Drönare, nya regler 2021-01-04

Permalänk
Medlem

Drönare, nya regler 2021-01-04

Från idag ska man registrera sig, göra utbildning med mera.
Drönare ska märkas med ett ID som man får.
Det står även att man ska märka den elektroniskt.
Hur gör man det tro?
Det enda jag hittar som är i närheten är att byta namn på Wifi.

Min är en gammal DJI Phantom 3 Standard.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Drönare som är köpta innan lär ha specialregler och få lär vara anpassade till en lag som kom ganska snabbt.
Du kan ju ringa transportstyrelsen och fråga?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Sammanfattning av de nya reglerna

* Ansvarig operatör ska registrera sig på Transportstyrelsens hemsida och se till att flygningen sker på ett säkert sätt.

* Beroende på hur drönaren ska användas kommer den delas in i en av tre kategorier: öppen, specifik eller certifierad. Det krävs att du har ett giltigt behörighetsbevis för respektive kategori.

* Drönare som väger under 25kg, som flygs inom synhåll och på en maxhöjd på 120 meter över marken behöver inget tillstånd från transportstyrelsen då de tillhör den öppna kategorin (idag går gränsen vid 7kg).

* Flygningen är begränsad i vissa områden – exempelvis över fängesler, kärnkraftverk, naturområden och militära områden.

* Drönare som används inom EU måste ha en särskild certifieringsklass.

* Har du en äldre drönare utan C-märkning och flyger inom den öppna kategorin kan du fortsätta flyga under vissa villkor även efter den 4 januari 2021.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Från idag ska man registrera sig, göra utbildning med mera.
Drönare ska märkas med ett ID som man får.
Det står även att man ska märka den elektroniskt.
Hur gör man det tro?
Det enda jag hittar som är i närheten är att byta namn på Wifi.

Min är en gammal DJI Phantom 3 Standard.

Från Transportstyrelsen :

"Till en början kommer det inte att vara möjligt att programmera de drönare som finns på marknaden med nätverks-ID, utan du ska märka din drönare fysiskt."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-...

Drönarsidan :

https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Från Transportstyrelsen :

"Till en början kommer det inte att vara möjligt att programmera de drönare som finns på marknaden med nätverks-ID, utan du ska märka din drönare fysiskt."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-...

Drönarsidan :

https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/

Ah, tack!
Det är gjort.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Funderar på en DJI Mini 2 men är osäker på vad som händer om två år.

Fyller jag i uppgifterna om drönaren och hur jag kommer använda den på Transportstyrelsen guide så är svaret att den klassas som 'A1 Öppen'.

Men läser jag vidare om övergångsperioden så framgår detta:

"Från och med den 1 januari 2023 kommer drönare som saknar C-klassning men som redan har släppts ut på marknaden före det datumet att kunna fortsätta flyga som begränsad A1 om de väger mindre än 250 g (enligt artikel 20a i EU 2019/947)."

Så vad innebär A1 Begränsad, det framgår inte någonstans alls?
Eller kan man lita på att DJI kan klassa om den i efterhand?

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om det är värt att införskaffa en dji air 2 s, om man skall behöva skaffa operatörslicens och fjärrpilotlicens. Har tänkt att flyga för skoj skull och få lite snygga filmer i hop med min gopro osv. Gillar att filma och redigera.

Nån som tagit licenserna?

Permalänk
Medlem

Jag har idag en Mavic Pro och som jag förstått det behövs en licens för att flyga den numera, stämmer det? Behövs det licens även för de mindre drönarna Mavic Mini och Mavic Air 2?

Tacksam för svar

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Jag har idag en Mavic Pro och som jag förstått det behövs en licens för att flyga den numera, stämmer det? Behövs det licens även för de mindre drönarna Mavic Mini och Mavic Air 2?

Tacksam för svar

Om de väger över 250 gram eller har en kamera så krävs det ''licens''

Ska själv ta öppna kategorin, så man inte behöver känna sig olaglig fastän man bor i en liten by.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Om de väger över 250 gram eller har en kamera så krävs det ''licens''

Ska själv ta öppna kategorin, så man inte behöver känna sig olaglig fastän man bor i en liten by.

Toppen, tack för svar!

Permalänk
Samsung Sverige

Jag kan trösta er med att det max tar någon timme och är otroligt lätt att ta drönarkortet
Oavsett vilken licens så är det väldigt lätt och smidigt genom transportstyrelsen(eller vare luftfartsverkets?) Hemsida.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tolkar jag reglerna rätt att alla bilder som tas av en drönare där man ser lite av landskapet ska skickas in för godkännande till Lantmäteriet om man vill lägga upp bilden på t.ex. ens privata Instagram/div. soc.-media?

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Tolkar jag reglerna rätt att alla bilder som tas av en drönare där man ser lite av landskapet ska skickas in för godkännande till Lantmäteriet om man vill lägga upp bilden på t.ex. ens privata Instagram/div. soc.-media?

Verkar som det
https://www.lantmateriet.se/sv/spridningstillstand/

Permalänk
Medlem

Ja, var inne där och läste men tycker att som mycket annat med reglering runt drönare så är det inte klara direktiv.

Permalänk
Medlem

Tycker de på denna sida har rätt bra exempel på när men behöver (eller ej) ansöka om spridningstillstånd.

https://www.lantmateriet.se/sv/spridningstillstand/undantag/

Och tror tyvärr det gäller all form av publicering. Dock tycker jag att väntetiderna varit helt galet långa, men det kanske är OT.

Permalänk
Medlem

Ni när de nya reglerna stramades åt från 1 januari 2024, så behöver jag i flera fall drönarkort specifik för att göra vissa av mina arbeten. Tycker det verkar snålt med utbildningsplatser överlag, eller e det bara jag som letar dåligt? Hittar typ bara 3-4 utbildningsorter och en expressutbildning på 2 veckor för 35000 kr per deltagare. Räcker verkligen detta för att tillgodose marknaden?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Ni när de nya reglerna stramades åt från 1 januari 2024, så behöver jag i flera fall drönarkort specifik för att göra vissa av mina arbeten. Tycker det verkar snålt med utbildningsplatser överlag, eller e det bara jag som letar dåligt? Hittar typ bara 3-4 utbildningsorter och en expressutbildning på 2 veckor för 35000 kr per deltagare. Räcker verkligen detta för att tillgodose marknaden?

Troligen bättre att fråga i en drönarkanal som någon i Facebook.
Nu vet jag ej vad vad du ska göra. Min åsikt ska man flyga över folksamlingar så är det ej konstigt med skärpta regler, dessa utbildningar som riktar sig åt en liten skara användare blir ofta svindyra. De är dock typ ingen privatperson som bekostar dem utan företaget som man är anställd åt.

Jag själv flyger endast över egna marker, aldrig filmat människor eller andra personers egendom (inte ens hus, bil, djur), aldrig i närheten av något som egentligen berör någon annan. Det känns sådär att kostnaden för drönarkortet ökas för varje år och jag kommer nog i framtiden enbart köra lättare drönare under 250gram.
Sedan skulle jag vilja filma vissa ställen på andras marker, men jag har ej tid.