Hur mycket kabel bör man räkna på, egna kablar till nätagg

Permalänk
Medlem

Hur mycket kabel bör man räkna på, egna kablar till nätagg

Ja hur mycket kabel bör man räkna att det går åt till ett ITX bygge ungefär?
Har inte gjort egna kablar till ett helt bygge tidigare så lite svårt att få en uppfattning av hur mycket som går åt.

Jag tänkte en sisådär 40m borde väl räcka eller?
eller är det för mycket kanske?

Tips och tricks mottages också när det kommer till att göra egna kablar,
så som AWG storlek och ja allt

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Ja hur mycket kabel bör man räkna att det går åt till ett ITX bygge ungefär?
Har inte gjort egna kablar till ett helt bygge tidigare så lite svårt att få en uppfattning av hur mycket som går åt.

Jag tänkte en sisådär 40m borde väl räcka eller?
eller är det för mycket kanske?

Tips och tricks mottages också när det kommer till att göra egna kablar,
så som AWG storlek och ja allt

Räkna antalet "pinnar" i kontakterna du ska använda (24 i ATX-kontakten, 4-8 i CPU-kontakten kanske, 6-16 till grafikkortet), sen räknar du ungefär vilken genomsnittslängd varje kabelbunt har för att nå (förmodligen 30-60 cm), och gångrar med antalet kablar som behövs i bunten. 25 meter borde räcka, och 30 är förmodligen fullt tillräckligt för alla tänkbara konfigurationer, med långa kablar. Men ITX-bygge har sannolikt korta kablar...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Ja det är så jag tänkte och tog ganska ordentlig höjd också men börjar kännas som att 40m är ordentlig overkill, allra helst när man inte vet när man kommer göra det nästa gång också.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

@cyklonen: Ja det är så jag tänkte och tog ganska ordentlig höjd också men börjar kännas som att 40m är ordentlig overkill, allra helst när man inte vet när man kommer göra det nästa gång också.

Tänkte du använda vanlig RK eller RKK är en hel rulle i allmänhet 100m. Gissningsvis blir det inte så rasande mycket dyrare att köpa en hel sådan än säg 30 på löpmeter.

Angående tvärsnittsarea; i och med att kablarna är så korta kunde man säkert komma undan med rätt klen kabel utan att spänningsfallet blir för stort, men själv skulle jag sikta på 1.5 kvmm eller grövre, mest av princip och försiktighet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Tänkte du använda vanlig RK eller RKK är en hel rulle i allmänhet 100m. Gissningsvis blir det inte så rasande mycket dyrare att köpa en hel sådan än säg 30 på löpmeter.

Angående tvärsnittsarea; i och med att kablarna är så korta kunde man säkert komma undan med rätt klen kabel utan att spänningsfallet blir för stort, men själv skulle jag sikta på 1.5 kvmm eller grövre, mest av princip och försiktighet.

Det skulle bli rejäla kabelhärvor det, stenhårda och dubbelt så grova, ATX standarden säger 0.8 mm^2

Jag har förlängt 12V till cpu kabeln nån gång med 1,5mm^2 för att det var det jag hade liggande hemma men jisses vad otympligt det blev i jämförelse med övriga kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tänkte du använda vanlig RK eller RKK är en hel rulle i allmänhet 100m. Gissningsvis blir det inte så rasande mycket dyrare att köpa en hel sådan än säg 30 på löpmeter.

Angående tvärsnittsarea; i och med att kablarna är så korta kunde man säkert komma undan med rätt klen kabel utan att spänningsfallet blir för stort, men själv skulle jag sikta på 1.5 kvmm eller grövre, mest av princip och försiktighet.

Skrivet av mrqaffe:

Det skulle bli rejäla kabelhärvor det, stenhårda och dubbelt så grova, ATX standarden säger 0.8 mm^2

Jag har förlängt 12V till cpu kabeln nån gång med 1,5mm^2 för att det var det jag hade liggande hemma men jisses vad otympligt det blev i jämförelse med övriga kablar.

Hade tänkt köra AWG 17 = 1mm^2 just för att ta lite höjd. Vill inte ha för tjockt då det kommer mest troligt bli ganska trångt ändå.
Vad jag förstått är AWG 17 en ganska bra overallkabel?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nagelfar:

Hade tänkt köra AWG 17 = 1mm^2 just för att ta lite höjd. Vill inte ha för tjockt då det kommer mest troligt bli ganska trångt ändå.
Vad jag förstått är AWG 17 en ganska bra overallkabel?

Ja grövre kablar funkar elektriskt och så länge de går få på plats kan du egentligen ha hur grovt som helst. de blir bara mer otympliga men 1mm^2 är mycket smidigare än 1,5 mm^2.

Å andra sidan så vore det häftigt att se ett bygge där man använder en grov EK och bockar ledarna så de passar, kanske kombinerat med vattenkylning med kopparrör men det kommer ju att kräva mycket mer jobb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du kanske redan sett den men det finns en guide här på sweclockers om sleeving, jag lärde mig en massa till mitt lilla kabelprojekt Eftersom du även ville ha tips.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

@Falukorvig: Ja den där har jag läst (och glömt bort) så tack för tipset

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Du kanske redan sett den men det finns en guide här på sweclockers om sleeving, jag lärde mig en massa till mitt lilla kabelprojekt Eftersom du även ville ha tips.

vafan... hur har jag missat denna?!?!.. tackar för guiden

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Jag letade som en tok efter prisvärd kabel i rätt storlek när jag gjorde kablar till mitt SFF bygge, slutade med att jag handlade kablar från MDPC tillsammans med min sleeve. Väldigt trevlig kabel att jobba med och det fina är att stiften är skapade att passa till en viss storlek, köper man annan kabel så passar den sämre, då tänker jag AWG mot mm som vi använder i Sverige.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

@Saandberg: Ja det är MDPC jag hade tänkt köpa allt från också.
de har ju ett ganska skapligt utbud så att säga

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods