Permalänk

Vega 56 - optimering

Jag plockade upp ett MSI Vega 56 häromdagen nu när det fanns några. Har inte haft AMD på många år så jag har dålig koll på mjukvara och information. Lådan från Komplett innehöll endast kortet, en liten adaptersladd samt en kortfattad instruktion på 578 olika språk. Enligt denna skulle man installera den icke medföljande CD-skivan med drivrutiner. Typiskt made in China ...
Nu har jag i alla fall lyckats installera drivrutin 17.9.1 och börjat leka med Wattman.

I datorn har jag dessutom ett 1080 Ti och det är inga problem att få de båda korten att samexistera. Strömförbrukningen verkar dock bli ett gränsfall för nätaggregatet på 760W när även en Intel 5820 på 4.2 GHz skall försörjas. Sitter därför och labbar med att minska effekttaket på GPU:erna så att det skall räcka till. Med GeForce och Afterburner är det okomplicerat att skruva på effekt och frekvenser men med Radeon/Wattman inträffar märkliga ting. Mina användningsområden verkar gilla hög minnesfrekvens snarare än core-frekvens så det är detta jag försöker åstadkomma.

När jag testar så lägger jag på en statisk maxlast på 56:an och kör bildskärmen mot 1080Ti och sedan skruvar jag försiktigt på parametrarna i Wattman och ser resultatet direkt i graferna och i testapplikationens throughput. När jag kör tex. i "balanced" mode så ser minnesgrafen rak och fin ut på 800 MHz. Skruvar jag upp den i 950 MHz så kraschar systemet.
From. 900 MHz så hackar kurvan och minnesfrekvensen (och därmed prestanda) sjunker i praktiken. Jag kan stabilisera genom att öka "power" med ca 10% och kurvan blir rak igen. Försöker jag skruva på spänningen till minnet för att kunna överskrida 950 MHz så sjunker omedelbart frekvensen till mycket låga värden. Default verkar vara 950 mV och sätter jag detta till tex. 1050 mV så droppar frekvensen genast även om den står på 800 MHz. Är inte default spänning 950 mV under last eller varför händer detta ?

Permalänk
Avstängd

Får man fråga varför du kör både 1080 Ti och Vega 56 i samma burk?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Får man fråga varför du kör både 1080 Ti och Vega 56 i samma burk?

Man kan ju köra M-Gpu i tex Ashes of singularity bla

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

Man kan ju köra M-Gpu i tex Ashes of singularity bla

M-GPU?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Multi-GPU

Permalänk

@Esseboy:
Jag kör allt möjligt och NVIDIA och AMD är bra på lite olika saker.
ADM skall vara bättre på tex. Open-CL och rendering i VEGAS 14 (videoredigering) vilket jag använder.

Men - hur skall man veta om man inte testar?
Jag testar det mesta...

Permalänk
Medlem

mina reflektioner efter 5 dagar med vega

@HansHagberg:

Hejsan,
Jag fick mitt MSI vega 56 levererat i fredags och har hunnit leka en del med det.

Jag kör mitt kort i 1650 Mhz på GPU och 1075 Mhz på minnerna, i vad som verkar vara stabila förhållanden och har vidtagit ett antal åtgärder. som referens kan jag ange att jag har lyckats prestera 24000 grafikpoäng poäng i firestrike, upp från 19500 vid orginalfrekvenser.

Det grundläggande problemet är kylning av HBM minnerna, om du lägger en konstant maxlast på ditt kort kommer du notera att minnerna ligger i runda svängar 20 grader ÖVER gpu temperaturen, vilket i sin tur skapar problem. Dina minnen börjar throttla av värmen strax över 90 grader, dock börjar dom prestera sämre redan runt 82. med degraderande resultat då temperaturen närmar sig throttlingtemperatur.

