Subwoofer låter för mycket!

Permalänk
Skrivet av Mediabrus:

Så kan man ju göra. Jag har inte gjort det då bästa platsen är där mitt akvarium står. Seden har ju alla rum sina egenheter.
Sak jag ha "bra bas" ska jag flytta soffan bakåt drygt en meter.. då står den i vägen för dörrar och det blir väl så långt avtänd till bilden. Man kan ju möblera för "bästa ljud" i en punkt men ofta ska ju systemet fungera med fler krav på hemmiljön än bara ljudet.
Det blir kompromisser och det kan bli bra ändå

Ska nog testa det där med subba i soffan av ren nyfikenhet 🙂. Som sagt har begränsat i vardagsrummet vart jag kan sätta subban.
Har också akvarium och där får den inte stå 😉.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

Ska nog testa det där med subba i soffan av ren nyfikenhet 🙂. Som sagt har begränsat i vardagsrummet vart jag kan sätta subban.
Har också akvarium och där får den inte stå 😉.

Du lyssnar väl inte med rumpan?
Ställa basen i rätt höjd är viktigt. Även mäta i rätt höjd är viktigt.
Ställa subben eller micken i fel höjd ger ju helt fel resultat.
Micken kan man ju sätta på en pinne för rätt höjd.. subben... Stooor pinne 😁

Permalänk
Skrivet av Mediabrus:

Du lyssnar väl inte med rumpan?
Ställa basen i rätt höjd är viktigt. Även mäta i rätt höjd är viktigt.
Ställa subben eller micken i fel höjd ger ju helt fel resultat.
Micken kan man ju sätta på en pinne för rätt höjd.. subben... Stooor pinne 😁

😂😂 Sant ang rumpan! Micken har jag stativ till 👍. Subban ja det blir en annan fråga 🦧

Permalänk
Skrivet av Mediabrus:

Han har telia, jag har telia. Vi har samma box som motar signalen. Vi bör alltså ha exakt samma signal i HDMI kabeln till våra system. Har inte jag nivå variationer har inte han det heller. Så något händer ju efter boxen.

Ang tv boxen så sitter den med nätverk kabel direkt från fiberdosans tv out.
När du tittar på Telia digital tv
Vad kör du för inställning på förstärkaren dvs typ Dolby? Eller?
Jag har förstärkare på AUTO hur den känner av signalen. Sen kör jag på något som heter dolby pro logic 2 cinema har det ned saken att göra ang olika ljudnivåer?

Sen ang Netflix i Telia boxen får man ju inte ut HDR på tv. Därför kör jag på tvs inbyggda Netflix.

Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Kan vad?
Det har gjorts antaganden om att receivern inte kunde sänka mer och förslag på hur han når en bättre utgångspunkt.
Men frågan om signalen är ju en helt annan fråga.
Han har telia, jag har telia. Vi har samma box som motar signalen. Vi bör alltså ha exakt samma signal i HDMI kabeln till våra system. Har inte jag nivå variationer har inte han det heller. Så något händer ju efter boxen.

Om du ser vad jag har markerat med bold så ser du vad jag har svarat på.

*edit*
Skillnader mellan olika boxar/signal/mix vet jag nada om.
Om det är där det blir stora skillnader på LFE så har jag missförstått.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Rätt förutsägningar skulle då vara DOLBYS anvisningar som kort säger.
Fullregiaster högtalare som kan spela minst 105 db.
En sub som kan spela 10 db högre en nämnda fullregisterhögtalare.
TS har varken eller.
Kort så ger ju 200 watt och ett nio tums element inga 115 db + i djupbasen vilket är det krav som finns om man utgår från DOLBY standarden. Redan där skiter det sig ju helt att fullt ut följa den.

Var har jag nämt dessa grejer, det är väl inte THX standarden i sig vi pratar om?
Rätt förutsättningar är att inte göra flagranta fel i val av delning utifrån prylarna man har.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

subwoofer = oftast bas i basreflexlåda.. som det mesta annat. Inget unikt och inte bättre i något avseende.
THX och annat film specifik... ska man inte bland med ordet välljud överhuvudtaget. Effekter ja men inte välljud.
Jag noterar även att du fortsätter utgå från något TS inte har.. fortsätt med det generell resonemanget så länge du vill för saker TS INTE har.... det är totalt ointressant att ta del av..

Nu framstår du bara som att du inte vet hur en subwoofer skiljer sig i konstruktion när du försöker reducera det till så lite. Med tanke på hur du konstant springer iväg från allt där man visar att du har fel (vad förvånande att du t ex valde att ignorera den än viktigare delen om placering) är det väl dock inte lönt att upplysa dig om hur man konstruerar en sub kontra en normal högtalare.

Vad gäller THX-standard osv så handlar det om att utgå från de grundläggande förutsättningar som används för filmljud. Sedan kan man tweaka därifrån, men att behöva fråga varför någon sätter en crossover vid 80 Hz är bara märkligt. Än konstigare är det att komma med ett förslag om att kapa LFE-kanalen.

