Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Nu blir jag bara lite nyfiken, hur stor tempskillnad blev det mellan att köra conductonaut kontra kryonaut mellan Die och ihs?
Vad använde du för att göra rent pcb'n?

Tjena,

Jag kollade aldrig tempsen, det var i rent felsökningssyfte för att se till att det inte fanns kortslutningar. Efter jag fått igång den då tog jag och rengjorde och använde mindre conductonaut (flytande metall) och fick den och hoppa igång. Men droppade runt 23 c på min 4790K som kör 1.4v på 5GHZ.

Jag rengör alltid med isopropanol finns att köpa här i större och mindre flaskor för en billig peng:
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

@roo: Okej, hade varit intressant att veta vad bara byte av en pasta till en bättre pasta mellan die och ihs skulle kunna göra!

Ska nog allt testa göra rent CPU och provmontera en gång till innan jag testar med helt ny cpu Jag lär återkomma i tråden för de som är nyfikna över min klumpighet

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk

@Jejk0b:

Generellt är det 4-5 grader bättre med Conductonaut från Kryonaut. Kryonaut är den bästa kylpastan som finns, och conductonaut den bästa flytande metallen (2-3 grader bättre är Coolaboratory liquid ultra).
Blir ju inga enorma skillnader mellan Conductonaut och Kryonaut, men räkna som sagt med 4-5 grader. En delid kommer alltså ge kanske 15-20 grader lägre temps med bästa kylpastan, medan metall 20-30 grader mindre typ

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

@gaspari: Okej, hade varit intressant att veta vad bara byte av en pasta till en bättre pasta mellan die och ihs skulle kunna göra!

Ska nog allt testa göra rent CPU och provmontera en gång till innan jag testar med helt ny cpu Jag lär återkomma i tråden för de som är nyfikna över min klumpighet

hehe ja, det lär bli nog några graders skillnad. Gissningsvist 5-6 grader men inte lika markant som du får med flytande metall.
Du hade kunnat rengöra CPUn och inte sätta någon kylpasta/flytande metall och boota upp maskinen utan problem också, bara för att se så CPUn faktiskt fungerar och bootar upp till UEFI/BIOS.

Anledningen till varför kan du se här:
Der8auer kör utan kylare (helt) på en 8700K

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Dra mig baklänges.. på väg hem från jobbet hämta jag upp en ny i7a, tänkte ända att jag provar göra rent PCB och dye. Sen satte jag vanlig noctua NT-h1 mellan dye och ihs.. provstartade och skitem hoppa igång! Det finns Dan en gud!😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Dra mig baklänges.. på väg hem från jobbet hämta jag upp en ny i7a, tänkte ända att jag provar göra rent PCB och dye. Sen satte jag vanlig noctua NT-h1 mellan dye och ihs.. provstartade och skitem hoppa igång! Det finns Dan en gud!😃

Skickades från m.sweclockers.com

Nice, typ det första jag hade provat innan jag beställde en ny cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Dra mig baklänges.. på väg hem från jobbet hämta jag upp en ny i7a, tänkte ända att jag provar göra rent PCB och dye. Sen satte jag vanlig noctua NT-h1 mellan dye och ihs.. provstartade och skitem hoppa igång! Det finns Dan en gud!😃

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe sa ju det! Kul det lirar igen!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Hehe sa ju det! Kul det lirar igen!

Ja, tack som fan! Hade du inte skrivit hade jag nog aldrig ens fått för mig att testa!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Nice, typ det första jag hade provat innan jag beställde en ny cpu

Jo, så fort det föreslogs så tänkte jag att jag ska prova det. Förlorar ju inget men allt att vinna. Tänkte dock att jag ville svänga förbi webhallen ändå så jag kunde få igång datorn Men nu sitter jag med en plomberad 8700k, som jag antar inte borde vara några problem att returnera

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Lite Off Topic men vad fan håller vissa på med? försöka lämna tillbaks en CPU man själv förstört... stackars butiker.

Right back at you!

Hur kan detta inlägg få "bra inlägg" när det är helt irrelevant och inte ens nära sanningen om man läser tråden?

Läs igenom tråden igen, tack!

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Right back at you!

Hur kan detta inlägg få "bra inlägg" när det är helt irrelevant och inte ens nära sanningen om man läser tråden?

Läs igenom tråden igen, tack!

Läste inte exakt alla inlägg, såg att flera kommenterade om ångerrätt och retur. Trodde TS eller folk menade att han skulle försöka med det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Inlägg raderade*
Tog bort ett sidospår som varken var trevligt eller givande.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin