Beslutsångest över GPU och skärm (27", 1440p, 144Hz, IPS)

Permalänk
Medlem

Beslutsångest över GPU och skärm (27", 1440p, 144Hz, IPS)

Hej!

Som rubriken antyder har jag grov beslutsångest kring uppgraderingar just nu:

Bakgrunden är att jag sedan många år tillbaka har suttit med ett Radeon R9 280x men att jag nu känner att kortet tvingar mig att ställa ner inställningar allt för mycket i nyare spel. Dels har jag spelat en del PUBG senaste året och även blivit sugen på att köra BF V. Vidare skulle jag vilja kunna maxa andra "nyare" singleplayerspel t.ex. Fallout 4, Skyrim, kommande Cyberpunk 2077 etc.

Egentligen skulle jag gärna fortsätta med AMD då jag ogillar Nvidias monopol och prissättning men eftersom AMD inte har något prisvärt motsvarande alternativ har jag nu påbörjat min uppgraderingssvit med inköp av ett MSI Gaming GTX 1080 (5490:-). Därav torde det naturliga valet vara att köpa en skärm med G-sync men jag känner mig extremt obekväm med att låsa in mig mot Nvidia. Att däremot välja en skärm utan adaptiv synk skulle dock kännas som ett mycket dumt alternativ i nuläget eftersom jag dels vill kunna köra höga inställningar i SP och maxa fps i MP men också för att min CPU sannolikt kommer att utgöra en flaskhals vid 144 Hz i många spel.

Hur tycker ni att jag ska resonera kring detta?

Vidare så har jag kollat på de fyra(!) tillgängliga modellerna på marknaden som erbjuder det jag eftersöker inklusive G-sync men det tycks som att alla modeller lider av ganska markanta kvalitetsproblem jämfört den mycket höga prislappen. Har ni erfarenheter av dessa skärmar samt vet ifall någon av tillverkarna har bättre paneler eller kvalitetskontroller än de andra?

Skärmarna är förstås Asus Rog Swift PG279Q, Acer Predator XB 271HU, AOC Agon AG271QG och ViewSonic XG2703-GS.

Hade bara AMD haft ett bättre presterande (tystare, svalare, mer prisvärt) grafikkort hade jag velat köpa det samt en Acer XF270HUA..... tyvärr känns inte det som ett gångbart alternativ just nu. Man kan alltid argumentera för att det är bättre att vänta (jag inväntade iaf RTX-releasen) men i slutändan så vill jag ju spela här och nu, inte bara om ett halvår eller ett år.

Utöver GTX1080 har jag en 4670k @ 4,4GHz och 16 gb 1600MHz ram.

Tack på förhand.
Med vänlig hälsning,
Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Hej!

Som rubriken antyder har jag grov beslutsångest kring uppgraderingar just nu:

Bakgrunden är att jag sedan många år tillbaka har suttit med ett Radeon R9 280x men att jag nu känner att kortet tvingar mig att ställa ner inställningar allt för mycket i nyare spel. Dels har jag spelat en del PUBG senaste året och även blivit sugen på att köra BF V. Vidare skulle jag vilja kunna maxa andra "nyare" singleplayerspel t.ex. Fallout 4, Skyrim, kommande Cyberpunk 2077 etc.

Egentligen skulle jag gärna fortsätta med AMD då jag ogillar Nvidias monopol och prissättning men eftersom AMD inte har något prisvärt motsvarande alternativ har jag nu påbörjat min uppgraderingssvit med inköp av ett MSI Gaming GTX 1080 (5490:-). Därav torde det naturliga valet vara att köpa en skärm med G-sync men jag känner mig extremt obekväm med att låsa in mig mot Nvidia. Att däremot välja en skärm utan adaptiv synk skulle dock kännas som ett mycket dumt alternativ i nuläget eftersom jag dels vill kunna köra höga inställningar i SP och maxa fps i MP men också för att min CPU sannolikt kommer att utgöra en flaskhals vid 144 Hz i många spel.

Hur tycker ni att jag ska resonera kring detta?

Vidare så har jag kollat på de fyra(!) tillgängliga modellerna på marknaden som erbjuder det jag eftersöker inklusive G-sync men det tycks som att alla modeller lider av ganska markanta kvalitetsproblem jämfört den mycket höga prislappen. Har ni erfarenheter av dessa skärmar samt vet ifall någon av tillverkarna har bättre paneler eller kvalitetskontroller än de andra?

Skärmarna är förstås Asus Rog Swift PG279Q, Acer Predator XB 271HU, AOC Agon AG271QG och ViewSonic XG2703-GS.

Hade bara AMD haft ett bättre presterande (tystare, svalare, mer prisvärt) grafikkort hade jag velat köpa det samt en Acer XF270HUA..... tyvärr känns inte det som ett gångbart alternativ just nu. Man kan alltid argumentera för att det är bättre att vänta (jag inväntade iaf RTX-releasen) men i slutändan så vill jag ju spela här och nu, inte bara om ett halvår eller ett år.

Utöver GTX1080 har jag en 4670k @ 4,4GHz och 16 gb 1600MHz ram.

Tack på förhand.
Med vänlig hälsning,
Johan

Har själv en predator XB-27HU det du bör tänka på om den är att där ramen slutar är inte vart skärmens bild slutar den har en inre glasram också typ så all skärmyta används ej och 165hz ger ghostsync eller vad de nu kallas blir jävligt konstiga trails typ på saker som rör sig snabbt spelar du t.ex cs o kastar granat har du en trail nån cm bakom den medans den rör sig. Annars är skärmen jävligt fin har minimalt med backlighting och skarp bild med diverse inställningar som är lätt tillgängliga, den har dock enbart hdmi och displayport kan va värt o veta om du ska vänta med grafikkortet o ditt inte har dessa uttag eller så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det ramen du menar eller är det ytterligare dödyta på skärmen?

Slipper man ghosting om man kör skärmen enbart i 144 Hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Är det ramen du menar eller är det ytterligare dödyta på skärmen?

Slipper man ghosting om man kör skärmen enbart i 144 Hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis det ligger ungefär 1-1.5cm mellanrum från den minimala ramen tills skärmens början.
Ja det fungerar som det ska med 144hz.

Permalänk
Skrivet av MahatmaW:

Ja precis det ligger ungefär 1-1.5cm mellanrum från den minimala ramen tills skärmens början.
Ja det fungerar som det ska med 144hz.

Visste inte detta med ghosting vid 165hz, har själv planerat på att inhandla en Asus Rog Swift PG279Q.
SÅ man kan alltså välja i inställningar att köra i 144hz man behöver inte med andra ord köra 165hz?

Edit: Googlade och läste att man kan välja mellan 120-165hz på skärmen så ignorera min fråga.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •