Posten har dribblat bort ett brev

Permalänk
Medlem

Posten har dribblat bort ett brev

Jag köpte två stickor Twinmos PC3200 winbond från en snubbe på eran köp och sälj del. Jag betalade i förskott (600:-) och jag är ganska övertygad av att han skickat grejerna men de har inte kommit fram.

Har ni några regler eller råd hur man sköter en sån här affär? Uppenbarligen är läget att jag får stå för hela förlusten själv, jag har har lagt som förslag att vi delar 50/50 på kostnaden men det vill han inte vara med på. Personen jag gjort affär med heter *bort* och är reggad hos sweclockers.

Mycket tacksam för några åsikter i ärendet!

/Inlägget redigerat av velotex. Det är inte tillåtet att lägga ut namn på personer hur som helst. Läs på PUL till nästa gång.

Permalänk
Medlem

om han nu skickade det så e det ju inte hans fel, så då borde han inte behöva betala nåt. Piska posten istället

Permalänk
Medlem

Inte jag som skickat grejerna, hur ska jag kunna kräva nått från posten när jag inte skickat något? Det var ju hans val att skicka brevet ospårbart/oförsäkrat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ear_flap
om han nu skickade det så e det ju inte hans fel, så då borde han inte behöva betala nåt. Piska posten istället

Permalänk
Avstängd

Han sitter på dina 600:-, tror knappast att du kommer få tillbaks dem

Visa signatur

Push the envelope, watch it bend.
www.stfun00b.tk

Permalänk
Medlem

Tack men det är inte den typen av svar jag söker..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snyde
Han sitter på dina 600:-, tror knappast att du kommer få tillbaks dem

Permalänk
Medlem

Du kan inte göra någonting. Du har blivit blåst och förhoppningsvis lärt dig att aldrig betala i förskott vid näthandel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni borde kanske ha använt postens " Rekommenderat brev "
En 100%ig garanti för att brev kommer fram, 50-60:- dyrare, men som sagt, det hade det varit värt i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Jag har betalt snamma snubbe i förskott för samma minnen. Konstigt nog verkar det som att även mitt brev har kommit bort på vägen. Får göra en polisanmälan när jag kommer hem från landet.

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Medlem

Troll-varning?

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Geeks
Grundare

En till person som har samma problem med Jon där också 2 minnen försvunnit. Jag tar bort hans annonser i köp&sälj tills vidare. Låt oss veta hur det går.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Svår sits, om han nu har skickat grejerna så sitter han ju i samma sits som dig. Han kan ju inte heller veta om du kanske har fått grejerna och försöker blåsa honom.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Ta gärna bort denna annons också edin, då det är samma person:
http://www.sweclockers.com/koposalj/visa_annons.php?aid=12849

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Avstängd

du ska göra som Falcon sa, REKOMENDERAT brev, eller i ett paket, jag litar inte på posten nog mycket för att skicka sådär.

fast nu när det var han som skickat och "posten har tappat bort" fler brev från han så.... aldrig köpa beggat om inte man köper irl då

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbull
Svår sits, om han nu har skickat grejerna så sitter han ju i samma sits som dig. Han kan ju inte heller veta om du kanske har fått grejerna och försöker blåsa honom.

Riktigt samma sits är det ju inte, han har 600:- på fickan.

Permalänk
Medlem

Han sitter på mer än 600:- kan jag glatt avslöja.

edit: Du som skapade tråden, har du msn?
Har lite frågor..

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alex_g_1
Han sitter på mer än 600:- kan jag glatt avslöja.

edit: Du som skapade tråden, har du msn?
Har lite frågor..

Glatt avslöja?! Jag skulle nog vara lite dyster om någon stal 600:- av mig.

Permalänk
Medlem

Ska nog kunna få tillbaka pengarna på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Medlem

gah,är med om samma sak.
Dock en annan kile och det gäller 1570kr.
tradera auktion,han har ett hundratal genomföra auktioner bakom sig med bara bra omdömmen...vad göra?
post jäklar,
En skön ide dom har att man kan skicka som brev men då är det inte garanterat att det kommer fram...
Nehe,vaf f*n betalar man för då?

Visa signatur

File not found. Should I fake it? (Y/N)

Permalänk
Medlem

Ett tips till de drabbade förresten, be honom scanna in / ta kort på kvittot från posten. Har han ett giltigt sådant så är det ju helt enkelt postens fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alex_g_1
Ta gärna bort denna annons också edin, då det är samma person:
http://www.sweclockers.com/koposalj/visa_annons.php?aid=12849

Märke: corsair2*512
Modell: twinx400ddr
Pris: 800

Skulle bli _lite_ misstänksam mot just denna annons i alla fall, verkar vara i billigaste laget, kanske kan vara läge att banna personen i fråga, även om han reggar sig igen så ser man åtminstone att han är nyreggad och blir lite försiktigare?

Permalänk
Medlem

Aj det låter inte bra, detta får vi reda ut snarast. Har han ingen vettig förklaring på detta så får vi gå ihop och göra en polisanmälan. Jag har iaf mailat honom, får jag mina pengar tillbaks så kommer jag inte göra nån anmälan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edin
En till person som har samma problem med Jon där också 2 minnen försvunnit. Jag tar bort hans annonser i köp&sälj tills vidare. Låt oss veta hur det går.

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid skicka som paket! När jag säljer saker så skickar jag i ett paket (Det kostar inte mycket), och skannar sedan in kvittot (Delen som jag fick), där det står namn, adress, poststämpel osv. Innan det betalar man inte in några stora summor pengar.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Avstängd

gå ihop alla och polisanmäl/gå och sparka in pannbenet på han(hoppas han läser det )

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Avstängd

Aja baja - uppmaning till brott...

Visa signatur

Push the envelope, watch it bend.
www.stfun00b.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaViruz
Riktigt samma sits är det ju inte, han har 600:- på fickan.

Om han skickar tillbaks pengar och varan har kommit fram, så är det ju säljaren som är blåst

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Säljaren har ett avtal med dig, huruvida posten tappar bort paketet/brevet eller ej är inget du ska behöva bry dig om. Han är skyldig att leverera varan eller återbetala pengarna, och han kan inte skylla på att posten tappat bort sakerna.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbull
Om han skickar tillbaks pengar och varan har kommit fram, så är det ju säljaren som är blåst

Mmm, och det är därför man ser till att paketet går att spåra på ett eller annat sätt/är försäkrat/skickar mot postförskott

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Säljaren har ett avtal med dig, huruvida posten tappar bort paketet/brevet eller ej är inget du ska behöva bry dig om. Han är skyldig att leverera varan eller återbetala pengarna, och han kan inte skylla på att posten tappat bort sakerna.

Nej, eftersom det upprättades ett avtal mellan säljare och köpare om att varan skulle levereras via brev så har köparen inte rätt att kräva säljaren på kompensation.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Kan inte minnas att jag bett honom att skicka det som oförsäkrat brev? I detta fall var det upp till säljaren att välja leveranssätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Nej, eftersom det upprättades ett avtal mellan säljare och köpare om att varan skulle levereras via brev så har köparen inte rätt att kräva säljaren på kompensation.

Permalänk
Medlem

Svarar han fortfarande på mail? Det brukar ju vara vanligt att skojare bryter kontakten när de fått pengarna.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100