Med det sagt så vill du försöka hålla minnerna runt 80 grader vilket är totalt omöjligt med referenskurvan för fläktstyrningen, samt temperaturmålet som ligger på 75 grader, dvs dina minnen kommer börja få sämre prestanda redan när GPU når 63-64 grader. eventuellt lite högre då jag baserar mina temperaturskillnader på 1.05V vilket jag kör.

Det finns 3 saker som ger nämnvärda resultat (enligt mina tester)
-GPU volten
-Fläktkurvan
-Byta kylpasta (jag bytte till flytande metall)

Det lättaste steget är att helt enkelt sänka volten på GPU. enklast är om du klickar på läge 7 i wattman och anger det läget som min och max (för att lätt kunna hitta ett optimalt läge).
Vega klockar ner sig själv om inte strömmen räcker till, det kommer inte att krasha, lägsta volt som tillåts verkar ligga vid 1 volt för läge 6 och 7.
men som sagt, sätt läge 7 på min/max, sänk därefter volten direkt till kanske 1.12v samtidigt som du kör full belastning av valfritt slag.
se till att ha GPU-z eller liknande igång och övervaka clock och VDDC så att kortet tar dina värden. gå sedan nedåt i små steg tills du ser att du får större sänkningar av clocken, öka sedan igen och finjustera. du kommer samtidigt märka att du får ner strömförbrukningen avsevärt, vilket ju inte skadar på de här korten, speciellt som du nämnde att ditt nätaggregat går på knäna. det kommer även minska risken för att du slår i strömtaket och antagligen kommer du se en ökning av frekvensen och prestandan genom att sänka volttalet.

Jag skulle även sänka målvärdet för fläktstyrningen till önskad nivå, jag kan inte ge dig ett exakt värde då jag inte provat detta vid orginalfrekvenser. öka även maxrpm på fläkten. tyvärr låter den relativt snart som ett jetplan men det är din huvudvärk beroende på hur känslig du är jag tänkte bygga en vattenloop i framtiden och det var min anledning till att införskaffa referensmodell.

Vill du och kan du så skulle jag rekommendera att se över kylpastan. Den där sörjan dom applicerat var redan hård som cement och krävde en hel del aceton och tålamod att få bort, vissa delar satt fast på kärnan på ett sätt jag aldrig upplevt förut, riktig skitpasta.
Detta sänkte temperaturen för mig ungefär 6 grader, vilket är viktiga grader när man pratar fläktljud med referenskylaren. Jag gick på conductonaut, dock gav samma behandling mitt msi r9 390 en temperatursänkning på 25 (!) grader under last, med det som facit får antas att det i 390 kortets fall var pastan som var flaskhals, det scenariot gäller inte i samma utsträckning på vega med refkylare då den är extremt underdimensionerad för jobbet den förväntas utföra, så vänta dig inte mer, och med detta menar jag att det antagligen blir ungefär samma resultat med exempelvis arctic silver eller annan kvalitativ pasta.
(jag kommer när jag orkar skapa en tråd om när jag gjorde detta för att ev hjälpa andra när jag får ork)

I övrigt rekommenderar jag verkligen ett bra luftflöde i lådan då det genereras mycket värme och med två grafikkort blir ofta cirkulationen lite sämre, speciellt för det övre kortet. Jag vet ju inte hur din konfiguration ser ut men skulle starkt trycka på för att du om du inte redan har det monterar en fläkt i chassisidan som kan trycka in sval luft mot intaget på din blowerfläkt. har experimenterat lite med det då jag också sitter med dubbla kort och det verkar ge en ganska god effekt.

du bör kunna köra 950 mhz på dina minnen med 0.95v utan problem så länge du lyckas hålla nere temperaturen på HBM2 minnerna runt 80, för det vill du verkligen göra, minnerna är kortets stora flaskhals av vad jag lyckats få fram av mina tester, aldrig någonsin sett en sådan utväxling i prestanda enbart genom att höja minnesfrekvensen. min prestandavinst i 3dmark skulle jag vilja påstå kan tillskrivas minnerna till 80% då jag endast höjt gpufrekvensen till 1630mhz.

en ökning av minnesfrekvensen från 1ghz till 1.075 ghz gav i runda slängar 1000p.

