Hur gör jag en 2D-bild till 3D i blender? Har sökt på youtube men alla använder bilder med bara en färg. Min bild har 5-6 olika färger.
Jag vill alltså ge min bild ett djup. Lägger in två bilder som exempel.
Om du vill att alla färgerna ska vara egna lager, eller höjder, i din 3D-modell så borde det bara vara att följa samma guide och och plocka isär bilden i fler delar?
@keyser: Jag vill inte att färgerna ska vara i olika höjd eller olika lager. Jag vill ge hela bilden "tjockare" bara, vill inte dela upp den eller något. Känns som att det borde vara relativt enkelt, men hittar ingen enkel lösning :/
@keyser: Jag vill inte att färgerna ska vara i olika höjd eller olika lager. Jag vill ge hela bilden "tjockare" bara, vill inte dela upp den eller något. Känns som att det borde vara relativt enkelt, men hittar ingen enkel lösning :/
Ah, då bör det vara busenkelt, har itne jobbat med Blender själv, men här har du en tutorial för hur du lägger en platt textur på en plan yta, ersätt bara den platta ytan med en form eller kub och addera din textur. https://www.youtube.com/watch?v=il7ajiCepus
@keyser: Ah, känns ju som att det borde bara gå att lägga in bilden och extruda den typ. Ja, det skulle funka, men min bild är "kantig" typ (likt bifogad bild). Men kanske går att göra en form utefter kanterna på en bild.. eller nåt
De flesta 3D-programmen har stöd för att importera former i något Illustrator-format, så om du plockar ut konturen i t.ex. .svg så kan du importera formen den vägen. Hittade minsann en tutorial på det ämnet också, med världens tråkigaste speaker. https://www.youtube.com/watch?v=mihkAGfnrWA
Jag söker något ställe där man beskriver hur Blender funkar, mer detaljerat. jag har kommit en del på vägen genom att följa klipp på You Tube, tänkte om de fanns nåt med text och klipp på svenska, mer detaljerat.