Permalänk
Medlem

Hade väl kanske kunnat svara att jag har flera, ingen defekt, men nu svarade jag bara en (räknade bara min egen).

Byggde först en dator åt en kompis. Det skulle bli en 5600X, och vi hittade en på facebook marknad. Väldigt shady, samma som inköpspris, inte det bästa området i Stockholm, men vi slog till. Säljaren sa att han hatar scalpers, och att han bara ångrade sig och ville ha en 5900X istället.

CPUn hade en böjd pinne ur kartong. Är väl teoretiskt möjligt att han lyckats öppna kartongen utan att bryta nån försegling, fumlat till det, och sen velat sälja bort den. Nåväl, det var inget problem att böja tillbaks pinnen, och den har funkat bra i två månader snart.

För mig själv blev det en 5800X. Det är CPUn jag egentligen ville ha, men inte till det priset. Stod länge i kö till en 5900X, men efter att ha stått på plats "200+" i en månad, och sen få beskedet att alla leveranser i januari blivit inställda, så blev det en 5800X till överpris. Är helt nöjd och har lyckats glömma bort vad den kostade. Uppgraderade från en 2600k, så om denna håller lika länge så spelar priset inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Tog att avstå rösta men min 5800X går extremt varm... Vilket jag inte alls var beredd på. Det verkar vara väldigt vanligt på just 5800X.

Ställer jag ner fläktarna på min NH-D15S för att få den lite tystare under belastning (Cinebench R20 och i vissa spel) så går temperaturen fort i taket. Vilket är helt galet. Låter jag fläktarna öka på enligt standardkurvan så låter den alldeles för mycket enligt mig.

5900X och 5600X verkar gå mycket mycket svalare.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Min 5900X har fungerat fint sen jag fick den runt två veckor efter launch. De enda WHEA errors jag fått är i samband med CO och att datorn starar om själv vid idle om CO är får låg men det är givetvis inte CPUns fel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Tog att avstå rösta men min 5800X går extremt varm... Vilket jag inte alls var beredd på. Det verkar vara väldigt vanligt på just 5800X.

Ställer jag ner fläktarna på min NH-D15S för att få den lite tystare under belastning (Cinebench R20 och i vissa spel) så går temperaturen fort i taket. Vilket är helt galet. Låter jag fläktarna öka på enligt standardkurvan så låter den alldeles för mycket enligt mig.

5900X och 5600X verkar gå mycket mycket svalare.

Har lite samma, men räknar med att CPUn kan klocka ner sig och rädda sig själv från överhettning medan fläktarna vaknar till.

5600X och 5900X har större area per kärna, så det hjälper säkert med värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vi vet ju att det kommer trollas i omröstningen. Och även av de omogna fanboys i forumet kommer förstöra den.

Det är ju därför man inte skall skapa anonyma röstningar... Det gör inte forumet bättre, det är sedan gammalt.

Permalänk

Min 5800X fungerar som den ska.
Den går rätt varmt, även på med en Noctua NH-D15 - men då boostar den också självmant högre än de 4.7MHz som den i single core boost clock 'ska' kunna nå upp till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Min 5900X har fungerat fint sen jag fick den runt två veckor efter launch. De enda WHEA errors jag fått är i samband med CO och att datorn starar om själv vid idle om CO är får låg men det är givetvis inte CPUns fel.

Vad menas med "CO?"

Jag har WHEA errors från 2 cores på min 5950x men inget har lett till instabilitet vilket förbryllar mig.

Jag har också kommit fram till att det spelar ingen roll om jag kör allt i stock eller om jag överklockar brutalt, den beter sig exakt likadant och det är ändast 2 cores som ger whea errors.

WHEA errorsarna verkar också inte vara relaterade till om datorn arbetar eller idlar, de kommer och går helt random vilket förbryllar ännu mer.

I övrigt har jag väldigt bra prestanda på min 5950x med 64gb ddr4 @4000mhz 1:1:1 men whea errorsarna stör mig lite, har funtat på RMA men känns dumt då datorn funkar klockrent och har inte hängt sig eller startat om nån gång sedan jag byggde den i mitten av december.

Om jag bara kunde få bort de där whea errorsarna som kommer och går skulle jag vara väldigt nöjd

Permalänk
Medlem

Min 5600X var paj. Kan dock ha varit jag som gjorde något fel vid bytet. Men den vägrade starta, skickade tillbaka till inet som inte heller lyckades få den igång.

Min 5800X fungerade direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Vad menas med "CO?"

Jag har WHEA errors från 2 cores på min 5950x men inget har lett till instabilitet vilket förbryllar mig.

Jag har också kommit fram till att det spelar ingen roll om jag kör allt i stock eller om jag överklockar brutalt, den beter sig exakt likadant och det är ändast 2 cores som ger whea errors.

WHEA errorsarna verkar också inte vara relaterade till om datorn arbetar eller idlar, de kommer och går helt random vilket förbryllar ännu mer.

I övrigt har jag väldigt bra prestanda på min 5950x med 64gb ddr4 @4000mhz 1:1:1 men whea errorsarna stör mig lite, har funtat på RMA men känns dumt då datorn funkar klockrent och har inte hängt sig eller startat om nån gång sedan jag byggde den i mitten av december.

Om jag bara kunde få bort de där whea errorsarna som kommer och går skulle jag vara väldigt nöjd

CO är Curve Optimizer. Enkelt sagt en funktion som tillåter dig att "undervolta" kärnor separat.

BIOS uppdateringar kan hjälpa mot WHEA errors...eller göra det värre Beror på om det är Beta man testar eller ej.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt ut moderkortet så kan bekräfta att det var det gamla som hade problem med att få POST vid kallstarter.

Så nej, min Ryzen är inte defekt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Vad menas med "CO?"

Jag har WHEA errors från 2 cores på min 5950x men inget har lett till instabilitet vilket förbryllar mig.

Jag har också kommit fram till att det spelar ingen roll om jag kör allt i stock eller om jag överklockar brutalt, den beter sig exakt likadant och det är ändast 2 cores som ger whea errors.

WHEA errorsarna verkar också inte vara relaterade till om datorn arbetar eller idlar, de kommer och går helt random vilket förbryllar ännu mer.

I övrigt har jag väldigt bra prestanda på min 5950x med 64gb ddr4 @4000mhz 1:1:1 men whea errorsarna stör mig lite, har funtat på RMA men känns dumt då datorn funkar klockrent och har inte hängt sig eller startat om nån gång sedan jag byggde den i mitten av december.

Om jag bara kunde få bort de där whea errorsarna som kommer och går skulle jag vara väldigt nöjd

Infinity fabric i den frekvensen är nog anledningen till att du får WHEA errors. Det är en OC och du blir nog av med problemen om du sänker till 3800 MHz. Jag vet iofs inte om du med stock menar att du ändå kör RAM i hög frekvens eller att du kör RAM och IF i 3200 förvisso?

Permalänk

Haft en 5900X sedan slutet på november. Fungerar bra.
Kör PBO med negativ offset, lite spridda skurar, allt mellan -7 till -28.
Kan inte köra FCLK på 1900mhz, 1867mhz fungerar. Misstänker och hoppas att detta är BIOS relaterat.
Datorn postar inte ens om jag ställer FCLK på 1900mhz, men den postar på 1933mhz och tom 2000mhz. Men detta ger WHEA errors i Aida64.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

5800X sen December
28-30C / 73-75C
CO -29 allcore
Som max allcore 4800mhz men behöver se över min loop och diverse
Max single ~5050+
FCLK 1900 UCLK 1900
Testat 2000 men WHEA håller tillbaka
Felfri CPU i övrigt

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Först kört en 5800X utan problem som sitter i sonens dator nu, satt i en 5900X som betedde sig knepigt från början men till slut blev det svart med felkod 90, blir en RMA såklart.

Visa signatur

Lian Li V3000+ Intel 14900K Alphacool Core 1 Aurora Asrock Z790 Nova Wifi Asus RTX 4090 TUF Corsair Vengeance DDR5 7200 32 Gb, Razer Blackshark V2 Pro Be Quiet Dark Power Pro 1200W Custom loop EK XTOP Revo Dual D5 EK-Quantum Vector² Strix Quantum Surface 3 X 480 + 360 + 140+240 X-flow Push/Phobya Supernova 1260 990 Pro 2 tb 3 x 980 Pro 1 tb Raid 0 LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

har en 5600x fungerar klockrent

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag har just byggt ny dator och får BSOD ofta. Tyvärr kan jag inte härleda till att jag gör nåt specifikt.

MB: Asus strix x570-e
CPU Ryzen 5900x
Ram G.skillz 3600 32 gb

Jag kör utan nån överklockning eller XMP aktiverat för att eliminera orsaker men hjälper inte riktigt.

Error meddelande har varit ofta WHEA errors nångång varit APIC vilket verkar vara nån Core som kan varit problem.

Har ni förslag på hur man ska felsöka?
Funderar på att uppdatera bios, först tänkte jag göra det via EZ installer men lite nervös att ifall man får WHEA error samtidigt så tänker det är säkrare att göra det från bios direkt eller via BIOS flashback funktionen.

Kan det vara nån inställning i bios man kan prova?
Då jag gissar det är CPU. Verkar mest troligt när man söker runt.

Permalänk
Skrivet av Woddy:

Jag har just byggt ny dator och får BSOD ofta. Tyvärr kan jag inte härleda till att jag gör nåt specifikt.

MB: Asus strix x570-e
CPU Ryzen 5900x
Ram G.skillz 3600 32 gb

Jag kör utan nån överklockning eller XMP aktiverat för att eliminera orsaker men hjälper inte riktigt.

Error meddelande har varit ofta WHEA errors nångång varit APIC vilket verkar vara nån Core som kan varit problem.

Har ni förslag på hur man ska felsöka?
Funderar på att uppdatera bios, först tänkte jag göra det via EZ installer men lite nervös att ifall man får WHEA error samtidigt så tänker det är säkrare att göra det från bios direkt eller via BIOS flashback funktionen.

Kan det vara nån inställning i bios man kan prova?
Då jag gissar det är CPU. Verkar mest troligt när man söker runt.

Om du aktiverar pbo, sen in i curve optimizer, ställ positiv 5 på all core. Upphör bsod då så har du troligtvis en Core som inte fixar stockvoltage till sin stock boost.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av Woddy:

Jag har just byggt ny dator och får BSOD ofta. Tyvärr kan jag inte härleda till att jag gör nåt specifikt.

MB: Asus strix x570-e
CPU Ryzen 5900x
Ram G.skillz 3600 32 gb

Jag kör utan nån överklockning eller XMP aktiverat för att eliminera orsaker men hjälper inte riktigt.

Error meddelande har varit ofta WHEA errors nångång varit APIC vilket verkar vara nån Core som kan varit problem.

Har ni förslag på hur man ska felsöka?
Funderar på att uppdatera bios, först tänkte jag göra det via EZ installer men lite nervös att ifall man får WHEA error samtidigt så tänker det är säkrare att göra det från bios direkt eller via BIOS flashback funktionen.

Kan det vara nån inställning i bios man kan prova?
Då jag gissar det är CPU. Verkar mest troligt när man söker runt.

Börja med att uppdatera BIOS. Ta gärna en BIOS som inte är beta för att vara säker att det fungerar.
Använder du BIOS Flashback så kan du känna dig trygg. Se till att ha tålamod beroende på vilken version BIOS uppdaterar från. Detta då BIOS Flashback uppdaterar när datorn är avstängd gör att du inte behöver oroa dig. Skulle det mot förmodan misslyckas kan man bara köra Flashback igen. Men jag har så aldrig sett funktionen inte gjort det den ska.

Om du trots BIOS uppdatering har kvar samma fel så kan det vara värt att pröva det som ovanstående post tagit upp med sin positiv allcore offset i curve optimizer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woddy:

Jag har just byggt ny dator och får BSOD ofta. Tyvärr kan jag inte härleda till att jag gör nåt specifikt.

MB: Asus strix x570-e
CPU Ryzen 5900x
Ram G.skillz 3600 32 gb

Jag kör utan nån överklockning eller XMP aktiverat för att eliminera orsaker men hjälper inte riktigt.

Error meddelande har varit ofta WHEA errors nångång varit APIC vilket verkar vara nån Core som kan varit problem.

Har ni förslag på hur man ska felsöka?
Funderar på att uppdatera bios, först tänkte jag göra det via EZ installer men lite nervös att ifall man får WHEA error samtidigt så tänker det är säkrare att göra det från bios direkt eller via BIOS flashback funktionen.

Kan det vara nån inställning i bios man kan prova?
Då jag gissar det är CPU. Verkar mest troligt när man söker runt.

Som dom andra skriver här, uppdatera bios som nummer ett, dock inte beta tycker jag. Har själv byggt ihop en exakt likadan dator som du har. Funkade klockrent med en 5800X. Kör du allt default och allt sitter rätt med minnen osv tror jag det med stor sannolikhet är cpun som är felande. Har varit ett stort antal just 5900X som krånglat. Jag kör en 5950X nu som är klockren. Min 5900X betedde sig knepigt från start, BSOD och blåskärmade även helt default. Tyvärr tog min cpu även med sig moderkortet.

Visa signatur

Lian Li V3000+ Intel 14900K Alphacool Core 1 Aurora Asrock Z790 Nova Wifi Asus RTX 4090 TUF Corsair Vengeance DDR5 7200 32 Gb, Razer Blackshark V2 Pro Be Quiet Dark Power Pro 1200W Custom loop EK XTOP Revo Dual D5 EK-Quantum Vector² Strix Quantum Surface 3 X 480 + 360 + 140+240 X-flow Push/Phobya Supernova 1260 990 Pro 2 tb 3 x 980 Pro 1 tb Raid 0 LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Haft en 5900x och en 5800x som varit defekta.
Systemet kraschade titt som tätt tills jag bytte CPU.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade bios från 3001 verisonen som var fabriksversionen till 3604 vilket var senaste icke beta version.
Har inte haft några BSOD sen uppdateringen.
Gjorde det med BIOS flashback. Kör nu med XMP profil på minnen men ingen överklockning.

Hur brukar ni testa stabilitet av systemet?
Jag har nu gjort det via att bara spela Squadrons 1-2h timmar i sträck vid ett par tillfällen och det har funkat fint.

Haft koll på systemet med HWmonitor och max temp har varit 81.
Men vet inte om det är peak eller under större delen av spelsession
FInns det något liknande program men där man kan se trender?
Kylaren är noctua nh-d15. Dock med bara mitten fläkten. Den andra vart blockad av minnena

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woddy:

Uppdaterade bios från 3001 verisonen som var fabriksversionen till 3604 vilket var senaste icke beta version.
Har inte haft några BSOD sen uppdateringen.
Gjorde det med BIOS flashback. Kör nu med XMP profil på minnen men ingen överklockning.

Hur brukar ni testa stabilitet av systemet?
Jag har nu gjort det via att bara spela Squadrons 1-2h timmar i sträck vid ett par tillfällen och det har funkat fint.

Haft koll på systemet med HWmonitor och max temp har varit 81.
Men vet inte om det är peak eller under större delen av spelsession
FInns det något liknande program men där man kan se trender?
Kylaren är noctua nh-d15. Dock med bara mitten fläkten. Den andra vart blockad av minnena

Med GPU-Z kan du hålla koll på temperaturer och se högsta, lägsta osv även på processorn.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2