Lycka till och hoppas du får ordning på kortet.. om du orkade läsa såhär långt

Permalänk

@Westelindh!:
Mycket bra info där !

Jag har läst på lite och spenderat några timmar med det hela nu.
Det visade sig att det gjorde susen att flasha BIOS till VEGA 64 luft-BIOS. Därefter upphörde alla konstigheter när man pillade med parametrarna i Wattman. Nu kan man labba med allt och jag tolkar det som att 56-BIOS innehåller dolda (och en del kända) begränsningar. Nu kan jag köra minnena i 1100 MHz. Har inte testat om det går längre. HBM-temp ligger på 80 - 84 trots uppskruvad fläkt så jag får väl jobba lite mer med det. Prestanda ökade med 25 - 30% för de beräkningsapplikationer jag benchmarkade med. Har inte testat spelgrafik ännu.

Jag har redan en Ek-loop med 360 mm radiator i systemet så nästa steg är väl att plugga in kortet där. Idag sitter 1080 Ti överst och spyr ut sin heta andedräkt. Två 80 mm fläktar sitter strax ovanför och pumpar ut luften ur chassiet.
Vega 56 sitter under med en slot emellan och suger luft underifrån så den får inte mycket av hetluften.

Skall fortsätta och undervolta för att se hur låg effektförbrukning jag kan få med bibehållen prestanda.

Permalänk
Medlem

@HansHagberg

Kul att du fann innehållet intressant!

Jag nämnde aldrig att även jag flashat. Som du säger finns det skillnader. Boostfrekvensen är lite högre. Minnet får 1.05v i stället för 0.95. Men viktigast är kanske att watt-taket höjs från 300-400W. Det är nog den sista som du märkt av när det blev stabilare.

Som du säger, 84 grader på hbm trots fläktkurvan och därför valet av att prova byta pastan. Nu ligger jag på en bit under 80 med lite lägre fläktkurva.

Resultaten låter jämförbara med det jag sett hos mig. Grafikprestanda +25%. Och ungefär 33% vid beräkningsaplikationer. När jag kör det senare kan jag köra minnena lite högre än vid spel utan krascher. Dela gärna med dig om du gör några bra upptäkter 😊

Väl mött!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick just reda på att volten på minnet inte är 0.95 för standardbios och 1.05 för 64. Den är 1.2v. Det du ser under minnet är tydligen lägsta volt för gpu i läge 6 och 7. Så du kan sänka det värdet. Vid infon har jag faktiskt reagerat på att jag inte kan ta ner volten som innan för gpu och här var alltså förklaringen. Kan vara bra att veta. Får se när man rättar till den buggen.

Permalänk

@Westelindh!:
Ja - jag såg videon som någon länkade till i en annan tråd ang. undervoltning / underklockning.
Parametern för "memory voltage" är egentligen "core voltage floor" och värdet måste vara lägre än värdena för core voltage.

Permalänk
Medlem

Var hittar ni Bios och instruktioner för att flasha kortet?

Permalänk
Medlem

@Mindboggle:
amd/atiflash
https://www.techpowerup.com/download/ati-atiflash/

Bios:
https://www.techpowerup.com/vgabios/?architecture=&manufactur...

Notera att du endast kan flasha bios 1, den förvalda biosen, "powersave" biosen är låst

det är inte svårare än att du startar programmet, väljer vilken fil (bios) du vill ha och ber den flasha, sedan en reboot så tar den värderna.

rekommenderar att du säkerthetskopierar orginalbiosen innan du gör det, som standardförfarande (även om den även går att ladda ner via samma sida).

lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

@HansHagberg

Kul att du fann innehållet intressant!

Jag nämnde aldrig att även jag flashat. Som du säger finns det skillnader. Boostfrekvensen är lite högre. Minnet får 1.05v i stället för 0.95. Men viktigast är kanske att watt-taket höjs från 300-400W. Det är nog den sista som du märkt av när det blev stabilare.

Som du säger, 84 grader på hbm trots fläktkurvan och därför valet av att prova byta pastan. Nu ligger jag på en bit under 80 med lite lägre fläktkurva.

Resultaten låter jämförbara med det jag sett hos mig. Grafikprestanda +25%. Och ungefär 33% vid beräkningsaplikationer. När jag kör det senare kan jag köra minnena lite högre än vid spel utan krascher. Dela gärna med dig om du gör några bra upptäkter 😊

Väl mött!

Var det mycket thermal tape under kylaren? Funderar på att byta pasta jag också men om man råkar slita sönder materialet som leder värmen från VRM:er och annat kanske man gör sig själv en björntjänst.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@Aldric T:
du behöver inte byta thermal tape, gpu har en "egen" kylare som går att montera bort för sig, jag tror jag skapar en tråd då det inte är så väldigt dokumenterat ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

@Aldric T:
du behöver inte byta thermal tape, gpu har en "egen" kylare som går att montera bort för sig, jag tror jag skapar en tråd då det inte är så väldigt dokumenterat ännu.

Kalas, tack

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@Aldric T:
så lite så

Permalänk
Medlem

Hur funkar det att lägga Sapphires bios på MSI's kort?

Permalänk

@Mindboggle:
Jag hämtade BIOS här : https://www.techpowerup.com/vgabios/?architecture=AMD&manufac...

Jag använde AMD BIOS. Core-frekvensen är mer än vad kylaren trivs med ändå

Permalänk

Har kört lite mer långtidstester nu och jämfört moddad Vega 56 med 1080 Ti.

Rendering i VEGAS Pro 14 går ungefär dubbelt så fort med VEGA 56 som med 1080 Ti.
Att köra lite mining är ett bra långtids stabilitetstest eftersom algoritmerna själva håller reda på om kortet räknar rätt. Minsta bit-fel upptäcks direkt och man får tom. statistik på tillförlitligheten. Minneshastigheten har störst inverkan på resultatet och 1080 Ti är endast ca 30% snabbare än VEGA 56 så långt jag har lyckats skruva på de båda korten. Med mitt kort lyckas jag inte få full stabilitet över 1050 MHz HBM-speed och standardkylare.

Fläktbullret är olidligt vid hög belastning och VEGA 56 älskar KiloWatt. Att uppgradera kylningen är ett måste om man tänker använda kortet under hög belastning under långa tider.

Permalänk
Medlem

@Westelindh!: Riktigt informativ information om Vega 56!
Använder du enbart WattMan för att clocka minnena? Jag har inte lyckats komma över 950MHz. Tips?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@CreX:
Kul att du tyckte det

Höja volten på minnerna, det går inte i wattman. det som står angivet som hbm volt där är inte hbmvolt utan nedre gräns för läge 6 och 7 för gpu. och den går inte att ändra, iaf inte nedåt för det har jag provat.

Jag flashade med vega64bios och det gjorde jobbet, plus ger dig större strömbudget samt en lätt högre maxfrekvens. se upp bara, med referenskylaren kommer det bli varmt. minnerna börjar förlora prestanda efter 82 grader så ska du spela lär du ha bra ventilation och fläkten på max om du ska köra minnerna i 1100mhz o full fräs på core. övervaka i typ GPUz med något prestandatest, exempelvis futuremarks stabilitetstest för att se vad som händer med temperaturerna. blir det för varmt är det inte värt det. Har du vattenkylning lär det knappst bli problem

bara att höra av dig om du stöter i någon vägg eller kör fast. men det verkar vara frekvenser som de flesta kan uppnå under bra förhållanden.