Permalänk

Ny dator som bara bootar ibland

Köpt ny dator (allt nytt förutom SSD)

i5 7600K
Asus Gtx1070
MSI H270
Corsair LPX 16Gb
Corsair RM750x
Samsung Evo 840

Återställde windows för att få allt fräscht. Windows ville inte aktiveras även fast jag använde samma konto och använde felsökning + ny hårdvara. Allt gick väldigt segt och hela datorn frös under längre stunder.

Startade om datorn men då ville den inte boota. Allt går igång (allt lyser och fläktar snurrar) men ingen bild på skärmen. Starta om några gånger och tillslut bootade den.

Varför bootar den inte konsekvent och varför kan jag inte aktiverar windows?

Permalänk
Medlem

Windows licensen binder sig till datorn där den först användes. För att fixa detta behöver man binda sin licens till ett Windows konto, och sedan väljer man Re-Activate license, Recent hardware change. Tror dock detta inte funkar att göra på den nya datorn om man inte gjort det på den tidigare. I så fall skulle du antingen behöva kontakta Microsoft så att de kan återställa din nyckel eller länka nyckeln till ett konto på den gamla datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Skrivet av Arcec:

Windows licensen binder sig till datorn där den först användes. För att fixa detta behöver man binda sin licens till ett Windows konto, och sedan väljer man Re-Activate license, Recent hardware change. Tror dock detta inte funkar att göra på den nya datorn om man inte gjort det på den tidigare. I så fall skulle du antingen behöva kontakta Microsoft så att de kan återställa din nyckel eller länka nyckeln till ett konto på den gamla datorn.

Har gjort alla dessa stegen men när jag väljer den nya hårdvaran säger den att det inte fungerar och att jag får testa senare. Ska som sagt kontakta Microsoft så borde lösa sig. Det stora problemet är bootandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@WarraWarra: När man flyttar t.ex Windows på en SSD från en gammal dator till en ny build är chansen stor att korrupta filer uppstår lite överallt och orsakar problem med bl.a boot och mycket annat.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Skrivet av Arcec:

@WarraWarra: När man flyttar t.ex Windows på en SSD från en gammal dator till en ny build är chansen stor att korrupta filer uppstår lite överallt och orsakar problem med bl.a boot och mycket annat.

Så bästa alternativet är att återställa igen bara? Eller borde jag formatera och installera från USB?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarraWarra:

Så bästa alternativet är att återställa igen bara? Eller borde jag formatera och installera från USB?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du flyttat ditt gamla windows till en ny dator?

Det bör du installera om!

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

@WarraWarra: Om nyckeln inte är länkad till ett konto sedan tidigare så kommer det tyvärr inte gå att aktivera nyckeln på just den datorn.
Kontaktar du Windows support och har tillräckligt med bevis på att du köpt licensen så kan de gå in remote och aktivera nyckeln åt dig.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

@RaxXeZ: Som jag förstod det så hade han redan återställt och installerat Windows igen?

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

Ja windows är nu återställt ännu en gång och nu gick det att registrera windows!

Men boot problemet kvarstår och den fryser ibland... Känns inte bra. Tror något är defekt. Vad är bästa sättet att kolla om alla delar är fult fungerande?

Permalänk
Medlem

@WarraWarra: MemTest86 för att kolla om det är fel på RAM. Kolla om det är något fel på disken du bootar från. Detta primärt.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

Laddade ner Counter Strike nu för att testa och det hackar och känns som att jag har nergraderat min dator 10 år istället för en uppgradering. Något är väldigt konstigt. I huvudmenyn har jag delay och ljudet hackar. Ingame laggar jag rejält oich har fryslagg. Sen stabiliserar det sig efter 5 minuter av spelande.

Permalänk
Medlem

@WarraWarra: Kolla så att det är GPU:n som är satt som main rendering device och inte i5:an.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

@WarraWarra: Om jag förstår rätt så kommer Återställa endast återställa Windows 10 som till när den var nyinstallerad tillsammans med det gamla moderkortet.

Nu har Microsoft ett nytt verktyg som heter RefreshWindowsTool.exe och det passar nog bättre för alla som har bytt moderkort https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Arcec:

@WarraWarra: Kolla så att det är GPU:n som är satt som main rendering device och inte i5:an.

Inget fel på minnena..

Vet inte hur jag kollar vad som är main rendering device men när jag startade CS gick gpu load till 100%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av janee:

@WarraWarra: Om jag förstår rätt så kommer Återställa endast återställa Windows 10 som till när den var nyinstallerad tillsammans med det gamla moderkortet.

Nu har Microsoft ett nytt verktyg som heter RefreshWindowsTool.exe och det passar nog bättre för alla som har bytt moderkort https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...

Tack! Ska testa detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@WarraWarra: Dubbelkolla så att displayen är inkopplad i grafikkortet och inte moderkortet. Många gör det misstaget och då körs allt på integrerad grafik.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

@Arcec: Inkopplat i GPU

Permalänk
Medlem

@WarraWarra: Testa och se så att inte GPU drivers inte är fel/korrupta. Du kan använda Display Driver Uninstaller för att hitta alla och ta bort, och sedan installera på nytt.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

En ominstallation av Windows verkar ha löst allt! Tack för all hjälp! 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarraWarra:

En ominstallation av Windows verkar ha löst allt! Tack för all hjälp! 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Använde du RefreshWindowsTool.exe eller någon annan metod för ominstallationen?

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Använde du RefreshWindowsTool.exe eller någon annan metod för ominstallationen?

Yes körde med RefreshWindowsTool.exe som du länkade! Superbra hjälp, tack!

Skickades från m.sweclockers.com