Spela in på Xbox med kommentar från mic

Permalänk
Medlem

Spela in på Xbox med kommentar från mic

Sonen har börjat intressera sig för gaming seriöst och vill gärna börja spela in sin klipp med kommentar.
Tänker att detta kan bli ett kul projekt tillsammans och jag sätter mig gärna ner och lär mig redigering etc.

Men det verkar som att det inte går att spela in via Xbox och samtidigt prata via mikrofonen i headset.
Sen är det max 10 min spel som gäller på konsolen.

Så hur gör vi?
Jag tänkte rent spontant att spela in klipp via Xbox (skärminspelning) och ljudklippet via mikrofon på en telefon för att sedan mixa. Men problemet där blir ju maxlängden på konsolen.

Behöver man ha Xbox kopplat till en PC?

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Medlem

För längre klipp behöver ni koppla in en extern hårddisk för "media", man kan inte använda en befintlig med spel på.

Att mixa in ljudspår och klippa resultatet låter som början på en hobby.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ciirree:

Behöver man ha Xbox kopplat till en PC?

Det lär i vart fall bli enklare med ett videofångarkort med vidarekoppling, finns usbversioner från ca 200kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

För längre klipp behöver ni koppla in en extern hårddisk för "media", man kan inte använda en befintlig med spel på.

Att mixa in ljudspår och klippa resultatet låter som början på en hobby.

Okej tack så mycket, ska kika på det. Behöver den vara märkt med Xbox eller går vilken som?

Ja eller hur! Kommer bli skoj!

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär i vart fall bli enklare med ett videofångarkort med vidarekoppling, finns usbversioner från ca 200kr

Så en sådan kopplat mellan Xbox och PC.
Typ: https://inf.se/hdmi/5129-videoinspelare-1080p-hd-usb20-hdmi--...

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ciirree:

Nja, det blir nog enklare om den har videogenomgång så slipper man lösa det separat. Finns en hel del olika varianter på det >

De finns för olika upplösning och bildfrekvens på nån site för kinaprylar nära dig...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Innan du köper ett kort för inspelning så tycker jag du borde testa @pacc :s förslag med en extern hårddisk. Då slipper ni köpa ett capture card som antingen är svindyrt eller knappt klarar HD-kvalité

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Innan du köper ett kort för inspelning så tycker jag du borde testa @pacc :s förslag med en extern hårddisk. Då slipper ni köpa ett capture card som antingen är svindyrt eller knappt klarar HD-kvalité

Okej jag trodde jag behövde båda. Haha.

Men över till ljudet då. Om vi vill spela in oss själva medan vi spelar. Då är det via telefonen/PC som gäller, som sedan klipps ihop i ett redigeringsprogram med vårat skärmklipp?

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ciirree:

Okej jag trodde jag behövde båda. Haha.

Men över till ljudet då. Om vi vill spela in oss själva medan vi spelar. Då är det via telefonen/PC som gäller, som sedan klipps ihop i ett redigeringsprogram med vårat skärmklipp?

Jag har aldrig gjort något liknande, tolkade dock hans inlägg som att Xboxen då sparar videon på den externa hårddisken (och därmed slipper gränsen på maximalt 10 minuter).

Ljudinspelning kan då lösas på det sättet ja. Ett förslag är att när ni börjar spela in så gör ni något lätt identifierbart i spelet (hoppa/skjut etc) samtidigt som ni gör något högt ljud i mikrofonen så att ni lätt kan para video med ljud. Tänk motsvarande en klappa.

Om ni skaffar ett capture card så kan ni ju dock lösa allt via datorn och spela in tillsammans med mikrofon i t.ex. OBS.

Jag har som sagt ingen erfarenhet av streaming/inspelning. Finns nog mycket information att hämta på t.ex. Reddit