Vampire: The Masquerade (rollspelet)

Permalänk
Medlem

Vampire: The Masquerade (rollspelet)

Några som spelar eller?
Våran spelförening köpte grundboken för några dagar sen och jag sitter nu och läser för fullt.. Verkar vara ett bra spel, lite luddigt än så länge men det löser sig antagligen när jag läst lite till..

Har en fråga också..
Hör inte riktigt hemma här men, om jag vill ändra lite i en .pdf fil, hur går jag till väga då? Hade tänkt finslipa karaktärsbladet till spelet och jag orkar inte göra en helt ny..

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Hedersmedlem

erhm vet inte om jag ska flytta tråden eller ej, ja det är ju ett spel så why not?

Har spelat Vampire i över tre år nu, underbart kul spel.. gillar att spela Caitiff, Lasombra är tuffa som fan dock. Annars är ghouls och revenants också favoriter.

Ändra i PDF? Adobe Acrobat kommer jag bara att tänka på, men det är inte speciellt billigt. Varför inte köra på originalformulären? De funkar bra nog.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Har som sagt precis köpt det och har tänkt göra karriär som spelledare så det blir inte jättemycket spela för min del, förutom som spelledare då då.. Och det är ju inge fel med det..
Kom på en annan sak, om man går in på White Wolfes hemsida och in på karaktärsbladssidan så finns det speciella formulär för samtliga klaner. Laddade hem dem och kollade dem och det finns x antal nya abilities på dem i jämförelse med originalforumlären. Någon som vet vad dessa gör? Kunskaper som reparera är givet (:p) men byråkrati, exakt vad innebär det i spelet så att säga?
www.white-wolf.com

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paa
Har som sagt precis köpt det och har tänkt göra karriär som spelledare så det blir inte jättemycket spela för min del, förutom som spelledare då då.. Och det är ju inge fel med det..
Kom på en annan sak, om man går in på White Wolfes hemsida och in på karaktärsbladssidan så finns det speciella formulär för samtliga klaner. Laddade hem dem och kollade dem och det finns x antal nya abilities på dem i jämförelse med originalforumlären. Någon som vet vad dessa gör? Kunskaper som reparera är givet (:p) men byråkrati, exakt vad innebär det i spelet så att säga?
www.white-wolf.com

Antar att det är Revised Edition ni har köpt (den nyaste) och rollformulären på hemsidan är från 2nd edition, alltså gamla. Ignorera de färdigheter som inte finns på de nya formulären och skriv till de som saknas. Enkelt gjort

Om du är spelledare.. försök skapa en skräckkänsla i spelet... blir så mycket bättre. Varelserna i Vampire är långt ifrån mänskliga och det är verkligen intressant att spela ut.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

jag spelar det rätt ofta med min gammla spelgrupp.
faktiskt det bästa rpg jag spelat hittills. (har spelat 10-15st)

spelar för tillfället en liten och jävlig nosferatu á 96cm

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

[krook]: Haha
När jag spelar (jag och en polare ska turas om som spelledare) så blir det lätt en Nosferatu.. Verkar skitcoolt..
CCWarlock: Joo, står inte Revised på boken utan Third Edition men jag tippar att det är samma sak..
Så klanformulären är från andra utgåvan alltså? För den fyrasidiga (inge speciell klan) har inte dem abilities och inte heller det ensidiga forumläret.. Och tack för tipsen..

Jag laddade hem det enda äventyret som fanns till Vampire på www.scenario-banken.com (sidan verkar inte fungera nu men jag tror det var den sidan), men har inte läst igenom det än. Äventyret heter Son of God iaf. Är det någon som spelat det äventyret? Är det ett bra äventyr att starta Vampire-karriären med?

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Har en fråga om meriter och flaws..
Tycker det framstår lite tunnt om hur man inhandlar dem men som jag uppfattat det så köper man dem för freebie-poängen, är det korrekt?
För det verkar rätt dumt att köpa flaws, då det är negativa saker för karaktären..

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

har spelat vampire i 4-5 år nu o anser att det e ett väldigt bra spel om man har en bra spelledare. Spelet ska vara mörkt, dystert, mycket skräck, När det gäller Merits o flaws, Man köper dom för freebie poängen ja, och det behöver inte vara negativt för gubben, ja gjorde en gubbe för nåt år sedan med en hög med flaws, blev väldigt kul att spela med den karaktären, Man kunde få mycket mer intriger. man hade mer att tänka på o så, så det behöver inte vara negativt för att man har flaws.

Visa signatur

Burk 2: AMD 64 4600 x2+, Asus mobo, asus X1900xtx pro gamer, 2 gb kingston kvr400 minne, 2 st 200 gb WD diskar, 1 st 80 gb Wd som system, 20" Philips widescreen

Permalänk
Medlem

Då var det som jag trodde..
Hade hoppats att man skulle få freebie points om man valde flaws, hade vart mycket bättre.. Fast mycket orättvisare på sitt sätt, då man som Nosferatu kan välja många Flaws som man via klanen automatiskt har..

Men tack för hjälpen..
Är det någon som har ett sjysst nybörjaräventyr för en nybörjarspelledare? Vore sjysst om man kunde få ett mailet till sig så man kan utgå från det..

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Jag tycker Dark Ages är strået vassare faktiskt. Mkt mörkare och betydligt mer stämning. Fler klaner dessutom plus att det finns SJUKT mkt moduler till det.

Men om man, som vi ofta gör, kör crossovers...dvs. när man blandar Vampire, Mage, Wherewolf, Changeling och de andra spelen i WoD så är det roligare att köra "nutid". Changeling är oslagbart kul...spelade det på LinCon förra året.

Äventyr i Vampire brukar bestå i massvis med intriger emellan klaner, prinsar eller andra viktiga personer. Det är stortelling, dvs INTE springa-runt-och-slakta-spelande för då kan man lika gärna spela D&D eller nåt annat liknande. Wherewolf däremot kan vara lite våldsamt pga de stackars pitbulliers natur Lycka till!

Permalänk
Medlem

det funkar som så med merits o flaws att om du tar en merit så får du betala med freebies men om du tar en flaw så får du ett antal freebies till, säg att du tar en flaw som är 2 pt. flaw så får du 2 extra freebies typ, om du fattar va ja menar, men merits betalar du för, om de inte tar en flaw som är värd 2 pt och en merit som är värd 2 pt. då slår dom ut varandra.

Visa signatur

Burk 2: AMD 64 4600 x2+, Asus mobo, asus X1900xtx pro gamer, 2 gb kingston kvr400 minne, 2 st 200 gb WD diskar, 1 st 80 gb Wd som system, 20" Philips widescreen

Permalänk
Medlem

Det var så jag trodde att det var.. Men det lät i din förra post som om det var precis tvärtemot, alltså att man köpte bristerna istället för att få freebiepoints för dem..
Men nu vet jag vad det är som gäller och kan fortsätta med min karaktär igen.. Tack igen..

Lunaspice; tack för tipsen.. Får försöka slänga ihop ett ganska lätt äventyr så här i början av min karriär..

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

hoho! tradition hade utförsäljning igår... två vampirebocker för priset av en!
jag och några ut gruppen var där och köpte sex st

ps. min nosse är jävligare än din. ds.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

va har ni för några karaktärer, själv har jag en Nosferatu, gen 10, knäpp i böcker, en Setite, gen 7, hyffsat kraftig, han har dödat en prince som gjorde han sur,plus att han sprängde halva sheriffens gäng också, sen har ja en Brujah i dark Ages, Gen 7, väldigt stark, han håller på att försöka komma in till sin förra status, han styrde alla brujahs i staden förut, sen kom det en annan och tog över, så det e mycket backstabbing just nu.

Visa signatur

Burk 2: AMD 64 4600 x2+, Asus mobo, asus X1900xtx pro gamer, 2 gb kingston kvr400 minne, 2 st 200 gb WD diskar, 1 st 80 gb Wd som system, 20" Philips widescreen

Permalänk
Medlem

jag har endast min Nosferatu nu, vet det mesta om det meta han har även gjort en ghoul av en råtta som är hans ända "riktiga" vän, annars är han jävligt tillbakadragen och väldigt anti det mesta. generation 9.
lvl 4 obfuscate (dvs, kan bli osynlig)

aja, fråga om ni vill veta något.

spelade en överparanoid malkavian förut som rökte (och var rädd för eld som alla andra vampyrer) han var helt körd

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Fan att man inte va där när dem hade utförsäljning..
Våran förening har över 1000 spänn kvar att handla för..

Håller som sagt på med min första gubbe, en Nosferatu.. är det bara vad jag tror eller verkar det roligast att spela Nosferatu? Över 50% i den här tråden har en nosse..

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Vampire i grymt roligt
kör Transsylvania Chr. nu.... har en 8 gen Lasombra som är dryga 500år gammal
med Obtenebration (den grymaste Disciplinen) Domination o Presence... ojojoj
Sen har man ju sin gammla 6 gen Toreador från Giovani Chronicles.

Rekomenderar att ni köper dom serierna, Trancylvania 4 delar och Giovani 4delar
Kan nog va lite svåra att få tag på. :/

sen..eh..ehmmm... det går att tanka ner böcker på DC...
tanka ner Transylvania Ch. 2 från DC för av någon anledning så är dom slut... hittar en massa del 1,3 och 4 men ingen 2a :/

Visa signatur

I'm a living, thinking entity who was created in the sea of information

Permalänk

Måste säga att ja tycker Drakar och Demoner är ett av dom roligaste rpg'na
bra regler o rolig värld.. se bara Trakorien
Tyvär har man inte så mycke tid att spela längre.. blir några gånger per år

Visa signatur

I'm a living, thinking entity who was created in the sea of information

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av batho
va har ni för några karaktärer

En hel hög heh

När jag får en bra idé till en karaktär gör jag den, det svåra brukar vara att välja rollspel

En Lasombra, två Caitiffer, en dhampir, en Bratovitch(-revenant), en Zantosa(-revenant), en Ventrue, en mortal.. sedan har jag en 3 karaktärer till Werewolf, två till Hunter, en Wraith... minst

Tråkigt dock att min rollspelsgrupp spelar Exalted, ENDAST så jag får spela min andra karaktärer ensamma lite då och då med bara spelledaren.

Ja, DoD äger men det spelar vi nästan aldrig

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Min Brujah i Dark Ages e runt 400 år nu, Han är en Viking, från boken Wolfes at the sea om du har sett den, e rätt cool, det finns regler för hur du gör en viking och lite revised diciplines för dom och sen 2 olika paths som dom kan ha. dom e rätt coola faktiskt, min gubbe fick ett ryck o gav sig ut på ett personligt krigståg ner tilliran bland annat, hamnade i bråk med en lite äldre Assamite, va rätt kul,

Visa signatur

Burk 2: AMD 64 4600 x2+, Asus mobo, asus X1900xtx pro gamer, 2 gb kingston kvr400 minne, 2 st 200 gb WD diskar, 1 st 80 gb Wd som system, 20" Philips widescreen

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara mer ingående hur health systemet fungerar? Det är nog det enda jag har riktigt svårt med att begripa..

Sen undrar jag lite lätt om att när man slår med t10an för att få fram sin blood pool, är det bara den tillfälliga blood poolen man slår fram eller den permanenta? Om man slår fram den temporära poolen antar jag att man då som totalt har 10 (standard för gen 13) eller högre beroende på gen?

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!