IP-only förslag, radhus, risk att tappa comhem coax?

Permalänk
Medlem

IP-only förslag, radhus, risk att tappa comhem coax?

Hej!

Fråga:
Hur stor är risken att vi på sikt (<10 år) tappar tillgång till funktionellt Comhem-kopparnät vid installation av IP-only fiber-nät?

Sammanhang:
Jag är sugen på att driva på kring fiber i radhusområdet. Runt 100 lägenheter ("radhus"), i Göteborg. Jag har idag ett superbilligt (110 kr för 100/10) och halvstabilt Comhem konduktivt nät med tre hål i väggen. IP-only verkar vilja köra upplägget öppen fiber. Att ip-only säljer nät-access genom/till operatörerna och operatörerna säljer konsumentkontakt+ip-adresser i ip-onlys nät till mig.

Jag tänker att mitt mål här ska ju vara att försöka ha TVÅ PARALLELLA nedgrävda nät inkopplade till huset. Mitt antagande är att så länge jag har alternativ ÄVEN PÅ NÄTSIDAN så borde priserna och kvaliteten hålla sig rimligt god på lång sikt. Personligen leker jag även med tanken att ha två internettjänster aktiva samtidigt via de två olika näten, för maximal stabilitet. Men ATT HA ETT ALTERNATIV GÄLLANDE NÄT är min högsta prioritet.

Detaljerad version på frågan:
Så min fråga är om någon av er har erfarenhet av eller annan insikt i vad som händer med gamla kabel-tv-nät när man drar in fiber? Kommer de gamla comhem-nätet så småningom att stängas ned av ett eller annat skäl? Jag är ute efter max tio-års-perspektiv här.

Andra perspektiv så som tankar kring andra nätleverantörer är förstås också välkomna.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Comhem finns inte längre utan har gått samman med Tele 2.
Men bortsett från det så är det inte helt ovanligt att vissa har både fiber och kabeltv via koax men fiber även för kabeltv lär bli vanligare om man ska installera nytt och inte satsar bara på iptv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har mycket svårt att tro att det ska vara några problem med nedstängning av kabelnät inom 10 år. Om föreningen vill betala så går det säkert bra att förnya avtalet med operatören köpande inom överskådlig tid. Du kan ju kolla upp med föreningen hur avtalet kring kabeltv/internet ser ut så får du lite perspektiv på hur ofta det förnyas och kanske även hur förhandlingarna ser ut.

Jag kan inte tänka mig att någon av operatörerna kräver ensam access till området så det borde gå att dra parallellt. Du får be grävarna snällt att inte gräva sönder det gamla kopparnätet när fibern dras in...

Visa signatur

RIP 780

Permalänk

I min BRF har vi både coax och fiber indraget. Är upptill varje boende att välja vart dom vill ha sin tv och internet från. Men personligen så föredrar jag fiber, just för möjligheten att välja leverantör själv, och inte vara låst till ett företag.

Och i ip onlys nät kan du ta bredband från en leverantör och tv från en annan. Om det är comhem/tele2 du är rädd att tappa så finns dom i ip onlys nät med.

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Ip-only.. det tog dem nästan 5 år att dra fiber till min villa från utlovat startdatum. De slutade gräva i september månad då "det var för kallt".. i skåne..

Sommaren 2018 hade de grävt ner fiber längs andra sidan vägen, samt lagt ner slang för kabeln i min gräsmatta, de hade bara kvar att skjuta sladden under vägen och koppla in boxen i huset. Det gjorde de i december 2020.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ostbullen:

Ip-only.. det tog dem nästan 5 år att dra fiber till min villa från utlovat startdatum. De slutade gräva i september månad då "det var för kallt".. i skåne..

Sommaren 2018 hade de grävt ner fiber längs andra sidan vägen, samt lagt ner slang för kabeln i min gräsmatta, de hade bara kvar att skjuta sladden under vägen och koppla in boxen i huset. Det gjorde de i december 2020.

Ja jag har hört delade meningar om IP-only. I slutändan så använder de sig av underleverantörer för grävningen och det är väl där problemen börjar. Själv hade jag inga problem alls, från det till att det installerade, grävde och aktiverade tog det bara några veckor.

Det jag är missnöjd med är att IP-only tar bort möjligheten till 500/100. Nu måste jag ha 500/250 eller 500/500 och betala mer för det trots att det inte behövs. Leverantören skyller på nätägaren i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt ha ett så öppet när som möjligt. IP-only ger dyra månadskostnader på sikt även om ni säkert kan förhandla ner priset till en början. En så stor förening bör äga sin installation så ni kan byta leverantör fritt framöver hur detta fungerar finns andra här som kan svara på. Då kan ni förhandla med samtliga operatörer om säg en tioårsperiod innan ni få ta om upphandlingen. IP-only höjer priserna årligen och alla operatörer i deras "öppna" nät har iprincip samma pris.

Permalänk
Medlem

Om man äger sitt eget nät så kan man få väldigt bra priser.
Ett av barnen har 250/250 inkluderat i hyran. Förening betalar under 100 kr för detta.
Vill man ha högre får man betala, 149 kr kostar 500/500.
Nackdelen är förstås att man blir låser hela föreningen till en operatör.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om man äger sin eget nät så kan man få väldigt bra priser.
Ett av barnen har 250/250 inkluderat i hyran. Förening betalar under 100 kr för detta.
Vill man ha högre får man betala, 149 kr kostar 500/500.
Nackdelen är förstås att man blir låser hela föreningen till en operatör.

Den nackdelen spelar ju ingen roll när man ändå har gratis eller så pass billigt pris. Under förutsättning att det är stabilt då.
Själv får jag betala 299kr för 100/100...

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla råd. Jag valde med viss tvekan ändå att binda mig för att köpa installation i IP-onlys nät om installation blir av. Mitt resonemang var att jag skulle föredra att föreningen själv äger sitt nät snarare än IP only gör det, helt i enligt med @pelikan s råd, men att chanserna att få till det ett eget nät inom det närmsta decenniet var rätt så låga. Min bedömning var att även om vi inte äger ip onlys nät så har vi åtminstone två olika fysiska nät, ett i koppar och ett fiber. Så varje hushåll har ett alternativ. Så chansen borde vara hjälpligt låg att man fastnar med något skitdåligt i termer av totalkostnad per kvalitet för mig som slutkund, samtidigt som jag får en ny option om fiber för enbart 8000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ip-only.. det tog dem nästan 5 år att dra fiber till min villa från utlovat startdatum. De slutade gräva i september månad då "det var för kallt".. i skåne..

IP-Only skrev avtal med alla i mitt område för 6 år sedan. Det var det sista vi hörde från dom och nu har Open Infra dragit fiber hit istället som blir inkopplat om någon vecka (vissa har redan fungerande fiber nu).

Visa signatur

press nu1mlock