Postnord skickar tillbaka 200 000 paket till följd av uteblivna inbetalningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Absolut. Jag bara påpeka att flygtrafiken inte ser ut att minska p.g.a avgiften.

Nej självklart, e-handlarna chartrar inte egna plan och post behöver skickas vilket som, t.ex. den som inte går under privatimport för att företag importerar. Fraktflyg från Kina måste ju fortfarande gå även om eventuell post de tar är mindre, de kanske inte har Sverige som enda stopp heller. Passagerarflygen kanske flyger lite lättare, men de flyger såklart fortfarande. Att grejerna körs till Örebro från Arlanda och Toftanäs lär bli lite plus minus noll när det gäller transporterna på väg. Toftanäs kommer ju fortfarande gå sönder under julhandeln också. PostNord kommer inte se till att de kan sortera och hantera paketen under högsäsong, de kommer anställa massor extrapersonal som vanligt, men Toftanäs ska inte kunna byggas ut nämnvärt. Ska det till någon miljövinst så måste konsumenterna köpa mindre totalt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur kan folk med att beställa paket från någon, veta om vilka lagar som håller på och införas och sedan bara skita i att lösa ut paket när de kommer. Detta innebär ju en stor kostnad för säljaren.

Slon är av naturen ignoranta, själviska och snål ner till enskild krona.

Hela karusellen med att minska skattesmitare borde enligt mig ha hållit approachen att Postnord ålagts utöka samarbetet med tullverket i samverkan med skatteverket som sedan skickar faktura efter att paket hämtats ut pga. obetald tull och moms. Det hade dessutom kunnat besparas en hel del kronor i lagerhållning, vilket skulle hållit ner administrationsavgifterna och gynnat svensson. Folk som blir sur och icke betalningsvilliga går över fort och borde nå samma mediastorm men Postnord hade inte fått stå som frontfigur och äta oförtjänt skit.

..om det nu inte var ett kalkylerat bet på att skapa några fler arbetstillfällen över en kortare period och offensivt stimulera inhemsk handel pga. höga adminavgifter, men jag får en vibb av att det helt enkelt var ett knasigt kreativt projekttänk.

Edit: Resultatet nu när kostnaden blev "för hög" blev ju microlager som tar 4 veckor på sig att skicka ett paket "inom EU", "från england", "från nederländerna", osv.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Kina är världens andra största ekonomi, så varför ska vi betala deras porto till att börja med? Slopa deras portobistånd och låt den kinesiska staten stå för kostnaderna om det nu behövs för att företagen ska gå runt. Kina satsar enormt på infrastruktur, bortom våra våtaste drömmar, medan här så står tågen stilla för lite löv på rälsen, och ändå ska vi betala deras post? Det är ett skämt.

Har inte mkt till övers för mkt kina håller på med. Men att kina skulle ha subventionerad post stämmer inte helt. Det är bara svensk post som är mkt dyr och ineffektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Exitus: Flera år sedan lagen ändrades dock. PostNord har aldrig innan januari gått ut med att de struntar i att deklarera många varor. Deras officiella linje var att du ska betala från första kronan, även när de struntade i att deklarera 90+ % av försändelserna. Räkna med att de eventuellt försöker åtala dig eller kommer med skadeståndsanspråk om du beställer hem massor skräp som du inte tänker hämta ut

Ville bara meddela att 5år senare så har PostNord inte hört av sig, blev rätt mycket försändelser som blev liggandes hos PostNord.

Mina två försändelser från 2018 kom aldrig fram till mig, fastän jag betalade och hade trackingnummer.