Permalänk
Medlem

vad faan... ha inte fönstret öppet sent på natten. Jag har ett tiotal olika flygfän här inne nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Joel E]
vad faan... ha inte fönstret öppet sent på natten. Jag har ett tiotal olika flygfän här inne nu.

myggnät heter lösningen, billigt, effektivt å enkelt.

Visa signatur

Hellre död än röd

Permalänk
Medlem

Jag har ett macgyvertips jag brukar använda mig av när hettan blir olidlig. Detta förutsätter att det finns en rund ventil genom väggen i rummet, och att man har möjlighet att ta bort allt som är i vägen för ventilen på insidan så det bara är ett öppet hål ut.

Material:

80mm fläkt
skyddsgaller av metall och en bit myggnät (alternativt plastgaller med inbyggt dammfilter)
silvertejp
en tom pringlesburk
sladd
strömkälla (dator eller transformator)
ett par gamla yllesockor

Verktyg: kniv.

Skär loss botten av pringlesburken. Sätt fast skyddsgallret på fläkten och tejpa fast fläkten på pringlesburken, så den suger luften genom röret. Gallret är bra att ha för att få nånting för röret att vila på så man får det tejpat stadigt och utan att det finns risk för att vingarna tar i rörkanten.

Sätt fast myggnätet nånstans så det blir tätt och bra. Myggnätet kan förslagsvis placeras mellan fläkten och röret. Har du plastgaller med dammfilter så kan ju detta användas istället för myggnät. Använder du inte nån form av nät eller filter så har du en halv miljon myggor inne efter en halvtimme.

Tryck in röret i ventilen, täta runt med sockan (eller nåt) så det blir tätt. Koppla sedan till ström (förslagsvis en sån där billig variabel strömkälla så man får ställa hastigheten 3-12V).

Nu har du förhoppningsvis en fläkt som drar friskluft utifrån. Bättre än inget iallafall...

(Och nej, jag har inte för mycket fritid)

Permalänk
Medlem

Jag har nersläckt i hela rummet. 1 av de 4 fönstrerna i mitt rum har ett myggnät på sig. Sen har jag en bordsfläkt på bordet där skärmen står. Och chassit har jag i ett annat rum. Så jag klarar mig bra. Ska mäta sen när jag kommer hem i helgen och se hur varmt jag har det :D. Man kanske skulle flytta ner till källaren på sommaren?

Visa signatur

Zlatan är bättre än Henke.

Permalänk
Medlem

VARNING TILL ER SOM SÄTTER ALUMINIUMFOLIE PÅ FÖNSTRET!

Folien blir _extremt_ varm, tempen mellan folien och fönstret ligger nu på 58,8 grader hos mig. Solen lyser ändå inte rakt emot.

Nu har den ökat till 62,4.

Ta det lugnt så att inget tråkigt händer! (Brand eller brännskador)

Permalänk

Aaahhh... Fick precis en stor och fin fläkt installerad..

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

4 st 80mm fläktar framför tbordet o 1 framför musen svalkar hyffsat

Visa signatur

Min datamaskin: amd 2400+ @ 2005mhz. 2x 120gb disk.

Permalänk
Medlem

Eller så åker man på stranden och svalkar sig i vattnet

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Eller så åker man på stranden och svalkar sig i vattnet

Skall jag ta det som ett tecken på att du är lat och inte orkar fixa ett kallare rum?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Alltså.. med folien.. ska man sätta den blanka eller matta ytan utåt?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz | ASUS P5K SE | Corsair 2+2 GB DDR2 PC-6400 | GeForce 8800GTS 640MB | Seagate Barracuda 500+1024 GB S-ATA

Permalänk
Medlem

kensai : skulle gissa på blanka sidan ut

idag var det 32grader i skuggan här i skellefteå, det var vad snubben i kassan på statoil sa iaf (måste ha varit mer)

just nu är det milda 20 på min balkong (långkalsonger imorgon med andra ord )

Visa signatur

weee!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Joel E]
1) Jag bor på övervåningen.
2) Vi har snedtak.
3) Mitt rum ligger i sydvästra delen av huset.
4) Fönstret är i söderläge.

Detta innebär att solen värmer taket den största delen av dagen, för att sedan lysa rakt in genom fönstret så att jag inte kan ha gardinerna "öppna". Har jag då fönstret öppet med gardinerna för, så blåser de ut / in och öppnar sig så att solen lyser in ändå.

28C hela dagarna.

Varför jag gillar mulet väder?

Samma här, bor på övervåningen, solen ligger på min sida av sovrummet så länge den är uppe, sen att det är ett tegeltak gör ju inte saken bättre.. blir som en stenugn här uppe, mina katter ligger utslocknade i soffan 95% av dygnet, alla fönster öppna, bordsfläkt på max 24/7, minst 30C i mitt rum hela tiden, skoj som fan

Var 31C i skuggan här förut... och sådant här reser folk utomlands för?!

Edit: Förut = ca 18:00 eller något...

Hur stor förbättring blir det när man sätter aluminiumfolie på insidan av fönstret?

Visa signatur

Goatpower.Se | DayofDefeat.Nu | DayofDefeat.Net
HDTV für die ganze familie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Skall jag ta det som ett tecken på att du är lat och inte orkar fixa ett kallare rum?

Näää, men ibland får datorn kliva undan för lite roligare aktiviteter faktiskt

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atrax
Hur stor förbättring blir det när man sätter aluminiumfolie på insidan av fönstret?

Det blir inte en grad kallare. Inte här iallafall. Det enda som händer är att folien blir svinvarm och att det blir mörkare inne.

Permalänk
Avstängd

[ 11:51:10 ] _[ yffc`papegojan ] (CPU) 1-Intel® Pentium® 4 CPU 1.70GHz, 1694MHz, 256KB (0% Load) @ 69°C / Case @ 46°C

Vaaaarmt

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk
Hedersmedlem

Min processor klarar sig fint, men annat gäller väl mig med 28 grader i rummet...
Måste skaffa fläkt

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Köpte en fläkt nyss

http://www.soderhamn-net.com/~u001510ha/flakt.JPG

Dock när den blåser mot skärmen så blinkar det till längst till höger på skärmen, som om det vore lägre Hz-frekvens där. Är det skadligt för skärmen?

Svalt blir det i alla fall

Permalänk
Medlem

Har köpt en nästan likadan fläkt som Zydar nu. Ahhh... blåser skönt i nacken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalbonde
jag orkar ingenting när det är varmare än 19-20 grader , vill därför flytta till norrland

hahaha är du seriös ? vi hade 32 grader i skuggan för nån dag sen. och jag bor i gellivare, 25 mil norr om luleå

Permalänk
Hedersmedlem

"Dock när den blåser mot skärmen så blinkar det till längst till höger på skärmen, som om det vore lägre Hz-frekvens där. Är det skadligt för skärmen? "
Det beror nog på att magnetismen från fläkten stör skärmen (som använder magneter för att rita ut saker). Du bör nog flytta om så att du inte märker om fläkten är på eller inte på skärmen.

Jag sitter fortfarande här.. 28 grader i ett rum, men det känns helt klart varmare i mitt. Skulle tro 31 grader eller så... Urk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag har 33 grader i mitt rum just nu. Inte skönt

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Eller så åker man på stranden och svalkar sig i vattnet

Och så tar man med den vattentäta laptopen såklart.