Permalänk
Medlem

pci platserna pajj

det tycks som om alla mina pciplatser har gått sönder för när jag trycker i tex ett nätverskort så får jag ingen bild varken med det inbyggda eller ett "externt"

är mina pci platser kortslutna allihopa eller vad kan det vara?

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Medlem

Re: pci platserna pajj

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas
det tycks som om alla mina pciplatser har gått sönder för när jag trycker i tex ett nätverskort så får jag ingen bild varken med det inbyggda eller ett "externt"

är mina pci platser kortslutna allihopa eller vad kan det vara?

jag fattar inte hur du menar. du får vara mer tydlig. menar du grafikkort? det finns väl inga externa grafikkort? säker på att det inte är fel på nätverskortet?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Re: Re: pci platserna pajj

Citat:

Ursprungligen inskrivet av treeo
jag fattar inte hur du menar. du får vara mer tydlig. menar du grafikkort? det finns väl inga externa grafikkort? säker på att det inte är fel på nätverskortet?

Med extrerna tror jag han menar motsatsen till dom som är inbyggda i moderkorten.

Jag hade nåt liknande fel förrut. Du menar väl att om man sätter i nåt i en PCI plats så hittas inte komponenten av datorn?
Har du bara testat ett nätverkskort? Det kan inte vara så att det kortet är defekt?

Men som treeo säger, uttryck dig bättre. Jag vet inte ens om du menar grafikkort eller nätverkskort.

Permalänk
Medlem

jo, jag fattade att han mena integrerat eller AGP, det jag ville få ut var att han får uttrycka sig lite bättre nästa gång.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

okey.. om jag uttrycker mig såhär:

när jag använder ett nätverkskort i någon av pci platserna så får jag ingen bild överhuvudtaget.
jag har testat med flera olika nätverkkort och andra komponenter men får ingen bild vare sig med ett agp grafkort eller med det inbyggda när jag använder någon av pciplatserna.
jag har testat alla pciplatserna och samma fel uppstår vilken av pciplatserna jag använder.

allt tyder på att alla mina pciplatser är kortslutna då jag har testat med ett gammalt pcigrafkort. fick ingen bild med ett sådant heller.

nu när jag nästan gett upp hoppet om att någonsin ha datorn i ett nätverk mer så tänkte jag höra med er om ni kanske har erfarenhet av ett liknande problem och kanske en alternativ lösning.

tack för alla svar Mvh Jonas

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Medlem

Lite longshot kanske, men testa att återställa alla bios-inställningar till default (kanske med "clear cmos" jumpern) och testa igen sen.

Kanske, möjligen kan vara nån pci-inställlning...

Permalänk
Medlem

okey.. testat detta nu.. dock utan bättre resultat.. samma sak som förut..
funderade på om det kan vara så att jag tappat en skruv eller nåt som ligger och samanfogar två lödningar. är detta ett tänkbart fel?

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Medlem

ja det kan vara ett tänkbart fel

Permalänk
Medlem

Har du testat flera olika sorters nätverkskort och det blir samma fel?

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

japp jag har testat flera olika nätverkskort..

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Medlem

Är moderkortet det MSI K7T Turbo2 som du har i signaturen?
På det är hårddiskar, USB och internt ljud kopplat över PCI-bussen, så PCI-bussen fungerar. Det kan vara något med med ledningarna fream till PCI-kontakterna som skitit sig.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

nej felet sitter på ett annat moderkort. jag vet dock inte vad detta moderkort heter

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Medlem

Jag råder dig, att ta löst moderkortet, och blås det rent helst med REN tryckluft, från en kompressor, speciellt PCI platserna, och alla andra "ihåligheter". Eller ta och blås hela datorn försiktigt.

Felet verkar nog annars som en allvarlig konflikt mellan några pci kort. Har du prövat olika kort i alla PCI platserna? hur många pci platser har du? och är allt (grafik, ljud) integrerat på detta moderkort? Om saken är den att det ännutill finns ett integrerat nätverkskort (som kanske inte ens har en kontakt), och du pluggar in ett nätverkskort, kan det paija just på detta sätt. En annan möjlighet är att ditt PCI grafikkort har problem med integrerade eller "externa" agp kortet.

Hade i förra augusti ett knepigt problem med min dator. Hade köpt en GF4TI4600 grafikkort, och följande dag paijade mitt Abit KT7-raid moderkort, så ja böt minnen och moderkortet till Abit AT7. Fick inte windows installerat, stoppade alltid efter "första delen". Jag fick dock allt att fungera med ett 1mb PCI kort (skratta bara istället för ett 128mb monster), och windows fungerade felfritt. INGA andra agp kort fungerade, och bios uptatering fixade inte heller saken. Jag beslöt att nu ska detta fixas, tweakade i biosen någo under AGP inställnigar, och satte in AGP monstret, och allt fungerade. Då hade jag haft kortet på service för att kollas, och det hade inte heller funkkat i kompisens likadana Abit KT7A-RAid dator.

Pröva med t.ex ett ljudkort, eller någo annat, fast TV kort, och försök få det att funkka.

Visa signatur

XP3000+, 1gb DDR333, Maxtor Maxline II 300gb, D540X 160gb, Gainward GF4TI4600, Abit AT7, Antec Truepower 480W

Prollen har Alpha PAL8045 fläns, grafikkortet Zalman ZM80A-HP och NorthBridgen Zalman NB32-J

Permalänk
Medlem

okey.. jag ska testa att blåsa ur moerkortet.

jag har fem pci platser och ja graf och ljudkort är integrerat.
något integrerat nätverkskort finns inte. ifall mit pci grafkort har problem pga mitt inegrerade så borde väl andra pci komponenter funka.

ska testa att blåsa ur det ordentligt. tack för ditt svar

Visa signatur

me computa be good