SSDs får sämre och sämre hållbarhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror ju på, datan skrivs om automatiskt efter ny firmware men det är ju omskrivningarna som förbrukar skrivcykler, minnescellerna är ju inte utbytbara. Utvecklingen går mot sämre livslängd.

Sämre livslängd per datacell, ja. Men i kombination med allt större diskar och bättre algoritmer för att sprida ut skrivningar så är livslängden per disk inte så annorlunda.
För en vanlig konsument så är livslängden på en SSD ett icke-problem. I praktiken går en SSD sönder mer sällan än en mekanisk hårddisk, och när den väl får sönder så är det oftast dags att skaffa ny dator ändå.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erik_T:

Sämre livslängd per datacell, ja. Men i kombination med allt större diskar och bättre algoritmer för att sprida ut skrivningar så är livslängden per disk inte så annorlunda.
För en vanlig konsument så är livslängden på en SSD ett icke-problem. I praktiken går en SSD sönder mer sällan än en mekanisk hårddisk, och när den väl får sönder så är det oftast dags att skaffa ny dator ändå.

Det är inte riktigt så enkelt för många fyller ju ssdn men även "statisk" lagring sliter, dels behöver datan flyttas för att cellerna ska återladdas men mycket data gör även att de tomma cellerna som används skrivs sönder snabbare, ssder är självförstörande slitdelar för "mellantidslagring"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Givetvis har tillverkarna försökt dölja det i dunkel med 'nya' typ av mått (läs TBW) för att distansera ett kritiskt tänk baserat på användarmönster.

Jag tänker bara göra ett snabbt inhopp här, det verkar inte vara världens mest givande diskussion...

Det kan ju i alla fall vara bra att veta att TBW är ett standardiserat mått. Man kan så klart ha olika åsikter om ifall det är ett bra mått eller inte, men i så fall gör det ju inget om man tar reda på hur TBW är definierat och varför JEDEC valde just det måttet.

Precis som garantitiden är det ingen absolut gräns för när en disk är kass. TBW-måttet beror dessutom på vilken "klass" av disk man pratar om.

Jag brukar länka till den här presentationen när ämnet kommer upp.

Permalänk
Medlem

Ja, än är inte SSD tryggt för långtidslagring. Då är det vanlig hårddiskar som gäller fortfarande.

Men som systemdisk och speldisk är de utmärkta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Min Intel 545 ssd är i princip helt utsliten nu. Får en varning när jag bootar om och enligt intels verktyg så är det 1% kvar. Dock har jag kört swap på den disken

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Min Intel 545 ssd är i princip helt utsliten nu. Får en varning när jag bootar om och enligt intels verktyg så är det 1% kvar. Dock har jag kört swap på den disken

Hur länge har du använt den disken, och vilken storlek är det på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Hur länge har du använt den disken, och vilken storlek är det på den?

Har för mig den är från 2016 eller 17. 240-gb modellen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------