Datorn startar inte - utan att rycka sladden

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte - utan att rycka sladden

Datorn är den som finns i min signatur, på senaste tiden måste jag allt som oftast bryta strömmen helt, rycka sladden, för att få igång datorn. Vad kan det bero på?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Men den startar ibland av att bara trycka på powerknappen?

När du rycker sladden måste du trycka på powerknappen, lr startar den direkt när du kopplar in strömmen igen?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ratnose:

Datorn är den som finns i min signatur, på senaste tiden måste jag allt som oftast bryta strömmen helt, rycka sladden, för att få igång datorn. Vad kan det bero på?

Jag hade liknande problem med ett gammalt Corsair 650W TX nätagg, efter bute av detta så rullar alt på som det skall.
Är ditt nätagg någorlunda fräscht?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: Nja... jag köpte det i september förra året.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@Quim: När jag ryckt strömmen och tmt datorn på ström kan jag koppa i allt och sedan trycka på startknappen så går den igång igen.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Lembritt: Grymt! Att jag inte hittade den tråden själv när jag sökte. Nåja. Bra tips inga jag hade tänkt på själv.
Jag har tre USB sladdar i kopplade, jag börja med att kolla dom, sedan DP-sladden då.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ratnose:

@Jalle64: Nja... jag köpte det i september förra året.

Har du ett annat att testa med?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kanske är glapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Datorn är den som finns i min signatur, på senaste tiden måste jag allt som oftast bryta strömmen helt, rycka sladden, för att få igång datorn. Vad kan det bero på?

Hur löste du det? Jag har samma fel på min dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn941:

Hur löste du det? Jag har samma fel på min dator

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du lista dina komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Kan du lista dina komponenter?

Asus prime b360m-a

Intel i5 9400f

Palit Geforce gtx1070 8gb Game Rock

Corsair cx600m (Nätaggregatet har några år på nacken och har varit monterat uppochner i chassit det har suttit i)

Kingston SSDNow A400 480gb

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance

6st 140mm fläktar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn941:

Asus prime b360m-a

Intel i5 9400f

Palit Geforce gtx1070 8gb Game Rock

Corsair cx600m (Nätaggregatet har några år på nacken och har varit monterat uppochner i chassit det har suttit i)

Kingston SSDNow A400 480gb

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance

6st 140mm fläktar

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tillägga att datorn fungerar helt felfritt annars och jag kan spela osv utan några bekymmer plus att cpu och gpu håller sig i väldigt bra temp

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn941:

Hur löste du det? Jag har samma fel på min dator

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av bjorn941:

Kan tillägga att datorn fungerar helt felfritt annars och jag kan spela osv utan några bekymmer plus att cpu och gpu håller sig i väldigt bra temp

Finns normalt sett bara 2 saker som kan hindra en dator från att initiera uppstart av ström.

- PSUn, 5VSB eller dens relä som ska dra igång det.
- Reläerna (elektroniska) på moderkortet som ska dra igång när du trycker på knappen.

Enklast är att testa med annan PSU. Fungerar det normalt då, har du hittat felet.
Att laga moderkortet är värre...

Det du kan kolla är att 5VSB (5V Stand By) linan fungerar som det ska. Det är denna spänning som används för att starta moderkortets reläer. Och jag har sett tillfällen där kondensatorerna på denna "rail" är utslitna, och får exakt detta problem. Behöver en multimeter för att mäta. Men fixas också om du byter PSU.

Det kan också vara så om moderkortet drar mycket ström i övrigt, tex möss, USB enheter osv som är på när datorn är avstängd. För dessa lastar då också samma 5VSB, som kanske då inte orkar dra allt, eller tom utlöser överlast säkring. Enklast här är att ta ut allt på USB, alla extra kablar osv, och bara en enkel mus+tangentbord, och se om det hjälper. Det går att stänga av USB standby i de flesta moderkort.

Och notera... 5VSB linan är totalt separat från resten av PSUn, så allt kan fungera klockrent när datorn är på, även om denna är trasig, då den förlitar sig på vanliga 5V linan när det är igång. En dator kan också verka fungera helt normalt, trots att PSUn håller på att dö, med kraftiga spikar och svängar i spänning, som förstör datorkomponenter. Datorn försöker ändå fungera normalt, tills det går illa.

CXm tidig gen, har jag redan sett förstöra bla HDD kontrollerkort och även kortsluta på primär sidan. Dessa agg har ofta riktigt dåliga kondensatorer som inte håller många år innan de får problem. När de når 5 år, är de pappersvikter i många fall, då man verkligen behöver mäta dem, innan man vågar använda dem mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Finns normalt sett bara 2 saker som kan hindra en dator från att initiera uppstart av ström.

- PSUn, 5VSB eller dens relä som ska dra igång det.
- Reläerna (elektroniska) på moderkortet som ska dra igång när du trycker på knappen.

Enklast är att testa med annan PSU. Fungerar det normalt då, har du hittat felet.
Att laga moderkortet är värre...

Det du kan kolla är att 5VSB (5V Stand By) linan fungerar som det ska. Det är denna spänning som används för att starta moderkortets reläer. Och jag har sett tillfällen där kondensatorerna på denna "rail" är utslitna, och får exakt detta problem. Behöver en multimeter för att mäta. Men fixas också om du byter PSU.

Det kan också vara så om moderkortet drar mycket ström i övrigt, tex möss, USB enheter osv som är på när datorn är avstängd. För dessa lastar då också samma 5VSB, som kanske då inte orkar dra allt, eller tom utlöser överlast säkring. Enklast här är att ta ut allt på USB, alla extra kablar osv, och bara en enkel mus+tangentbord, och se om det hjälper. Det går att stänga av USB standby i de flesta moderkort.

Och notera... 5VSB linan är totalt separat från resten av PSUn, så allt kan fungera klockrent när datorn är på, även om denna är trasig, då den förlitar sig på vanliga 5V linan när det är igång. En dator kan också verka fungera helt normalt, trots att PSUn håller på att dö, med kraftiga spikar och svängar i spänning, som förstör datorkomponenter. Datorn försöker ändå fungera normalt, tills det går illa.

CXm tidig gen, har jag redan sett förstöra bla HDD kontrollerkort och även kortsluta på primär sidan. Dessa agg har ofta riktigt dåliga kondensatorer som inte håller många år innan de får problem. När de når 5 år, är de pappersvikter i många fall, då man verkligen behöver mäta dem, innan man vågar använda dem mycket mer.

Update på felet. Har nu kollat kablarna från chassit till moderkortet och dom verkar sitta på rätt plats, jag har också pluggat ut alla usb, skärm osvosv och får samma fel.

Kanske bara går och handlar mig en ny PSU då.

Permalänk
Medlem

Aldrig hört att det skulle påverka powerknapppen men vad händer om du stänger av fast startup i Windows (om du nu kör det) så datorn verkligen stänger av sig helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpankMan:

Aldrig hört att det skulle påverka powerknapppen men vad händer om du stänger av fast startup i Windows (om du nu kör det) så datorn verkligen stänger av sig helt?

Felet löst! Var en av kablarna till chassit som jag hade satt in på fel stift.

Skickades från m.sweclockers.com