Ny hörlursförstärkare /DAC?

Permalänk
Medlem

Ny hörlursförstärkare /DAC?

Min apgamla fiio börjar glappa. Vill inte skruva isär den för att ordna glappet.

Vad ska jag köpa för ny enhet? Driver ATX-50,DT770-250,Q701, SRH1840. Mic på separat kort i båset. Vill inte spendera mer än 2000kr.

Så jag vill ha hörlurs dac/amp via usb för under 2000.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

@Nauie: Jag har köpt denna. https://www.inet.se/produkt/6301837/creative-sound-blasterx-g...
Är själv riktigt nöjd med ljudet den ger. Använder ett par Sennheiser HD558 och ett par sennheiser HD6xx till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Nauie: Jag har köpt denna. https://www.inet.se/produkt/6301837/creative-sound-blasterx-g...
Är själv riktigt nöjd med ljudet den ger. Använder ett par Sennheiser HD558 och ett par sennheiser HD6xx till den.

Haft ett par sound blaster produkter innan men inte varit imponerad av kvaliten på de senaste jag haft.

Just nu lutar det åt en Fiio E10. inga andra tips? kan lägga på ett par tusen till om det ger lång garanti och bättre prestanda.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Fiio E10 är rätt bra för pengarna tycker jag. Själv hade jag dock gått upp i prisklass och köpt något från Schiit typ https://www.schiit.com/products/asgard-1

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Fiio E10 är rätt bra för pengarna tycker jag. Själv hade jag dock gått upp i prisklass och köpt något från Schiit typ https://www.schiit.com/products/asgard-1

Ser inte ut som att någon av de dyrare där körs över usb tyvärr. Vill kunna koppla in USB kabel i laptop/stationär och kunna "tuta och köra" utan att behöva förlita mig på vad datorn jag använder har för ljudutgångar.

Som sagt, letar efter något som kopplas lätt via usb.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Ah tänkte inte på att usb dac var ett $99 tillägg till den där, my bad. Många gillar Fiio E10 så det är en bra kandidat.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv

Eller en Fiio k3, annars en fiio e10k.. har det fungerat förut så kör på samma märke.

Permalänk
Medlem

Tack för input. Verkar vara Fiio E10 som ligger bäst till i prisklassen :(. Precis en sån jag har nu.

Så jag skruvade upp den och "lagade" glappet med en bit plast. Kan inte något gå sönder på riktigt så att jag kan köpa nya saker med gott samvete?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Tack för input. Verkar vara Fiio E10 som ligger bäst till i prisklassen :(. Precis en sån jag har nu.

Så jag skruvade upp den och "lagade" glappet med en bit plast. Kan inte något gå sönder på riktigt så att jag kan köpa nya saker med gott samvete?

Jag har kollat på denna hörlursförstärkare som har fått bra betyg, är sjukt kompakt och fungerar med både telefon, dator och konsol:

AudioQuest Dragonfly

Nån som hört något negativt om denna?

Har själv ett par B&W P7 som jag tror skulle må bra av lite förstärkning...

PS. Det finns även Dragonfly Red och Dragonfly Cobolt som är mer avancerade och dyrare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag har kollat på denna hörlursförstärkare som har fått bra betyg, är sjukt kompakt och fungerar med både telefon, dator och konsol:

AudioQuest Dragonfly

Nån som hört något negativt om denna?

Har själv ett par B&W P7 som jag tror skulle må bra av lite förstärkning...

Jag har sådan Dragonfly som fungerar kanonbra. Prisvärd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jag har sådan Dragonfly som fungerar kanonbra. Prisvärd!

Såg att den största skillnaden mellan Black och Red är att Black har app-styrd analog volymkontroll medan Red har app-styrd 64 stegs digital volymkontroll. Är den analoga volymkontrollen något du stört dig på i Black versionen?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Skrivet av Nauie:

Ser inte ut som att någon av de dyrare där körs över usb tyvärr. Vill kunna koppla in USB kabel i laptop/stationär och kunna "tuta och köra" utan att behöva förlita mig på vad datorn jag använder har för ljudutgångar.

Som sagt, letar efter något som kopplas lätt via usb.

Funkar inte en Shiit Magni/Modi kombo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Såg att den största skillnaden mellan Black och Red är att Black har app-styrd analog volymkontroll medan Red har app-styrd 64 stegs digital volymkontroll. Är den analoga volymkontrollen något du stört dig på i Black versionen?

Nej men jag har inte direkt något att jämföra med heller. Har bara kört min i Windows och styrt volymkontrollen där. Tänke köpa en OTG-kabel till min OnePlus 6T och se hur/om det fungerar där.

Permalänk

Ersatte min Fiio e10k med en sån här http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Tack för input. Verkar vara Fiio E10 som ligger bäst till i prisklassen :(. Precis en sån jag har nu.

Så jag skruvade upp den och "lagade" glappet med en bit plast. Kan inte något gå sönder på riktigt så att jag kan köpa nya saker med gott samvete?

Skrivet av LearningExperience:

Ersatte min Fiio e10k med en sån här http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo

Skickades från m.sweclockers.com

Om ni vill använda extern mic så kan jag tipsa om en Blue Yeti Nano som har inbyggd förstärkare, mute-knapp och volymreglage. Har själv en sådan för tillfället kopplat till datorn som driver mina Sennheiser HD570 som aldrig vill ge upp

Blue - Yeti Nano

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Fan vad med förslag jag fick nu när jag löst problemet ;). Ska hålla denna tråd i åtanke om den ger upp i framtiden.

Skrivet av Reiker:

Om ni vill använda extern mic så kan jag tipsa om en Blue Yeti Nano som har inbyggd förstärkare, mute-knapp och volymreglage. Har själv en sådan för tillfället kopplat till datorn som driver mina Sennheiser HD570 som aldrig vill ge upp

Blue - Yeti Nano

Använder en rode podcaster och den räcker gott för mina ändamål

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

O2/ODAC kombo får min röst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Nej men jag har inte direkt något att jämföra med heller. Har bara kört min i Windows och styrt volymkontrollen där. Tänke köpa en OTG-kabel till min OnePlus 6T och se hur/om det fungerar där.

Tänker också att Dragonfly skulle vara bra med telefonen som generellt har sämst förstärkare och är ju en av de dominerande källor man lyssnar från. Gött att det finns kabel till både Android och iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12