Mina generella resonemang stämmer nog in väl på hans system medan dina konstigheter där du frångår vad som är standard i hemmabio, som t ex att förstöra LFE-kanalen, knappast lär leda till något bra.

Jag tror jag förstår varför du inte verkar ha bra erfarenhet av subbar. Om du först inte förstår konstruktionen, sedan tror att man kan ställa högtalare och subbar precis hursomhelst utan att det blir bättre eller sämre, och sedan inte använder subben för att spela där den har bättre kvalitet och låter den avlasta högtalare där de inte presterar maximalt, så förstår jag att det inte blir så bra.

Lika bra att lämna det då jag inte ser att konversationen skulle ge något utbyte. Jag föredrar att diskutera mer vuxet där båda kommenterar allt den andre skriver.

Permalänk
Medlem

Tråden är intressant, jag tycker om få olika tips angående ämnet lfråga men nu har det spårat ut totalt. Risken är att tråden blir låst.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Förlåt men .. rätt grundläggande är att olika fabrikat fungerar olika. Även inom samma fabrikat finns skillnader. Mycket grundläggande. Fungerade allt enligt standard och lika skulle ju inte dessa trådar behövas. Nu finns dom för .. det fungerar inte lika..

Nej, LFE fungerar inte olika, det är en sub-exklusiv kanal. Du vill bara inte erkänna att du inte har koll på läget. LFE ska vara satt till 120 Hz om man inte vill kapa bort en del information från vad som mixas i ett Dolby-mastrat spår.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

👍 Hur startar man med helt galna nivåer om man kört en autokalibrering det första man gör 🦧 Bara nyfiken 😉.

Man petar igång en autokalibrering utan att veta hur den fungerar...
Så vitt jag vet finns det ännu ingen automatik som fungerar fullständigt pålitligt och alltid ger lika bra eller bättre resultat än att göra det manuellt.
Automatiken har inte heller alltid några tydliga indikationer på att den gör fel eller inte är i närheten av att kunna ställa in korrekt utan den gör så gott den kan och sedan är det klart.

Autokalibreringarna brukar ha en hel del begränsningar eller procedurer som måste följas på ett systematiskt sätt för att de ska göra ett skapligt jobb, tex kan de ofta bara nivåreglera inom det intervall man normalt sett kan manövrera när man trimmar nivåer säg +-20 dB men det kan vara snävare område än så, det kan också vara begränsningar i hur tidsfördröjningarna "avståndsinställning" fungerar och hur väl det integreras med bilden "lipsync"

Det är alltså inte omöjligt att starta med förutsättningar som gör att autokalibreringar omöjligen kan lösa jobbet korrekt för de är ännu tämligen grova verktyg och håller man på på hobbynivå så är det sällan man bara gör en autokalibrering utan man blandar mätningar, manuellt och autokalibrering och fysiska förändringar typ att flytta högtalare så att de låter korrektare eller att man undviker/minimerar nått akustiskt problem i rummet typ att sätta subben i lyssningsposition och sedan lyssna i rummet var den låter bäst och sedan placera den där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man petar igång en autokalibrering utan att veta hur den fungerar...
Så vitt jag vet finns det ännu ingen automatik som fungerar fullständigt pålitligt och alltid ger lika bra eller bättre resultat än att göra det manuellt.
Automatiken har inte heller alltid några tydliga indikationer på att den gör fel eller inte är i närheten av att kunna ställa in korrekt utan den gör så gott den kan och sedan är det klart.

Autokalibreringarna brukar ha en hel del begränsningar eller procedurer som måste följas på ett systematiskt sätt för att de ska göra ett skapligt jobb, tex kan de ofta bara nivåreglera inom det intervall man normalt sett kan manövrera när man trimmar nivåer säg +-20 dB men det kan vara snävare område än så, det kan också vara begränsningar i hur tidsfördröjningarna "avståndsinställning" fungerar och hur väl det integreras med bilden "lipsync"

Det är alltså inte omöjligt att starta med förutsättningar som gör att autokalibreringar omöjligen kan lösa jobbet korrekt för de är ännu tämligen grova verktyg och håller man på på hobbynivå så är det sällan man bara gör en autokalibrering utan man blandar mätningar, manuellt och autokalibrering och fysiska förändringar typ att flytta högtalare så att de låter korrektare eller att man undviker/minimerar nått akustiskt problem i rummet typ att sätta subben i lyssningsposition och sedan lyssna i rummet var den låter bäst och sedan placera den där.

👍 Tack för du förklarade 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Kan vad?
Det har gjorts antaganden om att receivern inte kunde sänka mer och förslag på hur han når en bättre utgångspunkt.

Det är inte frågan om antaganden, hans receiver kan inte gå lägre än -12dB på sub-trim.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.