Google betalar ut 118 miljoner dollar i könsdiskrimineringsfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Jag tycker diskussionen här är skev. Man får nästan intrycket att kvinnor helt enkelt tjänar mindre på grund av sina egna val. Det är nog sant i vissa fall men faktum kvarstår att kvinnor tjänar mindre än män även i samma befattningar, med samma utbildning och med samma erfarenhet. Justerat för detta så tjänar kvinnor 4,4% mindre än män. Så det är bara att erkänna problemet och försöka vara konstruktiv

Ja, tar man hänsyn till några enkla faktorer så är löneskillnaden endast 4.4 %. Vad övriga skillnaden består i vet vi inte, men vi vet att kvinnor jobbar mindre övertid, är sjukskrivna oftare, tar ut mer föräldraledighet osv.

Vad tror du återstår av löneskillnaden när man tagit hänsyn till allt detta? Jag gissar att kvinnor tjänar mer än män, om det är lika lön för lika arbete som avses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Ja, tar man hänsyn till några enkla faktorer så är löneskillnaden endast 4.4 %. Vad övriga skillnaden består i vet vi inte, men vi vet att kvinnor jobbar mindre övertid, är sjukskrivna oftare, tar ut mer föräldraledighet osv.

Vad tror du återstår av löneskillnaden när man tagit hänsyn till allt detta? Jag gissar att kvinnor tjänar mer än män, om det är lika lön för lika arbete som avses.

Oj så pass alltså..! Jag utgår kanske för mycket från min egna anekdotiska erfarenhet av att jobba på en kvinnodominerad arbetsplats. Vi måste åsidosätta en pott varje år för att höja kvinnor där man inte kan se någon grund för löneskillnaden, utifrån befattning, ålder, utbildning och prestation (den mäts). Kvinnor kanske har en tendens att inte tävla om lön lika mycket, vad vet jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Normgivaren:

Skötsel av hemmet. Utslaget blir den totala arbetstiden mellan könen ungefär samma, men den förläggs på olika ställen.

Så om man sköter hemmet ska man få lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så om man sköter hemmet ska man få lön?

Om du tar hand om barn, går ner i tid för att få familjelivet för att gå ihop och roddar merparten av sakerna som behövs för att livet ska gå ihop när din partner jobbar så är det logiska att avsätta ekonomiska medel.

Det finns en anledning till att fler kvinnor bränner ut sig än män.

Det är väldigt ogenomtänkt att inte se problematiken i att mest kvinnor får det svårt ekonomiskt för att gubben ska kunna jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Första året du jobbar har man väl ingen semester tack vare för få timmar bakom det löpande bandet?

Har du otur och inte har ett jobb utan bollas mellan olika jobb så får du ingen semester alls, vilket hände mig under 10års tid, och detta ledde till total utbrändhet och förtidspensionering.

Det låter som att du har jobbat på en hel del konstiga ställen. Varför skulle man inte få någon semester första året? Bollad mellan olika jobb i 10år och därmed inte haft någon semester alls?

Jag är 41år och började jobba heltid när jag var 19år. Har haft många olika jobb och gjort allt mellan himmel och jord. Jag har aldrig varit med om att inte få någon semester alls. Den kortaste sommarsemestern jag någonsin har haft var på 2 veckor men då hade jag också bara hunnit jobba på företaget i 5-6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Det låter som att du har jobbat på en hel del konstiga ställen. Varför skulle man inte få någon semester första året? Bollad mellan olika jobb i 10år och därmed inte haft någon semester alls?

Jag är 41år och började jobba heltid när jag var 19år. Har haft många olika jobb och gjort allt mellan himmel och jord. Jag har aldrig varit med om att inte få någon semester alls. Den kortaste sommarsemestern jag någonsin har haft var på 2 veckor men då hade jag också bara hunnit jobba på företaget i 5-6 månader.

Du har alltid rätt till 4veckor sammanhängande semester under sommarmånaderna, såvida ditt kollektivavtal inte säger annat.
Det du däremot inte har rätt till är betald semester om du inte redan har intjänade timmar att ta ut.
Det finns sedan företag där man erbjuder betald semester i förskott, men ingen lag att göra detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaimor:

Det låter som att du har jobbat på en hel del konstiga ställen. Varför skulle man inte få någon semester första året? Bollad mellan olika jobb i 10år och därmed inte haft någon semester alls?

Jag är 41år och började jobba heltid när jag var 19år. Har haft många olika jobb och gjort allt mellan himmel och jord. Jag har aldrig varit med om att inte få någon semester alls. Den kortaste sommarsemestern jag någonsin har haft var på 2 veckor men då hade jag också bara hunnit jobba på företaget i 5-6 månader.

Om man jobbar som vikariat i 4 månader, går tillbaka till praktikant i 4 månader, jobbar som sommarjobbare 4 månader på olika företag så har man aldrig chansen att samla ihop nån semester.. och, du får endast 3500SEK + bostadstillägg för 42h arbete i veckan, det du! (Du måste spara din lön du får via sommarjobbet eller vikariat, då du blir självständig i 3 månader efter du avsluta din vikariat eller sommarjobb)

Är man inte anställd tillsvidare sitter man i en djävulsk knipa, jag vet.. jag har fått erfara detta fenomen som orsakade min utbrändhet idag.

Reglerna man har som arbetssökande och lever på uppehälle är helt åt fanders.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jo, när den jag citerade skrev att lönerna var rättvisa p.g.a. kollektivavtal. Där kollektivavtal i sverige och löner endast är vettiga för vissa yrken. Andra yrken som systemutvecklare så är det irrelevant, om man inte har mindre än typ 25 000kr/månaden.

Det är ju företagen som väljer att ha det så, jag tolkade dig som att du skyllde orättvisan på kollektivavtalen. Sen styrs ju väldigt mycket mer än lön i avtalen.