Permalänk
Medlem

Asus b550 hittar inga m2 diskar

Hej
Har precis byggt ihop en burk med 5600x och Asus B550-F moderkort.
När jag ska installera windows så kommer jag direkt in i bios
På "första sidan" (ez-mode) så finns disken Samasung ssd 970 evo angiven som NVME storage
Men under boot delen så finns inga diskar alls samt att bios uppger "no bootable devices".
Jag har testat att ändra i "onboard devices configuration" "M.2_link mode" från auto till gen 3 och 2 men utan framgång.
Några andra tips?
Mvh
David

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att testa stänga av CSM (kan heta Legacy Mode, Compatibility Mode eller liknande också). Säkerställ att din bootbara USB-sticka med OS-installationen är bootbar i UEFI-läge också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan börja med att testa stänga av CSM (kan heta Legacy Mode, Compatibility Mode eller liknande också). Säkerställ att din bootbara USB-sticka med OS-installationen är bootbar i UEFI-läge också.

CSM är avstängt, hjälper inte
Jag har en skiva med windows på via en extern usb-dvd spelare

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

@Kern: Det är lite oklart vad ditt problem egentligen är. "No bootable devices" betyder inte att BIOS:et inte kan hitta M.2 SSDn, det betyder bara att den inte hittar några enheter att boota från. För att kunna boota från SSDn så måste du först installera ett OS på den, så problemet är i så fall att den inte kan boota från din skiva.

Det kan hända att BIOS:et inte är inställt på att försöka boota från skiva, du får kolla boot-inställningarna i BIOS i så fall. Ett annat alternativ är att ladda ner Windows från Microsoft och installera från ett USB-minne istället (vilket troligtvis är att föredra oavsett så att du får den nyaste versionen av Windows 10 och slipper onödiga uppdateringar direkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

CSM är avstängt, hjälper inte
Jag har en skiva med windows på via en extern usb-dvd spelare

Är det Windows 10 du försöker boota, eller något annat OS? Du har ingen lista med boot-bara enter du kan välja på i BIOS alltså? Heter ibland Boot Override eller liknande.

Har du testat boota från en USB-sticka istället? Även om jag skulle tro att de flesta OS-skivor är bootbara i UEFI-läge numera så vet jag inte specifikt vilken image du utgått ifrån.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q