Windows Update-komponenter måste repareras. Tacksam för hjälp/tips.

Permalänk
Medlem

Windows Update-komponenter måste repareras. Tacksam för hjälp/tips.

Windows 10.

Efter jag installerade senaste Windows updaten så har min dator fått problem. När jag loggar in som vanligt får jag bluescreenen "System Thread Exception Not Handled" som verkar bero på drivrutiner.

Logga in på datorn i felsäkert läge fungerar, har uppdaterat, felsökt och ominstallerat drivrutinerna därifrån.

Återställa datorn med behålla filer eller reparera från troubleshoot funkar inte. Kommer till 24% ungefär sen avbryter den. Och gör inga ändringar.

Har kört Windows update felsökaren och den lagade typ 2 grejer men har fortfarande ett problem "Windows Update-komponenter måste repareras". https://gyazo.com/b4f0022478279cecbf717932140fb9b9

Testade köra denna script https://www.askvg.com/fix-windows-update-problems-using-autom... hjälpte inte.

Köra "Windows Update-felsökning" från Microsofts hemsida hittade ingenting. Klickade vidare att det inte löste problemet. Problemet med nästa två steg är att de verkar inte fungera i felsäkert läge. Både stegen:
"Hämta den senaste uppdateringen av underhållsstacken (SSU)"
"Hämta den senaste KB:n" Bild på hur de ser ut när jag ska starta https://gyazo.com/756df085d421fa5bdcc2ba5984fac83f

Dessa två fungerar inte att starta i felsäket läge. Går det på något annat sätt att öppna de i troubleshooting?

Börjar få slut på idéer, har Windows 10 på USB. Ska jag försöka återställa via den kanske?

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

@Vince_G:

Gäller det datorn i spec?

Har haft samma problem själv när jag uppdaterat till 1803 på inte mindre än 3st olika lite äldre datorer och enda lösningarna jag hittade var följande.
CPU Xeon W3565 moderkort X58 Socket 1366, (ominstallerade och stängde av windows update)
CPU AMD Athlon x2 5600, MSI K9N Neo, (ominstallerade och stängde av windows update)
CPU AMD Phenom 8400 x3, nått Asus M2 moderkort (lyckades reparera)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

@VincentIsetorp:

Gäller det datorn i spec?

Har haft samma problem själv när jag uppdaterat till 1803 på inte mindre än 3st olika lite äldre datorer och enda lösningarna jag hittade var följande.
CPU Xeon W3565 moderkort X58 Socket 1366, (ominstallerade och stängde av windows update)
CPU AMD Athlon x2 5600, MSI K9N Neo, (ominstallerade och stängde av windows update)
CPU AMD Phenom 8400 x3, nått Asus M2 moderkort (lyckades reparera)

Ja det är datorn i spec. Vart i datorn eller hur man ska säga ominstallerade du windows update? Har själva filerna (tror jag) nerladdat. Men kan inte installera i felsäkert läge.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

@Vince_G:

Via USB, en nyinstallation då

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

@Von_OttO: Tror du det skulle gå att boota datorn på ett USB och installera direkt?

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Jag måste ha hamnat i bermuda triangeln. Kan inte återställa från felsäkert läge, testade boota via USB och då gick de inte heller blir hänvisad till normalt läge som datorn får bluescreen på.

Inte spelat på 2 veckor nu, hoppas abstinensen släpper snart.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

@Vince_G: Det ser ut som om du fortfarande försöker rädda, behålla filer, reparera, uppdatera, återställa det Windows som redan finns på disken.

Du kan alltid ge upp, starta datorn från USB och göra en ren installation. Den här video guiden kanske kan hjälpa.
https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Verktyget från Microsoft som laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm som man startar datorn från. Har hört att man får med uppdateringarna så det kan vara värt att skapa ny USB om det var länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@VincentIsetorp: Det ser ut som om du fortfarande försöker rädda, behålla filer, reparera, uppdatera, återställa det Windows som redan finns på disken.

Du kan alltid ge upp, starta datorn från USB och göra en ren installation. Den här video guiden kanske kan hjälpa.
https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Verktyget från Microsoft som laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm som man startar datorn från. Har hört att man får med uppdateringarna så det kan vara värt att skapa ny USB om det var länge sedan.

Försökte göra det tidigare, dock körde jag då genom att jag skrev in min windows produktnyckel. Det gick inte, men idag testade jag att återställa genom att välja "Har ingen produktnyckel", underligt nog fungerade det. Fyfan försökte få tag i min windows nyckel i 2h i felsäkert läge med, gick ej. Försökte i cmd, gick ej.

Sen letade jag nyckeln IRL och fann den hehe.

3 veckors felsökning och ~ 3 hjärnskador. Ska sitta och spela nu 16h/dagen några veckor så jag mår bra igen.

Edit: Ok något annat måste vara fel, datorn rebootar bara nu och fått 4 olika bluescreens.

4 nya bluescreeeeens + reboot-loop.
Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vince_G:

Försökte göra det tidigare, dock körde jag då genom att jag skrev in min windows produktnyckel. Det gick inte, men idag testade jag att återställa genom att välja "Har ingen produktnyckel", underligt nog fungerade det. Fyfan försökte få tag i min windows nyckel i 2h i felsäkert läge med, gick ej. Försökte i cmd, gick ej.

Sen letade jag nyckeln IRL och fann den hehe.

3 veckors felsökning och ~ 3 hjärnskador. Ska sitta och spela nu 16h/dagen några veckor så jag mår bra igen.

Edit: Ok något annat måste vara fel, datorn rebootar bara nu och fått 4 olika bluescreens.

Behöver ingen nyckel om Win 10 redan varit aktiverad på datorn. Microsoft har en server eller nåt som kommer ihåg. Bara att skipa steget där den frågar efter nyckeln så aktiveras den nästa gång datorn kopplas upp mot internet. Det här gäller också om datorn bara haft lokalt konto.

Om det är nyckel från äldre Windows så fick vissa samma fel. De valde då att skipa och när dom installerat klart gick det att aktivera Win 10 med nyckeln. Det var datorer som aldrig haft Win 10.

Ladda ned memtest och testa minnena.

Skriva ned fel meddelandena. Har man tur kan dom ge en ledtråd till vad som är fel när kolla upp vad dom betyder.

Försök att utesluta drivrutiner som bråkar. Tex drivrutiner till kringutrustning, program till moderkortet mm har orsakat fel efter nån uppdatering. Om du fått dom via Windows Uppdate så testar du istället att ladda ned dom från tillverkarnas hemsidor. Börja med moderkort och grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Behöver ingen nyckel om Win 10 redan varit aktiverad på datorn. Microsoft har en server eller nåt som kommer ihåg. Bara att skipa steget där den frågar efter nyckeln så aktiveras den nästa gång datorn kopplas upp mot internet. Det här gäller också om datorn bara haft lokalt konto.

Om det är nyckel från äldre Windows så fick vissa samma fel. De valde då att skipa och när dom installerat klart gick det att aktivera Win 10 med nyckeln. Det var datorer som aldrig haft Win 10.

Ladda ned memtest och testa minnena.

Skriva ned fel meddelandena. Har man tur kan dom ge en ledtråd till vad som är fel när kolla upp vad dom betyder.

Försök att utesluta drivrutiner som bråkar. Tex drivrutiner till kringutrustning, program till moderkortet mm har orsakat fel efter nån uppdatering. Om du fått dom via Windows Uppdate så testar du istället att ladda ned dom från tillverkarnas hemsidor. Börja med moderkort och grafikkort.

Jo tack för bra idéer. Ska ta och kolla memtest, har inte ägt dessa minnen så länge. Fått rätt många ledtrådar från. Flera som säger drivers, RAM, korrupt data.

BSOD som jag antecknat sen ominstallationen:

System Thread Exception Not Handled
most of the time is related to corrupt or non compatible or outdated graphics card drivers

driver irql not less or equal
The IRQL error is a memory related error that often appears if a system process or a driver attempts to access a memory address without proper access rights.
This, in turn, can be triggered by any of these causes: Corrupt system files.

page fault in nonpage area
The root cause can be software or hardware, often an aborted Windows update or driver conflict from the software side or faulty RAM on the hardware side.

reference by pointer
Verkar vara något med drivers:
Each time a driver uses a pointer to an object, the driver calls a kernel routine to increase the reference count of the object by one.

kerner security check failed
This error is usually caused due to Memory or Driver incompatibility issues or corruption of system data.

Dold text
Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD