att kunna behålla sitt rykte, så kan KTH sätta in cruise control för att de har sitt namn och sin placering.

Det där är nog endemiskt för de större tekniska högskolorna i landet, pedagogiken och didaktiken är tämligen frånvarande på Chalmers också, med några tacksamma undantag (som räddade min examen från att brinna inne). Bara för att man kan forska betyder inte det att man bör ha med studenter att göra över huvudtaget men det är ju ett krav...

@Helllodar Som skrivits tidigare så spelar det mindre roll ur en arbetsgivares synpunkt om du pluggat vid KTH eller CTH, om vederbörande inte själv kommer från någon av skolorna givetvis och pysslar med akademisk favorisering bara därför...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

@Mackey: Hur upplever du kvalitén på KTH är alla lärare duktiga och bra på lära ut eller mer professor liknande som bara föreläser för att de måste? Är lokalerna fräscha osv?

Alla lärare är inte duktiga, det skulle jag inte kunna påstå utan du kommer troligen att få uppleva några som tillhör kategorin du nämner. Som Mithras nämner nedan så gäller troligtvis detta på alla lärosäten i landet.

Vad gäller din fråga om lokalerna så skulle jag säga att majoriteten av föreläsningssalar på Campus är fräscha då majoriteten är nyligen renoverade. Vad gäller klassrum och datorsalar så skulle jag säga "tillräckligt", vissa lokaler är ju äldre än andra och kanske skulle behöva moderniseras något.

Skrivet av Mithras:

Jag tror att det gäller samtliga universitet i Sverige, att man alltid har en eller flera professorer som kan absolut 0 om pedagogik och didaktik.

Har själv pluggat datateknik på både LTH och KTH, och upplevde båda delarna i båda skolorna.

Däremot är jag fast övertygad om att KTH är den sämsta tekniska högskolan i Sverige gällande just pedagogik och didaktik just för att de har sitt namn och rykte att leva på. Där andra skolor måste kämpa för att få upp kvalitén på sin utbildning för att kunna behålla sitt rykte, så kan KTH sätta in cruise control för att de har sitt namn och sin placering.

Låter som en ganska lös spekulation, eller har du faktiska exempel på varför KTH skulle vara sämst? Jag kan hålla med om att det finns en risk att kvalitén på utbildningen riskerar att utvecklas negativt ifall en skola inte behöver prestera på denna front p.g.a. sitt goda rykte, men du får allt komma med fler argument varför KTH skulle vara sämst av alla tekniska högskolor i landet p.g.a. detta. Skulle gärna höra hur du upplevde LTH och hur du tycker att skolorna skiljer sig.

Det är klart att man får uppleva båda sidor av spektrumet pedagogikmässigt men som du säger så lär detta gälla samtliga universitet i landet. Min upplevelse är i alla fall att det finns föreläsare och övningsassistenter som är mycket duktiga vad gäller pedagogik och har ett stort engagemang vilket gör att de kan anpassa deras undervisning så att alla förstår. Denna grupp gör kursböcker redundanta, eftersom föreläsningarna/övningarna håller en så hög standard. Sedan finns det gruppen som inte är motiverade alls att lära ut till andra utan endast är intresserade av forskningen och håller därför endast i kurser för att de ska få fortsätta forska, inte för att de egentligen vill. Denna grupp går igenom kursmaterialet men ger inga förklaringar om hur saker hänger ihop utan kör sitt eget race på tavlan och struntar i ifall folk förstår eller inte.

Min erfarenhet är att den senare gruppen är klart färre än den tidigare, de flesta placerar sig däremot någonstans i mitten och är "helt ok". Med andra ord kan jag inte påstå att KTH är den bästa tekniska högskolan vad gäller pedagogik men jag har verkligen svårt att tro att den skulle vara sämst i landet.